Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
Suzuki LTR450 08-09 3-vaihde ongelma
Ostin Suzuki LTR 450 08 syksyllä 2008. Mönkijä toimi moitteetta 15.5h, kunnes laatikko alkoi kolistamaan. Koneen purkamisen jälkeen paljastui
3-vaihteen rattaat olivat aivan valmit. Pienemmästä kammen puoleisesta rattaasta oli puolet hampaista kadoksissa.
http://tinyurl.com/km78rf
Löytyivät myöhemmin silppuna öljysihdeistä. Myos vastaratas oli vahingoittunut, mutta lievemmin.
Suzukin korjausrattaat varaosanumero 24331-45810
Moottoriin vaihdettiin Suzukin markkinoille tuoman 3-vaihteen tyyppivian korjaava rataspaketti 130€.
Muuta eroa en vanhoihin huomannut, kuin öljyreikä taisi olla lisätty ja aine oli hieman vaaleampaa.
38.9h kohdalla alkoi 3-vaihde taas pitämmän kolinaa. No moottori avattiin ja paljastui, että taas oli sama ratas rikkunut.
Hampaat olivat kuin rotan syömät.
http://tinyurl.com/lswcas
Tällä kertaa vastaratas oli ehjä. Keskusteluja luettuani ilmenikin, että koko suzukin ns.korjauspaketti on yhtä surkea
kuin alkuperäinen. Rattaiden suunnitteluvirhettä oli ilmeisesti koitettu korjata pelkällä öljykanavalla.
09 LTR:än vaihteet ovat suurinpirtein samat kuin tämä korjauspaketti vaikka varaosa numero onkin eri.
Atp Racing Billet Gears
Jenkkilässä myy Atp Racing niminen yritys, itse suunnittelemiaan ja teettämiään Billet rattaita, joiden pitäsi korjata 3 vaihteen heikkoa kestoa koskeva ongelma.
Paketti on melko tyyris 550$ + noin 30$ kuluihin eli noin 400€. Itse paketin tilasin, ajotunteja vasta noin 10h alla, joten en osaa sanoa loppuiko vaihdeongelmat tähän.
Rattaat näin näppi ja silmä tuntumalla ovat ehkä hieman raskaammat ja kovemman aineen oloista materiaalia. Hampaat myös pureutuvat keskenään hieman
paremmin mielestäni, lisäksi pieniä mittaeroja alkuperäisiin näyttäisi olevan.
Billetit - http://tinyurl.com/lnxdtd
billetit ja Suzukin ns. korjaussetti vierekkäin. Materiaali ero näkyy kuvastakin. Suzukin rattaat näyttävät halvalta valulta ja billetit laadukkaalta ja kovalta aineelta - http://tinyurl.com/kk5tur
Atp Racing kertoo avanneensa ja tutkineensa 40h ajetun moottorin jossa kyseiset rattaat ja kaikki oli ihan ok.
Ei merkkiäkään kulumisesta tai murtumista. Lisäksi viime vuonna oli hajonnut sikäläisellä kisakuskilla 08 ltr:stä 3 paria 3-vaihteen rattaita ja nyt on ajanut billet
rattailla koko kauden -09 ilman ongelmia. Voi olla, että on mainospuhetta, mutta en löytänyt mistään yhtäkään negatiivista komenttia billeteistä eli ei ne aivan sudet luultavasti ole.
Atp:een edustajan mukaan 08/09 koko vaihdeongelma johtuu siitä, että hammaskosketus on Suzukin omissa rattaissa vain 65% rattaitten välillä eli ne hajoavat jokatapauksessa nopeasti siihen
ei lisä öljykanavat, öljymäärät, öljyn vaihtovälit, käytti kytkintä tai ei, ei Viritä vehjettä tai teki mitä vaan vippaskonstit auta. Rattaiden hajoaminen ei ole vältettävissä jos vain käyttää 3-vaihdetta.
