Sivu 1/3
Polaris sportsman tankovalo
Lähetetty: 04 Syys 2010 11:43
Kirjoittaja Marsunpaisti
Ainiin, tuli kanssa mieleen että minkäs takia toi etuvalo on peitetty tollasella mustalla tarralla tjms. mitään erityistä syytä sille?
Re: Polaris Varoitustarrat
Lähetetty: 04 Syys 2010 12:33
Kirjoittaja peccis
Marsunpaisti kirjoitti:Ainiin, tuli kanssa mieleen että minkäs takia toi etuvalo on peitetty tollasella mustalla tarralla tjms. mitään erityistä syytä sille?
en tiiä, mutta luulisin että valoa ei ole hyväksytty tieliikenteeseen?
Re: Polaris Varoitustarrat
Lähetetty: 04 Syys 2010 14:58
Kirjoittaja temetsu
tieliikenteessä valoja tulee olla parillinen määrä
Re: Polaris Varoitustarrat
Lähetetty: 05 Syys 2010 05:14
Kirjoittaja Jarski-74
temetsu kirjoitti:tieliikenteessä valoja tulee olla parillinen määrä
Tuolla valojen määrällä kun ei ole mitään merkitystä tieliikenteessä kunhan pisteluku ei ylity.
Eli peitetty valo ei vaan ole E hyväksytty.
Re: Polaris sportsman tankovalo
Lähetetty: 05 Syys 2010 09:38
Kirjoittaja vaughan
Jaoin tankovalo keskustelun omaksi jutukseen, kun lipesi siitä tarrakeskustelusta.
Yksi syy minkä takia valo on peitetty saattaa myös olla se ,ettei ajovalo saa kääntyä ohjauksen mukaan.
Re: Polaris sportsman tankovalo
Lähetetty: 05 Syys 2010 11:24
Kirjoittaja Vallu
Hmm mitäpä jos tankovalo toimiikin työvalona ja sen saa kytkettyä erikseen ajovaloista pois. Saattaa olla hyvät ainekset hedelmälliseen väittelyhetkeen paikallisen konstaapelin kanssa

Re: Polaris sportsman tankovalo
Lähetetty: 05 Syys 2010 11:28
Kirjoittaja All-Terrain Vehicle
Joissain autoissahan nuo ajovalot ainakin ovat kääntyneet ohjauksen mukana jo jonkin aikaa >
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/merc ... t-autoihin . Itse muistelen että se olisi ehkä liian korkealla tieliikenne käyttöä ajatellen

Re: Polaris sportsman tankovalo
Lähetetty: 05 Syys 2010 11:53
Kirjoittaja temetsu
Hieman tutkiskeltuani vaikuttais olevan edelleen voimassa tuo parillinen määrä valoja. Lisäksi jos ei ole e-hyväksytty, niin tuokin on esteenä. Ja ajovalon pitäisi sijaita etuakselin etupuolella. Lisäksi mönkijöillä voi olla omat lainsäädännöt(L6e,T3 ja L7e
Re: Polaris sportsman tankovalo
Lähetetty: 05 Syys 2010 12:27
Kirjoittaja Darth
Parillista määrää ei tarvitse olla. Ainakin omalla kohdallani viime katsastuksessa alkuperäiset kuralla täyttyneet valaisimet toimivat parkkeina ja varsinaisena etuvalaisimena toimii yksi
H4 valaisin. Valomääräykset kun tulkitaan menevän moottoripyörien mukaan L7e:ssä. Ja tämän seikan katsuri kävi tarkastamassa takahuoneen puolella. E-merkintä piti löytyä kaikista lyhdyistä. Katsastuksen jälkeen H4:n löysi paikkansa
eväslaatikosta. Siinä se on paremmin suojassa.
Re: Polaris sportsman tankovalo
Lähetetty: 05 Syys 2010 14:22
Kirjoittaja temetsu
Traktoreissa kait samat valosäännöt autojen kanssa
Re: Polaris sportsman tankovalo
Lähetetty: 05 Syys 2010 14:43
Kirjoittaja rattoriman
temetsu kirjoitti:Traktoreissa kait samat valosäännöt autojen kanssa
Traktorimalliin saa laittaa ja palaa yhtäaikaa niin monta työvaloa kuin lompsa tai kantavuus kestää.Kunhan ovat kytketty erillisen kytkimen kautta ja merkkivalo on kuskin näkökentässä.Mutta ei niitäkään sitten loimotella kioskilla käydessä.
Re: Polaris sportsman tankovalo
Lähetetty: 05 Syys 2010 16:51
Kirjoittaja Sandman1
temetsu kirjoitti:Hieman tutkiskeltuani vaikuttais olevan edelleen voimassa tuo parillinen määrä valoja. Lisäksi jos ei ole e-hyväksytty, niin tuokin on esteenä. Ja ajovalon pitäisi sijaita etuakselin etupuolella. Lisäksi mönkijöillä voi olla omat lainsäädännöt(L6e,T3 ja L7e
Mitäs jos toi valo toimii lisävalona... Muistaakseni tuo valojen oltava etuakselin etupuolella sääntö onpi poistunut. Ainakin atuojen osalta... En nyt tähän hätään löytänyt sitä lakipykälää, mutta se meni jotenkin niin että etuakselin takapuolella olevat valot ei saa häikäistä kuljettajaa...
Pollen stongavalon osalta se tarra on vaan kun se valo ei ole E-hyväksytty. Periaatteessa ajoneuvossa ei saa olla yhtään osaa jossa ei ole tuota tyyppihyväksyntää?
Re: Polaris sportsman tankovalo
Lähetetty: 29 Loka 2010 19:32
Kirjoittaja Speedy2009
rattoriman kirjoitti:temetsu kirjoitti:Traktoreissa kait samat valosäännöt autojen kanssa
Traktorimalliin saa laittaa ja palaa yhtäaikaa niin monta työvaloa kuin lompsa tai kantavuus kestää.Kunhan ovat kytketty erillisen kytkimen kautta ja merkkivalo on kuskin näkökentässä.Mutta ei niitäkään sitten loimotella kioskilla käydessä.
Toimiiko tankovalo sitten normi pitkien kanssa, ns. kolme pitkää päällä yhtäaikaa? En löytänyt mistään, että pitäisi olla merkkivalo näkökentässä??!!??
Re: Polaris sportsman tankovalo
Lähetetty: 10 Marras 2010 19:24
Kirjoittaja Bensku
No nyt alkoi sitten muakin kiinnostamaan tämä valopolitiikka.
Tankovaloa tuskin saa käyttöön liikenteessä jos laillisesti haluaa ajella, mutta niistä "normivaloista" sen verran,
kun vakiot vaikuttavat aika himmeiltä niin saako niiden tilalle jotain parempaa, vaikka xenoneita tms.
Päteekö niihin joku laki esim. kirkkauden suhteen?

Re: Polaris sportsman tankovalo
Lähetetty: 28 Loka 2011 18:38
Kirjoittaja KVF 360
Onko joku kokeillut tuunata tuohon tankovaloon H1 polttimoa? vaikuttas olevan näistä peruspolttimoista lähinnä orkkispolttimoa.