Sportsman ja kallistuksenvakaaja

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
kekkonem
Tracks
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Maalis 2007 10:05
Mönkijä:: XP -14 T3
Paikkakunta: Lohja

Sportsman ja kallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja kekkonem »

Moron.

Mikä on raadin mielipide kallistuksenvakaajan tarpeellisuudesta mettäkäytössä?

Omassa 450 sportsmanissa laitoin juuri vakaajan paikalleen talven jäljiltä. Ei ole kokomusta miten sen kanssa käyttäytyy, kun oli irti, kun koneen sain. Talvella ainakin niiasi kivasti jäällä ajellessa ja sai jyrkässä mutkassa tehtyä "kolmea jälkeä" kun yksi rengas oli kokoajan ilmassa. Tallissa koeistuttaessa tuntui ainakin olevan tukevampi.

Viikonloppuna olis tarkoitus lähteä kivikkoon rymyämään ja kiinnostais kuulla mielipiteitä asiasta. Eli vakaajalla vai ilman?

Talvella kun Polle heitti mut selästään, niin veikkaan että olis jääny kaato tekemättä, jos olis ollu hilppeet paikoillaan. Ei liike korjaantunut, kun kannosta otti vauhtia ja päätyi heppa kyljelleen.
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!

Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: Sportsman ja kallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja -P- »

Mulla on vakaaja paikoillaan, eikä oo tullu mieleenkään ottaa pois. Toimii hyvin vakaaja paikoillaankin. Se on huonosti toimivien alustojen ja autojen ongelma :)

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
temetsu
4WD
Viestit: 173
Liittynyt: 22 Huhti 2010 16:18
Mönkijä:: Sportsman 500 ho -10

Re: Sportsman ja kallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja temetsu »

Vauhtiajoissa olisi hyvä olla paikallaan, mutta hitaassa möyrinnässä on parempi ilman.

Tiellä ajaessa tuo on ilman kyllä aikamoinen käärme, mutta oma ajo on metsäpainotteista joten ei haittaa.
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sportsman ja kallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Tulipa itsekkin otettua kallistuksenvakaajat irti niin vehkeestä tuli vasta sen jälkeen kunnolla erillisjousitettu, aikamoinen haitake kyllä nämä vakaajat ovat maastomönkijässä.
Suosittelen myöskin kyllä laittamaan jäykemmät takajouset Sportsmanniin jos otatte vakaajat pois käytöstä, niin vähenee se mönkijän kallistelu ilman vakaajaa silloin myöskin.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Sportsman ja kallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Kallistuksenvakaajasta on hyötyä ainoastaan kun ajetaan kovaa mutkapätkää. Ite otin Bossista vakaajan pois välittömästi kun sen kotiin sain, enkä ole katunut.
Grizzlystä samaten.
Enkä tule koskaan sitä asentamaan takaisin paikalleen. 8)

Se vaan on niin paljon parempi maastoajossa ilman, kestää olla huomattavasti isompi töyssy jonka päälle takarenkaan voi ajaa, siten että kaikki renkaat pysyvät maassa.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Sportsman ja kallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja qaw »

Yhtä hyvin etenee oli vakaaja paikallaan tai ei. Mutta noustessa jyrkkää mäkeä vinottain, antaa toinen takakulma periksi ilman vakaajaa, joten on isompi vaara kaataa laite. Siispä itsellä ainakin vakaaja pysyy kiinni.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Sportsman ja kallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Eteneehän se, vaan paljon mukavampi se maastossa on ilman. Turha niitä yli 20 sentin joustovaroja on tehdä ja hamuta jos joustot tapetaan kallistuksenvakaajalla.. :roll:
Tai sitte on sama vaikka ostaa jäykkäakselinen Honda...
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
hape
6WD
Viestit: 621
Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
Mönkijä:: Honda 500FA
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Sportsman ja kallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja hape »

