Polarikseen isommat eturenkaat?

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 19:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Polarikseen isommat eturenkaat?

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Monet varmaan on todenneet että polariksessa etupää vetää hitaammin kuin takapää. Itse koen tämän ongelmaksi eritoten lumessa. Takaset jauhaa turhan paljon ja eteneminen syvässä lumessa on selvästi vaikeampaa kuin muilla nelikoilla. Sama juttu märässä suossa kun takaset pyrkii jauhamaan pinnan rikki ja perä pyrkii vaipumaan suohon.

Onko kukaan kokeillut vaihtaa eteen isompia renkaita pyörimisnopeuden tasaamiseksi. Polariksen omassa telasarjassa sanotaan että "välityssuhde optimoitu hyödyntämään Polariksen sataprosenttista nelivetoa". Tässä käsittääkseni on juuri eteen laitettu halkaisijaltaan suurempi telaratas nopeuseron tasaamiseksi. Luulisi myös toimivan jos renkaat edessä olisi isommat? Mutta miten kestävyys? Ja mikä koko olisi hyvä jotta optimaalinen pyörimisnopeus saavutettaisiin (tai nopeusero ainakin pienenisi selvästi)? Onko kenelläkään kokemuksia renkaista ja teloista tuon asian suhteen?

Niin vai olenko liian vaativa käyttäjä.. oli miten oli mutta jurppii kun muut jatkavat siitä mihin polaris xp jää!

Joku nokkela tietenkin ehdottaa/vihjaa merkin vaihtoa.. onhan sekin tietysti yksi vaihtoehto. Mutta jos muuten tykkää laitteesta.
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Polarikseen isommat eturenkaat?

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 12&t=23059 siellä valmista pohdintaa aiheesta
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Polarikseen isommat eturenkaat?

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Mönkijä-lehdessä esiteltiin taannoin kuljettaja jolla äxpee pollessa 30" mud litet edessä ja 28" takana. Ja varoiteltiin jotta ongelmia lienee tiedossa jos moisella rengastuksella ajelee pitävällä alustalla. Talvella saattaa jopa toimia.
Avatar
vinssi
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 11 Joulu 2009 10:17
Mönkijä:: Sportsman XP1000 S 2023
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Polarikseen isommat eturenkaat?

Viesti Kirjoittaja vinssi »

kingi kirjoitti:Mönkijä-lehdessä esiteltiin taannoin kuljettaja jolla äxpee pollessa 30" mud litet edessä ja 28" takana. Ja varoiteltiin jotta ongelmia lienee tiedossa jos moisella rengastuksella ajelee pitävällä alustalla. Talvella saattaa jopa toimia.
Komppaan tässä kingiä, ei pitävälle alustalle.
Itse olen ratkaissut "ongelman" talvikelillä siten että etusiin kunnolla painetta, 0,5 bar ja takasiin 0,2 bar. Asiaa tehostaa vielä jos etuvanne on mahdollisimman kapea, renkaan selkä on pyöreämpi kuin takapäässä.
Ja kas kummaa, pyöränkorkeudessa on selkeä ero!
Kumeksina on ITP:n MudLitet
exät:SP800-08, XP850EPS BigGun-10,XP850EPS Forest-11, 1000 Xxc Renegade-12, Scrambler 850 HO EPS-13.RZR 800S EUT-13,Polaris Scrambler xp 1000 2014, Polaris Sporsman Super Atv MONSTER 2015, Polaris XP 1000 Scrambler -16, Polaris RZR Turbo -17
Limppu
4WD
Viestit: 246
Liittynyt: 15 Loka 2009 21:50
Mönkijä:: Polaris Spman 500 & 800
Paikkakunta: Janakkala

Re: Polarikseen isommat eturenkaat?

Viesti Kirjoittaja Limppu »

Ei siitä mitään ongelmia tule tuuman isommat kumit suoraa vaa sinne eteen
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Polarikseen isommat eturenkaat?