06/07 vaihteet
myös 06/07 vaihdelaatikko sopii lukemani mukaan 08/09 malleihin, mutta silloin on vaihdettava kaikki vaihdehilut siirtäjät, akselit rattaat ja rumpu. Se on yksi vaihtoehto,
mutta ainakin uutena erikseen kaikki osat ostettuna tulee kalliiksi. sopivuudesta en silti mene päätä vadille lyömään kun en ole henkilökohtaisesti kokeillut.
Ostin Suzuki LTR 450 08 syksyllä 2008. Mönkijä toimi moitteetta 15.5h, kunnes laatikko alkoi kolistamaan. Koneen purkamisen jälkeen paljastui
3-vaihteen rattaat olivat aivan valmit. Pienemmästä kammen puoleisesta rattaasta oli puolet hampaista kadoksissa.
http://tinyurl.com/km78rf
Löytyivät myöhemmin silppuna öljysihdeistä. Myos vastaratas oli vahingoittunut, mutta lievemmin.
Suzukin korjausrattaat varaosanumero 24331-45810
Moottoriin vaihdettiin Suzukin markkinoille tuoman 3-vaihteen tyyppivian korjaava rataspaketti 130€.
Muuta eroa en vanhoihin huomannut, kuin öljyreikä taisi olla lisätty ja aine oli hieman vaaleampaa.
38.9h kohdalla alkoi 3-vaihde taas pitämmän kolinaa. No moottori avattiin ja paljastui, että taas oli sama ratas rikkunut.
Hampaat olivat kuin rotan syömät.
http://tinyurl.com/lswcas
Tällä kertaa vastaratas oli ehjä. Keskusteluja luettuani ilmenikin, että koko suzukin ns.korjauspaketti on yhtä surkea
kuin alkuperäinen. Rattaiden suunnitteluvirhettä oli ilmeisesti koitettu korjata pelkällä öljykanavalla.
09 LTR:än vaihteet ovat suurinpirtein samat kuin tämä korjauspaketti vaikka varaosa numero onkin eri.
Atp Racing Billet Gears
Jenkkilässä myy Atp Racing niminen yritys, itse suunnittelemiaan ja teettämiään Billet rattaita, joiden pitäsi korjata 3 vaihteen heikkoa kestoa koskeva ongelma.
Paketti on melko tyyris 550$ + noin 30$ kuluihin eli noin 400€. Itse paketin tilasin, ajotunteja vasta noin 10h alla, joten en osaa sanoa loppuiko vaihdeongelmat tähän.
Rattaat näin näppi ja silmä tuntumalla ovat ehkä hieman raskaammat ja kovemman aineen oloista materiaalia. Hampaat myös pureutuvat keskenään hieman
paremmin mielestäni, lisäksi pieniä mittaeroja alkuperäisiin näyttäisi olevan.
Billetit - http://tinyurl.com/lnxdtd
billetit ja Suzukin ns. korjaussetti vierekkäin. Materiaali ero näkyy kuvastakin. Suzukin rattaat näyttävät halvalta valulta ja billetit laadukkaalta ja kovalta aineelta - http://tinyurl.com/kk5tur
Atp Racing kertoo avanneensa ja tutkineensa 40h ajetun moottorin jossa kyseiset rattaat ja kaikki oli ihan ok.
Ei merkkiäkään kulumisesta tai murtumista. Lisäksi viime vuonna oli hajonnut sikäläisellä kisakuskilla 08 ltr:stä 3 paria 3-vaihteen rattaita ja nyt on ajanut billet
rattailla koko kauden -09 ilman ongelmia. Voi olla, että on mainospuhetta, mutta en löytänyt mistään yhtäkään negatiivista komenttia billeteistä eli ei ne aivan sudet luultavasti ole.
