500 H.O. ryypyn käyttö
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
500 H.O. ryypyn käyttö
Vuoden verran Pollella ajeltu. Ei paljon, eka huolto vasta nyt edessä. Mutta kylmäkäynnistyksen ja ryypyn käytön suhteen kaipaisin pientä opastusta. Myyjän ohje oli, että ryyppy kokonaan ulos ja "lukitaan" se siihen. Oikea käsi kaasulle, vasemmalla startataan, kun hörähtää annetaan kaasua. No, noinhan se käynnistyy, mutta mitäs sitten? Kuinka kauan täytyy kaasutella moottoria lämpimäksi ja koska vähennetään ryyppyä? Nimittäin heti kun hellään kaasusta laittaakseni vaihteen päälle moottori sammuu. Olisko toi tyhjäkäynti liian pienellä? Lämpimänä tuo kyllä rouskuttelee tälläkin tyhjäkäynnin säädöllä.
Re: 500 H.O. ryypyn käyttö
Omani käynnistän näin kesä ja syksy aikaan puolella imulla, ilman kaasua. Hörähtää nätisti käymään. Annan hetken aikaa käydä ja löysään imun pois. Jos ei käy ja sammuu, niin starttaan uudestaan kaasua hieman painaen.
Jotenkin tullu semmoinen tunne, että tuo oma peli lähtee huonommin käymään jos imun vetää kokonaan auki.
Jotenkin tullu semmoinen tunne, että tuo oma peli lähtee huonommin käymään jos imun vetää kokonaan auki.
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Re: 500 H.O. ryypyn käyttö
Kiitos vastauksestasi Temetsu!
Kokeilin puolella imulla ja homma toimi paremmin. Ei sammunut..
Kokeilin puolella imulla ja homma toimi paremmin. Ei sammunut..
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Re: 500 H.O. ryypyn käyttö
Otan tän kysymykseni uudestaan esille, kun tuo alku on edelleen hankalaa, ennenkuin kone kunnolla lämpenee.
Huolto on tehty ja tyhjäkäynti säädetty. C-Tek ylläpitolaturin ansiosta viimetalvisia käynnistysongelmia ei ole, mutta edelleen tuo kylmä kone vaatii pitkään aikalailla kierroksia pysyäkseen käynnissä. Vasta n. 10 min. ajelun jälkeen alkaa käydä ilman kaasua. Edelleen on vähän epäselvää koska tuon ryypyn voi vapauttaa lukituksesta ja kuinka kauan täytyy ihan paikallaan kaasutella?
Huolto on tehty ja tyhjäkäynti säädetty. C-Tek ylläpitolaturin ansiosta viimetalvisia käynnistysongelmia ei ole, mutta edelleen tuo kylmä kone vaatii pitkään aikalailla kierroksia pysyäkseen käynnissä. Vasta n. 10 min. ajelun jälkeen alkaa käydä ilman kaasua. Edelleen on vähän epäselvää koska tuon ryypyn voi vapauttaa lukituksesta ja kuinka kauan täytyy ihan paikallaan kaasutella?
Viimeksi muokannut Polle-Olle, 02 Tammi 2011 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 500 H.O. ryypyn käyttö
Kylmällä käynnistäessä ryyppyvipu täysin ulos, sitten melko pian vähän pienemmälle, tietysti käynnin mukaan. Heti kun kone käy "omillaan", ryyppyvipu sisään. Annan koneen käydä ainakin sen viitisen minuuttia ja varmistan kevyellä kaasuttelulla, että jaksaa vastata kaasuun. En lähde ajoon ennen kuin käy normaalisti. Näin omassa koneessa; ei ole ollut vaikeuksia pakkasilla.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: 500 H.O. ryypyn käyttö
Mä laitoin dynojet:n isomman pääsuuttimen ja rikastin tyhjäkäynnin seosta. Ei minkäänlaisia kylmäkäynnistysongelmia. Taisi tulla uusi neulakin, jonka laitoin paikalleen.
Näillä mennään..
Näillä mennään..
