Sivu 1/2

Polle kolkkaa

Lähetetty: 09 Joulu 2012 21:09
Kirjoittaja Vallu
Moro

Yritin etsiskellä sopivaa topikkia aiheesta mutta en ihan täsmäiskua löytänyt.

Eli kevyessä ajossa ollut EFI500X2:n (142h/2200km) voimansiirrosta on alkanut kuulua kolketta oikealle kaartuvissa mutkissa kun samalla nostaa kaasua. Aikamoinen kalkatus käy tällöin ja sehän ei voi olla merkki hyvästä tahi itsestään parantuvasta viasta. Mielestäni ääni tulee takaoikealta tai alta ja tuntuu mm tärinänä oikean saappaan alla.

Nostin pelin pukille ja tsekkasin etuperän toiminnan ja häkki vaikuttaisi olevan ehjä. Tosin kerran pari pamahti 4wd päälle vaikka nappula oli 2wd:llä mutta olettaisin tämän johtuneen rämppäämisestä johtuneesta jäännösmagnetoitumisesta. Myöhemmissä kokeiluissa 4wd jäi aina kiltisti pois kun pakitin ensin hieman ja kaikki toimi normisti.

Onko mitään ajatuksia mistä lähteä rattlerattlerattle vaivaa etsimään. Kaikki tuntuu perässä jotenkin helevatan väljältä aina vetareita myöden mutta ne eivät voi olla kun masiinaa on säilytetty ja pidetty kuin kukkaa kämmenellä sekä säilytetty tallissa puhtaana. Hevimmät hommat ovat olleet lähinnä lumen puskua.

Re: Polle kolkkaa

Lähetetty: 10 Joulu 2012 09:08
Kirjoittaja sf-atv
Toimiikohan takaperän lukkosolenoidi kunnolla? Noissa X2:ssa ollut solenoidi jumissa aina välillä. Jos se olisi vähän niin kuin väliasennossa saattaisi lukko kolkottaa juurikin mutka-ajossa. Sen solenoidin tulee kolahtaa kuuluvasti kun sitä käyttää.

Re: Polle kolkkaa

Lähetetty: 10 Joulu 2012 10:03
Kirjoittaja qaw
Tai sitten voi olla kyse ihan normaalista äänistä. Liukkaalla kelillä kun ajelee, niin tuo etu- ja takapyörien pyörimisero saattaa kaasua löysätessä aiheuttaa hetkellisiä takarenkaiden lukkiutumisia mikä sitten ilmenee juuri tärinänä ja kolinana. Välyksiähän tuolla voimansiirrossa on aina.

Re: Polle kolkkaa

Lähetetty: 10 Joulu 2012 13:29
Kirjoittaja Vallu
sf-atv kirjoitti:Toimiikohan takaperän lukkosolenoidi kunnolla? Noissa X2:ssa ollut solenoidi jumissa aina välillä. Jos se olisi vähän niin kuin väliasennossa saattaisi lukko kolkottaa juurikin mutka-ajossa. Sen solenoidin tulee kolahtaa kuuluvasti kun sitä käyttää.
Hyvä pointti. Kyllä sieltä pieni napse kuuluu kun solenoidia käyttää. Mutta en sitten tiedä jäisikö jotenkin vähän "päälle" hurisemaan epätäsmällisen säädön tms. takia. Osaatko sanoa onko kuinka paha rasti purkaa x2:n perä ja tsekata asia?
qaw kirjoitti:Tai sitten voi olla kyse ihan normaalista äänistä. Liukkaalla kelillä kun ajelee, niin tuo etu- ja takapyörien pyörimisero saattaa kaasua löysätessä aiheuttaa hetkellisiä takarenkaiden lukkiutumisia mikä sitten ilmenee juuri tärinänä ja kolinana. Välyksiähän tuolla voimansiirrossa on aina.
Periaatteessa tämäkin on kyllä mahdollista. Kaikki näyttää toimivan päällisin puolin ok mutta paha ääni on tullut kuvioon mukaan jota ei ennen talvisinkaan ole ollut. Yleensä kaikissa vehkeissä tällainen kalkatus enteilee jonkun osan lopun alkua ennen totaaliantautumista.

Kilsojakaan kun ei nyt niin kauheesti vielä ole joten vähän epäilyttää onko kalkatus ihan normaalia varsinkin kun se tuntuu vain oikealle kurvatessa ja höllätessä. Vetaritkin ovat päällisin puolin hyväkuntoisen näköiset (en oo kyllä kurkannut kumien alle) joskohta ne ovat kovin väljänoloiset askin päästä kun ravistaa. Mutta ilmeisesti ura-akselit ovat lähtökohtaisestikin aika väljissä rei'issä ja klappaavat hieman myös säteissuunnassakin.

