Polaris 850xp etuperän lukko
Polaris 850xp etuperän lukko
Tuossa lumitöissä ihmettelin kun pakittaessa 850xp:n vasen eturengas ei pyöri vaikka muut vispaa tyhjää ja mönkkärihän meinaa pakittaessa jäädä jopa kiinni. Sitten testatessa eteenpäin niin sama juttu vasen etupyörä ei vedä. Mistähän tuossa lähtis vikaa etsimään?
- Sandman1
- 6WD
- Viestit: 411
- Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
- Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
- Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna
Re: Polaris 850xp etuperän lukko
Ehkä kuuluisin polariksen ominaisuus, eli etuperän lukon muovihäkki särki. Kohtuu helppo fiksi ja samalla kun sen vaihtaa, niin aftermaket mallia takoalumiininen sisään. Saa esim. ATV tekniikka Harjajärveltä.
Foorumin haulla lisää tietoo. Tästä on keskusteltu todella paljon.
Edit: korjattu kirotusvirhe.
Foorumin haulla lisää tietoo. Tästä on keskusteltu todella paljon.
Edit: korjattu kirotusvirhe.
Viimeksi muokannut Sandman1, 01 Tammi 2019 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Re: Polaris 850xp etuperän lukko
Kiitoksia, tähän selvis, elikkä pikkuremppa edessä ja alumiinia muovin tilalle.Sandman1 kirjoitti:Ehkä kuuluisin polariksen ominaisuus, eli etuperän lukon muovihäkki särki. Kohtuu helppo fiksi ja samalla kun sen vaihtaa, niin aftermaket mallia takoalumiininen sisään. Saa esim. ATV tekniikka Harjajörveltä.
Foorumin haulla lisää tietoo. Tästä on keskusteltu todella paljon.
-
- 2WD
- Viestit: 38
- Liittynyt: 01 Syys 2012 14:51
- Mönkijä:: Polle 550 XP ESP -09
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Polaris 850xp etuperän lukko
Jos sopii, niin lainaan tätä ketjua..
Käytin hakua, mutta hakutulukoksia oli niin paljon että en niitä kaikki jaksanut käydä läpi
550 XP (2009) etuperä toimii kyllä, eli jauhaa kaikilla pyörillä. Mutta nyt mukaan on hiljaa hiipinyt sellainen ominaisuus, että sutiminen alkaa ensin tasaisella vedolla mutta muutamien sekuntien päästä etupyörien veto alkaa selvästi havaittavasti muuttua katkonaiseksi ja samalla koko mönkijä alkaa rynkyttämään äänekkäästi (ilmeisesti välykset siellä sun täällä alkavat kolaamaan resonoinnin vaikutuksesta, tms?). Ensin epäilin että etuperään menevässä kardaanissa on välystä joka resonoi ja kolaa, mutta sitten huomasin että veto muuttuu hetken päästä katkonaiseksi - sitä ei voi kardaani aiheuttaa. Tämä vedon pätkiminen on nyt helppo todeta lumella kun on jäänyt pohjasta kiinni, ja yrittää kaasutella eteenpäin.
Mikä siis mahtaa olla etuperässä vialla kun alkaa vetoa pätkimään?
Kun kaasun hellää ja etupyörät pysähtyvät, rynkytys lakkaa. Uudelleen kaasutettaessa veto/sutiminen alkaa aina nätisti, mutta hetken päästä taas katkoo ja rynkyttää koko mönkkäriä.
Öljyinä on käytetty Pollen omaa etuperäöljyä ja ne on vaihdettu säännölliseen (viimeksi pari kuukautta sitten)
Käytin hakua, mutta hakutulukoksia oli niin paljon että en niitä kaikki jaksanut käydä läpi

550 XP (2009) etuperä toimii kyllä, eli jauhaa kaikilla pyörillä. Mutta nyt mukaan on hiljaa hiipinyt sellainen ominaisuus, että sutiminen alkaa ensin tasaisella vedolla mutta muutamien sekuntien päästä etupyörien veto alkaa selvästi havaittavasti muuttua katkonaiseksi ja samalla koko mönkijä alkaa rynkyttämään äänekkäästi (ilmeisesti välykset siellä sun täällä alkavat kolaamaan resonoinnin vaikutuksesta, tms?). Ensin epäilin että etuperään menevässä kardaanissa on välystä joka resonoi ja kolaa, mutta sitten huomasin että veto muuttuu hetken päästä katkonaiseksi - sitä ei voi kardaani aiheuttaa. Tämä vedon pätkiminen on nyt helppo todeta lumella kun on jäänyt pohjasta kiinni, ja yrittää kaasutella eteenpäin.
Mikä siis mahtaa olla etuperässä vialla kun alkaa vetoa pätkimään?

Kun kaasun hellää ja etupyörät pysähtyvät, rynkytys lakkaa. Uudelleen kaasutettaessa veto/sutiminen alkaa aina nätisti, mutta hetken päästä taas katkoo ja rynkyttää koko mönkkäriä.
