Sivu 1/2

Polaris Hawkeye 300 tukehtuu rasituksessa

Lähetetty: 10 Joulu 2015 19:36
Kirjoittaja bonkkis
Polaris Hawkeye 300 2007 tieliikennemalli, tosi vähän ajettu ja siisti, oliko 1000km/200 tuntia tai jotain.
Ostin pelin ja ajelin muutaman kerran lähimetsässä. Kävi pari kuukautta sitten isossa huollossa (nesteet, ö-suodatin, tulppa, venttiilien säätö) merkkiliikkeessä Porissa. Tulimme Norjaan, ajoin n.100km. Seuraavan kerran ajoin normaalivauhtia 20-30kmh yhtä vuoritietä ylös n. 3km, aika jyrkkä asfalttitie, ylhäällä toimi kait ok. Sen reissun jälkeen tukehtuu rasitettaessa, eli kun esim painaa vapaalla kaasun pohjaan. Tukehtuu, paukuttelee putkessa, kierrokset ei nouse ja sammuu jos ei päästä kaasua pois. Saman tekee jos painaa kaasun pohjaan ylämäessä. Kerran kävin ”kylällä”, ajoin n. 60kmh, ei kulkenut kunnolla, aivan kuin ei saisi bensaa tai ilmaa. Sitten ajoin tiellä yhteen monttuun, laite tärähti siitä montusta, ja meno tuli normaaliksi. Ei enää tukehtunut. Sitä iloa kesti muutama kilometri, ja sama ongelma. Hiljaa ajaessa ja pienellä kaasulla toimii ok.

Olen tsekannut kaikki mitä mieleen on tullut. Tankki irti, tyhjennetty, pa-linjat käyty läpi, tankin alla oleva, kait joku paineventtiili pa-linjassa tuntuu toimivan, koitin jopa käyttää ilman sitä, eli letku suoraan tankista kaasariin, sama vika. Kaasarille menevät ilmaletkut katoin, imu- ja pakoventtiilit katoin, näyttää ok, en tiedä välyksistä. Kaasarin otin irti ja auki, sisältä reiitetyt ruuvit irti (3?), ok. En tosin ottanut pohjan kohoa irti, sen akseli kun on plommattu päistään, mutta puhaltelin ja tuntuu sulkevan ja avutuvan ok. Virtaa on akussa, mittasin v-mittarilla kun käytin, voltit pysyy vakiona n.14V vaikka moottori tukehtuu. Toinen juttu minkä huomasin oli se, että kun käynnissä kädella peitän hieman kaasarin ottoilmaputkea, ottaa paremmin kierroksia. Ja tulpan katoin, koodi ok, ja kärkiväli. Bensa tavallista 95:sta. Ja pakin rajoittimen testasin, eli otin sen liittimen irti, sama ongelma.

Lisätty 11.12.2015:
1.Unohdin kertoa, että koitin myös ilman tankin korkkia, ja korvausilmaletkukin tuntui hengittävän oikein.
2.Unohdin mainita ryypynkin. Ryyppy tuntuu toimivan, koska käynnistyksessä sitä tarvii, ja pikkuhiljaa kun ottaa sen pois pysyy käynnissä. Ryyppy päällä ajaminenkaan ei auta.
3.Itse ihmettelin kaasaria muutamaan kertaan, jopa käytin sen paikallisessa moottopyöräliikkeessä, jossa omistaja (mutta ei varmaan virallinen asentaja vaikka osasi kaasarin purkaakin) teki samat temput mitä itse olin tehnyt eli kaikki mahdolliset ruuvit auki. Ei sekään löytänyt mitään vikaa.

Muokattu: Polle > Polaris

Re: Polle hawkeye 300 tukehtuu rasituksessa

Lähetetty: 10 Joulu 2015 22:07
Kirjoittaja Pumppis
Laitetta tuntematta, kun kaasaripeli on:
Kohoventtiili jumissa. Täräyksestä venttiili avautui ja sai kohokammion täyteen.
Kokeile hyytymisessä kolistella kaasaria ruuvarilla tms.

Re: Polle hawkeye 300 tukehtuu rasituksessa

Lähetetty: 11 Joulu 2015 06:07
Kirjoittaja Bansku81
Tarkista myös että tankki saa kunnolla korvaus ilmaa. Joku sähköpuolen vika myös mahdollinen.

Re: Polle hawkeye 300 tukehtuu rasituksessa

Lähetetty: 11 Joulu 2015 10:46
Kirjoittaja sf-atv
Siinä ilmaboxin kannessa on reikiä, joissa kumitulpat. Joskus todettu että mikäli niitä ottaa pois menee liian laihalle eikä tehoja ole. Voi peittää myös roudarin teipillä jos tulppia ei ole.

Re: Polle hawkeye 300 tukehtuu rasituksessa

Lähetetty: 11 Joulu 2015 11:16
Kirjoittaja Puuhis83
Vastaavassa sportsmanissa taitaa olla putsarin kannessa noita aihioita lisäreijille, mutta ainakaan mulla ei ole hawkeyssä edes niitä paikkoja.

Ryypyllä ajaminen varmaan myös poistaa vaivan?