Atp:een edustajan mukaan 08/09 koko vaihdeongelma johtuu siitä, että hammaskosketus on Suzukin omissa rattaissa vain 65% rattaitten välillä eli ne hajoavat jokatapauksessa nopeasti siihen
ei lisä öljykanavat, öljymäärät, öljyn vaihtovälit, käytti kytkintä tai ei, ei Viritä vehjettä tai teki mitä vaan vippaskonstit auta. Rattaiden hajoaminen ei ole vältettävissä jos vain käyttää 3-vaihdetta.
06/07 vaihteet
myös 06/07 vaihdelaatikko sopii lukemani mukaan 08/09 malleihin, mutta silloin on vaihdettava kaikki vaihdehilut siirtäjät, akselit rattaat ja rumpu. Se on yksi vaihtoehto,
mutta ainakin uutena erikseen kaikki osat ostettuna tulee kalliiksi. sopivuudesta en silti mene päätä vadille lyömään kun en ole henkilökohtaisesti kokeillut.
Viimeksi muokannut B-Squad, 17 Syys 2009 10:32. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Re: Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
Hienoa että rupee tuo homma selviämään täällä peräpohjolassakin ja kiitos asian selvittäjälle kun vielä tuo tietonsa ja vaivannäkönsä tulokset julkiseksi
>kohtahan tollasen voi jo ostaakin
t. -06;sen omistaja...toistaiseksi

>kohtahan tollasen voi jo ostaakin

t. -06;sen omistaja...toistaiseksi

Viimeksi muokannut rescue73, 20 Elo 2009 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keltaiset: noppeli 450, RM-Z 250 ja RM85L, porkkanasorvaamosta SX65, GasGas 280TXT
- Jykke76
- 3WD
- Viestit: 108
- Liittynyt: 03 Touko 2008 13:12
- Mönkijä:: LT-A 750 -08
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Re: Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
Onko noita 3-rattaita hajonnut kellään harrastekäytössä? Oma mielikuva on että nuo poikivat pääasiassa kisakuskien crossirata kurmuutuksessa. Itsekin vaihtelen kyllä ilman kytkintä ja piiskaan konetta kohtuullisesti, mutta n. 20h ajoilla ei ole ollut mitään ongelmia. Öljyt vaihdettu n. 5-7h välein. Ja kyseessä -08 kone.
Hieno selvitys kuitenkin! Tänks!
Hieno selvitys kuitenkin! Tänks!
-
- 3WD
- Viestit: 80
- Liittynyt: 05 Helmi 2007 18:43
- Mönkijä:: Suzuki LTR 450 LE -09
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
Jykke76 kirjoitti:Onko noita 3-rattaita hajonnut kellään harrastekäytössä? Oma mielikuva on että nuo poikivat pääasiassa kisakuskien crossirata kurmuutuksessa. Itsekin vaihtelen kyllä ilman kytkintä ja piiskaan konetta kohtuullisesti, mutta n. 20h ajoilla ei ole ollut mitään ongelmia. Öljyt vaihdettu n. 5-7h välein. Ja kyseessä -08 kone.
Hieno selvitys kuitenkin! Tänks!
Mikä on "harrastekäyttöä"? Tuskin kukaan ostaa crossimönkijää saareen sokealle mummolle sunnuntai ajeluun.

Re: Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
http://www.yoshimura-rd.com/ps-3229-118 ... age-3.aspx
yoshiltaki löytyy apu tuohon, mutta en tiiä saako muuta ku tuon paketin mukana
yoshiltaki löytyy apu tuohon, mutta en tiiä saako muuta ku tuon paketin mukana
reppana xxc
-
- 3WD
- Viestit: 103
- Liittynyt: 16 Kesä 2008 21:47
- Mönkijä:: KTM 450 SX/KTM 525 XC
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Re: Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
Eikait nuo yoshin sydeemit ole kuin että lähetät omat hilut sinne niin ne puhdistaa ja yms..
