E-mallien tuska!
E-mallien tuska!
Onkos niihin jarruongelmiin tullut selvyyttä mitä E mallien kohdalla on/oli?Itsellä on nyt ilmattu pariin kertaan 1500km aikana ja hetken on asialliset,mutta sitten rupee taas"löystyyn".Oon ollut paikallisen Polarisliikkeen kanssa tekemisissä ja soittanu Brandtin pojille,mutta kukaan ei v#¤u tiedä mistään mitään.Eikös siellä ainakin Roosa ja Barossa ajellu E-vehkeillä.Infoo!
-
- 6WD
- Viestit: 465
- Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
- Paikkakunta: Kuhmoinen
Eipä mitään ihmeitä .. kun minulla ATP 330E:ssä elektroniikkapuoli sekosi, niin huomautin samalla niukkatehoisista jarruista. Sanoivat niitä vähän säätäneensä, mutta että ne ovat mitä ovat. Olisikohan ollut parempi, että olisivat jättäneet tieliikennemallien jarrut samanlaisiksi kuin maastomalleissa - nyt tuntuu siltä, että polkimen hydrauliikka ei jaksa käskeä kaikkia jarruja, ja kahvastakaan ei ole suurta iloa, kun se vaikuttaa vain takapyöriin.
Onneksi tuli aikoinaan opeteltua mopolla-ajo talvikeleillä - tottui siihen, että kaasun löysääminen vähän aikaisemmin hoitaa yleensä saman kuin jarrukouran ja -tossun kouristus viime tipassa, ja paljon pienemmällä kaatumisriskillä.
Onneksi tuli aikoinaan opeteltua mopolla-ajo talvikeleillä - tottui siihen, että kaasun löysääminen vähän aikaisemmin hoitaa yleensä saman kuin jarrukouran ja -tossun kouristus viime tipassa, ja paljon pienemmällä kaatumisriskillä.
Trail Bossiin on ny vaihdettu kaikki jarrupalikat uusiin. Jarruttaa paremmin kuin ennen, poljin painuu silti pohjaan...eikä etujarrut tiedä mitä tarkoittaa lukkojarrutus.
Tampereen suunnan polarishuolto on tehnyt asian eteen hitosti töitä, siitä isolti kiitoksia sinne päin, nyt vaan odotellaan kun maahantuoja selvittää ongelmaa... ja kuvittelisin että heillä olis jonkinlainen kiirekin selvittää asia.
Kahvajarru taakse on napakka ja jalkajarrusta takajarru ottaa myös hyvin kiinni. Jotenkin on semmonen tunne, että eessä jarrupalat olis kauempana jarrulevystä kuin takana. Polkimeen tulee vastusta kun takajarru ottaa kiinni, mutta eessä palat ei vielä täysin pureudu. Voisko polkimen kuminauhamainen joustavuus johtua siitä? Polkimen liikerata tuntuu kans loppuvan kesken.
Noita pollen jarrujahan ei voi säätää.
Tampereen suunnan polarishuolto on tehnyt asian eteen hitosti töitä, siitä isolti kiitoksia sinne päin, nyt vaan odotellaan kun maahantuoja selvittää ongelmaa... ja kuvittelisin että heillä olis jonkinlainen kiirekin selvittää asia.

Kahvajarru taakse on napakka ja jalkajarrusta takajarru ottaa myös hyvin kiinni. Jotenkin on semmonen tunne, että eessä jarrupalat olis kauempana jarrulevystä kuin takana. Polkimeen tulee vastusta kun takajarru ottaa kiinni, mutta eessä palat ei vielä täysin pureudu. Voisko polkimen kuminauhamainen joustavuus johtua siitä? Polkimen liikerata tuntuu kans loppuvan kesken.
Noita pollen jarrujahan ei voi säätää.
Eiköhän ne etupalat ole yhtä lähellä kuin takapalat. Kuulostaisi että vikaolisi jarrupääsylinterissä, tai voiko sitä viaksi sanoa jos sen toiminta on "väärä" kyseisille jarruille. Pääsylinteri määrää hyvin pitkälti sen missä vaiheessa etu ja takapiirille tulee painetta, monesti homman hoitaa paineensäädin ja jossain pääsylinteri.
Kylätason mönkijäkuski
Samaa voi sanoa myös 500E mallin jarruista,ovat vähän "löysät"
.
Kahvajarru toimii hienosti takarenkaille ja menee vaivatta lukkoon,mutta jalkajarru mikä vaikuttaa kaikkii pyöriin on taas sellainen lutkutin mitä saa pumpata kuin tulpatonta mopoa jotta saa jarrut lukkoon...
.
Myös käyttöoppaassa sanotaan että jalkajarru on vain hätäkäyttöä varten tjm vastaavaa siinä sanotaan,mikä taas ei pidä paikkaansa E mallin laitteessa jossa jalkajarru pitäis olla se "käyttöjarru".
Yleensä ottaen kyllä niillä jarruilla pärjää,mutta huomattavasti tehokkaammat voisivat olla.
Mielestäni on vähän hätäisesti tehty nuo E mallin jarrumuutokset mm.jalkajarrun jarruvalontunnistin on sijoitettu onnettomasti-->alttiina kaikelle p*skalle,jäälle ja lumelle-->ei toimi talvella takajarruvalot,ei kyllä toimi nytkään vaikka on kesäkelit..
Myös on hyvä muistaa se,että ennakoiva ajotyyli säästää niitä jarrupalojakin..Pollen EBS hässäkkä moottorijarru systeemi,vai mikä se oli