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: 500 H.O. ryypyn käyttö
Eikös polaris jossain käyttöohjeen kohdassa neuvo muuttamaan seosta talvikäyttöön.Mä laitoin dynojet:n isomman pääsuuttimen ja rikastin tyhjäkäynnin seosta. Ei minkäänlaisia kylmäkäynnistysongelmia. Taisi tulla uusi neulakin, jonka laitoin paikalleen.
Näillä mennään..
Ja löytyhän sieltä oppaasta seuraavanlaista
Näin kovemmissa pakkaskeleissä vedän imun täysille ja kun käynnistyy, annan käydä sen verran että lähtee huononemaan tyhjäkäynti. Seuraavaksi lähden pienentämään imua ja jossain puolenvälin tietämillä moottorin tyhjäkäynti alkaa nousemaan. Käytän tyhjäkäyntiä 2-5 minuuttia. Liikkeelle lähtiessä pudotan imua sen verran että kierrokset laskee tuonne 1300-1400r/min(muuten ei mene vaihteet päälle). Jossain vaiheessa ajelua pudotan imun kokonaan pois.HUOM! Talvella (kylmissä olosuhteissa) avaa
kaasuttimen seosruuvia 1/8 - 1/4 kierrosta
perusasetuksesta .
HUOM! Plommi seosruuvin suojana tehtaalta !
Edellä mainittu toimenpide suositellaan
teetettäväksi valtuutetussa Polaris-huoltopisteessä
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: 500 H.O. ryypyn käyttö
luuta löytyi moderaattorikopin nurkasta ja sillä lakaistiin pölyt maton alle.jatkamme tässä topicissa otsakkeen aiheella 

-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Re: 500 H.O. ryypyn käyttö
Eilisellä aurausreisulla tuolla hankien keskellä, kaukana kotoa, se taas iski. Nimittäin paniikki siitä, että on se nyt se nolo hetki, kun joudun lähtemään naapureihin hakemaan traktorista hinausapua, että saadaan Polle vajaan. Meinaan että, kyllä ne maajussit iltapuhteella nauraa kaupunkilaisen aurausleikkejä.
Sitten itse asiaan. Pakkasta n. -5°, Polle käynnistyi hyvin, lämmittelin aikansa ja aloitin aurauksen. N. 30 m matkan jälkeen tuvan nurkalla matka tyssäsi peltikatolta pudonneeseen penkkaan. Loppui pito, vaikka takana ketjut onkin. No siinä pakille vaihdellessa kone pääsi sammumaan, kun en ehtinyt koko ajan kaasutella. Starttailin kaasun kera ja ilman, ei käynnistynyt. Luovutin ennenkuin akku olisi tyhjä. No silloin tuntui, että traktorin hakuun tästä nyt tuli lähtö. Päätin kuitenkin, että vaihdan tulpan, kun työkalupussissa oli varatulppa, tosin käytetty.
Sen sitten asentelin (kyllä muuten on ahtaassa paikassa se tulppa. Toista se oli Solifer Exportissa 60-luvulla). No, joo - sitten starttailemaan. Ei se heti lähtenyt, mutta lähti kuitenkin, ilman kaasua kun starttasin.
Että onko tähän ohjeita, kun puolilämpimänä sammuu, niin miten varminta käynnistellä? On ollut vaikeaa ennenkin. Vaikka kyllä se pytyn kylki jo lämmin oli kun tulppaa vaihtaessa tunnustelin.
Eikä sitten kannata vastata, että anna sinä kaupunginmies alan miesten aurata ja myy Pollesi pois. Ei iske paniikki. Nimittäin tämän vastauksen saan jo eukolta kotona.
Sitten itse asiaan. Pakkasta n. -5°, Polle käynnistyi hyvin, lämmittelin aikansa ja aloitin aurauksen. N. 30 m matkan jälkeen tuvan nurkalla matka tyssäsi peltikatolta pudonneeseen penkkaan. Loppui pito, vaikka takana ketjut onkin. No siinä pakille vaihdellessa kone pääsi sammumaan, kun en ehtinyt koko ajan kaasutella. Starttailin kaasun kera ja ilman, ei käynnistynyt. Luovutin ennenkuin akku olisi tyhjä. No silloin tuntui, että traktorin hakuun tästä nyt tuli lähtö. Päätin kuitenkin, että vaihdan tulpan, kun työkalupussissa oli varatulppa, tosin käytetty.