Kyllähän se kallistuksenvakaaja on laitettu ensinnäkin ihan väärään päähän laitetta. Edessähän se kuulus olla jos totta puhutaan. Eturengashan se yleensä niiaa allensa hitaammissa vauhdeissa. Kovemmissa sitten takapää niiaa. Ja taitaa net oikiat maasturimiehetkin ottaa autostakin ne vakaajat pois. Turhaan sitä alustaa sillä vakaajalla jäykistää maastoajossa, ennen oli polaris mullakin ja vakaaja lens pois. Joustaahan se sen 5 cm eritahtia ku toinen takarengas, isommissa möykyissä menee samoin ku jäykkäperänen jos vakaaja paikollaan. Mutta jos pelkästään vahapurkin kanssa tykkää touhuta niin voihan se olla paikollaankin. :lol:
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Sportsman ja kallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Mulla on vasen kall.vakaajan pystytanko tanko korvattu sisäkkäinmenevillä putkilla.
Kun haluan kallistuksen vakaajan toimivan laitan 6mm:n pultin läpiporatusta reiästä niin perä vakautuu.
Taasen jos möyriskelee hissukseen niin Bulttipois ja perä on täysin vapaa erillisjousitteinen myötäilijä!

Suosittelen!
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Eesti
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 11 Heinä 2012 10:47
Mönkijä:: Brute Force
Paikkakunta: Pori

Re: Sportsman ja kallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja Eesti »

Mä otin just tänään kallistuksen vakaajan pois ja hämmästyin, kuinka paljon mukavampi laite on ajaa maastossa. Tieajoa mulla ei tule kuin nimeksi, niin veikkaanpa että vakaajaa ei tule takaisin ihan hetkeen. Nyt vain harmittaa, miksen aikaisemmin kyseistä "turhaketta" ole älynnyt ottaa pois. Tietysti nopeammassa ajossa puoltaa paikkaansa, mutta maastossa täysin hyödytön kapistus.
saimi
3WD
Viestit: 108
Liittynyt: 19 Huhti 2008 17:13
Mönkijä:: xp 850-13 EUt +Country330+1,4
Paikkakunta: pieksämäki

Re: Sportsman ja kallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja saimi »

Tuo ins.tekn. 8) FinnMack:n tekele kuulostaa hyvältä, tosin ittekkin ensimmäisenä otin vakaajan pois, vähenee ristiriipunnat ja tosiaankin pääse kaikki pyörät liikkumaan eritahtiin..

Kovemmassa vauhdissa joutuu vakiopyörillä siirtelemään painoa enemmän, isommilla pyörillä vähemmän. Pysyypähän vauhdit kurissa ja joutaa peilaileen vaikka itseään.
Beathill
Avatar
Zuikki
Tracks
Viestit: 950
Liittynyt: 24 Elo 2005 17:34
Mönkijä:: Herra Polaris
Paikkakunta: Savonmaa Mönkijä:Ranger XP 1000 t1b +SM 1000 t3b+Polaris 110 efi+VahvaJussi400 4WD
Viesti:

Re: Sportsman ja kallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja Zuikki »

saimi kirjoitti:Tuo ins.tekn. 8) FinnMack:n tekele kuulostaa hyvältä, tosin ittekkin ensimmäisenä otin vakaajan pois, vähenee ristiriipunnat ja tosiaankin pääse kaikki pyörät liikkumaan eritahtiin..

Kovemmassa vauhdissa joutuu vakiopyörillä siirtelemään painoa enemmän, isommilla pyörillä vähemmän. Pysyypähän vauhdit kurissa ja joutaa peilaileen vaikka itseään.
Mulla on kanssa vakaaja ollut pois jo parista koneesta. Mutta FinnMack pulttiliitos kuulostaa hyvältä, voisit tulla esittelemään sitä meidän pilttuuseen Raajärvelle (voidaan Saimin kanssa tarjota vaikka virvoittavaa juomaa :partyman: ) ja katsellaan mitä peilistä näkyy.
Etelä Savon Mönkijöiden videoita
Ranger 1000+Sm1000 t3b+Polaris 110 efi+VahvaJussi 400 4WD
Exät:
Polaris Rzr 900
Polaris Xp 850 t3 -12
Polaris predator 50
Polaris sm 90
Polaris Xp 850 EPS -10
Polaris sp 800 Dlx -07
Polaris sp 800 -05
Polaris sp 600 -03
Vastaa Viestiin