Sivu 1/1

EFI kalibrointi

Lähetetty: 29 Joulu 2010 20:49
Kirjoittaja Vallu
Yritin etsiskellä aihetta mutta en oikein löytänyt.

Voisiko joku ystävällinen sielu kertoa kokemuksistaan ruiskupollen EFI ohjausyksikön kalibroinnista jonkin lisälaitteen (Fuel Management System) avulla?

Ainakin Wisecolla (http://www.wiseco.com) näyttäisi olevan myös yksipyttyisiin Sportsmaneihin käyviä mokkuloita. Valmistajia on varmaan muitakin.

Jossain toisessa topicissa tätä aihetta jo kevyesti liipattiin kun arveltiin koneiden käyvän mahdollisesti laihalla kun kurit voivat olla poistettu ja vapaavirtaussuodattimia käytetty. Toistaiseksi spadari ei ole mulla ollut vielä punahehkuinen mutta muuten vähän kiinnostaisi säätää / tutkia kiuasta tarkemmin.

t,Vallu

Re: EFI kalibrointi

Lähetetty: 29 Joulu 2010 21:34
Kirjoittaja Marco71
Vallu kirjoitti:Yritin etsiskellä aihetta mutta en oikein löytänyt.

Voisiko joku ystävällinen sielu kertoa kokemuksistaan ruiskupollen EFI ohjausyksikön kalibroinnista jonkin lisälaitteen (Fuel Management System) avulla?

Ainakin Wisecolla (http://www.wiseco.com) näyttäisi olevan myös yksipyttyisiin Sportsmaneihin käyviä mokkuloita. Valmistajia on varmaan muitakin.

Jossain toisessa topicissa tätä aihetta jo kevyesti liipattiin kun arveltiin koneiden käyvän mahdollisesti laihalla kun kurit voivat olla poistettu ja vapaavirtaussuodattimia käytetty. Toistaiseksi spadari ei ole mulla ollut vielä punahehkuinen mutta muuten vähän kiinnostaisi säätää / tutkia kiuasta tarkemmin.

t,Vallu
Tuo kalibrointi on ruiskun polttoainekarttojen muokkausta vakioon nähden. Eli alan tunnetuin säätömokkula on varmastikin Powercommander, eikä syyttä. Kaikki joissa laitteen vakion ECU:n lisäksi tulee lisäpalikka, tekee säädön verrattuna vakiokarttaan eli joko lisätään tai vähennetään polttoainetta. Tämä tehdään monella eri kaasun asennolla ja monella eri koneen kierrosluvulla. Jos ei tiedä mitä on tekemässä, homma kannattaa jättää ammattilaiselle ettei tule suurta vahinkoa.

Re: EFI kalibrointi

Lähetetty: 29 Joulu 2010 22:34
Kirjoittaja Vallu
No juuri tätä ruiskutaulukon manipulointia tarkoitinkin. Eli jos on vapaavirtaussuodatin ja pakopuoltakin hieman avattu niin onko syytä olettaa, että kone käy hieman laihalla vaikka ei muita suurempia nakutuksia tai käyntihäiriöitä ole havaittavissa? Lähinnä tulee mieleen, että kamppeet kestää myös pitkässä laukassa varsinkin tällä haavaa kun työnnetään lunta kovalla rasituksella.

Osaatko kertoa onko Pollen EFI Delphi tyyppinen vaiko joku muu ja käykö Powercommander muihinkin kuin 800:iin?

Juu se on selvää että nää hommat kandee suosiolla jättää ammattikavereiden puuhaksi mutta oletetaan hypoteettisesti hetki, että tiedetään mitä ollaan tekemässä ja koetetaan pikkusen raottaa vähän mystiikkaa ohjausyksikön ympärillä.