Öljyinä on käytetty Pollen omaa etuperäöljyä ja ne on vaihdettu säännölliseen (viimeksi pari kuukautta sitten)
-
- 4WD
- Viestit: 218
- Liittynyt: 22 Elo 2012 10:41
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP -17
- Paikkakunta: Espoo
Re: Polaris 850xp etuperän lukko
Olisko etuperän häkki rikki ?
Wagoner73 kirjoitti:Jos sopii, niin lainaan tätä ketjua..
Käytin hakua, mutta hakutulukoksia oli niin paljon että en niitä kaikki jaksanut käydä läpi![]()
550 XP (2009) etuperä toimii kyllä, eli jauhaa kaikilla pyörillä. Mutta nyt mukaan on hiljaa hiipinyt sellainen ominaisuus, että sutiminen alkaa ensin tasaisella vedolla mutta muutamien sekuntien päästä etupyörien veto alkaa selvästi havaittavasti muuttua katkonaiseksi ja samalla koko mönkijä alkaa rynkyttämään äänekkäästi (ilmeisesti välykset siellä sun täällä alkavat kolaamaan resonoinnin vaikutuksesta, tms?). Ensin epäilin että etuperään menevässä kardaanissa on välystä joka resonoi ja kolaa, mutta sitten huomasin että veto muuttuu hetken päästä katkonaiseksi - sitä ei voi kardaani aiheuttaa. Tämä vedon pätkiminen on nyt helppo todeta lumella kun on jäänyt pohjasta kiinni, ja yrittää kaasutella eteenpäin.
Mikä siis mahtaa olla etuperässä vialla kun alkaa vetoa pätkimään?![]()
Kun kaasun hellää ja etupyörät pysähtyvät, rynkytys lakkaa. Uudelleen kaasutettaessa veto/sutiminen alkaa aina nätisti, mutta hetken päästä taas katkoo ja rynkyttää koko mönkkäriä.
Öljyinä on käytetty Pollen omaa etuperäöljyä ja ne on vaihdettu säännölliseen (viimeksi pari kuukautta sitten)
Polaris Sportsman XP 1000 T3B -17
Uudenmaan Mönkijät Ry
EX: Polaris sportsman 570 efi eps T3 -14
Uudenmaan Mönkijät Ry
EX: Polaris sportsman 570 efi eps T3 -14
-
- 2WD
- Viestit: 38
- Liittynyt: 01 Syys 2012 14:51
- Mönkijä:: Polle 550 XP ESP -09
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Polaris 850xp etuperän lukko
Voihan se olla. Mutta joistain aikasemmista postauksista luin, että jos häkki on rikki niin silloin ei olisi etuvetoa lainkaan. Mutta molemmat pyörät vetää. En tuota etuperän tekniikka tunne, mutta voisiko olla sähkökytkentähäiriö, joku shimmilevy kulunut yms.?
Tokihan paljon selviää kun/jos perän avaa, mutta ajattelin ensin vähän selvitellä mahdollista syytä ennen kuin lähden mitään purkamaan (tai purkauttamaan).
Tokihan paljon selviää kun/jos perän avaa, mutta ajattelin ensin vähän selvitellä mahdollista syytä ennen kuin lähden mitään purkamaan (tai purkauttamaan).
- Sandman1
- 6WD
- Viestit: 411
- Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
- Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
- Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna
Re: Polaris 850xp etuperän lukko
Kyllä mulla voin ainakin kahden rikotun kokemuksella sanoa, että kyllä se neliveto toimii, vaikka häkki on romuna. Tai siis riippuu, kuinka se on hajonnut. Yleisin tapa, että siitä lähtee vain osa irti ja se magneetti ei pure kunnolla, niin sen toiminta, kytkentä tai irroitus on satunnaista. Yleisesti ottaen toimii, mutta voi lipsua tai ei irroita.
Voi myös mennä totaaliromuksi, niin sit ei pelaa kyllä lainkaan.
Voi myös mennä totaaliromuksi, niin sit ei pelaa kyllä lainkaan.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Re: Polaris 850xp etuperän lukko
Tulikohan tuossa etuperän häkin vaihdossa jokin virhe tehtyä, kun neliveto ei kytkeydy päälle, mittaristossa kyllä näkyy nelivedon merkki.
Muovihäkin tilalle vaihdoin alumiinihäkin ja johdot ym. näyttäs olevan kiinni.
Pitääkö se alkaa uudelleen purkamaan, kasauksen tein merkkiliikkeiden ohjeiden avustuksella?
Ennen kuin laitoin etuperän paikalleen kokeilin sähköllä etuperään tulevaan liittimeen, niin kardaania pyöritettäessä vetoakselit lähtivät pyörimään!!
Kyseessähän on Polaris 850xp touring 14vm.
Muovihäkin tilalle vaihdoin alumiinihäkin ja johdot ym. näyttäs olevan kiinni.
Pitääkö se alkaa uudelleen purkamaan, kasauksen tein merkkiliikkeiden ohjeiden avustuksella?
Ennen kuin laitoin etuperän paikalleen kokeilin sähköllä etuperään tulevaan liittimeen, niin kardaania pyöritettäessä vetoakselit lähtivät pyörimään!!
Kyseessähän on Polaris 850xp touring 14vm.