Kahvajarru toimii hienosti takarenkaille ja menee vaivatta lukkoon,mutta jalkajarru mikä vaikuttaa kaikkii pyöriin on taas sellainen lutkutin mitä saa pumpata kuin tulpatonta mopoa jotta saa jarrut lukkoon...

Myös käyttöoppaassa sanotaan että jalkajarru on vain hätäkäyttöä varten tjm vastaavaa siinä sanotaan,mikä taas ei pidä paikkaansa E mallin laitteessa jossa jalkajarru pitäis olla se "käyttöjarru".
Yleensä ottaen kyllä niillä jarruilla pärjää,mutta huomattavasti tehokkaammat voisivat olla.
Mielestäni on vähän hätäisesti tehty nuo E mallin jarrumuutokset mm.jalkajarrun jarruvalontunnistin on sijoitettu onnettomasti-->alttiina kaikelle p*skalle,jäälle ja lumelle-->ei toimi talvella takajarruvalot,ei kyllä toimi nytkään vaikka on kesäkelit..

Myös on hyvä muistaa se,että ennakoiva ajotyyli säästää niitä jarrupalojakin..Pollen EBS hässäkkä moottorijarru systeemi,vai mikä se oli



Eiköhän ne Brandtilla saa siinä vaiheessa jotain aikaiseksi kun ensimmäiset onnettomuudet sattuu, toivottavasti henkikulta säilyy jos jarrut häviää ja pysähtyä pitäisi.
Ilmeisesti Brandt ei ole saanut tätä jarru ongelmaa kuriin, päättelen pelkästään siitä mitä tällä foorumilla kirjoitellaan. Onko kukaan ollut yhteydessä Jenkkilään Polarikselle? Ehkä olisi syytä laittaa kysely heille että miksi E-mallit myydään ilman toimivia jarruja. Jos Jenkit saadaan hereilla niin silloin he herättää myös Brandtin.
Ilmeisesti Brandt ei ole saanut tätä jarru ongelmaa kuriin, päättelen pelkästään siitä mitä tällä foorumilla kirjoitellaan. Onko kukaan ollut yhteydessä Jenkkilään Polarikselle? Ehkä olisi syytä laittaa kysely heille että miksi E-mallit myydään ilman toimivia jarruja. Jos Jenkit saadaan hereilla niin silloin he herättää myös Brandtin.
Kylätason mönkijäkuski
-
- Noppeli
- Viestit: 6
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:46
- Paikkakunta: lappeenranta
- Viesti:
-
- 6WD
- Viestit: 465
- Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
- Paikkakunta: Kuhmoinen
Saisi kyllä tilanne korjaantua jo tuota ennen .. ehkä siinä vaiheessa kun ensimmäiset yrittää värkkiään katsastuksesta läpi ?Koheltaja kirjoitti:Eiköhän ne Brandtilla saa siinä vaiheessa jotain aikaiseksi kun ensimmäiset onnettomuudet sattuu, toivottavasti henkikulta säilyy jos jarrut häviää ja pysähtyä pitäisi.
Saakohan jenkkejä mitenkään hereille, kun taitaa tieliikennemönkkäri olla ihan eurooppalainen erikoisuus - eikös nuo Polletkin ole Italiassa 'homologoitu' ?Koheltaja kirjoitti:Ilmeisesti Brandt ei ole saanut tätä jarru ongelmaa kuriin, päättelen pelkästään siitä mitä tällä foorumilla kirjoitellaan. Onko kukaan ollut yhteydessä Jenkkilään Polarikselle? Ehkä olisi syytä laittaa kysely heille että miksi E-mallit myydään ilman toimivia jarruja. Jos Jenkit saadaan hereilla niin silloin he herättää myös Brandtin.
-
- Noppeli
- Viestit: 6
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:46
- Paikkakunta: lappeenranta
- Viesti:
Soon niin että kun on ostettuna tieliikennemönkijä, niin kyllä sen täytyy myös olla tieliikennekelpoinen ja takuuajan puitteissa polleen on jarrut löydyttävä.
Ensimmäiseen katsastukseen asti näitä jarruja ei pällistellä, leimaa kun on turha oottaa tollasilla.
Jos ei muuten ala tapahtumaan niin täytyy ruveta kyseleen kuluttajan suojaa asiassa.
