Sivu 1/2

500 EFI tehoton, eikä käy tyhjäkäyntiä

Lähetetty: 13 Heinä 2007 16:01
Kirjoittaja Pölle
On ollut nyt parisen kuukautta tuossa pihalla Sporstman 500 X2 E EFI.
Kilometrejä on tullut kohta tuhat mittariin.

Kuristimen kiskaisin pois 50 km kohdalla, joten se siitä.
Vehje vaan vaikuttaa edelleen hyvinkin puhdittomalta, kulkien parhaimmillaan 80 km/h. Kun kaasua painaa yli 3/4 alkaa vehje "tukehtumaan".
Lisäksi kone ei käy tyhjäkäyntiä, vaan sammuu aina, kun sormen nostaa pois kaasulta.
Kone toimii myös eri tavalla kylmänä, tarkemmin sanottuna ensimmäiset 2 minuuttia. Puhtia on tällöin selvästi enemmän, mm. kiihtyvyys huippunopeuteen n. 5 s lyhyempi mitä lämpimänä.

Kone on käynyt tähän mennessä takuuhuollossa 4 kertaa, eikä kertaakaan ole vielä toiminut kunnolla. Alkaa pikkuhiljaa niin sanotusti hatuttamaan. :evil:
Viimeeksi testailivat ruiskuyksiöä läppärin kanssa pari tuntia, mutta totesivat että täähän toimii - niin pitkään kunnes lähdetään liikkeelle.
Maahantuoja ei ole kuulemma osannut huoltoa neuvo mitenkään.

Tilanne on kyllä tehojen puolesta ollut parantumaan päin, nyt jaksavat takarenkaatkin jo hieman santatiellä mutkissa sutia. Vauhti ei kylläkään ole kasvanut yhtään mihinkään.
Myös tehoero rajoitettuna ja rajoittamattomana on mielestäni aika pieni...

Mitäs pitäis tehdä?

Lähetetty: 13 Heinä 2007 18:41
Kirjoittaja mönkkä
Sulla on väärän merkkinen :butthead: :? peli vaihda se Canaan :prayer: ni jaksaa sutia muuallakin ku mutkissa.

Lähetetty: 13 Heinä 2007 21:29
Kirjoittaja Janne 450R
mönkkä kirjoitti:Sulla on väärän merkkinen :butthead: :? peli vaihda se Canaan :prayer: ni jaksaa sutia muuallakin ku mutkissa.
:lol: Mönkkä isottelee :lol: :wink:

Kiristä kaasuvaijeria kaasukahvan puolelta. Mulla oli samanlainen vika mun lyhyessä kaasari mallissa ja tuolla ainakin se tuli kuntoon.

Lähetetty: 14 Heinä 2007 09:09
Kirjoittaja nipapn
Siinä vaijerissa lähellä kaasukahvaa, niinku Janne jo sanokin on säätö.
Kaasuvivun vapaaliikkeen tuli olla n.3mm, jos se on selvästi enemmän niin silloin kaasuvivustossa sijaitseva tappokytkin menee päälle kun et koske kaasuvipuun.Oikealla säädöllä tappokytkin menee päälle vain häiriötilanteissa....

Lähetetty: 14 Heinä 2007 16:31
Kirjoittaja Pölle
Ei ole siinä kaasuvaijerissa kyllä vika. Vapaata liikkumatilaa on milli.

Lähetetty: 14 Heinä 2007 22:22
Kirjoittaja TAJ
Jos on noita uudemman mallin 500 efejä niin pakoputkeen pitää kurkata ja alkaa ne tehot löytymään, tyhjäkäyntiä voi säätää läppärungosta

Lähetetty: 14 Heinä 2007 23:12
Kirjoittaja Pölle
TAJ kirjoitti:Jos on noita uudemman mallin 500 efejä niin pakoputkeen pitää kurkata ja alkaa ne tehot löytymään, tyhjäkäyntiä voi säätää läppärungosta
Joo, ihan tän vuotinen on, kuten kilometrimäärästä ja tieliikenneversiosta voinee arvatakin =)

Kerropas lisää tuosta pakoputkesta...

