Sivu 1/8

Variaattorin hihnan kesto

Lähetetty: 08 Huhti 2007 14:57
Kirjoittaja JukkaRu
Zuikki laittoi alun tuolle monesko vetari poikki ketjulle ja ajattelin että tehdään sama variaattorin hihnalle.

Saadaan samaan otsikkoon faktatietoa muiden avuksi.

Itselläni mennyt hihna (pieniksi palasiksi) ensimmäistä kertaa 300 km/ 50 h kohdalla. Uusittiin hihna takuuseen ei muuta.

Toinen kerta 584 km / 118 h. (pieniksi palasiksi)
Hihna piti taas uusia takuuseen ei muuta. Sain tältä forumilta vauhtia tivata linjarautaa ja sellaisen tilattua totesivat että moottori kulkee viereisellä kaistalla poikittain. Jono liian pitkä huollossa ja heitto niin paljon ohjearvoista etten uskaltanut jättää konetta huoltoon "patentoitavaksi" joten pyysin raudan itselleni ja sanoin että korjaan vian asiallisesti omassa pajassa.

Kone nyt säädöissä. Tosin vaihteiston korvake piti radikaalisti irroittaa ja hitsata uutteen kohtaan (kolme milliä ettenpäin). Toiselta puolelta saman verran viilattu pulttien reikiä ja siirretty taaksepäin.

Toinen vaihtoehto olisi ollut kääntää moottoria niin että pakoputki olisi ollut syvällä etukatteessa ja takaa kumityynyt 1/3 poissa tukiraudanpäältä. Ja vaihteiston variaattorin alle rutkasti rikkoja. Ei hyva. Päädyin radikaalimpaan.

Maahantuoja antoi ohjeeksi että kääntää vaan konetta ja putkeen jotain speciaali eristettä ja jos nolla linja saadaan niin se on hyvä. Ja vaihteiston variaattorin alle voi rajattomasti lisätä rikkoja. (nolla linja on kaukana ohje arvoista)

Eli koneen olisivat laittaneet " kuntoon" konstilla joka ei oikeasti korjaa asiaa. Hihnan ikä olisi tuollakin varmaan pidentynyt.

Onko muilla vastaavia ongelmia. Tiedän että joku susijuttu on tehtaalla sattunut koska ei tuollaista pitäis tarvita tehdä uusiin vehkeisiin.

Mutta mieluumminkorjasin itse niin kuin pitää, kuin että toiset sinne päin.

Ja oikeastaan taisi olla että vaihteisto oli vinossa ( ei voi kovinkaan säätää) ja yleensä säädetään moottoria siirtämällä. Mutta siellähän on tilaa siirrellä vaikka kuinka. :evil:

Lähetetty: 08 Huhti 2007 18:26
Kirjoittaja webbert
Alkuperäinen remeli kesti 1500km ja meni täysin trasseliksi. Seuraavaksi heitin koneeseen 700:n remmin (50e halvempi), kesti saman matkan. Omassa oli linjaus kohillaan eikä säätötarvetta ole tullut vieläkään. Kannattaa tosiaan käyttää 700:n remeliä sillä mitään kestoeroa ei ole.

Lähetetty: 08 Huhti 2007 19:02
Kirjoittaja rulez
3200km ja 200h alkuperänen remmi paikallaan eikä es juurikaan kulunut linjaa en oo tarkistanu mutta tuo ajomäärä kerto jo että taitanee olla kohallaa !

Ajo ei oo ollu es varmaan lähelläkään kevyttä nevalla rämmitty paljo ja kallioillakin räävitelty suurinosa kilometreistä (siis ihan oikealla nevalla :twisted: )

Lähetetty: 08 Huhti 2007 21:23
Kirjoittaja JukkaRu
rulez kirjoitti:3200km ja 200h alkuperänen remmi paikallaan eikä es juurikaan kulunut

Kyllä nyt meni päivä pilalle...........

Lähetetty: 08 Huhti 2007 21:47
Kirjoittaja Ana
1400km ja 110h ja alkuperäinen hihna.