Ja tuohon harraste ajoon/kisa ajoon on itellä jongin verran kokemusta ni sellaisen ainakin itse huomannut että kyllä siellä kisa hommissa tulee annettua melko paljon enemmän sikaa kun reeni ajoissa
vaihteen vaihdan ilman kytkintä pienen kaasun noston jälkeen.mutta tulee käytettyä kytkintä aina kun on ns.mahdollinen paikka suora jne.
ja kyllä ne hajoaa kun niitä vaihteita rukataan aivan turhaan ja veto päällä yritetään hyppiä siinä kepin päällä yrittäen saada isompaa tai pienempää JA ILMAN KYTKINTÄ.
Varmasti kestää suht normi ajossa tuo 08-09 kun vain maltillisesti vaihtaa ja käyttää kytkintä ja muistaa nuita tärkeintä että älä aja huonoilla öljyillä max 7 tuntia ja vaihtoon..
Ja tuohon harraste ajoon/kisa ajoon on itellä jongin verran kokemusta ni sellaisen ainakin itse huomannut että kyllä siellä kisa hommissa tulee annettua melko paljon enemmän sikaa kun reeni ajoissa

vaihteen vaihdan ilman kytkintä pienen kaasun noston jälkeen.mutta tulee käytettyä kytkintä aina kun on ns.mahdollinen paikka suora jne.
ja kyllä ne hajoaa kun niitä vaihteita rukataan aivan turhaan ja veto päällä yritetään hyppiä siinä kepin päällä yrittäen saada isompaa tai pienempää JA ILMAN KYTKINTÄ.
Varmasti kestää suht normi ajossa tuo 08-09 kun vain maltillisesti vaihtaa ja käyttää kytkintä ja muistaa nuita tärkeintä että älä aja huonoilla öljyillä max 7 tuntia ja vaihtoon..
Vaikka olis kuinka ison talon isäntä jos ei ole rahhoo niin ei ole rahhoo
Re: Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
Kyllä noo kovassakin käytössä ihan sm-kärki vauhdissakin ovat kuulemma noin 50h kestäneet, eli kai se on vähän tuuripeliä kestävätkö vai ei. Onhan noita hajoillut vaikka olisi luistokytkimet ja hilppeet paikalla suomessakin. jos viitsi vähän asiasta lueskella niin varmasti pian tajuaa, että ongelmia on ollut paljon ja luultavasti omatkin vaihteet jossain välissä hajoaa ja silloin kannattaa järkeillä lyökö Suzukin oman paketin paikalle vai keksiikö jotain muuta. Tokihan juuri crossi käyttö on se missä nuo hajoavat nopeammin, koska ei muualla 3-vaihde niin koville joudu. Itse en ole kertaakaan ajanut yli 6 h öljyillä tai suodattimella ja rääkki ei ole likikään sitä mitä Sm-kärjessä ja silti on jo alle 40h saanut kaksi kertaa moottorin levitellä. Toi öljynvaihto ja kytkin höpinä on ihan mutuilua, uskon ennemmin sellaisten puhetta jotka ovat asiaan perehtyneet ja tutkineet. Tietysti jos peukalo suorana runnoo vaihteita nii rikkoohan sillä pelillä vaihteet ihan mistä vain.
Turha väittää etteikö Suzukin 08/09 vaihdelaatikko olisi täysi susi. Ei kai suzuki huvikseen edes yrittäisi tuoda korjauspakettia markkinoille ja muuttaisi vaihteita joka vuosi. 2010 Mallissa on taas uusittu laatikko. Toivottavasti tällä kertaa on onnistuttu tekemään rattaat, jotka kestävät käyttöä johon nämä vehkeet on tehty.
Yoshin vaihteistoa ei saa kuin paketin mukana eli en tiedä onko liki 3 tonnin ratkaisu ongelmaan enään kovinkaan järkevä.