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Sori et huutelen vieraisiin pöytiin, mut miksi Polarikseen on alkujaan tehty tuollainen ominaisuus että takarenkaat pyörii vinhempaa vauhtia kuin etupyörät? Onko tässä ollut tehtaalla joku idea miks noin on tuo suunniteltu?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Polarikseen isommat eturenkaat?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Polaris on takavetoinen, kunnes tarvitaan nelivetoa. Etuperässä ei ole tasauspyörästöä, niin jatkuvana nelivetona se olisi jäykkä ajaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Polarikseen isommat eturenkaat?

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Roosa999 kirjoitti:Polaris on takavetoinen, kunnes tarvitaan nelivetoa. Etuperässä ei ole tasauspyörästöä, niin jatkuvana nelivetona se olisi jäykkä ajaa.
Tämä vastaus oli ilmeisesti mulle...mutta miksi sitä nelivetoa/etupyöriä (kun siis on veto kytkettynä päälle) ei ole tehty vetämään yhtä nopeasti kun takapyöriä, onko tässä joku idea olemassa jota en vaan tajua?
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Polarikseen isommat eturenkaat?

Viesti Kirjoittaja jaket »

jos ne pyöris samaa tahtia kovalla alustalla, niin nelivedon kytkeytyminen olisi aina liipasimella. tällöin esim pieni rengaspaine-ero toisella puolella tms aiheuttaisi kankeutta kun neliveto olisi päällä kokoaan tai osittain. Polaris ilmeisesti on välittänyt etuvedon niin, että se pysyy poissa selvästi kunnes on selvä ero pyörimisessä, joka paljastaa, että nelivetoa tarvitaan.
“Unnatural work produces too much stress.”
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Polarikseen isommat eturenkaat?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Jos etuset vetäisi samaa vauhtia kuin takaset, niin ohjaus olisi jäykkä, juurikin tuon etuperän rakenteen takia.

Kun takarenkailla on pitoa, niin eturenkaat pyörii tyhjää, eli etuperä ei välitä vetoa renkaaseen.
Kun taas nopeusero kasvaa, eli takarengas sutii, niin järjestelmä kytkee 5/8 kierroksen takarenkaan pyörähdyksen aikana etuperän mukaan vetoon. Se tapahtuu todella hienostuneesti, ilman nykäisyjä jne.

Ohessa vähän lisätietoa aiheesta...Kiitoksia Kingi !!!

http://pdf.directindustry.com/pdf/the-h ... 57-_4.html
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Polarikseen isommat eturenkaat?

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Ok. Noin minä sen ymmärsinkin, mutta silti tuntuu oudolta miksi tuo pyörimisero neliveto päällä pitää olla noin iso, itse ymmärtäisin jos se olis hivenen pienempi, eli takaveto pysyy normiajossa päällä, mutta kun alkaa jo vähemmän takarenkaat luistamaan, niin etuveto lähtis mukaan apuun. Nythän tätä "suunnitteluvirhettä" yritetään korjata isommilla eturenkailla tai suuremmilla ilmanpaineilla etupyörissä, näin ei varmaankaan valmistaja ole asiaa ajatellut tai suunnitellut. Siksi en oikein ymmärrä miksi valmistaja on suunnitellut tuon nelivedon pyörimiseron noin suureksi, onko siinä tullut suunnitteluvirhe ja jos on, miksi sitä ei ole valmistajan taholta korjattu kun se vaikuttaa olevan todellinen vika/virhe? Jos käyttäjät joutuvat rakentelamaan koneen toimivaksi, tuntuu että ei se näin voi olla. Lisävarustelu ja muu parantelu on asia erikseen.
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Polarikseen isommat eturenkaat?

