Sivu 1/2
Scrambleriin hidas puoli
Lähetetty: 25 Marras 2010 20:25
Kirjoittaja samuli81
On välitetty tosi nopeaksi tuo scrambleri, on monesti tullut mieleen että olisikohan kuinka hankalaa laittaa hidas puoli scrambleriin
eli passaisiko osat sportmanista? ja mitä kaikkea muutos vaatisi? kyseessä siis 500 cc 4x4
Re: Scrambleriin hidas puoli
Lähetetty: 26 Marras 2010 16:08
Kirjoittaja FinnMack
Rovaniemellä myynnissä Srambler johon on asennettu BigBossin laatikko ja näin ollen on vaihteet L ja H.
Tunnen kaverit jotka vaihtotyön teki ja olen ollut samassa retkueessa mukana kun peliä suolla testattiin.
Aivan kertakaikkinen ykkönen pehmeissä paikoissa!
Laitteen oma paino on vähäinen verrattuna isoihin polleihin.
Re: Scrambleriin hidas puoli
Lähetetty: 26 Marras 2010 20:13
Kirjoittaja samuli81
Mahtavaa

arvasin että joku muukin on miettinyt että scrambleriin kun saisi vielä hitaan niin olisi peto menemään

Onko kyseiset muutoksen tekijät foorumilaisia tai olisiko mahdollista että kertoisit tarkemmin vaihdosta oliko ongelmia ja mistähän alkaisin metsästämään laatikkoa?
Re: Scrambleriin hidas puoli
Lähetetty: 26 Marras 2010 21:02
Kirjoittaja FinnMack
samuli81 kirjoitti:Mahtavaa

arvasin että joku muukin on miettinyt että scrambleriin kun saisi vielä hitaan niin olisi peto menemään

Onko kyseiset muutoksen tekijät foorumilaisia tai olisiko mahdollista että kertoisit tarkemmin vaihdosta oliko ongelmia ja mistähän alkaisin metsästämään laatikkoa?
Eivät ole foorumilaisia (harmi) kavereilla on aivan älytön hyvä tietotaito Pollen laitteista..
Idea oli saada Scrambleriin pikkupuoli eli se vaihde L juuri sen takia että se normi eteenvaihde oli aivan liian nopea,
aatellen ajoa pehmeiden pintojen kuten soiden ylitystä.
Mönkijän takapään veto välitetään kettinkillä ja etupää kartaanilla,näinollen samanlainen voimanvälitys on vain
vanhemmissa 6x6:sen BigBossissa ja sellaisen vaihdelaatikko asennettiin Scrambleriin...
Takakiekko jouduttiin vaihtamaan niin suureksi kuin mahdollista jotta vetosuhde etupäähän saatiin samaksi
mikä on esim. Sportsmaneissa eli takapyörät pyörivät hieman nopeammin jotta etulukko kytkeytyy ja irtoaa tarvittaessa.
Etulukon sähköpuolesssa oli joku pieni hankaluus jonka kaverit ratkaisi mutta en nyt muista tähän hätään
mikä se oli..jos nyt joku rakentaa vastaavan version ja törmää samaan ongelmaan niin kysymällä otan siitä selvää
ja kerron siitä täällä.
Re: Scrambleriin hidas puoli
Lähetetty: 26 Marras 2010 22:54
Kirjoittaja VilleH
vilkaseppa samuli81 yksityisviestisi

Re: Scrambleriin hidas puoli
Lähetetty: 26 Marras 2010 23:51
Kirjoittaja pekuna
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/99-POLAR ... 35addc2aa5
tilasin amerikasta itselleni "joululahjaksi" vastaavanlaisen xplorerin laatikon kuin linkissä mutta 2001 vuosimallista. hinnaksi tuli karvan yli 300e

pitäisi käydä heittäen kiinni

Re: Scrambleriin hidas puoli
Lähetetty: 27 Marras 2010 00:04
Kirjoittaja pekuna
... ja samasta maasta tuli napoihin uudet häkit ja mikunin TM40 kaasutin... ja tulossa procomin viri cdi boxi... virivari tilataan kunhan tiedän minkä kokoiset renkaat uskaltaa laittaa

Re: Scrambleriin hidas puoli
Lähetetty: 27 Marras 2010 09:39
Kirjoittaja samuli81
pekuna kirjoitti:... ja samasta maasta tuli napoihin uudet häkit ja mikunin TM40 kaasutin... ja tulossa procomin viri cdi boxi... virivari tilataan kunhan tiedän minkä kokoiset renkaat uskaltaa laittaa

No tämähän kuulostaa hyvältä

Mites onko nuissa Explorerin laatikoissa eroja vuosimallien mukaan eli passaako ne kaikki?
Miten se hidas puoli kytketään eli pitääkö sille saada oma keppi? googletin kuvia explorerista ja siinähän ei näy kuin yksi keppi
Millaisia tehon lisäyksiä odotettavissa kaasuttimella ja viri boxilla? Ja miten tuo virivariaattori toimii hitaan laatikon kanssa kun sehän kytkee ylempää ?
Onko nuo napojen häkit pakko vaihtaa vai vaihdatko vaan varmuudeksi?
Nuo muutokset kuulostaa kyllä asiallisilta eli ei muuta kuin ebayhin itsekkin