Re: Polle hawkeye 300 tukehtuu rasituksessa

Lähetetty: 11 Joulu 2015 11:44
Kirjoittaja anttisku
Onko se kaasuttimen kurkku ehjä 8-[

Re: Polle hawkeye 300 tukehtuu rasituksessa

Lähetetty: 11 Joulu 2015 12:17
Kirjoittaja bonkkis
Kiitos vastauksista.
1.Unohdin kertoa, että koitin myös ilman tankin korkkia, ja korvausilmaletkukin tuntui hengittävän oikein.
2.Unohdin mainita ryypynkin. Ryyppy tuntuu toimivan, koska käynnistyksessä sitä tarvii, ja pikkuhiljaa kun ottaa sen pois pysyy käynnissä. Ryyppy päällä ajaminenkaan ei auta.
3. Täytyy kokeilla tuota kohoventtiilikikkaa, eli kaasarin kolautusta.
4. Täytyy tarkastaa kaasarin kurkku. Todennäköisesti ok, sillä itse ihmettelin kaasaria muutamaan kertaa, jopa käytin sen paikallisessa moottopyöräliikkeessä, jossa omistaja (ei siis varmaan virallinen asentaja vaikka osasi kaasarin purkaakin) teki samat temput mitä itse olin tehnyt eli kaikki mahdolliset ruuvit auki. Ei sekään löytänyt mitään vikaa.

Re: Polle hawkeye 300 tukehtuu rasituksessa

Lähetetty: 11 Joulu 2015 13:34
Kirjoittaja Bansku81
Jos tossa on alipainekaasari niin tarkista että kalvo on ehjä ja kunnolla paikalla.

Re: Polle hawkeye 300 tukehtuu rasituksessa

Lähetetty: 11 Joulu 2015 13:39
Kirjoittaja smf-racing
Ei vaikuta tuohon töyssyn jälkeen toimimiseen, mutta tankkaa tankkiin vain 98E5 bensaa, ei tuo 95E10 ainakaan vähennä käyntiongelmia.
Saattaa nurkista vielä löytyä yksi CDI tuollaiseen kikottimeen, jos tarvetta sellaiseen joskus. Otettu irti vm 2010, 300 sportsmanista (hawkeye).

Re: Polle hawkeye 300 tukehtuu rasituksessa

Lähetetty: 11 Joulu 2015 17:32
Kirjoittaja motocoyote
Tee kuten itse tein päästäkseni polariksen ongelmista.

Vaihda toiseen merkkiin.

Re: Polle hawkeye 300 tukehtuu rasituksessa

Lähetetty: 11 Joulu 2015 17:44
Kirjoittaja Bansku81
Ihan liian helppo ratkaisu. Viat on tehty ratkaistaviksi. :)

Re: Polaris Hawkeye 300 tukehtuu rasituksessa

Lähetetty: 11 Joulu 2015 20:09
Kirjoittaja bonkkis
Koitin ehdotettua kaasarinkopauttelua, ja tuntui auttavan. Ainakin laite toimi sen jälkeen hyvin. En kerinnyt varmistamaan asiaa pidemmällä ajolla, teen sen tod.näk. huomenna. Palataan!

Re: Polaris Hawkeye 300 tukehtuu rasituksessa

Lähetetty: 13 Joulu 2015 13:01
Kirjoittaja bonkkis
Vika on varmistunut kaasariin. Kun ajoin ylös jyrkkää mäkeä, toimi hyvin koputtelun jälkeen, mutta kun ajoin maantiellä aika kovaa, vika tuli aina melkein välittömästi takaisin. Eli vika taitaa olla kohon kontrolloimassa neulassa, roska tai jotain. Kohohan on kiinni akselissa, joka on niin kuin pultti, toinen pää litteä ja toinen (niin kuin mutteripää) on lyöty lyttyyn ettei akseli tule ulos reiistä. Nyt sitten kait hioa lyttyyn lyöty pää pois ja tutkia löytyykö syyllistä. Ja sitten tehdä uusi akseli naulasta ja rautalangasta. Projekti jatkuu...

Re: Polaris Hawkeye 300 tukehtuu rasituksessa

Lähetetty: 13 Joulu 2015 14:23
Kirjoittaja Pumppis
Yleensä kohon akseli lähtee irti liu'uttamalla sitä sivulle. Usein kohoventtiilin talkeltelu johtuu siitä että venttiili on kiristetty liian tiukasti, ja se on muuttanut muotoaan. Yleensä löysääminen korjaa tilanteen. Laita pari kierrosta putkiteippiä venttiilin kierteisiin ennen uudelleen asennusta. Neulan tulee liikkua herkästi.
Saattaahan siellä roskakin olla. Miten polttoainesuodatus on järjestetty?

Re: Polaris Hawkeye 300 tukehtuu rasituksessa

Lähetetty: 13 Joulu 2015 16:33
Kirjoittaja sf-atv
Uimurin akselin pitäisi tulla ulos pienen vasaran ja ohuen tuurnan avulla. Varo ettei kannake katkea kaasarin rungosta. Uimuriventtiili ei ole kierteillä ja siinä on O-rengas, joka kannattaa tarkastaa.