Re: Polle kolkkaa

Lähetetty: 10 Joulu 2012 14:37
Kirjoittaja pusikkoon
Vallu kirjoitti:
sf-atv kirjoitti:Toimiikohan takaperän lukkosolenoidi kunnolla? Noissa X2:ssa ollut solenoidi jumissa aina välillä. Jos se olisi vähän niin kuin väliasennossa saattaisi lukko kolkottaa juurikin mutka-ajossa. Sen solenoidin tulee kolahtaa kuuluvasti kun sitä käyttää.
Hyvä pointti. Kyllä sieltä pieni napse kuuluu kun solenoidia käyttää. Mutta en sitten tiedä jäisikö jotenkin vähän "päälle" hurisemaan epätäsmällisen säädön tms. takia. Osaatko sanoa onko kuinka paha rasti purkaa x2:n perä ja tsekata asia?

Eikö riitä että nostaa takafillarit ilmaan ja kokeilee pyörittämällä renkaasta?

Re: Polle kolkkaa

Lähetetty: 10 Joulu 2012 15:12
Kirjoittaja sf-atv
pusikkoon kirjoitti:
Vallu kirjoitti:
sf-atv kirjoitti:Toimiikohan takaperän lukkosolenoidi kunnolla? Noissa X2:ssa ollut solenoidi jumissa aina välillä. Jos se olisi vähän niin kuin väliasennossa saattaisi lukko kolkottaa juurikin mutka-ajossa. Sen solenoidin tulee kolahtaa kuuluvasti kun sitä käyttää.
Hyvä pointti. Kyllä sieltä pieni napse kuuluu kun solenoidia käyttää. Mutta en sitten tiedä jäisikö jotenkin vähän "päälle" hurisemaan epätäsmällisen säädön tms. takia. Osaatko sanoa onko kuinka paha rasti purkaa x2:n perä ja tsekata asia?

Eikö riitä että nostaa takafillarit ilmaan ja kokeilee pyörittämällä renkaasta?
Sen solenoidin voi ottaa vaihteistosta irti kiertämällä kunhan ensin ottaa johtoliittimen mukaan pyörimään ettei katkea johto. Sillä voi ajaakin ilman solenoidia mutta teippaa se reikä umpeen ettei mene sontaa sisään. Jollain tikulla voi kokeilla että se perän vastakappale (lukko) liikkuu kun sitä painaa. Nuo solenoidit voivat olla ruostuneet sisältä eikä sitten enää kunnolla liiku.

Re: Polle kolkkaa

Lähetetty: 10 Joulu 2012 21:44
Kirjoittaja Vallu
pusikkoon kirjoitti:Eikö riitä että nostaa takafillarit ilmaan ja kokeilee pyörittämällä renkaasta?
Tämän toki tein ihan ekaksi mutta käsin pyörittämällä ei moista kolketta saanut aikaiseksi ja tasauspyörästö tuntuu kyllä toimivan turf asennossa kuten pitääkin. Yleisesti ottaen aski pitää kyllä melko rouheeta ääntä kun käsin pyörittää fillarista mutta tämä lienee - suuri maa suuret toleranssit - hammasvälyksistä johtuvaa normaalia mouruamista.
sf-atv kirjoitti: Sen solenoidin voi ottaa vaihteistosta irti kiertämällä kunhan ensin ottaa johtoliittimen mukaan pyörimään ettei katkea johto. Sillä voi ajaakin ilman solenoidia mutta teippaa se reikä umpeen ettei mene sontaa sisään. Jollain tikulla voi kokeilla että se perän vastakappale (lukko) liikkuu kun sitä painaa. Nuo solenoidit voivat olla ruostuneet sisältä eikä sitten enää kunnolla liiku.


Tätä voisin kyllä kokeilla seuraavaksi. Mutta onko se osa jota solenoidi painaa jousikuormitteinen eli jää toiseen asentoon selkeästi eikä valu tärinästä toiseen?

Re: Polle kolkkaa

Lähetetty: 11 Joulu 2012 15:32
Kirjoittaja sf-atv
Vallu kirjoitti:
pusikkoon kirjoitti:Eikö riitä että nostaa takafillarit ilmaan ja kokeilee pyörittämällä renkaasta?
Tämän toki tein ihan ekaksi mutta käsin pyörittämällä ei moista kolketta saanut aikaiseksi ja tasauspyörästö tuntuu kyllä toimivan turf asennossa kuten pitääkin. Yleisesti ottaen aski pitää kyllä melko rouheeta ääntä kun käsin pyörittää fillarista mutta tämä lienee - suuri maa suuret toleranssit - hammasvälyksistä johtuvaa normaalia mouruamista.
sf-atv kirjoitti: Sen solenoidin voi ottaa vaihteistosta irti kiertämällä kunhan ensin ottaa johtoliittimen mukaan pyörimään ettei katkea johto. Sillä voi ajaakin ilman solenoidia mutta teippaa se reikä umpeen ettei mene sontaa sisään. Jollain tikulla voi kokeilla että se perän vastakappale (lukko) liikkuu kun sitä painaa. Nuo solenoidit voivat olla ruostuneet sisältä eikä sitten enää kunnolla liiku.


