Polariksen takajouset.

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
florida
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Kesä 2012 13:08

Polariksen takajouset.

Viesti Kirjoittaja florida »

Polaris xp 550 eps takajouset hyytyvät kun perässä vahvan jussin kärry ja kuormain.Jouset jotenkin väsyvät ja perä kulkee alhaalla.Mikä avuksi? Vankempia takajousia polarikseen alkuperäisenä ei ole ja lehtijousi ei minun polleen mahdu.Tuntuu ihmeelliseltä kun ei löydy apua ongelmaan.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Polariksen takajouset.

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

http://www.highlifter.com/p-848-high-li ... 09-10.aspx Siinä "halpa" ensiapu ja tässä sitten hieman kalliimpi http://www.hondamonkijat.fi/mallisto/tr ... n-warn-2-5

Itse suosittelen jälkimmäistä vaihtoehtoa kärryn vetoon 8)
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 19:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: Polariksen takajouset.

Viesti Kirjoittaja -P- »

Ekaksi kysymys, miksi siinä perässä pitää olla niin paljon painoa, että jouset uupuu?
Ainakin näin käytännön ihmisen ajatusmaailman ei moinen mahdu millään.

Siihen on HD-jousia olemassa.

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
florida
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Kesä 2012 13:08

Re: Polariksen takajouset.

Viesti Kirjoittaja florida »

Ei siinä mitään kummempaa aisapainoa ole mutta hyötykäytössä tietenkin jonkinlaista painoa tulee.Mistä niitä mainitsemiasi juosia saa ja tiedätkö hintaa.
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 19:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: Polariksen takajouset.

Viesti Kirjoittaja -P- »

Kuusamosta Pätsiltä tulee mulle. Otin sen takia nuo HD:t, kun on halvemmat kuin alkuperäiset.

Mulla on kuoleutunut kans takajouset, vaikka oon pyrkinyt pitämään aisapainon muutamassa kilossa.

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
eda
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 29 Loka 2010 10:43

Re: Polariksen takajouset.

Viesti Kirjoittaja eda »

-P- kirjoitti:Ekaksi kysymys, miksi siinä perässä pitää olla niin paljon painoa, että jouset uupuu?
Ainakin näin käytännön ihmisen ajatusmaailman ei moinen mahdu millään.

Siihen on HD-jousia olemassa.

-P-
Erittäin olennainen kysymys. Onhan niitä oikeita laitteita kunnon kuormille. Hondan ostoon on näköjään yllytetty, mutta se on aika paljon kalliimpi vaihtoehto kuin jouset. Ja sitten pitäisi vielä olla toinen mönkijä vetämässä se irti pahasta paikasta. Kannattaa ajaa mieluummin perus-Pollella kuin kiroilla laatumerkin kanssa.
florida
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Kesä 2012 13:08

Re: Polariksen takajouset.

Viesti Kirjoittaja florida »

Pätsiltä on tilattu jäykemmät takajouset ja paikoillaan.Vielä ei ajettu mutta paikallaan vahvajussi koukussa näyttää ryhdikkäältä.Palataan asiaan.
pulkannaru
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 13 Huhti 2012 22:16
Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011

Re: Polariksen takajouset.

Viesti Kirjoittaja pulkannaru »

Onko kellään kokemuksia Mecanilin tekemästä(?) apujousesta XP:hen ?
Alatukivarsiin tulee kiinnikkeet ja niiden väliin moposkootterin(?) jousi-iskari- yhdistelmä. Jousi-iskari on silmukan läpi menevillä pulteilla kiinni, joten jäykistyksen poisto käynee nopeasti. Törmäsin tuohon kun etsin Sportsmanin perään jäykistystä, silloin päädyin saman putiikin poikittaiseen lehtijouseen, jonka ostin Oleniukselta.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Polariksen takajouset.

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
pulkannaru
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 13 Huhti 2012 22:16
Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011

Re: Polariksen takajouset.

Viesti Kirjoittaja pulkannaru »

Tuo aiemmin mainitsemani jäykistävä iskari/jousi tulee siis vaakatasoon taka-akselin alatukivarsien taakse ja noin 10cm(?) tukivarsien tasoa ylemmäksi.
Kokeilemaan en päässyt, koskapa XP:n jousitus erilainen kuin Sportsmanissa. Myivät vain väärän mallin. Tai tuli ostettua väärä mönkkä :roll:
florida
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Kesä 2012 13:08

Re: Polariksen takajouset.

Viesti Kirjoittaja florida »

Kyseinen lehtijousi ei passaa minun polaris xp:hen.Olen asentanut Pätsiltä tilaamat jäykemmät juoset ja ensi tuntuma on tosi hyvä mutta testataan vielä maastossa ennen kuin hypitään ilmaa.Olen kyllä myymässä koko yhdistelmän mutta en myy ennen kuin yhdistelmä toimii.
pulkannaru
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 13 Huhti 2012 22:16
Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011

Re: Polariksen takajouset.

Viesti Kirjoittaja pulkannaru »

^
Tuo kyselemäni ei ole lehtijousi, vaan XP:hen tarkoitettu vaakatasoon tuleva iskari/kierrejousi-paketti. Siis viides iskari/jousi-yhdistelmä mönkkäriin.
Mepi
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 15 Syys 2011 06:12
Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
Paikkakunta: Satakunta

Re: Polariksen takajouset.

Viesti Kirjoittaja Mepi »

Tänään asennettiin 500 Sportsmaniin HD etujouset. Nokassa nousi maavara jonkin verran, e huomannut mitata ennen vaihtoa. On ne kyllä jäykät. Taisi tulla huonompi maastoajoa ajatellen, mutta aurauksessa ehdoton varuste. Vakiojousilla nokka niiaa kun nostaa lumilevyn ilmaan.

Kuva

Onko totta että takapäähän ei ole saatavilla HD jousia? Jälleenmyyjä selvitti ja tuloksena kertoi että ainut vaihtoehto olisi jotkut X2:sen jouset joilla hintaa 250€ kpl? :o
Sportsman 500 EFI EUT 2012
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 20:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Polariksen takajouset.

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

florida kirjoitti:Polaris xp 550 eps takajouset hyytyvät kun perässä vahvan jussin kärry ja kuormain.Jouset jotenkin väsyvät ja perä kulkee alhaalla.Mikä avuksi? Vankempia takajousia polarikseen alkuperäisenä ei ole ja lehtijousi ei minun polleen mahdu.Tuntuu ihmeelliseltä kun ei löydy apua ongelmaan.
Kyllä lehtihousi mahtuu Polleen!
Se on minun koneessa asennettu poikittain ja painaa YLÄTUKIVARSIA alaspäin,ei ongelmia vahva-jussin kanssa jollainen itteellä on.
Alla pyörii 30" renkaat eikä raavi muoveihin.Suosittelen.
Tarvikekeskus Roi myy niitä,mullakin on yksi ylimääräinen setti jouten.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Ranger
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Syys 2012 12:21

Re: Polariksen takajouset.

Viesti Kirjoittaja Ranger »

Polaris 500 Sportsmaniin saa jäykempiä alkuperäisiä HD jousia:
Takajousi varaosanumero 7043242-067 hinta 89 € kpl
Etujouset 7041985-067 hinta 69 € kpl

Polaris XP jäykemmät jouset
Etujousi 7043618-067 hinta 63 € kpl
Takajousi 7041880-067 hinta 59 € kpl

Myynti
http://www.polaris.fi
Vastaa Viestiin