XP850 ohjaustehostimen testaaminen?
XP850 ohjaustehostimen testaaminen?
Moro
Asentelin projektiini Polariksen ohjaustehostimen XP850:stä, muu tekniikka on pääosiltaan myös ko. mönkijästä mm ECU ja johtosarjat.
Ongelma on, että ohjaustehostin ei toimi. Onko kenelläkään tiedossa, että miten ko ohjaustehostimen yleisen toimivuuden voisi testata. Valitettavasti mittaristo on rikki, joten vikakoodeja en pääse näkemään enkä tuota projektia jaksa lähteä polaris huoltoonkaan vikakoodien lukua varten roudaamaan.
Projektiani varten jouduin jatkamaan johtosarjaa jonkin verran ja epäilen, että ainakaan CAN väylä ei tykännyt tekemistäni jatkoista. Käsitykseni mukaan ECU ohjaa CAN väylän kautta tuota ohjaustehostimen toimintaa jossain määrin.
Tietääkö joku siis, että pitäisikö tehostimen toimia jos esim syöttää virran sekä herätevirran siihen ja kääntää akselia vai olisiko joku keino lavastaa tuo CAN väylän signaali. tai olisiko joku muu keino testata tehostimen toimivuus/toimimattomuus ilman että tehostin on mönkkärissä kiinni?
Ohessa vielä tuo sähkökaavio EPS:stä.
http://koti.mbnet.fi/~jyrka/polle/eps.jpg
-Jyrki-
Asentelin projektiini Polariksen ohjaustehostimen XP850:stä, muu tekniikka on pääosiltaan myös ko. mönkijästä mm ECU ja johtosarjat.
Ongelma on, että ohjaustehostin ei toimi. Onko kenelläkään tiedossa, että miten ko ohjaustehostimen yleisen toimivuuden voisi testata. Valitettavasti mittaristo on rikki, joten vikakoodeja en pääse näkemään enkä tuota projektia jaksa lähteä polaris huoltoonkaan vikakoodien lukua varten roudaamaan.
Projektiani varten jouduin jatkamaan johtosarjaa jonkin verran ja epäilen, että ainakaan CAN väylä ei tykännyt tekemistäni jatkoista. Käsitykseni mukaan ECU ohjaa CAN väylän kautta tuota ohjaustehostimen toimintaa jossain määrin.
Tietääkö joku siis, että pitäisikö tehostimen toimia jos esim syöttää virran sekä herätevirran siihen ja kääntää akselia vai olisiko joku keino lavastaa tuo CAN väylän signaali. tai olisiko joku muu keino testata tehostimen toimivuus/toimimattomuus ilman että tehostin on mönkkärissä kiinni?
Ohessa vielä tuo sähkökaavio EPS:stä.
http://koti.mbnet.fi/~jyrka/polle/eps.jpg
-Jyrki-
:: Honda TRX 450 ER ::
- FinnMack
- Tracks
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
- Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
- Paikkakunta: Roimalandia
Re: XP850 ohjaustehostimen testaaminen?
Olisko niin että mittaristo on sittenkin jotenkin kytköksessä ohjaustehostimen toimintaan??
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Re: XP850 ohjaustehostimen testaaminen?
Olen FinnMackin kanssa samoilla linjoilla... Eikö tuo Pollen tehostaja toiminu niin, että vähentääpi tehostusta mitä lujempaa ajetaan -> tehostaja vaatii nopeussignaalin?
Tuota sähkökaaviota vilkaisin ja totesin, että jätetään sen tutkailu jollekkin muulle. (En ymmärrä)
Tuota sähkökaaviota vilkaisin ja totesin, että jätetään sen tutkailu jollekkin muulle. (En ymmärrä)

Re: XP850 ohjaustehostimen testaaminen?
Mittaa CAN high ja low väliltä vastus (pistokkeesta johon tulee vikakoodien lukulaite) jonka pitäisi olla noin 60 ohmia (virrat pois päältä).
Ohjaustehostimelle kunnon jännite eli lähes 13 volttia ja hyvä maadoitus (täysi hyvä akku ja ehkä laadukas akkutaturi avuksi)
Reilu 12 volttia myös 8-napaisen liittimen + johtoon (tais olla oranssi).
Oskilloskoopilla näkee tuleeko pulsseja molemmista CAN johdoista.
Alkuviikosta mittasin nämä kaikki, 65 ohmia ja pulsseja tuli sekä mittaristo toimii todennäköisesti, vikakoodia 31 eli EPS vaikka kaikki tuntuisi olevan kunnossa. Ohjeen mukaan pitää päivittää ECU ja EPS.
Ohjaustehostimelle kunnon jännite eli lähes 13 volttia ja hyvä maadoitus (täysi hyvä akku ja ehkä laadukas akkutaturi avuksi)
Reilu 12 volttia myös 8-napaisen liittimen + johtoon (tais olla oranssi).
Oskilloskoopilla näkee tuleeko pulsseja molemmista CAN johdoista.
Alkuviikosta mittasin nämä kaikki, 65 ohmia ja pulsseja tuli sekä mittaristo toimii todennäköisesti, vikakoodia 31 eli EPS vaikka kaikki tuntuisi olevan kunnossa. Ohjeen mukaan pitää päivittää ECU ja EPS.
Viimeksi muokannut jukka81, 02 Elo 2013 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: lainauksen poisto
Syy: lainauksen poisto
XP 550 Touring EPS T3 2013
Re: XP850 ohjaustehostimen testaaminen?
can am puolella se menee niin että jos siellä on vikakoodi päällä niin sitä ei saa pelaamaan ennenkuin sen käy nollaamassa. Eli vaikka kaikki olis muuten tehostimen osalta kunnossa mutta koodi päällä niin se ei vaan toimi.
Re: XP850 ohjaustehostimen testaaminen?
Nopeussignaalin varmaan tarvitsee, mutta itse mittaristolla ei liene muuta tekemistä nopeussignaalin kanssa kuin näyttää nopeus numeroina. Nopeustietohan tulee vaihdelaatikossa olevasta nopeusanturista ECM:lle ja siitä sitten CAN väylää pitkin mittaristoon. Itse asiassa nopeustieto näyttää johtokaavion mukaan lähtevän ECM:ltä samoista liittimistä niin mittaristolle kuin ohjaustehostimellekkin.
Tehostaako polle ohjausta laitteen ollessa paikoillaan, vai edellyttääkö tehostimen toiminta laitteen liikkumista (tai siis signaalin nopeusanturilta) ?
Löysin kuvia puretusta ohjaimesta ja sen sisällä on erillinen anturi, joka tunnistaa ohjausakselilta suunnan mihin ohjausakseli on kääntymässä ja ilmeisimmin sen mukaan päättää sitten mihin suuntaan tehostimen sähkömoottoria pyöritetään. Teoriassa tehostimen toimintaedellytyksen ovat olemassa ilman CAN väylän ohjaussignaaliakin, kunhan vain keksisi, että miten sen saa ohitettua.
Onko lukijoissa yhtään Polariksen sielun elämään perehtynyttä, että voiko esim tuon CAN -väylän tuottamana ohjaussignaalin jotenkin lavastaa tai ohittaa. Esim voiko tuon nopeuden mukaan säätyvyyden poistaa käytöstä softalla ?
Niin ja kiitos tosiaan vinkeistä, jännitteet mittasin jo eilen lukuunottamatta tuota diagnostiikka pistokkeesta mitattavaa vastusta. Akkuna 72Ah auton akku näin projektin rakennusvaiheessa, joka työntää 12,45 V jännitteen EPS:n virransyötölle ja oranssiin herätekaapeliin 11,87 V.
Onnistuuko tuo vikakoodien nollaus kotikonstein vai vaatiiko se aina merkkihuollossa käyntiä?
-Jyrki-
Tehostaako polle ohjausta laitteen ollessa paikoillaan, vai edellyttääkö tehostimen toiminta laitteen liikkumista (tai siis signaalin nopeusanturilta) ?
Löysin kuvia puretusta ohjaimesta ja sen sisällä on erillinen anturi, joka tunnistaa ohjausakselilta suunnan mihin ohjausakseli on kääntymässä ja ilmeisimmin sen mukaan päättää sitten mihin suuntaan tehostimen sähkömoottoria pyöritetään. Teoriassa tehostimen toimintaedellytyksen ovat olemassa ilman CAN väylän ohjaussignaaliakin, kunhan vain keksisi, että miten sen saa ohitettua.
Onko lukijoissa yhtään Polariksen sielun elämään perehtynyttä, että voiko esim tuon CAN -väylän tuottamana ohjaussignaalin jotenkin lavastaa tai ohittaa. Esim voiko tuon nopeuden mukaan säätyvyyden poistaa käytöstä softalla ?
Niin ja kiitos tosiaan vinkeistä, jännitteet mittasin jo eilen lukuunottamatta tuota diagnostiikka pistokkeesta mitattavaa vastusta. Akkuna 72Ah auton akku näin projektin rakennusvaiheessa, joka työntää 12,45 V jännitteen EPS:n virransyötölle ja oranssiin herätekaapeliin 11,87 V.
Onnistuuko tuo vikakoodien nollaus kotikonstein vai vaatiiko se aina merkkihuollossa käyntiä?
-Jyrki-
:: Honda TRX 450 ER ::
Re: XP850 ohjaustehostimen testaaminen?
Ohjaustehostin käynnistyy kun kääntää virrat päälle ja toimii paikallaankin.
XP 550 Touring EPS T3 2013
XP850 EPS ohjaustehostin reistaa ?
Ei tehosta paikoillaan kun aavistuksen, mut ajossa ok.
Mistä hakea vikaa ?
Sähköt päälle ja paikalla kääntö on työlästä, mut virrat pois vielä työläämpää..
Mistä hakea vikaa ?
Sähköt päälle ja paikalla kääntö on työlästä, mut virrat pois vielä työläämpää..
Viimeksi muokannut cotcot, 04 Syys 2013 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Yksi viesti aiheesta riittänee, kiitos.
Syy: Yksi viesti aiheesta riittänee, kiitos.
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: XP850 ohjaustehostimen testaaminen?
En oo tutkinut tehostimen toimintaa sen tarkemmin, jokatapauksessa tehostus muuttuu ajonopeuden mukaan (ainakin tässä mun mallissa 850xp vm2013). Kyllä mulla on ainakin ihan köykänen käännellä kun on käynnissä ja paikoillaan. Voi olla että virrat päällä (kone ei käynnissä) tehostin säästää akkua ja ei anna kaikkea puhtia kääntämiseen... tämä vain villi arvaus tietämättömältä 

Re: XP850 ohjaustehostimen testaaminen?
Kokeile laittaa virrat päälle ja käännä tankoa molempiin suuntiin ääriasentoihin.
Jaksaako helposti ?
Entä muuttuuko kun mönkijä on käynnissä, eli tehostuuko lisää ?
Mulla ei tosiaan jaksa paikalla ollessa kääntää helposti laidasta laitaan, mutta sähköt poistamalla muuttuu entistä jäykemmäksi.
Niin ja puuroa olen syönyt aamuisin
Jaksaako helposti ?
Entä muuttuuko kun mönkijä on käynnissä, eli tehostuuko lisää ?
Mulla ei tosiaan jaksa paikalla ollessa kääntää helposti laidasta laitaan, mutta sähköt poistamalla muuttuu entistä jäykemmäksi.
Niin ja puuroa olen syönyt aamuisin

- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: XP850 ohjaustehostimen testaaminen?
Testasin omasta kamppeesta, eli kun virrat kytkee niin ohjaus laidasta laitaan on aika kevyt. Kun käynnistää laitteen niin kevenee hieman vielä aavistuksen lisää. Alla siis vakiorinkulat ja testausalusta hiekkapiha.
Re: XP850 ohjaustehostimen testaaminen?
Mulla kevyt vasta kun kampe liikkuu.
Alla 26" karkeakuviot ja hiekkapunta.
Alla 26" karkeakuviot ja hiekkapunta.