Polaris ja E10-Bensiini
- FinnMack
- Tracks
- Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Polaris ja E10-Bensiini
Tuossa Yamahan puolella pohtivat tuon E10-bensiinin sopivuutta mönkijän moottorissa..
Aloitellaanpa kyselyä tähän meille rakkaaseen merkkiin,mites Pollen moottori nielee E10-litkun?
Aloitellaanpa kyselyä tähän meille rakkaaseen merkkiin,mites Pollen moottori nielee E10-litkun?
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
-
- 4WD
- Mönkijä:: Polaris ATP 330 Quad E.
Re: Polaris ja E10-Bensiini
Tervehdys kaikille epätietoisille.
Soitin juuri, 05.10.2010 klo. 15.50, maahantuojan huoltopuolelle ja kysyin E10-bensan soveltuvuudesta Polaris-mönkijöihin.
Maahantuojan mukaan E10-bensiiniä voi käyttää
.
Edit: Maahantuojan edustaja ei eritellyt eri malleja toisistaan, vaan antoi vastauksen jonka kirjoitin tuohon.
Jos kuitenkin joku tuota epäilee, soittakoon itse maahantuojalle ja tarkistakoon asian omakohtaisesti. Minä kuitenkin luotan tähän tietoon.

Soitin juuri, 05.10.2010 klo. 15.50, maahantuojan huoltopuolelle ja kysyin E10-bensan soveltuvuudesta Polaris-mönkijöihin.
Maahantuojan mukaan E10-bensiiniä voi käyttää

Edit: Maahantuojan edustaja ei eritellyt eri malleja toisistaan, vaan antoi vastauksen jonka kirjoitin tuohon.
Jos kuitenkin joku tuota epäilee, soittakoon itse maahantuojalle ja tarkistakoon asian omakohtaisesti. Minä kuitenkin luotan tähän tietoon.
Viimeksi muokannut kankaanlaita, 05 Loka 2010 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Skype kankaanlaita
kankaanlaita(@)gmail.com
Luuri Nolla4oo kasi8 viis 6seiska 5
Uudenmaan Mönkijät Ry
kankaanlaita(@)gmail.com
Luuri Nolla4oo kasi8 viis 6seiska 5
Uudenmaan Mönkijät Ry
- Logibear
- Tracks
- Mönkijä:: Grizzly 700 -07
- Viesti:
Mallista, vuosimallista ja polttoaineen syöttötavasta riippumatta?
-
- Noppeli
- Mönkijä:: Polaris SP 500 efi traktori
Kävin n. 2 viikkoa sitten Brandt-Polaris Oy:ssä selvittääkseni käykö E10 -bensiini Polaris Sportsman mönkijöihin. Myyntimies (nimeä en nyt muista) kertoi, että heillä ei ole vielä vahvistusta tehtaalta. Hän lupasi lähettää minulle sähköpostilla vahvistuksen viikon sisällä. Ei kuulunut mitään.
Keskiviikkona 10.11.2010 yritin puhelimitse tavoittaa Polaris-maahantuonnista vastaavaa J. Tikkasta, mutta keskus ei löytänyt miestä puhelimeen (ei vastannut kännykkäänsä).
Torstaina 11.11.2010 menin uudelleen Tuupakantielle Vantaalle tiedustelemaan asiaa. Tapasin saman myyntimiehen kuin reilu pari viikkoa aiemmin. Hän kertoi jo pari kertaa pyytäneensä vahvistusta E10:stä. Mitään ei ole kuulunut toistaiseksi. Myyjä lupasi jälleen vahvistaa sähköpostilla niin minulle kuin kaikille diilereille asian tilan, kunhan tieto saapuu Polarikselta.
Kerroin nähneeni huhuja netissä, että Polleen ei kävisi E10 ja siksi nykykoneilla varustettuja mönkijöitä myydään kiivaasti varastoista pois. Hän ei kuitenkaan vahvistanut tätä näkemystä.
Siispä harmittelen, etten itse älynnyt kysyä huollosta asiaa, kun näyttävät se tietävän. Kannattaa ottaa huollon kaverilta kirjallinen vahvistus.