Ensimmäiseen katsastukseen asti näitä jarruja ei pällistellä, leimaa kun on turha oottaa tollasilla.
Jos ei muuten ala tapahtumaan niin täytyy ruveta kyseleen kuluttajan suojaa asiassa.
-
- Noppeli
- Viestit: 6
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:46
- Paikkakunta: lappeenranta
- Viesti:
-
- Tracks
- Viestit: 1291
- Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
- Mönkijä:: canam 650 max
- Paikkakunta: Leppävirta
Barossa on aivan oikeassa, että tiemallissa täytyy löytyä jarrut ja hyvät sellaiset, vaikka ei olisi katsastustakaan tulossakaan aivan heti. Ei muuta kuin maahantuoja piinapenkkiin ja etsimään koneeseen hillitsimet. Jos ei kiinnosta niin voi käydä hakemassa katsastuskonttorilta vauhtia ja toimittaa sieltä myös valmistajan edustajalle kirjelmän.
Kuitenkaan homma ei ole isoista rahoista kiinni, kun saadaan hyvät jarrut. Tietysti koko Eurooppaa jos koskee, niin saattaa se tulla jonkun verran kustantamaan. Yksikin uhri jarrujen puutteen vuoksi on liikaa.
Pommittakaa yhdessä valmistajan edustajaa niin kyllä se siitä rupeaa taipumaan. Lisäksi on niitä muitakin instansseja. Tänä päivänä ei ole pakko hyväksyä paskaa. Ainakaan, kun nämä koneet maksavat ihan aivan riittävästi.
Kuitenkaan homma ei ole isoista rahoista kiinni, kun saadaan hyvät jarrut. Tietysti koko Eurooppaa jos koskee, niin saattaa se tulla jonkun verran kustantamaan. Yksikin uhri jarrujen puutteen vuoksi on liikaa.
Pommittakaa yhdessä valmistajan edustajaa niin kyllä se siitä rupeaa taipumaan. Lisäksi on niitä muitakin instansseja. Tänä päivänä ei ole pakko hyväksyä paskaa. Ainakaan, kun nämä koneet maksavat ihan aivan riittävästi.
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Onhan tuon jarrun sielunelämä selvillä. Sama ongelma on myös maastomalleissa. Takajarrun nestetilavuus on liian pieni ja kovissa jarrutuksissa, nesteet keittää. Tästä johtuen järjestelmään kertyy ilmaa joka aiheuttaa polkimeen suuren tyhjän liikkeen, eikä jarru toimi. Sama ongelma oli aikanaan ensimmäisissä nestekäyttöisissä moottorikelkan jarruissa. Korjauksena, suurempi pääsylinteri, eikä suurempi , mahdollisesti tehokkaampi työsylinterikään olisi pahitteeksi. Myös säiliöllä, pystytään nesteen tilavuutta kasvattamaan. Ihme, ettei kukaan olo käärinyt asian tiimoilta hihoja. Itse en kauaa katselisi, vaan vaihtaisin osat ja korjaisin, toiminnankin vielä maastomallien mukaiseksi. Asian laillisuudesta on turha kenenkään alkaa naukumaan, kun puhutaan terveestä järestä ja turvallisuudesta. Maahantuojalle sitten tyynesti ilmoittaisin, mitkä osat asensin, että jarruongelmat on hoidettu. Voivat sitten halutessaan hoitaa homman kotiin, niin tai olla hoitamatta. 

¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Eniten ihmetyttivät kevytnelipyöräluokan säädöksitä johtuvat jarrumuutokset. Tieliikennekelpoisista mönkijöistä on poistettu tehtaan alkuperäiset mainiot käsijarrut ja käyttöjarruja hoidellan vain jalkapolkimella. Muutos toteutettu huonosti ja jarrutustehon kustannuksella.
Näin kirjoitta Moottori lehti 5/06 Artic cat 500 4x4 tieliikennemallista.
onkohan muillakin jotain vastaavaa, missä muutokset tehdään!!!
Näin kirjoitta Moottori lehti 5/06 Artic cat 500 4x4 tieliikennemallista.
onkohan muillakin jotain vastaavaa, missä muutokset tehdään!!!
joukossa tyhmyys tiivistyy?