Re: Scrambleriin hidas puoli
Lähetetty: 27 Marras 2010 09:47
Kirjoittaja samuli81
pekuna laitappa linkkejä mistä löytyy scrambleriin osaa.. privana tai tähän viestiketjuun osista jos viittit

oletko vaihtanut pakoputken? se on minulla ollut kanssa mielessä että se pitäisi saada päivitettyä, mutta kun ei oikein ole löytynyt sopivaa wrp olis ainakin suht edukas.. kuinkahan isot renkaat saa/voi laittaa nuiden muutosten jälkeen? koska luulen että kun nuilla muutoksilla ja kunnon renkailla on kyllä meleko peto etenemään

Re: Scrambleriin hidas puoli
Lähetetty: 27 Marras 2010 10:28
Kirjoittaja pekuna
xplorerin laatikoista käy ainakin 1999-2002. mutta ei niitä ebayn sivuillakaan pilvin pimein ole

omaanikin kyttäsin puolisen vuotta. kaikki kun ei ole halukkaita lähettämään niitä eurooppaan
vaihdekepin joutuu vaihtamaan sellaiseen josta lähtee kaksi tankoa laatikolle. katso esim.vanhemmat sportsmanit
kaasarilla tehoja ei varmasti montaa heppaa tule mutta kaasuun vastaaminen parantuu huomattavasti.
(vaatii tosin säätöä: suuttimet, kiihdytys pumpun ajoitus jne.)
boxi nostaa huippukierroksia n.1200rpm ja poistaa pakkirajoituksen. syttykartta muutenkin erillainen.
vari paketteja monenlaisia, juuri kytkin katsottava rengaskoon mukaan
häkit oli ennestään kökkönä, ei muuta syytä vaihtaa
pakoputki laitettu moottoripyörästä.
sinulla rengaskokoa rajoittaa tieliikennelait. minulla metsämallissa vain oma pankkitili
jos helppoja hevosia rahalla haluat, käväise tuolla
http://www.aaenperformance.com/Power500.asp
stage 5 - portattu kansi, kisa nokka, iso kaasari ja pönttö = 47hp
ja tarvittavat osat löytyy tietenkin AMERIKASTA (ebay)

Re: Scrambleriin hidas puoli
Lähetetty: 27 Marras 2010 16:33
Kirjoittaja FinnMack
samuli81 kirjoitti:pekuna laitappa linkkejä mistä löytyy scrambleriin osaa.. privana tai tähän viestiketjuun osista jos viittit

oletko vaihtanut pakoputken? se on minulla ollut kanssa mielessä että se pitäisi saada päivitettyä, mutta kun ei oikein ole löytynyt sopivaa wrp olis ainakin suht edukas.. kuinkahan isot renkaat saa/voi laittaa nuiden muutosten jälkeen? koska luulen että kun nuilla muutoksilla ja kunnon renkailla on kyllä meleko peto etenemään

Noista renkaista...
Toi Scrambler josta aiemmin kirjoottelin niin siinä oli alla 28" ITP MudLitet.
Hyvin tuntui potku riittävän...
Nyt viimeisin huhu on että tehdään takapäästä erillisjousitus.
Re: Scrambleriin hidas puoli
Lähetetty: 28 Marras 2010 11:46
Kirjoittaja samuli81
FinnMack kirjoitti:samuli81 kirjoitti:pekuna laitappa linkkejä mistä löytyy scrambleriin osaa.. privana tai tähän viestiketjuun osista jos viittit

oletko vaihtanut pakoputken? se on minulla ollut kanssa mielessä että se pitäisi saada päivitettyä, mutta kun ei oikein ole löytynyt sopivaa wrp olis ainakin suht edukas.. kuinkahan isot renkaat saa/voi laittaa nuiden muutosten jälkeen? koska luulen että kun nuilla muutoksilla ja kunnon renkailla on kyllä meleko peto etenemään

