500 EFI Traktori vm 2012 ja liennee jo 2011 ainakin sama systeemi.
Niin tuo rajoittimen toimintahan on kuvattu yksityiskohtaisesti esim täällä:
Kuvat 25A ja 25B
http://www.google.com/patents?id=v8jLAA ... &q&f=false
25A Kun nopeus on alle 25 mailia nousee luisti ylöspäin. Alipaineventiili on kiinni.
25B kun nopeus saavuttaa 25mailia niin luisti laskeutuu alaspäin. Tämä johtuu siitä että alipaineventtiili avautuu.
(tai oikeastaan tuo on minusta ylipaineventiili joka siis työntää ilmaa luistille)
SÄÄTÖ:
Kuvan 23 osa 238 kiinnitys ruuvien sisäpuolella on nuo neliskanttiset valmiit reijät. Niihin pienikantainen noin 2cm pitkä "puuruuvi" joka jätetään muutaman millin koholle.
Nämä estää ettei luisti menee aivan alas. Näin kone saa hieman enemmän ilmaa ja kulkee myös paremmin vaikka rajoitin on päällä.
Näppituntumalla haettava sopiva korkeus esim 3mm. Muista ajaa kone ensi lämpimäksi. Näin saadaan kulkemaan 40km/h ennenkuin alkaa rajoittamaan. Ts. pystyy ajamaan 40:ä ilman että tarvii koko ajan kuunnella sitä pätkimistä.
TAI VAIHTOEHTOISESTI
Kuva 19 osan 206 ja ventiilin välinen kumiletku keskeltä poikki ja väliin esim PA hana jolla voit peukalotuntumalla säätää ilmanvirtausta.
Huomioi että ilma kulkee sähköventiililtä kohti kammiota eli osaa 206 kohti. Näin saadaan nostettua nopeus e 36km/h --> 40km/h ennenkuin rajoitin alkaa pätkimään.
Ts rajoitetaan ilmanvirtausta.
OSA 2 RAJOITIN POIS METSÄAJOON:
Laitetaan se kytkin alipaineventiilin sähkönsyöttö johtoon eli se valkea liitin vas etulokasuojan/tankin luota --> Luistin pystyy liikkumaan koko ajan ja
alipaineventiili ei käynnisty --> Nopeus kasvaa ja rajoitin on helppo kytkeä takas päälle kun kääntää kytkimen ON asentoon.
MUTTA:
Edelleen tuo luisti osa 240 kuva 24 on siellä "haitalla" oli rajoitin sähköisesti päällä tai ei (eli toimiko alipaineventiilli tai ei).
Ts. alakieroksilla vääntö ja kiihtyvyys on rajoitettu.
Jos poistaa koko luisti niin vääntö ja kiihtyvyys paranee --> mutta nyt ei tietty tuolla alipaineventiilillä sähköisesti ohjata yhtään mitään eli rajoitin on kokonaan pois.
Tarkoittaa siis sanoa että pelkkä kytkin alipaineventiilin sähkönsyötössä EI ohita / poista koko rajoitinta.
AJATUKSIA:
- Lyhennetään jousta kuva 24 osa 250 näin luisti nousee helpommin ylös

TAI vaihdetaan tilalle pehmeämpi jousi
- EDIT: Kokeilin tuota luistin liikeradan rajoitusta Kuvan 23 osa 238 ja sillä on ok vaikutus.
Kellä ois innostusta ruveta testaan mikä on paras variaatio tuon luistin suhteen, niin että sähköinen rajoitin alipaineventiilillä edelleen toimii ja se rajoittaa nopeuden n 40km/h ja toisaalta OFF asennossa metsäajossa on kaikki tehot käytössä.
Oma mututuntuma:
Rajoitetaan luisti n liikerataa että se jää noin 1cm auki --> Alavääntö kasvaa ilman rajoitinta aettaessa jo mukavasti MUTTA:-->
Huiput nousee rajoitin päällä yli sallitun --> Pitäisi saada ilmaa alipainepumpulta lisää, jotta luisti ois nopeampaa alhaalla ja nopeus tippuisi 40km/h.
Tähän voisi auttaa se että suurentaa painepumpun / Kuvan 19 osan 206 lähtöjä ja kasvattaa kumiletkun halkaisijaa --> Ilma kulkee paremmin isommassa letkussa ja painaa luistia tehokaammin alas silloin kun rajoitin on päällä.