-Vallu

Re: EFI kalibrointi

Lähetetty: 29 Joulu 2010 23:57
Kirjoittaja Marco71
Vallu kirjoitti:No juuri tätä ruiskutaulukon manipulointia tarkoitinkin. Eli jos on vapaavirtaussuodatin ja pakopuoltakin hieman avattu niin onko syytä olettaa, että kone käy hieman laihalla vaikka ei muita suurempia nakutuksia tai käyntihäiriöitä ole havaittavissa? Lähinnä tulee mieleen, että kamppeet kestää myös pitkässä laukassa varsinkin tällä haavaa kun työnnetään lunta kovalla rasituksella.

Osaatko kertoa onko Pollen EFI Delphi tyyppinen vaiko joku muu ja käykö Powercommander muihinkin kuin 800:iin?

Juu se on selvää että nää hommat kandee suosiolla jättää ammattikavereiden puuhaksi mutta oletetaan hypoteettisesti hetki, että tiedetään mitä ollaan tekemässä ja koetetaan pikkusen raottaa vähän mystiikkaa ohjausyksikön ympärillä.

-Vallu
Kerro tarkemmin mikä Polaris-malli/vuosimalli on kyseessä. Powercommanderia löytyy kyllä usealle Pollelle.

Re: EFI kalibrointi

Lähetetty: 30 Joulu 2010 01:27
Kirjoittaja Vallu
Niin juu tosiaan. EFI500X2 vm-08 on kyseessä hyvin hengittävänä valtaosan aikaa. Putki on muuten normi mutta jotain tukoksen omaisia rämmäleitä on tietääkseni pudonnut tielle sen suulta.

Monet noista eri valmistajien fuelereista näytti olevan kaksipyttyisille koneille. Ilmeisesti markkinat ovat suuremmat tuolla V-twin motskareiden maailmassa.

Löytyykö Powercommanderista samalla myös jotain (helpohkotajuista) loggerilaitetta, jolla sais AFR:t (Air-Fuel Ratio) mitattua online? Tää vaatii vissiin jo sitten vähän askartelua happiantureidenkin kanssa mutta sitten saisi varmaan powercommanderinkin taulukon arvot helpommin kohdilleen. Vai perustuuko ruiskun taulukon muokkaaminen lähinnä valmistajan valmiiden taulukoiden käyttämiseen /setup sekä havaintoihin? Tässä piilee kyllä se mahdollisuus turata kone rikki kun laittaa potkurilakin liian syvälle päähän ja vähän kokeilee ruuvata tuosta sekä kone sanookin snap...crackle...pop.

-Vallu

Re: EFI kalibrointi

Lähetetty: 30 Joulu 2010 02:19
Kirjoittaja Marco71
Vallu kirjoitti:Niin juu tosiaan. EFI500X2 vm-08 on kyseessä hyvin hengittävänä valtaosan aikaa. Putki on muuten normi mutta jotain tukoksen omaisia rämmäleitä on tietääkseni pudonnut tielle sen suulta.

Monet noista eri valmistajien fuelereista näytti olevan kaksipyttyisille koneille. Ilmeisesti markkinat ovat suuremmat tuolla V-twin motskareiden maailmassa.

Löytyykö Powercommanderista samalla myös jotain (helpohkotajuista) loggerilaitetta, jolla sais AFR:t (Air-Fuel Ratio) mitattua online? Tää vaatii vissiin jo sitten vähän askartelua happiantureidenkin kanssa mutta sitten saisi varmaan powercommanderinkin taulukon arvot helpommin kohdilleen. Vai perustuuko ruiskun taulukon muokkaaminen lähinnä valmistajan valmiiden taulukoiden käyttämiseen /setup sekä havaintoihin? Tässä piilee kyllä se mahdollisuus turata kone rikki kun laittaa potkurilakin liian syvälle päähän ja vähän kokeilee ruuvata tuosta sekä kone sanookin snap...crackle...pop.