Tätä voisin kyllä kokeilla seuraavaksi. Mutta onko se osa jota solenoidi painaa jousikuormitteinen eli jää toiseen asentoon selkeästi eikä valu tärinästä toiseen?
Se siirtohaarukka on jousikuormitteinen ja palautuu takaisin jämäkästi kun solenoidi ei enää paina. Ei siis jää väliasentoon (ehjä siis).

Re: Polle kolkkaa

Lähetetty: 11 Joulu 2012 16:01
Kirjoittaja 3Pyörä
800 S rzrässä oli sellainen vika kun oli tieliikkenne peli ja kytkettävä lukko niin perämurikasta lautaspyörästä löystyi se lukon vastakappale. On tehtaalta 6mm pulteilla kiinni eikä ollut mitään ohjuritappeja joten lukko päällä ajellessa nylkytti tuota kyseistä osaa ja loppujen lopuksi pultti irtosi ja tuli lautaspyörän avustamana perän kuorista läpi. Samaa vikaa ollut kaverin rzrässä josta kuului myös jotain ääntäkin. Se saatiin korjattua ennen totaalista hajoamista. Eli ajatuksena jos on samanlainen rakenne topikin laitteessa.

Re: Polle kolkkaa

Lähetetty: 11 Joulu 2012 18:10
Kirjoittaja Vallu
sf-atv kirjoitti: Se siirtohaarukka on jousikuormitteinen ja palautuu takaisin jämäkästi kun solenoidi ei enää paina. Ei siis jää väliasentoon (ehjä siis).
Ok. Tämä toki helpottaa kunnon arviointia kun siirtohaarukalla/holkilla on eksaktit toiminta-asennot.
3Pyörä kirjoitti:800 S rzrässä oli sellainen vika kun oli tieliikkenne peli ja kytkettävä lukko niin perämurikasta lautaspyörästä löystyi se lukon vastakappale. On tehtaalta 6mm pulteilla kiinni eikä ollut mitään ohjuritappeja joten lukko päällä ajellessa nylkytti tuota kyseistä osaa ja loppujen lopuksi pultti irtosi ja tuli lautaspyörän avustamana perän kuorista läpi. Samaa vikaa ollut kaverin rzrässä josta kuului myös jotain ääntäkin. Se saatiin korjattua ennen totaalista hajoamista. Eli ajatuksena jos on samanlainen rakenne topikin laitteessa.
No jotain tällaista pahinta skenaariota vähän olen alkanut pelkäämäänkin. Räjäytyskuvista päätellen RZR800S:n diffis on kyllä erilainen kuin EFI500X2:n mutta en pysty mitenkään arvioimaan onko sama riski olemassa myös mun vehkeessä.

Perhana että työntää taas tuota lunta taivaalta oikein urakalla ja joudunkin käymään melkoista Jaakobin painia leväyttääkö perä atomeiksi vai ajella pikku riskillä lumia.

Re: Polle kolkkaa

Lähetetty: 12 Joulu 2012 10:02
Kirjoittaja sf-atv
Vallu kirjoitti:
sf-atv kirjoitti: Se siirtohaarukka on jousikuormitteinen ja palautuu takaisin jämäkästi kun solenoidi ei enää paina. Ei siis jää väliasentoon (ehjä siis).
Ok. Tämä toki helpottaa kunnon arviointia kun siirtohaarukalla/holkilla on eksaktit toiminta-asennot.
3Pyörä kirjoitti:800 S rzrässä oli sellainen vika kun oli tieliikkenne peli ja kytkettävä lukko niin perämurikasta lautaspyörästä löystyi se lukon vastakappale. On tehtaalta 6mm pulteilla kiinni eikä ollut mitään ohjuritappeja joten lukko päällä ajellessa nylkytti tuota kyseistä osaa ja loppujen lopuksi pultti irtosi ja tuli lautaspyörän avustamana perän kuorista läpi. Samaa vikaa ollut kaverin rzrässä josta kuului myös jotain ääntäkin. Se saatiin korjattua ennen totaalista hajoamista. Eli ajatuksena jos on samanlainen rakenne topikin laitteessa.
No jotain tällaista pahinta skenaariota vähän olen alkanut pelkäämäänkin. Räjäytyskuvista päätellen RZR800S:n diffis on kyllä erilainen kuin EFI500X2:n mutta en pysty mitenkään arvioimaan onko sama riski olemassa myös mun vehkeessä.

