Tervehys.
Millanen homma on tuo ketkun vaihto tuohon?
Sen verran olen tutkinut että ilmeisesti onnistuu kone paikollaan tehdä? Kannattaako ketjun ohjaimet vaihtaa samalla, kiristin varmaan ainakin?
Ebaysta olen löytänyt tarvittavat osat mutta saako suomesta jostain?
ltr 450 nokkaketjun vaihto.
Re: ltr 450 nokkaketjun vaihto.
kyllähän joku on tuon homman joskus tehnyt. kertokaa nyt.
Re: ltr 450 nokkaketjun vaihto.
Moi, saapi vaihdettua moottori paikoillaan. Irroitat muovit, tankin, venttiilikopan, kiristimen, nokat, vauhtipyörän, ohjaimet alapäistään ja pudotat ketjun pohjalle eli kampiakselin ympärille. Äkkiseltään muisteltuna ei kiristimen puolella olevaa ohjaria ei saa pois kantta aukaisematta mutta eipä se ohjari juuri kulukkaan. Uusi ketju rullalle/syltylle kampuran ympärille ja nostaapi vaikka rautalangalla ylös, loput hilut kiinni myöskin momentteihinsa. Omaani en ole vaihtanut kiristintä, enkä ketjuohjareita koskaan, silmämääräisesti ei kulumisia havaittavissa. Muita osia joutunut vaihtamaan useammastikin, tuntimittarissa 230h ja ensimmäisellä nokkaketjulla ajoin 184h, ehkä turhaa riskinottoakin mutta korjausmanuaali antaa tarkat mitat kaikille muille mahd. osille vaikka nokkaketjulle ei mitään venymis-/taipumisarvoja/käyttötuntimääriä. Muistappas käyttää vain ja ainoastaan alkuperäistä jakoketjua, tarvikkeita on katkennutkin. Alkuperäisiä osia saat esim. Suzuki perämoottoreita edustavalta vene-/maatalousliikkeiltä. 

Keltaiset: noppeli 450, RM-Z 250 ja RM85L, porkkanasorvaamosta SX65, GasGas 280TXT
Re: ltr 450 nokkaketjun vaihto.
Kiitoksia.
Jotain tuommosta alta 200h tuolla mun kamppeella onkin ajettu tai eihän sitä varmaksi tiedä tummosesta italiasta tuodusta.
Pitääpä kahtella lähimmät suzukia myyvät liikkeet ja kysellä hintoja.
Vanhan ketjun jos kerkeis ens viikolla purkaa pois.

Jotain tuommosta alta 200h tuolla mun kamppeella onkin ajettu tai eihän sitä varmaksi tiedä tummosesta italiasta tuodusta.
Pitääpä kahtella lähimmät suzukia myyvät liikkeet ja kysellä hintoja.
Vanhan ketjun jos kerkeis ens viikolla purkaa pois.
Re: ltr 450 nokkaketjun vaihto.
Miten on kun sanotaan että kiristin liikkunut esim. 4 napsua. Lasketaanko silloin nuita pykäliä jotka on tullut tuosta näkyville vai miten se määritellää?
Omassani oli tullut väkyviin 3 tai 4 hammasta tuolta kiristäjästä.

Sitten kun tarkistin ventiili välykset nyt samalla. Ohjearvothan on imu 0.1-0.2mm ja pako 0.2-0.3mm.
Imupuolella 0.1mm liuska oli löysä ja 0.15 ei mahtunut
Pakopuolella 0.2mm liuska liikkui aika nahkeasti
ajattelin että jos pakopuolelle laittaisi 0.05mm ohuemmat säätöpalat. oliskohan ok?
Omassani oli tullut väkyviin 3 tai 4 hammasta tuolta kiristäjästä.

Sitten kun tarkistin ventiili välykset nyt samalla. Ohjearvothan on imu 0.1-0.2mm ja pako 0.2-0.3mm.
Imupuolella 0.1mm liuska oli löysä ja 0.15 ei mahtunut
Pakopuolella 0.2mm liuska liikkui aika nahkeasti
ajattelin että jos pakopuolelle laittaisi 0.05mm ohuemmat säätöpalat. oliskohan ok?
Re: ltr 450 nokkaketjun vaihto.
Ajatuksesi kiristäjästä ja välyksistä ok. Itselläni oli kiristin alustapitäen samat neljä näkyvissä n.170h asti, sen jälkeen tuli useampia napsuja n.15h aikana 
>vaikka laitat uuden ketjun niin taitaa kiristin mennä sen 3-4 napsua, muistaakseni omassa ainakin...eli pitäisi tietää montako napsua kiristimesi on alkujaan napsahtanut paikalleen laittaessa.

>vaikka laitat uuden ketjun niin taitaa kiristin mennä sen 3-4 napsua, muistaakseni omassa ainakin...eli pitäisi tietää montako napsua kiristimesi on alkujaan napsahtanut paikalleen laittaessa.
Keltaiset: noppeli 450, RM-Z 250 ja RM85L, porkkanasorvaamosta SX65, GasGas 280TXT
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: ltr 450 nokkaketjun vaihto.
Kuvassa näkyvä kiristimen asema vastaa uutta. Ei ainakaan ketju ole kulunut.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
Re: ltr 450 nokkaketjun vaihto.
joka tapauksessa vaihdoin ketjun, uusi ketju oli alkuperäis osa ja kiristin ei tullut kuin yhden hampaan ulos. ennen kasaamista vertasin uutta ja vanhaa ketjua ja kyllä niissä oli selvä pituus ero.
mitään vaikutusta uudesta ketjusta en kyllä koneessa huomannut, en ole kyllä vielä sillä remontin jälkeen ajanutkaan kun parisataa metriä.
mitään vaikutusta uudesta ketjusta en kyllä koneessa huomannut, en ole kyllä vielä sillä remontin jälkeen ajanutkaan kun parisataa metriä.