500 H.O. ryypyn käyttö

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Polle-Olle
4WD
Viestit: 177
Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
Mönkijä:: Polaris 500HO -09

500 H.O. ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja Polle-Olle »

Vuoden verran Pollella ajeltu. Ei paljon, eka huolto vasta nyt edessä. Mutta kylmäkäynnistyksen ja ryypyn käytön suhteen kaipaisin pientä opastusta. Myyjän ohje oli, että ryyppy kokonaan ulos ja "lukitaan" se siihen. Oikea käsi kaasulle, vasemmalla startataan, kun hörähtää annetaan kaasua. No, noinhan se käynnistyy, mutta mitäs sitten? Kuinka kauan täytyy kaasutella moottoria lämpimäksi ja koska vähennetään ryyppyä? Nimittäin heti kun hellään kaasusta laittaakseni vaihteen päälle moottori sammuu. Olisko toi tyhjäkäynti liian pienellä? Lämpimänä tuo kyllä rouskuttelee tälläkin tyhjäkäynnin säädöllä.
temetsu
4WD
Viestit: 173
Liittynyt: 22 Huhti 2010 16:18
Mönkijä:: Sportsman 500 ho -10

Re: 500 H.O. ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja temetsu »

Omani käynnistän näin kesä ja syksy aikaan puolella imulla, ilman kaasua. Hörähtää nätisti käymään. Annan hetken aikaa käydä ja löysään imun pois. Jos ei käy ja sammuu, niin starttaan uudestaan kaasua hieman painaen.

Jotenkin tullu semmoinen tunne, että tuo oma peli lähtee huonommin käymään jos imun vetää kokonaan auki.
Polle-Olle
4WD
Viestit: 177
Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
Mönkijä:: Polaris 500HO -09

Re: 500 H.O. ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja Polle-Olle »

Kiitos vastauksestasi Temetsu!

Kokeilin puolella imulla ja homma toimi paremmin. Ei sammunut..
Polle-Olle
4WD
Viestit: 177
Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
Mönkijä:: Polaris 500HO -09

Re: 500 H.O. ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja Polle-Olle »

Otan tän kysymykseni uudestaan esille, kun tuo alku on edelleen hankalaa, ennenkuin kone kunnolla lämpenee.
Huolto on tehty ja tyhjäkäynti säädetty. C-Tek ylläpitolaturin ansiosta viimetalvisia käynnistysongelmia ei ole, mutta edelleen tuo kylmä kone vaatii pitkään aikalailla kierroksia pysyäkseen käynnissä. Vasta n. 10 min. ajelun jälkeen alkaa käydä ilman kaasua. Edelleen on vähän epäselvää koska tuon ryypyn voi vapauttaa lukituksesta ja kuinka kauan täytyy ihan paikallaan kaasutella?
Viimeksi muokannut Polle-Olle, 02 Tammi 2011 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eda
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 29 Loka 2010 11:43

Re: 500 H.O. ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja eda »

Kylmällä käynnistäessä ryyppyvipu täysin ulos, sitten melko pian vähän pienemmälle, tietysti käynnin mukaan. Heti kun kone käy "omillaan", ryyppyvipu sisään. Annan koneen käydä ainakin sen viitisen minuuttia ja varmistan kevyellä kaasuttelulla, että jaksaa vastata kaasuun. En lähde ajoon ennen kuin käy normaalisti. Näin omassa koneessa; ei ole ollut vaikeuksia pakkasilla.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 500 H.O. ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mä laitoin dynojet:n isomman pääsuuttimen ja rikastin tyhjäkäynnin seosta. Ei minkäänlaisia kylmäkäynnistysongelmia. Taisi tulla uusi neulakin, jonka laitoin paikalleen.
Näillä mennään..
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
temetsu
4WD
Viestit: 173
Liittynyt: 22 Huhti 2010 16:18
Mönkijä:: Sportsman 500 ho -10

Re: 500 H.O. ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja temetsu »

Mä laitoin dynojet:n isomman pääsuuttimen ja rikastin tyhjäkäynnin seosta. Ei minkäänlaisia kylmäkäynnistysongelmia. Taisi tulla uusi neulakin, jonka laitoin paikalleen.
Näillä mennään..
Eikös polaris jossain käyttöohjeen kohdassa neuvo muuttamaan seosta talvikäyttöön.

