Tämä toimii ainakin 2010 500 EFI traktoriin. Kannattaa tarkistaa, tuo tankovalon liitin, että löytyykö sinulla sitä, joissakin yksilöissä sitä ei ole ollut tehtaalta lähtiessä.
Ostin tälläiset valot Motonetistä:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=48-3911
Ja lisäksi lisävaloreleen, jossa on kaksi ulosottoa, normaali releessä vain yksi. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=48-1860
Ja tietenkin normaali 2,5mm2 johtoa ja johtoputkea. Käytin liitännöissä abico liittimiä. Liitännät suojasin mahdollisimman hyvin kutistesukalla ja sähköteipillä. Rosvoliittimillä voi pyyhkiä takapuolen, tosin ne eivät toimi kovin hyvin siinäkään aktiviteetissa.
Ensiksi käänsin umpion lampun kuorien sisällä ylösalaisin, jolloin umpuon "top" teksti saatiin yläpuolelle.
Tämän jälkeen aloin mallailemaan lamppuja paikalleen, katsokaa että lamput eivät ota mihinkään kiinni, silloin kun etuboksin kansi on auki.
Seuraavaksi otin porakoneen käteen ja porasin reiät ja sitten lamput pulteilla kiinni :


Sen jälkeen alkoikin se ihanin savotta, eli johdotus.
Ensiksi vedin akun plussasta johtoputkea pitkin johdon pollen etuboksiin ja siellä liitin sen abicoja käyttäen sulake rasiaan:

Sen jälkeen alkoi releistäminen.
Releistämiseen käytin tätä ohjetta: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 85#p373018
Ensiksi porasin reiät plus ja miinus johdoille etuboksiin ja vedin johdot niistä läpi, laitoin liittimet ja kutistesukat, sitten vedin johtoa sisäänpäin, jolloin kutistesukalla päällystetty johto menee tiiviisti reiän sisään. Liitin jää etuboksin ulkopuolelle. Sitten liitin boksin ulkopuolella olevat liittimet yhteen eli plus plussaan ja miinus miinukseen. Näihin vielä kutiste sukka päälle ja teippiä varmistukseen.

Sitten mittailtiin johtojen pituuksia.
Päätin että saan johdot kaikista nätimmin paikalleen kun poraan boksin kanteen sisäpuolelle reikiä, josta johdot mahtuvat läpi:

Päätin että maatan valot etuboksin kiinnityspultteihin, tähän käytin rengasliittimiä.

Samalla päätin releen paikan ja sen sai sopivasti vasemmalle puolelle boksin sisäpuolella olevaan umpion suojaan kiinni:

Sen jälkeen vedin releen maihin, jälleen kerran etuboksin kiinnityspultteihin, tosin eriin, kuin lamppujen maat.
Herätevirta tuotti hieman ongelmia, halusin lisäpitkien palvan omien pitkien kanssa. Otin tankovalon liittimen, siihen tuleva keltainen johto ohjaa pitkiä valoja (ainakin 2010 vuosimallissa), tämä johto löytyy myös itse ajovaloista. Ostin motonetistä superseal liittimen, mutta se oli liian pieni ja ei sopinut. Otin sitten siitä yhden pinnin erikseen, laitoin releelle menevän piuhan päähän sen kiinni ja hieman taivutin pinnin päätä, jolloin sen sai pysymään edes jotenkuten paikoillaan, vastakappaleessa.


Pitää ostaa oikea liitin tuohon, eli pgj-13 kantaan sopiva, jolloin tuosta teippiviritelmästä pääsee eroon...
Tottakai herätteen voi ottaa myös muualta, jos haluaa, mutta halusin valojen toimivan juurikin pitkien kytkimestä.
Sen jälkeen homma oli aika simppeli, eli:
-lampuilta plussa piuhat releen kantaan 87
-herätevirta releen kantaan 85
-virta akulta sulakkeen kautta kantaan 30
-Releen maadoitus kantaan 86
- Sulakepesään 20A, tai 15A sulake.
Ja näin Polariksessa on lisää valoa, helposti ja edullisesti.
Kuvia, valotehon muutoksesta otan, kun saan järkkärin takasin lainasta.