Perhana että työntää taas tuota lunta taivaalta oikein urakalla ja joudunkin käymään melkoista Jaakobin painia leväyttääkö perä atomeiksi vai ajella pikku riskillä lumia.

Ota se solenoidi nyt ensin irti ja kokeile koliseeko enää. samalla näet onko se solenoidi jumissa. Yleensä ovat olleet ruosteessa.

Re: Polle kolkkaa

Lähetetty: 12 Joulu 2012 20:19
Kirjoittaja Vallu
Jep. Tämän teen toki ensimmäiseksi. Ei pitäis koskaan alkaa maalailemaan piruja seinälle vaan edetä kylmän viileesti askel kerrallaan...

Re: Polle kolkkaa

Lähetetty: 29 Joulu 2012 06:42
Kirjoittaja Lehtori
Tervehdys!

Joo, käytin omaa traktoria (500EFI FOREST 2011) 200 tunnin huollossa, eivätkö sanoneet Oulussa mitään kolahdukseen.

Kun vaihtaa eteen tai taakse, välillä kuuluu vaihteistosta/perästä aika iso kolahdus liikkeelle lähdettäessä. Kun "härveliä" liikuttaa työntämällä edes-takaisin, jostain vaihteistosta/perästä kuuluu kolahdus lievempänä. Saattaa olla sama kolahdus, kun vehje ei ole käynnissä, kuulee selvemmin. Jos etukardaanista pitää kiinni, ääni lähes häviää. Toki kolahdus kuuluu edelleen kun lähtee ajelemaan, silloin ei voi pitää etukardaanista kiinni, sattaa jäädä tukka jonnekin väliin.

Ilmeisesti huollolle on helpompi olla ottamatta kantaa asiaan, takuu loppuu parin viikon päästä.

Onko ajatuksia mikä kolahtaa, niinkuin olisi tajuttoman iso hammasvälys jossakin.

Tämäkin vehje muuten tärisi tuossa alle 100 tunnin kohdalla, tuntui astinlaudoissa tietyllä nopeudella. Olen tainnut jo tottua tärinään. Ja jossain 150 tunnin kohdalla meinasi jättää metsään kun vaihdevipu jumittui P-asentoon. Räkkäsin vipua 10 min välillä käynnissä ja sammuksissa (siis traktori) ja sain vaihdevivun liikkumaan, mikähän oli jumissa?

Muutenkin nämä myynnit/huollot on aiva peestä. Olen hankkinut kaksi traktorimönkkäriä (Yamaha ja Polle), 15 k€ ostajalle ei tarjota edes kahveja pahvimukissa! Nytkin huollossa pipopäinen työnvastaanottaja ei antanut kustannusarviota tms., hyvä kunhan oli huomioinut asiakkaan. Laskukin oli vain 750 €, järkyttävä hinta +2 tunnin lisätyön kanssa, ja lisäksi variattorin koppa auki (yksi ruuvi väännetty väärille kierteille, öljytikusta katsottaessa moottorin öljymäärä ½-välissä, kolahdukseen ei mitään kantaa). Mutta turhaapa näitä purnaa, tyhmät maksaa. Tuosta jälkimarkkinoinnista olisi jollekin riippumattomalle taholle kuinnon testi tehtäväksi (vertaa TM-lehti ja autojen sokkotestit merkkiliikkeiden huolloista).

Lehtori

Re: Polle kolkkaa

Lähetetty: 29 Joulu 2012 23:36
Kirjoittaja JoK
Jos etukardaanista pitää kiinni, ääni lähes häviää. Toki kolahdus kuuluu edelleen kun lähtee ajelemaan,.....
Olisko kardaanin ristikkonivel väljä? Ajossa tuntuva tärinä voisi myös tulla tuosta. Kun laite on kerran vielä takuukampe, niin ei muuta kuin takaisin huoltoon ja samalla antaa palautetta noista kertomistasi huollon virheistä.
variattorin koppa auki (yksi ruuvi väännetty väärille kierteille,....

Re: Polle kolkkaa

Lähetetty: 29 Joulu 2012 23:49
Kirjoittaja motocoyote
Lehtori kirjoitti:Laskukin oli vain 750 €, järkyttävä hinta +2 tunnin lisätyön kanssa, ja lisäksi variattorin koppa auki (yksi ruuvi väännetty väärille kierteille, öljytikusta katsottaessa moottorin öljymäärä ½-välissä, kolahdukseen ei mitään kantaa).
Lehtori
Siis mitä whiddua? 750€? Mikä homma noin paljon voi maksaa? :shock: