Polaris sportsman 570

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Juke2019
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Syys 2019 11:40

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja Juke2019 »

Missä lienee vikaa, kun mittariston näyttö sammuilee ajon aikana, reunan värilliset merkkivalot ei vilku samaan tahtiin mittariston kanssa? Ei aiheuta koneen sammumista.
Sportman 570 traktori vm. 2018
Valmet-20
3WD
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2017 07:03

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Takuu!
Polaris Sportsman 570
Asemapäällikkö
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 26 Marras 2018 18:44
Mönkijä:: Polaris 570 T3B 2018
Paikkakunta: Seinäjoen Ylistaro

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja Asemapäällikkö »

Hei!
Miten ootte korjannut ongelman kun eturenkaat ottaa raidetangonpäihin ja kuluttaa suojakumit puhki?
Ongelmaa on ollut ilmeisesti jo vuosia aikaisemminkin.
Rengat Wild Thang 28x10-12 6PR ja vanne 12x6.0 AT KMM 8H2709 PL-39 paketti uutena alla kun ostin 9/2018.
Nyt kun otin maantierenkaat pois niin huomasin että onpa särkynyt suojakumit.

Voiko vain vaihtaa eturengas vasmmalta oikealle ja päin vastoin eli vanne "väärin päin", kokonaisleveys kasvaa 8 cm.
- Raiteilta suistuneena jo vuodesta 1959 -
Antsu60
4WD
Viestit: 228
Liittynyt: 12 Maalis 2011 18:37

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja Antsu60 »

Laita prikat vanteen väliin.
Asemapäällikkö
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 26 Marras 2018 18:44
Mönkijä:: Polaris 570 T3B 2018
Paikkakunta: Seinäjoen Ylistaro

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja Asemapäällikkö »

Kokeilin jo 5 kpl mutta ei riitä enempään pulteissa ei ole varaa, pitää varmaan saada mutteriakin pari rinkiä kiristetttyä.
- Raiteilta suistuneena jo vuodesta 1959 -
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Edullisesta päästä järkevin vaihtoehto on hommata spacerit, myydään yleensä pareittain. Toinen vaihtoehto enempi ulospäin levittävät vanteet. Unohtaisin prikkaviritykset heti alkuunsa.
Asemapäällikkö
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 26 Marras 2018 18:44
Mönkijä:: Polaris 570 T3B 2018
Paikkakunta: Seinäjoen Ylistaro

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja Asemapäällikkö »

No, mistä olette tilannut tai ostaneet raidetangon päähän uusia suojakummeja?
- Raiteilta suistuneena jo vuodesta 1959 -
Asemapäällikkö
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 26 Marras 2018 18:44
Mönkijä:: Polaris 570 T3B 2018
Paikkakunta: Seinäjoen Ylistaro

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja Asemapäällikkö »

Asemapäällikkö kirjoitti: Voiko vain vaihtaa eturengas vasmmalta oikealle ja päin vastoin eli vanne "väärin päin", kokonaisleveys kasvaa 8 cm.
Eipä tämäkään toimi, nyt otta venttiilitapit jarrusatulaan, muuten kyllä olis toimiva, tulisi raidetangonpään ja renkaan väliin viitisen senttiä tilaa, että se siittä ajatuksesta.
- Raiteilta suistuneena jo vuodesta 1959 -
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja ktm »

Asemapäällikkö
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 26 Marras 2018 18:44
Mönkijä:: Polaris 570 T3B 2018
Paikkakunta: Seinäjoen Ylistaro

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja Asemapäällikkö »

Kävin pari päivää sitten Vaasassa paikallisen Polaris kauppiaan (Kone Nygård Maskin) juttusilla ja kyselin spaicereita,
yllätys oli suuri kun kaveri kysyi kuinka paksut ja montako paria haluat? Kaikki muut kauppiaat on myyneet 1" eioota
ja tilaten toimitus joulukuussa, täällä oli hyllyssä vino pino eri kokoisia. Niin ja hintakin oli kohtuullinen 55,00€.
- Raiteilta suistuneena jo vuodesta 1959 -
Juke2019
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Syys 2019 11:40

