Oktaani
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 31 Touko 2004 23:11
- Paikkakunta: Äänekoski
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Oktaaniluvulla ei ole mitään merkitystä tehon kanssa, mikäli laite ei nakuta.
Nakutus on polttoaineen itsesyttymistä, joka tapahtuu paineen (puristustahti) ja palotilassa hehkuvien karstajäämien ja korkean lämpötilan johdosta. Mitä korkeampi oktaaniluku, sitä parempi paineen/puristuksen kesto.
Kaikkien, myös krossipelien viritysaste (puristussuhde) on niin alhainen, ettei nakutusta pääse kovin helposti syntymään. Näinollen ei talvella, kosteudella ym. ole kuin teoreettiset mahdollisuudet vaikuttaa polttoaineen/moottorin nakutusherkkyyteen.
Mikäli tehdas suosittelee jotain polttoainetta, sitä on turvallista käyttää. Jos myyjä väittää jotain, pyydä tällaiset tehtaan suosituksista eroavat asiat paperilla. Ohessa faktapage:
http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/a ... siinit.htm
Nakutus on polttoaineen itsesyttymistä, joka tapahtuu paineen (puristustahti) ja palotilassa hehkuvien karstajäämien ja korkean lämpötilan johdosta. Mitä korkeampi oktaaniluku, sitä parempi paineen/puristuksen kesto.
Kaikkien, myös krossipelien viritysaste (puristussuhde) on niin alhainen, ettei nakutusta pääse kovin helposti syntymään. Näinollen ei talvella, kosteudella ym. ole kuin teoreettiset mahdollisuudet vaikuttaa polttoaineen/moottorin nakutusherkkyyteen.
Mikäli tehdas suosittelee jotain polttoainetta, sitä on turvallista käyttää. Jos myyjä väittää jotain, pyydä tällaiset tehtaan suosituksista eroavat asiat paperilla. Ohessa faktapage:
http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/a ... siinit.htm
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- Noppeli
- Viestit: 15
- Liittynyt: 09 Kesä 2004 19:29
- Paikkakunta: Kerava
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
95E ja vähän jäänestoa, kun tankatessa saattaa lunta hieman ropsahtaa tankkiin.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Kemistin kommentti jäänestoaineen tarpeellisuuteen: Bensiinin yksi komponentti on MTBE (eetteri). Sen vesiliukoisuus on sen verran suurta, että normaalit kondenssivedet bensiinissä liukenevat tähän MTBEhen eikä sen takia ole tarvetta käyttää jäänestoainetta kuten joskus ennen MTBE:tä oli. Eri asia on, jos vettä laittaa tankkiin enemmälti, silloin jäänestoaine auttaa lääkkeeksi.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Hienoa saada asiantuntijalausunto aiheesta. Tuo lumiasia oli sellainen että tankkasin konetta lepikossa ja puusta putosi "kuorma-autollinen" lunta niskaan ja tankkiin mitä nyt 2 tuumaisesta aukosta mahtui. Kauhoin suurimmat pois mutta, kyllä sinne sitä meni aikalailla. Laitoin jäänestoa, kun ohjekirja niin ehdotti. Auttoi tai ei niin ainakin on hyvä mieli ja peli toimii ilman ongelmia.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
Ruuttakoneissa kannattaa ehdottomasti välttää jääneston käyttöä koska yleensä ruuttakoneiden polttoainesuodatin on rakeenteeltaan sellainen että se erotteleen veden bensasta. Nyt kun sitä jäänestoa laitetaan bensan sekaan niin polttoainesuodattimeen erottunut vesi sitten lähtee sieltä liikkeelle jääneston mukana eikä ruuttajärjestelmä oiken tykkää tästä prosessista.