Ja löytyhän sieltä oppaasta seuraavanlaista
HUOM! Talvella (kylmissä olosuhteissa) avaa
kaasuttimen seosruuvia 1/8 - 1/4 kierrosta
perusasetuksesta .
HUOM! Plommi seosruuvin suojana tehtaalta !
Edellä mainittu toimenpide suositellaan
teetettäväksi valtuutetussa Polaris-huoltopisteessä
Näin kovemmissa pakkaskeleissä vedän imun täysille ja kun käynnistyy, annan käydä sen verran että lähtee huononemaan tyhjäkäynti. Seuraavaksi lähden pienentämään imua ja jossain puolenvälin tietämillä moottorin tyhjäkäynti alkaa nousemaan. Käytän tyhjäkäyntiä 2-5 minuuttia. Liikkeelle lähtiessä pudotan imua sen verran että kierrokset laskee tuonne 1300-1400r/min(muuten ei mene vaihteet päälle). Jossain vaiheessa ajelua pudotan imun kokonaan pois.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 500 H.O. ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

luuta löytyi moderaattorikopin nurkasta ja sillä lakaistiin pölyt maton alle.jatkamme tässä topicissa otsakkeen aiheella :arrow:
Polle-Olle
4WD
Viestit: 177
Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
Mönkijä:: Polaris 500HO -09

Re: 500 H.O. ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja Polle-Olle »

Eilisellä aurausreisulla tuolla hankien keskellä, kaukana kotoa, se taas iski. Nimittäin paniikki siitä, että on se nyt se nolo hetki, kun joudun lähtemään naapureihin hakemaan traktorista hinausapua, että saadaan Polle vajaan. Meinaan että, kyllä ne maajussit iltapuhteella nauraa kaupunkilaisen aurausleikkejä.
Sitten itse asiaan. Pakkasta n. -5°, Polle käynnistyi hyvin, lämmittelin aikansa ja aloitin aurauksen. N. 30 m matkan jälkeen tuvan nurkalla matka tyssäsi peltikatolta pudonneeseen penkkaan. Loppui pito, vaikka takana ketjut onkin. No siinä pakille vaihdellessa kone pääsi sammumaan, kun en ehtinyt koko ajan kaasutella. Starttailin kaasun kera ja ilman, ei käynnistynyt. Luovutin ennenkuin akku olisi tyhjä. No silloin tuntui, että traktorin hakuun tästä nyt tuli lähtö. Päätin kuitenkin, että vaihdan tulpan, kun työkalupussissa oli varatulppa, tosin käytetty.
Sen sitten asentelin (kyllä muuten on ahtaassa paikassa se tulppa. Toista se oli Solifer Exportissa 60-luvulla). No, joo - sitten starttailemaan. Ei se heti lähtenyt, mutta lähti kuitenkin, ilman kaasua kun starttasin.
Että onko tähän ohjeita, kun puolilämpimänä sammuu, niin miten varminta käynnistellä? On ollut vaikeaa ennenkin. Vaikka kyllä se pytyn kylki jo lämmin oli kun tulppaa vaihtaessa tunnustelin.
Eikä sitten kannata vastata, että anna sinä kaupunginmies alan miesten aurata ja myy Pollesi pois. Ei iske paniikki. Nimittäin tämän vastauksen saan jo eukolta kotona.
eda
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 29 Loka 2010 11:43

Re: 500 H.O. ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja eda »

Tuo kaasuttelu vähän askarruttaa. Kunnossa oleva laite pysyy kyllä käynnissä ilman, että sitä pitäisi koko ajan kaasutella. Oma laite on jonkun kerran samalla tavalla sammunut, kun on töpeksinyt. Se on kuitenkin lähtenyt aina käyntiin ilman ongelmia. Onhan bensa hyvälaatuista, eli ei kosteutta esim. vajaan tankin takia? Jos bensa ja suodatin sekä tulppa on ok, en oikein keksi ongelman aiheuttajaa.