Turha väittää etteikö Suzukin 08/09 vaihdelaatikko olisi täysi susi. Ei kai suzuki huvikseen edes yrittäisi tuoda korjauspakettia markkinoille ja muuttaisi vaihteita joka vuosi. 2010 Mallissa on taas uusittu laatikko. Toivottavasti tällä kertaa on onnistuttu tekemään rattaat, jotka kestävät käyttöä johon nämä vehkeet on tehty.
Yoshin vaihteistoa ei saa kuin paketin mukana eli en tiedä onko liki 3 tonnin ratkaisu ongelmaan enään kovinkaan järkevä.
- Jykke76
- 3WD
- Viestit: 108
- Liittynyt: 03 Touko 2008 13:12
- Mönkijä:: LT-A 750 -08
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Re: Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
Tuosta yosin sarjasta vielä, jos joku sellaista harkitsee... "transmission REM treatment" Itse ymmärrän tuon ainakin niin ettei se sisällä mitään uusia rattaita. Ainoastaan pintakäsittelyn vanhalle vaihteistolle. Eli kallis pamaus tiedossa, jos ja kun ne valuvammaiset kolmoset päättää räjähtää.
Re: Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
Jep oikeassa olet..
-
- 2WD
- Viestit: 51
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 21:37
- Paikkakunta: kokkola
- Viesti:
Re: Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
Mulla hajos 40h ajetusta -07 ltr:stä viime kesänä 3 hammasratas vaikka laatikon sanottaan olevan kestävempi kuin -08 malleissa.
Eli ei -07 laatikko taida kuitenkaan olla paljo kestävempi.
Takuusen korjattiin joten ei valittamista sen suhteen...
Eli ei -07 laatikko taida kuitenkaan olla paljo kestävempi.
Takuusen korjattiin joten ei valittamista sen suhteen...
Ktm 525 XC -08
Lynx Re 600 -07
KTM 450 EXC -06
Lynx Re 600 -07
KTM 450 EXC -06
-
- 3WD
- Viestit: 80
- Liittynyt: 05 Helmi 2007 18:43
- Mönkijä:: Suzuki LTR 450 LE -09
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
Punis kirjoitti:Jykke76 kirjoitti:Onko noita 3-rattaita hajonnut kellään harrastekäytössä? Oma mielikuva on että nuo poikivat pääasiassa kisakuskien crossirata kurmuutuksessa. Itsekin vaihtelen kyllä ilman kytkintä ja piiskaan konetta kohtuullisesti, mutta n. 20h ajoilla ei ole ollut mitään ongelmia. Öljyt vaihdettu n. 5-7h välein. Ja kyseessä -08 kone.
Hieno selvitys kuitenkin! Tänks!
Mikä on "harrastekäyttöä"? Tuskin kukaan ostaa crossimönkijää saareen sokealle mummolle sunnuntai ajeluun.Itse annan kyllä laitteelle sikaa varmaan yhtä paljon kun kisakuski, vaikka ajankin vain "harrasteajoa" Nyt 50h mittarissa ja öljyt vaihdettu 5h välein, ainakin vielä pelittää ihan hienosti!
Ei pelitä enää...

](./images/smilies/eusa_wall.gif)

Re: Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
Huono puoli on se, että korjaavat vaihteiston Suzukin "korjausrattailla" takuuhuollossa. Eli lisää vaihteistoremontta tiedossa lähitulevaisuudessa. Edelleenkin kytkimen käyttö ei auta jos hammaskosketuksessa vika.. Ainot mikä auttaa on se kun ei aja eikä etenkään revittele mutkista pihalle 3-vaihteella. Eli ei aja crossia. voipi saada pitkitettyä remonttia.