Sen sitten asentelin (kyllä muuten on ahtaassa paikassa se tulppa. Toista se oli Solifer Exportissa 60-luvulla). No, joo - sitten starttailemaan. Ei se heti lähtenyt, mutta lähti kuitenkin, ilman kaasua kun starttasin.
Että onko tähän ohjeita, kun puolilämpimänä sammuu, niin miten varminta käynnistellä? On ollut vaikeaa ennenkin. Vaikka kyllä se pytyn kylki jo lämmin oli kun tulppaa vaihtaessa tunnustelin.
Eikä sitten kannata vastata, että anna sinä kaupunginmies alan miesten aurata ja myy Pollesi pois. Ei iske paniikki. Nimittäin tämän vastauksen saan jo eukolta kotona.
Re: 500 H.O. ryypyn käyttö
Tuo kaasuttelu vähän askarruttaa. Kunnossa oleva laite pysyy kyllä käynnissä ilman, että sitä pitäisi koko ajan kaasutella. Oma laite on jonkun kerran samalla tavalla sammunut, kun on töpeksinyt. Se on kuitenkin lähtenyt aina käyntiin ilman ongelmia. Onhan bensa hyvälaatuista, eli ei kosteutta esim. vajaan tankin takia? Jos bensa ja suodatin sekä tulppa on ok, en oikein keksi ongelman aiheuttajaa.
Kaasua ja ryyppyä kannattaa käyttää säästeliäästi, mieluummin vähän kuin liikaa.
Kaasua ja ryyppyä kannattaa käyttää säästeliäästi, mieluummin vähän kuin liikaa.
-
- 6WD
- Viestit: 736
- Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
- Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
- Paikkakunta: Jokela
Re: 500 H.O. ryypyn käyttö
Joo tätä ku on lukenu niin tulee mieleen et jotain häikkää on ku oma laite toimii, eli lämpösenä ei ryyppyä tarvi, kylmänä hetken aikaa sitten jos on liian kauan rupee röpöttäää, eli suosittelen jos laite uus ja ei keksi vikaa niin huoltoon.
Ulkona.
Re: 500 H.O. ryypyn käyttö
Kiristä sitä kaasuvaijerin välissä olevaa rullaa jolla säädetään kaasuvivun välys sopivaksi. Mulla johtui tuosta.
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Re: 500 H.O. ryypyn käyttö
Joo, tosta oli puhetta jo viime talvena täällä, kun käynnistysongelmia valittelin. Kone oli kyllä syksyllä eka huollossa, mutta ei ne ehkä kaikkea huomaa. Täytyy kokeilla. En tiä vaan koska - aattelin perjantaina, että annan talvelle periksi. Lunta on niin paljon ettei polttopuunkorjuustakaan nyt oikein mitään tule. Auraillutkin oon lähinnä siksi, ettei tarvi tarpoa pihapiirissä umpihangessa kun puuhommiin tonne maille menee. En kytkeny enää ylläpitolaturiakaan, aatteelin pitää 2 kk tauon koko mönkkäritouhuissa. Mutta kyllä tässä tuonne maille taas tulee ajeltua, kunhan on sopiva pikkupakkanen ja aurinko paistelee. Sitten kiristän kaasuvaijeria. Kiitti vinkistä.temetsu kirjoitti:Kiristä sitä kaasuvaijerin välissä olevaa rullaa jolla säädetään kaasuvivun välys sopivaksi. Mulla johtui tuosta.
Re: 500 H.O. ryypyn käyttö
onko tyhjäkäynti tarpeeksi korkea?
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Re: 500 H.O. ryypyn käyttö
Joo..o. Tyhjäkäynti itselläkin ekana mieleen on tullut. Kierroslukumittarin mukaan se kumminkin on suositellulla tasolla. Kone oli syksyllä huollossa ja siellähän tuo tuo tyhjäkäyntikin varmaan tsekattiin.mikkik kirjoitti:onko tyhjäkäynti tarpeeksi korkea?