Keskiviikkona 10.11.2010 yritin puhelimitse tavoittaa Polaris-maahantuonnista vastaavaa J. Tikkasta, mutta keskus ei löytänyt miestä puhelimeen (ei vastannut kännykkäänsä).
Torstaina 11.11.2010 menin uudelleen Tuupakantielle Vantaalle tiedustelemaan asiaa. Tapasin saman myyntimiehen kuin reilu pari viikkoa aiemmin. Hän kertoi jo pari kertaa pyytäneensä vahvistusta E10:stä. Mitään ei ole kuulunut toistaiseksi. Myyjä lupasi jälleen vahvistaa sähköpostilla niin minulle kuin kaikille diilereille asian tilan, kunhan tieto saapuu Polarikselta.
Kerroin nähneeni huhuja netissä, että Polleen ei kävisi E10 ja siksi nykykoneilla varustettuja mönkijöitä myydään kiivaasti varastoista pois. Hän ei kuitenkaan vahvistanut tätä näkemystä.
Siispä harmittelen, etten itse älynnyt kysyä huollosta asiaa, kun näyttävät se tietävän. Kannattaa ottaa huollon kaverilta kirjallinen vahvistus.
- Scroll
- 4WD
- Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI
...Tai tankata suosiolla sitä 98E:tä, ei se niin paljoa kalliimpaa ole oikeasti.mä-oon-maalta kirjoitti:Kannattaa ottaa huollon kaverilta kirjallinen vahvistus.
"Alotetaan täysillä ja kiristetään loppua kohen"
Onhan E10 ollut myynnissä uudella mantereella jo vuosia, Varmasti siellä on tietoa ja kokemuksia.
Amerikkalaisen tuotevastuusysteemin mukaan E10 voi käyttää kun sitä ei nimenomaan kielletä.
Ovat muuten siirtumässä hiljalleen E20 bensaan päästöjen pienentämiseksi.
Amerikkalaisen tuotevastuusysteemin mukaan E10 voi käyttää kun sitä ei nimenomaan kielletä.
Ovat muuten siirtumässä hiljalleen E20 bensaan päästöjen pienentämiseksi.
-
- 6WD
- Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Tuosta on olemassa jo tieto, että Polleen käy E10, mutta lopun päälle ihan sama, koska aina voi ajaa 98:lla. Hintaero kompensoituu hiukkasen pienemmässä kulutuksessa.
Ei se E10 nelitahdeissa noin yleisesti ottaen aiheuta mitään, jos vaan öljynkierto pelaa normaalisti.
Tää on jokaisen oma valinta, ite rupeen käyttämään 98-bensaa, koska veneeseen sitä pitää laittaa ja yleensä samasta astiasta niitä tankkailen.
2-tahtisissa (vanhoissa) sitä ei siis voi käyttää. Ainakaan Yamahassa...
-P-
Ei se E10 nelitahdeissa noin yleisesti ottaen aiheuta mitään, jos vaan öljynkierto pelaa normaalisti.
Tää on jokaisen oma valinta, ite rupeen käyttämään 98-bensaa, koska veneeseen sitä pitää laittaa ja yleensä samasta astiasta niitä tankkailen.
2-tahtisissa (vanhoissa) sitä ei siis voi käyttää. Ainakaan Yamahassa...
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Mönkijä:: Honda
- Viesti:
Jos varastossa oleviin koneisiin Ei E10 käy, tehdään käyttöohjeeseen muutos: VAIN 98E. Se lienee helpoin ratkaisu.mä-oon-maalta kirjoitti:Kävin n. 2 viikkoa sitten Brandt-Polaris Oy:ssä selvittääkseni käykö E10 -bensiini Polaris Sportsman mönkijöihin. Myyntimies (nimeä en nyt muista) kertoi, että heillä ei ole vielä vahvistusta tehtaalta. Hän lupasi lähettää minulle sähköpostilla vahvistuksen viikon sisällä. Ei kuulunut mitään.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- Noppeli
- Mönkijä:: Polaris SP 500 efi traktori
Ongelma ei liene se, ettekö Polle kävisi E10:llä, vaan se, jos tänään 15. marraskuuta 2010 myyjä sulle sanoo, että oikea polttoaine on 95E ja sitten takkaat ensivuonna E10:ä, joka on korvannut 95E:n, koska 95:tä ei enää ole myynnissä. Jos koneen polttoainejärjestelmän tiivistemateriaaleina ja esim. polttoaineletkuina on käytetty E10:ä kestämätätöntä materiaalia, niin kuka vastaa seurauksista. Väärän materiaalin sulaminen ei tietysti tapahdu yön yli vaan vie kuukausia ja jopa vuosia.