Noista renkaista...
Toi Scrambler josta aiemmin kirjoottelin niin siinä oli alla 28" ITP MudLitet.
Hyvin tuntui potku riittävän...
Nyt viimeisin huhu on että tehdään takapäästä erillisjousitus.
Mitenkä jaksaa mennä nopealla puolella nuilla 28" ITP:llä ja onko big bossin laatikossa nopea puoli samallainen kuin scramblerissä noin suunnilleen?
Re: Scrambleriin hidas puoli
Lähetetty: 28 Marras 2010 16:02
Kirjoittaja FinnMack
No ei ole tullut ajeltua mitään tosinopeita pätkiä mutta 80:n seutuvilla pysyi kyllä letkassa vaivatta mukana.
Olettaisin että bigBossin laatikko on välitykseltään erilainen koska taakse piti laittaa todella iso kiekko ja
eteen pienin mitä hyllyssä oli jotta saatiin vetosuhde etupään kanssa kohilleen koska etuperä oli
Scramblerin oma..
Re: Scrambleriin hidas puoli
Lähetetty: 21 Joulu 2010 23:01
Kirjoittaja HMK
Itselläni on tällä hetkellä omassa scramblerissa hidas puoli. Laatikko on 2001v. xplorerista otettu ja samasta vehkeestä myös vaihde vivustot+keppi.
Muutos on melko helppo tehdä. Laatikko menee heittämällä paikalle. Ainoastaan vaihde vivustoja piti jatkaa hitsaamalla ja kepille piti hitsata runkoon uusi korvallinen.Kiekot pitäisi vaihtaa samanlaisiksi kuin xplorerissa(taka 42p ja etu 12p). Scramblerissahan nuo kiekot ovat taka 36p ja etu 13p.
Muuten ei ollut mitään hankaluuksia laatikon vaihdossa.Eli 2001 vuosimallin xplorerissa on täysin sama etuperä kuin 2006 vuoden scramblerissa(ainakin varaosa luettelon mukaan). Neliveto ainakin itsellä kytkeytyy ihan niinkuin pitääkin ilman sähköpuolen muutoksia.(jos muutoksia ei tee niin vaihdenäyttö ei tunnista hidasta puolta L ja näyttää sen tilalle N:nää) tuollainen ongelma oli ainut mikä itsellä tuli vastaan.Itse en ole vielä joutanut tekemään tuota muutosta omaan mönkijään.
Tuossa mainitussa Tarvikekeskuksen scramblerissa (v.2010) saattoi olla tuon välityksen kanssa pikkusen hankaluuksia johtuen uudenmallisesta etuperästä jossa on eri välitys suhde kuin tässä vanhan mallisessa.Uudessa etuperässähän on sisällä lukko, kun taas tässä vanhan mallisessa scramblerissa lukot sijaitsevat navoissa. Näiden mönkijöiden (scrambler 2006, 2010 ja xplorer 2001) teknisiä tietojahan voi jokainen käydä vertailemassa tuommoisesta linkistä kuin:
http://www.polaris.fi/varaosakuvasto.php
Tuolta kun aukaisee rinnakkain noiden mallien tiedot, niin on helppo katsoa mitä kaikkea pitää ottaa huomioon muutoksissa.
Nyt ollut itsellä n.6kk käytössä omassa scramblerissa tuo hidas puoli ja voi sanoa että muuttu kulku melkolailla. Pystyy kärryäkin vetämään huolettomasti nykyään. Renkaat ovat tällä hetkellä 25 tuumaset mut hankinnassa ovat 27-28 mudlitet noiden tilalle.
'
Re: Scrambleriin hidas puoli
Lähetetty: 22 Joulu 2010 15:45
Kirjoittaja FinnMack
HMK kirjoitti:Itselläni on tällä hetkellä omassa scramblerissa hidas puoli. Laatikko on 2001v. xplorerista otettu ja samasta vehkeestä myös vaihde vivusto+keppi.
Muutos on melko helppo tehdä. Laatikko menee heittämällä paikalle. Ainoastaan vaihde vivustoja piti jatkaa hitsaamalla ja kepille piti hitsata runkoon uusi korvallinen.Kiekot pitäisi vaihtaa samanlaisiksi kuin xplorerissa(taka 42p ja etu 12p). Scramblerissahan nuo kiekot ovat taka 36p ja etu 13p.
Muuten ei ollut mitään hankaluuksia laatikon vaihdossa.Eli 2001 vuosimallin xplorerissa on täysin sama etuperä kuin 2006 vuoden scramblerissa(ainakin varaosa luettelon mukaan). Neliveto ainakin itsellä kytkeytyy ihan niinkuin pitääkin ilman sähköpuolen muutoksia.(jos muutosta ei tee niin vaihdenäyttö ei tunnista hidastapuolta ja näyttää sen tilalle N:nää) tuollainen ongelma oli ainut mikä itsellä tuli vastaan.
Tuossa mainitussa Tarvikekeskuksen scramblerissa saattoi olla tuon välityksen kanssa pikkusen hankaluuksia johtuen uudenmallisesta etuperästä jossa on eri suhde kuin tässä vanhan mallisessa.(korjatkaa jos olen väärässä). Nyt ollut itsellä n.6kk käytössä omassa scramblerissa tuo hidas puoli ja voi sanoa että muuttu kulku melkolailla. Pystyy kärryäkin vetämään huolettomasti nykyään. Renkaat ovat tällä hetkellä 25 tuumaset mut hankinnassa ovat 27-28 mudlitet noiden tilalle.
'
Siinäpä se tuli kerrottua mitä en itte muistanut... Well done!