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja Juke2019 »

Olenko toiminut oikein vai väärin? Suoraan ajaessani Pollen ohjaustanko oli harmillisesti kääntyneenä vasemmalle päin, suorassahan sen pitää olla. Lyhensin vasenta ja pidensin oikeaa raidetankoa, molempia kaksi kierrosta. 100 % korjaus, tanko suorassa. Ajatus aurauskulman säilymisestä oli tuo molempien tankojen pituuden muutos. Onko kellään tietoa salliiko raidetanko kahden kierroksen pidennyksen, ilman että kierteen pitolujuus kävisi vaarallisen lyhyeksi? Muutokset tein tehdas asetukseen.
Asemapäällikkö
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 26 Marras 2018 18:44
Mönkijä:: Polaris 570 T3B 2018
Paikkakunta: Seinäjoen Ylistaro

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja Asemapäällikkö »

Periaatteessa kait ihan oiken mutta sanoit tehneesi tehdasasetuksiin, selvisikö syy miksi sarvet oli vinossa?
- Raiteilta suistuneena jo vuodesta 1959 -
Juke2019
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Syys 2019 11:40

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja Juke2019 »

En oiken ymmärrä kysymyksesi tarpeellisuutta, koska asia käy selväksi edellisestä viestistäni. Toistan syyn nyt vielä. Raidetankojen virheelinen pituus oli syynä ohjaustangon vasemmalle kääntyneeseen asentoon suoraan ajettaessa.
Miksi raidetangot olivat tehtaalla mitoitettu virheellisesti kokoonpanovaiheessa, ei ole minun tiedossa. Ohjaustanko todennäköisesti asennetan aika lailla kokoonpanon loppuvaiheessa, jonka jälkeen ei enään tarkasteta etupyörien ja ohjaustangon keskinäistä suuntaa. Eipä ohjausakselin spoorien tarvitse olla kun asteen tai pari pielessä niin se aiheuttaa sarvien kääntymisen. Se siitä, nyt se on OK.
Keskustellaanpa vielä aurauskulmasta. Mittasin sen levypyörän reunasta, koska alkuperäis renkaat näyttävät olevan muuta kuin laadukkaat. Tulos 5.5 mm haritusta.
Jos, jollakulla on asiantuntevaa tietoa ko. mitasta, niin kommentoikoon asiaa. Pidän sitä vähän liian suurena, ehkä 2.5 mm tai vielä vähemmänkin voisi olla oikea, mitattuna kyseisetä paikasta.
jallu63
4WD
Viestit: 196
Liittynyt: 17 Marras 2009 17:49
Mönkijä:: Cf Moto 450 T3
Paikkakunta: Nastola

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja jallu63 »

Ohjekirjan mukaan haritus vanteen reunasta keskiönkorkeudelta mitattuna on 3 - 6 mm. Tuo 5.5 mm mahtuu valmistajan ilmoittamiin rajoihin. Koska muut ohjaukseen liittyvät kulmat ( camber, caster, kpi) ei ole säädettävissä, joutuu jokainen kuski hakemaan itseään miellyttävän haritus arvon. Kokeillen selviää, yksiselitteistä oikeaa arvoa ei ole.
redlight5
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Tammi 2019 12:36

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja redlight5 »

Itsekin säädin eilen omastani suuntauksia, lähinnä tällä kertaa apumiehen kanssa kunnon alustalla. Yhtenä huomiona, että ainakin omassani (570 SP) haritus kasvaa 8-10mm kun heitän satakiloisen ruhoni koneen kyytiin. Tämän vuoksi säädöksi asettui tällä kertaa seuraavat: ilman kuskia aurausta 4mm ja päällä istuessa mitattuna noin 4-6mm haritusta. @Juke2019, vaihdoin vasta omat raidetangot niin voin napsia mitat/kuvat kierteiden pituuksille jos asia jäi vaivaamaan?
Vastaa Viestiin