Ei tietenkään ole ongelma käyttää 98E:tä, mutta tämä tietysti pitää tietää. Mielestäni maahantuojan velvollisuus on infomoida asiasta diilereitä ja jopa loppukäyttäjiä.
Ei tietenkään ole ongelma käyttää 98E:tä, mutta tämä tietysti pitää tietää. Mielestäni maahantuojan velvollisuus on infomoida asiasta diilereitä ja jopa loppukäyttäjiä.
-
- 6WD
Tuo alkoholin lisääntyminen tietysti vaikuttaa muutenkin, kuin itse koneeseen käynnin aikana. Jos se polttoaine seisoo pitkiä aikoja tankissa käyttämättömänä, alkoholia haihtuu enemmän pois ja osa sitoo vettä. Alkoholi ja bensa ei sekoitu täydellisesti, eli seos on faasinen. Parempi tapa on siis käyttää 98-bensaa, jos vehjas seisoo pitempiä aikoja.
Enpäs älynnyt perhana kysyä, kun näin maahantuojan edustajaa lauantaina, oli muuta pöpistävää...
-P-
Enpäs älynnyt perhana kysyä, kun näin maahantuojan edustajaa lauantaina, oli muuta pöpistävää...
-P-
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Mönkijä:: Honda
- Viesti:
Siis itse tarkoitin, että Maahantuojan lienee helpointa laittaa 98€ pakolliseksi polttoaineeksi ja unohtaa koko E10.
Ettepäin
-
- 6WD
Niin ymmärsinkin sen, mutta luin tuon oman aikaisemman kirjoitukseni ajatuksella, eikä siinä oikein ollut tarpeeksi kattavasti asiaa 
Yhdeltä osalta vain pintaraapaisu...piti siis tarkentaa ees vähän. Lopun päällehän asia on aika monimutkainen kaikkine höyrypaineineen jne.
Paras tulos tulee, kun käyttää sitä 98:a.
-P-

Yhdeltä osalta vain pintaraapaisu...piti siis tarkentaa ees vähän. Lopun päällehän asia on aika monimutkainen kaikkine höyrypaineineen jne.
Paras tulos tulee, kun käyttää sitä 98:a.
-P-
- All-Terrain Vehicle
- Tracks
Onko tästä tullut mitään tuoreempaa tietoa maahantuojala? Aika jännä kun ei Polariksen nettisivuillakaan mainita mitään E10 bensinistä, vaikka luulisi sinänsä olevan aika oleellinen asia bensiinillä toimivissa koneissa?
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
- samiv
- Noppeli
- Mönkijä:: Polaris sportsman 450
http://www.polaris.fi/uutiset.php?id=376Uuden E10 polttoaineen käyttö Polaris -tuotteissa.
E10 POLTTOAINEEN SOVELTUVUUS POLARIS TUOTTEET
Kaikki tuotteet (sis. Victory mp:t) jotka valmistettu vuoden 1990 jälkeen, joiden minimi oktaanivaatimus on 95. Edellytyksenä on ettei valmistajan kalibrointia ole muutettu. Moottorikelkat 2-tahti CFI-ruiskumallit 2008 ja uudemmat: varmista Polaris jälleenmyyjältäsi että moottoriohjausjärjestelmä on kalibroitu E10 polttoaineelle(oikea vastus tai johtoliitäntä). Edellytyksenä E10 polttoaineen käytölle on myös valmistajan määrittämän huolto-ohjelman noudattaminen.
- kuukerinelli
- 2WD
- Mönkijä:: Sp 570 t3b
Jenkeissä huolto-ohjelmaan kuuluu polttoaine letkujen vaihto kahden vuoden välein...... näin kertoi maahantuojan kaveri kun soitin.