Viesti Kirjoittaja jaket »

Aika harva käyttäjä ajaa umpihangessa, Polaris tekee sen parhaaksi yleiseen jenkkipöristelyyn, eli kovalla vauhdilla rullaamiseen ja mudassa möyhyttämiseen.

tuo suhde tuntuu olevan vedossa aika hyvä esim kovalla alustalla se veto kytkeytyy kaarteessa hienosti ja vehje menee nätisti nelipyöräluisua. Voi olla, että suoremmalla vetosuhteella näin ei kävisi. Kyllä ne on sitä hakeneet siellä tehtaalla.
“Unnatural work produces too much stress.”
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Polarikseen isommat eturenkaat?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Pedari kirjoitti:Ok. Noin minä sen ymmärsinkin, mutta silti tuntuu oudolta miksi tuo pyörimisero neliveto päällä pitää olla noin iso, itse ymmärtäisin jos se olis hivenen pienempi, eli takaveto pysyy normiajossa päällä, mutta kun alkaa jo vähemmän takarenkaat luistamaan, niin etuveto lähtis mukaan apuun. Nythän tätä "suunnitteluvirhettä" yritetään korjata isommilla eturenkailla tai suuremmilla ilmanpaineilla etupyörissä, näin ei varmaankaan valmistaja ole asiaa ajatellut tai suunnitellut. Siksi en oikein ymmärrä miksi valmistaja on suunnitellut tuon nelivedon pyörimiseron noin suureksi, onko siinä tullut suunnitteluvirhe ja jos on, miksi sitä ei ole valmistajan taholta korjattu kun se vaikuttaa olevan todellinen vika/virhe? Jos käyttäjät joutuvat rakentelamaan koneen toimivaksi, tuntuu että ei se näin voi olla. Lisävarustelu ja muu parantelu on asia erikseen.
Samanhan voisi tähän heittää, että miksi can-am ei korjaa virheellisesti ja hitaasti kytkeytyvää etulukkoa aikaisemmista malleista?

Kyllä se vaan niin on, että laitteet soveltuu erilaiseen käyttöön ja tässä Polaris hakenut erityisesti helppoutta nelivedon osalta.
On totta, että suolla ja lumella tuo hieman vaivaa, mutta sen ominaisuutta voi muuttaa rengaspaineilla tai erikokoisella renkaalla.
Tämä on jokaisen itse tehtävissä toisin kuin koko etuperän ja lukon vaihtaminen.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ToniR81

Re: Polarikseen isommat eturenkaat?

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Taidanpa laittaa mönkijä tehtaan pystyyn ja alkaa tekemään mönijöitä käyttäjien tarpeisiin, jokainen laite tulee olemaan käsin tehty ja asiakas saa haluamansa välitykset, rengastukset, penkin, muovit.... Aivan kaiken saa siis itse päättää... hinnat ovat varmasti alkaen 65 000€ mutta ainakin saa sellaisen kuin haluaa.. Otan ensin 100:n koneen tilaukset sisään, 45% käsi rahalla(joka maksetaan tilaus hetkellä) ja toimitukset alkaa puolenvuoden päästä siitä kun 100 tilausta käsirahoineen on tilillä. Loppu koneesta maksetaan laitetta noudettaessa. Eli ei muuta kuin kertomaan mitä halutaan ja pinkka kuntoon. Tai sitten pitää vain tyytyä niihin ominaisuuksiin mitä eri merkit tarjoaa huomattavasti järkevämmällä hinnalla.

Mutta asiaankin, tuo nelivedon toteutus kuulostaa hyvältä, jopa honda kuskin korvaan. Voisin jopa haluta itselleni moisen, tosin vain kytkimellä että etuvedon saa pois päältä tai sitten väkisin vedon päälle joka renkaaseen, mutta olisi vielä tuo automaatti asentokin. Taidan siis tehdä ekan koneen itselleni, jos vain rahat riittää....
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Polarikseen isommat eturenkaat?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Sen etuperän saa vetämään, kun kytkee 12 volttia etuperän sisällä olevalle kelalle. Jos vaan välitykset natsaa, niin ei pitäisi olla temppu tehdä hondaan tai itseasiassa mihinkään koneeseen, jos koneistuslaitteet pysyy hanskassa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Vastaa Viestiin