-Vallu
Dynojet:ltä löytyy Wideband 1 ja 2 dataloggerit, joilla saadaan AFR:t tutkittua. Toki silloin pitää laittaa tuo lambda-anturi pakoputkeenkin.
Arvailemalla noita laitteita ei kannata säätää ja valmistajan kartat ovat vain lähtökohta eri putkistoille tms. Kyllä tuo lambda-anturi on myös dynossa käytössä.
Helpoiten noiden sielunelämään pääsee käsiksi kun lataa kyseisten tuotteiden ohjelmat ja lukee niiden ohjeet. Ohjelmat voi ladata Dynojet:n sivuilta.

Re: EFI kalibrointi

Lähetetty: 30 Joulu 2010 06:45
Kirjoittaja Jarski-74
Vallu kirjoitti:No juuri tätä ruiskutaulukon manipulointia tarkoitinkin. Eli jos on vapaavirtaussuodatin ja pakopuoltakin hieman avattu niin onko syytä olettaa, että kone käy hieman laihalla vaikka ei muita suurempia nakutuksia tai käyntihäiriöitä ole havaittavissa? Lähinnä tulee mieleen, että kamppeet kestää myös pitkässä laukassa varsinkin tällä haavaa kun työnnetään lunta kovalla rasituksella.

Osaatko kertoa onko Pollen EFI Delphi tyyppinen vaiko joku muu ja käykö Powercommander muihinkin kuin 800:iin?

Juu se on selvää että nää hommat kandee suosiolla jättää ammattikavereiden puuhaksi mutta oletetaan hypoteettisesti hetki, että tiedetään mitä ollaan tekemässä ja koetetaan pikkusen raottaa vähän mystiikkaa ohjausyksikön ympärillä.

-Vallu
Kyllä tuo polle käy vakiona niin rikkaalla ettei sitä vaparilla tai putken muutoksilla laihalle saa menemään, ex-800 polleen muutin ennakonkin 4 astetta aikaisemmalle eikä vieläkään menny laihalle. Tutuilla kenellä pollessa commander tuntuu kääntävän aina vaan laihemmalle, koska pollehan on valmistettu käyttämään jenkkien kurabensiiniä.

Re: EFI kalibrointi

Lähetetty: 30 Joulu 2010 09:50
Kirjoittaja Vallu
No juu, kieltämättä kaikki kyllä viittaa siihen, että aika rikkaallahan tuo käy. Soppaakin tuntuu kuluvan melko mahottomasti. Tota kuraa (e10) ne alkavatten työntämään kyllä myös meille suomalaisille vuoden vaihteen jälkeen. Saas nähä kauan 98e5 säilyy rinnalla...

Menikö paljon paremmaksi sytkän ennakon säätämisen jälkeen? Tiukempia nokkia taitaa olla turha näihin etsiskellä stockkina.

Kiitos vinkeistä. Tutustun dynojetin widebandiin (ja powercommanderiin). Mulla olis muitakin härpättimiä, joita pitäisi säätää sillon tällöin ja tollanen portable loggeri/scanneri vois olla hyvä löytyä myös omastakin hyllystä. Tosin tuo yhteensopivuus voi tietysti teettää murheita.

-Vallu

Re: EFI kalibrointi

Lähetetty: 30 Joulu 2010 14:41
Kirjoittaja Jarski-74
Suurin ero tuli kulutuksessa, missään muussa ei sanottavaa parannusta tullut

Re: EFI kalibrointi

Lähetetty: 30 Joulu 2010 16:46
Kirjoittaja Vallu
OK. Neljä astetta aikaisemmalle eikä alkanut vielä nakuttaa (millään kierrosluvulla). Pollessa lienee tosiaan aika konservatiivisesti säädetty kone vakkarina. No eipä se toisaalta mikään jänis ookkaan eikä siksi tarkoitettukaan.

Olisko joku kuulolla, jolla on commanderi (tai vast.) kiinni. Miten menee ja skulaako kuten luvattu? Yritän tässä vakuuttua ennen mahdollisia hankintapäätöksiä.

t,Vallu