Ihan käsittämätöntä ettei Japskit osaa vikaa korjata vaan tuuppivat ihan susia korjaussettejä pihalle.. Surkeeta toimintaa koko merkiltä ja varmasti on menettänyt monia vannoutuneita Suzukin miehiä tulevaisuudessa ostamaan ihan muita merkkejä. täältä ainakin löytyy yksi
Ihan käsittämätöntä ettei Japskit osaa vikaa korjata vaan tuuppivat ihan susia korjaussettejä pihalle.. Surkeeta toimintaa koko merkiltä ja varmasti on menettänyt monia vannoutuneita Suzukin miehiä tulevaisuudessa ostamaan ihan muita merkkejä. täältä ainakin löytyy yksi
-
- 3WD
- Viestit: 80
- Liittynyt: 05 Helmi 2007 18:43
- Mönkijä:: Suzuki LTR 450 LE -09
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
Koska sulle tehtiin remontti ensinmäisen kerran? Kyselin tänään Suzukilta asiaa ja siellä väitettiin, että nyt heille tulee rattaat eri valmistajalta kuin aikaisemmin ja nämä uudet rattaat pitäisi kuulemma kestää..B-Squad kirjoitti:Huono puoli on se, että korjaavat vaihteiston Suzukin "korjausrattailla" takuuhuollossa. Eli lisää vaihteistoremontta tiedossa lähitulevaisuudessa. Edelleenkin kytkimen käyttö ei auta jos hammaskosketuksessa vika.. Ainot mikä auttaa on se kun ei aja eikä etenkään revittele mutkista pihalle 3-vaihteella. Eli ei aja crossia. voipi saada pitkitettyä remonttia.
Ihan käsittämätöntä ettei Japskit osaa vikaa korjata vaan tuuppivat ihan susia korjaussettejä pihalle.. Surkeeta toimintaa koko merkiltä ja varmasti on menettänyt monia vannoutuneita Suzukin miehiä tulevaisuudessa ostamaan ihan muita merkkejä. täältä ainakin löytyy yksi


Viimeksi muokannut Punis, 14 Syys 2009 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
mullekkin tuli näitä "korjattuja" rattaita 08 mutta varmaan versio 0.1 ja nyt menossa toinen versio
suomi ei varmaan aivan ensimmäisenä saa uusimpia osia.
tietysti hienoa jos ovat saaneet korjattua tuon ongelman.
suomi ei varmaan aivan ensimmäisenä saa uusimpia osia.
tietysti hienoa jos ovat saaneet korjattua tuon ongelman.
Kauppias itse .. http://www.jumoto.fi/kauppa
Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008
vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008
vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
Re: Suzuki Ltr450 08/09 vaihdeongelma asiaa
Suzukin korjausrattaat varaosanumero 24331-45810 ja huhti/toukokuun vaihteessa -2009 taisivat tulla pihalle ja ensimmäisten joukossa sain sellaiset käsiini. Ei paljoa viivettä ollut siitä päivästä kun Suzuki ne pihalle löi. Samaan aikaan sai liki Suomesta kuin Jenkeistä ja muualta Euroopasta, kun käski vaan maahantuojan tilata varaosanumeron perusteella. Ensin takuupeleihin laitettiin kuulemma -09 vaihderattaita -08 malleihin, nämä kuitenkin ovat eri mutta sama vika näissäkin. Itsellä kestivät silti yli 20h, mutta ulkomaisia sivustoja kun lueskelee monilla ovat kestäneet vain 5h luokkaa. En ole kuullutkaan, että nyt olisi tullut joku uusi veriso. Toivottavasti pitää paikkansa ja Suzuki olisi kahden vuoden säätämisen jälkeen vihdoin saanut tehtyä jotain asialle. aika epäileväinen vaan alkaa tässä olemaan noihin Suzukin omiin korjauskitteihin. Tietty nyt olisi Suitsankin helppo tehdä toimiva vaihteisto, jos joku ulkopuolinen on jo valmiiksi selvittänyt miksi vaiheteisto ei kestä ja tehnyt toimivat osat valmiiksi. Ei tarvi enään kuin kopioida rattaat ja laittaa markkinoille.