Öö, läppärungosta? Tuossahan on se "todellinen" tyhjäkäynnin säätö ruiskuyksikössä, eikä kaasuvaijerissa kuten jotkut väittää... Mut tuo läppärunko?

Lähetetty: 15 Heinä 2007 10:30
Kirjoittaja Janne 450R
Pölle kirjoitti:
TAJ kirjoitti:Jos on noita uudemman mallin 500 efejä niin pakoputkeen pitää kurkata ja alkaa ne tehot löytymään, tyhjäkäyntiä voi säätää läppärungosta
Joo, ihan tän vuotinen on, kuten kilometrimäärästä ja tieliikenneversiosta voinee arvatakin =)

Kerropas lisää tuosta pakoputkesta...

Öö, läppärungosta? Tuossahan on se "todellinen" tyhjäkäynnin säätö ruiskuyksikössä, eikä kaasuvaijerissa kuten jotkut väittää... Mut tuo läppärunko?
Ei kukaan oo väittänyt että tyhjäkäynnin säätö ois kaasuvaijerissa, vaan siellä(kaasukahvassa) on se ns. tappokykin joka sammuttaa koneen jos kaasuvaijeri on liian löysällä.
Tappokytkin ja tyhjäkäynti on ainakin mun mielestä melko lailla eri asia :wink:

Lähetetty: 15 Heinä 2007 11:38
Kirjoittaja Pölle
Janne 450R kirjoitti: Ei kukaan oo väittänyt että tyhjäkäynnin säätö ois kaasuvaijerissa, vaan siellä(kaasukahvassa) on se ns. tappokykin joka sammuttaa koneen jos kaasuvaijeri on liian löysällä.
Tappokytkin ja tyhjäkäynti on ainakin mun mielestä melko lailla eri asia :wink:
Ei tässä topicissa, mutta näin väitti esim. myyjä joka vehkeen mulle möi...

Lähetetty: 15 Heinä 2007 18:13
Kirjoittaja TAJ
siis sehän ei ole ruiskuyksikkö vaan ihan ilmaläppä, ja tämän ilmaläpän asentoa muuttamalla saa säädettyä tyhjäkäyntiä.

Pakoputken modaus-ohje on jossain foorumilla muistaakseni jo olemassa noihin uusiin 500 malleihin putkea on muutettu vielä entisestään joten siihen tulee enemmän muutoksia.

Eli pönttö auki ja virtaavammaksi niin pääsee savu kunnolla ulos.

Lähetetty: 15 Heinä 2007 23:02
Kirjoittaja Pölle
TAJ kirjoitti:siis sehän ei ole ruiskuyksikkö vaan ihan ilmaläppä, ja tämän ilmaläpän asentoa muuttamalla saa säädettyä tyhjäkäyntiä.

Pakoputken modaus-ohje on jossain foorumilla muistaakseni jo olemassa noihin uusiin 500 malleihin putkea on muutettu vielä entisestään joten siihen tulee enemmän muutoksia.

Eli pönttö auki ja virtaavammaksi niin pääsee savu kunnolla ulos.
No on kyllä sen verran hyvin piilotettu etten mä sitä löytäny :(

Lähetetty: 16 Heinä 2007 22:03
Kirjoittaja Janne 450R
Pölle kirjoitti:
TAJ kirjoitti:siis sehän ei ole ruiskuyksikkö vaan ihan ilmaläppä, ja tämän ilmaläpän asentoa muuttamalla saa säädettyä tyhjäkäyntiä.

Pakoputken modaus-ohje on jossain foorumilla muistaakseni jo olemassa noihin uusiin 500 malleihin putkea on muutettu vielä entisestään joten siihen tulee enemmän muutoksia.