Kaasua ja ryyppyä kannattaa käyttää säästeliäästi, mieluummin vähän kuin liikaa.
jiiipee
6WD
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
Paikkakunta: Jokela

Re: 500 H.O. ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja jiiipee »

Joo tätä ku on lukenu niin tulee mieleen et jotain häikkää on ku oma laite toimii, eli lämpösenä ei ryyppyä tarvi, kylmänä hetken aikaa sitten jos on liian kauan rupee röpöttäää, eli suosittelen jos laite uus ja ei keksi vikaa niin huoltoon.
Ulkona.
temetsu
4WD
Viestit: 173
Liittynyt: 22 Huhti 2010 16:18
Mönkijä:: Sportsman 500 ho -10

Re: 500 H.O. ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja temetsu »

Kiristä sitä kaasuvaijerin välissä olevaa rullaa jolla säädetään kaasuvivun välys sopivaksi. Mulla johtui tuosta.
Polle-Olle
4WD
Viestit: 177
Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
Mönkijä:: Polaris 500HO -09

Re: 500 H.O. ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja Polle-Olle »

temetsu kirjoitti:Kiristä sitä kaasuvaijerin välissä olevaa rullaa jolla säädetään kaasuvivun välys sopivaksi. Mulla johtui tuosta.
Joo, tosta oli puhetta jo viime talvena täällä, kun käynnistysongelmia valittelin. Kone oli kyllä syksyllä eka huollossa, mutta ei ne ehkä kaikkea huomaa. Täytyy kokeilla. En tiä vaan koska - aattelin perjantaina, että annan talvelle periksi. Lunta on niin paljon ettei polttopuunkorjuustakaan nyt oikein mitään tule. Auraillutkin oon lähinnä siksi, ettei tarvi tarpoa pihapiirissä umpihangessa kun puuhommiin tonne maille menee. En kytkeny enää ylläpitolaturiakaan, aatteelin pitää 2 kk tauon koko mönkkäritouhuissa. Mutta kyllä tässä tuonne maille taas tulee ajeltua, kunhan on sopiva pikkupakkanen ja aurinko paistelee. Sitten kiristän kaasuvaijeria. Kiitti vinkistä.
mikkik
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 31 Joulu 2008 15:13
Mönkijä:: Polaris 500
Paikkakunta: Valkeala

Re: 500 H.O. ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja mikkik »

onko tyhjäkäynti tarpeeksi korkea?
Polle-Olle
4WD
Viestit: 177
Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
Mönkijä:: Polaris 500HO -09

Re: 500 H.O. ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja Polle-Olle »

mikkik kirjoitti:onko tyhjäkäynti tarpeeksi korkea?
Joo..o. Tyhjäkäynti itselläkin ekana mieleen on tullut. Kierroslukumittarin mukaan se kumminkin on suositellulla tasolla. Kone oli syksyllä huollossa ja siellähän tuo tuo tyhjäkäyntikin varmaan tsekattiin. :?: Nyt kun nuo lumet alkaa laskemaan ja uskaltaa pollellakin hankea päin lähteä täytyy tsekata toi kaasuvaijeri ja tyhjäkäynti. Ryypyn/rikastimen, tai mikä toi nyt virallisesti on, suhteen en edelleenkään oikein tiedä missä vaiheessa sitä pienentelisin. Tai no joo - viikko sitten kun käynnistelin totesin, että suht pian sen saa lykätä puoleen väliin ja silti ropottelee tyhjäkäynnillä. Kokeillaan ja opetellaan. Ja tarvittaessa kyselen lisää.
Vastaa Viestiin