Kestää.

Lähetetty: 09 Huhti 2007 08:53
Kirjoittaja Vesseli
Ajettu 4500 km. hihna alkuperäinen. Pariin vuoteen en ole hihnaa katsonut mutta kyllä se sit itse kertoo kun tarvii vaihtaa. tosin mulla ei ole kuin 500cc. kone. voi vähän hihnakin kestää pitempään kuin kasi satkussa. Kuinka se muuten oli, jos hihnaa vaihtaa oikein kuluneen tilalle, niin lisääntyykö kulku vai lähteekö pienemmillä kierroksilla liikkeelle?

Lähetetty: 09 Huhti 2007 10:21
Kirjoittaja rulez
lähtee pienemmillä kierroksilla liikkeelle ja kulkukin saattaa lisääntyä jos koneessa vaan riittää hööki vetää kierrokset korkealle !

Lähetetty: 10 Huhti 2007 18:34
Kirjoittaja vecu
2000km ja 117h meni ekalla hihnalla, eikä juurikaan kulumaa havaittavissa.
Linjausta tarkistaessa vaihdoin suosiolla uuden hihnan, ettei tarttis jostain korvesta sitten hinailla moisen takia :)

Lähetetty: 10 Huhti 2007 19:25
Kirjoittaja Roosa999
Edellisen vaihdoin 3000 km:n kohdalla ja on nyttemmin varahihnana. Ei siis mitään syyttä vaihtaa, mutta vaihdoin silti uuteen kun koppa oli auki ja tarve varahihnalle on ilmeinen. Nyt ajettu kakkoshihnalla 2000 km ilman mitään vaivaa ja helppoa ei ole aina ollut...

Lähetetty: 16 Huhti 2007 12:30
Kirjoittaja Tumppi
908 kilometriä ja n.70h alkuperäisellä remmillä..

Lähetetty: 16 Huhti 2007 13:55
Kirjoittaja HiaceJanski
mikä ihmeen hihna???? :lol: :P :) (honda mies)

Lähetetty: 24 Huhti 2007 20:10
Kirjoittaja jusivil
2000km:n kohdalla avasin eka kerran kotelon ja totesin ettei silmämääräisesti hihna ole kulunut lainkaan. 4000km:n (250h)kohdalla seuraavan kerran auki, uusi hihna oli hommattuna joten vaihdoin sen, mutta verratessani uutta ja vanhaa vierekkäin niin ei juuri minkäänlaista eroa. (polle 700 kaasari)
Ihmeissäni olen hihnan kestosta, vanha kokemus moottorikelkasta oli, että söi hihnoja kuin leipää. (ei tosin meinannu moottorin kiinnityskorvakkeet oikein kestää kelkan rääkkäystä)

Lähetetty: 25 Huhti 2007 00:18
Kirjoittaja jawa sp800
28 tunnin jälkeen pamahti hihna pieniks murusiks takuuseen uusi hihna ja linjaus

Lähetetty: 25 Huhti 2007 23:13
Kirjoittaja JukkaRu
jawa sp800 kirjoitti:28 tunnin jälkeen pamahti hihna pieniks murusiks takuuseen uusi hihna ja linjaus
Oliko linjaus miten pielessä? Ja jos oli paljon niin miten korjasivat :-k

Lähetetty: 26 Huhti 2007 07:20
Kirjoittaja nipapn
Tämähän taitaa olla semmoinen ketju jossa tunnustetaan omat koneenkäsittelytaidot eli ymmärretäänkö vaihtaa vetoaluetta silloin kun kuuluu niin tehdä....

Toki niitäkin löytyy joilla on pakonomainen tarve rääkätä laitteita niin että maali tulee vastaan....

Panin entisen Polleni (600) vetämään TÄTÄ Kuva iso puoli päällä niin ei montaa minuuttia menny ku hihna meni..... Eli mulla taitaa olla ennätys.....

Sitten kun tein saman pieni puoli päällä niin hihnan kuluminen muuttui renkaiden kulumiseksi