Eli pönttö auki ja virtaavammaksi niin pääsee savu kunnolla ulos.
No on kyllä sen verran hyvin piilotettu etten mä sitä löytäny :(
en nyt tiiä kumpi sulla on hukassa, pönttö vai modaus ohjeet?
Tässä kuitenkin vinkkejä molempien löytämiseen.

Jos sulla nuo modaus ohjeet on hukassa, niin kirjoita haku sanaksi putki ja foorumiksi Polaris.
Noilla löyty melko paljon juttua kyseisestä aiheesta.

Jos sulla sitten on pakoputken pönttö hukassa, niin mee koneen taakse, kyykisty ja katso tarakan alle. :wink:

Lähetetty: 18 Heinä 2007 10:03
Kirjoittaja Pölle
Janne 450R kirjoitti: en nyt tiiä kumpi sulla on hukassa, pönttö vai modaus ohjeet?
Tässä kuitenkin vinkkejä molempien löytämiseen.

Jos sulla nuo modaus ohjeet on hukassa, niin kirjoita haku sanaksi putki ja foorumiksi Polaris.
Noilla löyty melko paljon juttua kyseisestä aiheesta.

Jos sulla sitten on pakoputken pönttö hukassa, niin mee koneen taakse, kyykisty ja katso tarakan alle. :wink:
Heh heh... Ei kyllä löytynyt noilla edellisellä kertaa, enkä löytänyt nyttenkään...

Sen sijaan sain kyllä puhelimessa ohjeita yheltä foorumilaiselta!
Voinen pistää tännekin ohjeita jossain vaiheessa jahka saan homman toteutettua. Kuhan ne huollon pojat saisivat ensin omat hommansa takuuseen tehtyä...

Lähetetty: 18 Heinä 2007 20:01
Kirjoittaja Janne 450R
Pölle kirjoitti:
Janne 450R kirjoitti: en nyt tiiä kumpi sulla on hukassa, pönttö vai modaus ohjeet?
Tässä kuitenkin vinkkejä molempien löytämiseen.

Jos sulla nuo modaus ohjeet on hukassa, niin kirjoita haku sanaksi putki ja foorumiksi Polaris.
Noilla löyty melko paljon juttua kyseisestä aiheesta.

Jos sulla sitten on pakoputken pönttö hukassa, niin mee koneen taakse, kyykisty ja katso tarakan alle. :wink:
Heh heh... Ei kyllä löytynyt noilla edellisellä kertaa, enkä löytänyt nyttenkään...

Sen sijaan sain kyllä puhelimessa ohjeita yheltä foorumilaiselta!
Voinen pistää tännekin ohjeita jossain vaiheessa jahka saan homman toteutettua. Kuhan ne huollon pojat saisivat ensin omat hommansa takuuseen tehtyä...
Hyvä juttu jos joku osaa oikeasti auttaakin ja toivottavasti saat koneen kulkemaan/ toimimaan niin kuin pitää.

Lähetetty: 20 Heinä 2007 13:11
Kirjoittaja JukkaRu
Kävimme kaverille tutustumassa yhdessä liikkeessä juuri tuollaiseen e malliin ja siellä myyjä sanoi että jos meinaa päästä kuristuksista niin pitää äänenvaimennin vaihtaa maastomallin äänenvaimentimeen. Hintaa maastomallin vaimentimella kuulemma noin 200 e. Jos alkuperäisen ronkkii vapaammaksi niin mites sitten kun tulee eka katsastus??

Vitsailikin että yleensä kun myy tuollaisen kamppeen niin kaupassa on myös toinen äänen vaimennin. Kunhan vaan ei tulis siitä ajan myötä joku varuste paketti.... Nyt polaris hypervarustus. varusteena vinssi, lumilevy ja äänenvaimennin!!!!! :lol:

Siksi olis ehkä hyvä jos vain vaihtelis vaimenninta. Se kun on vielä helposti vaihdettavissa