ltr 450 nokkaketjun vaihto.

Keskustelua Suzuki mönkijöistä
jukkis.
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Syys 2010 16:08
Paikkakunta: Kalajoki

ltr 450 nokkaketjun vaihto.

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Tervehys.

Millanen homma on tuo ketkun vaihto tuohon?
Sen verran olen tutkinut että ilmeisesti onnistuu kone paikollaan tehdä? Kannattaako ketjun ohjaimet vaihtaa samalla, kiristin varmaan ainakin?
Ebaysta olen löytänyt tarvittavat osat mutta saako suomesta jostain?
jukkis.
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Syys 2010 16:08
Paikkakunta: Kalajoki

Re: ltr 450 nokkaketjun vaihto.

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

kyllähän joku on tuon homman joskus tehnyt. kertokaa nyt.
rescue73
6WD
Viestit: 423
Liittynyt: 03 Helmi 2006 21:50
Paikkakunta: Kokkola

Re: ltr 450 nokkaketjun vaihto.

Viesti Kirjoittaja rescue73 »

Moi, saapi vaihdettua moottori paikoillaan. Irroitat muovit, tankin, venttiilikopan, kiristimen, nokat, vauhtipyörän, ohjaimet alapäistään ja pudotat ketjun pohjalle eli kampiakselin ympärille. Äkkiseltään muisteltuna ei kiristimen puolella olevaa ohjaria ei saa pois kantta aukaisematta mutta eipä se ohjari juuri kulukkaan. Uusi ketju rullalle/syltylle kampuran ympärille ja nostaapi vaikka rautalangalla ylös, loput hilut kiinni myöskin momentteihinsa. Omaani en ole vaihtanut kiristintä, enkä ketjuohjareita koskaan, silmämääräisesti ei kulumisia havaittavissa. Muita osia joutunut vaihtamaan useammastikin, tuntimittarissa 230h ja ensimmäisellä nokkaketjulla ajoin 184h, ehkä turhaa riskinottoakin mutta korjausmanuaali antaa tarkat mitat kaikille muille mahd. osille vaikka nokkaketjulle ei mitään venymis-/taipumisarvoja/käyttötuntimääriä. Muistappas käyttää vain ja ainoastaan alkuperäistä jakoketjua, tarvikkeita on katkennutkin. Alkuperäisiä osia saat esim. Suzuki perämoottoreita edustavalta vene-/maatalousliikkeiltä. :wink:
Keltaiset: noppeli 450, RM-Z 250 ja RM85L, porkkanasorvaamosta SX65, GasGas 280TXT
jukkis.
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Syys 2010 16:08
Paikkakunta: Kalajoki

Re: ltr 450 nokkaketjun vaihto.

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kiitoksia. =D>

Jotain tuommosta alta 200h tuolla mun kamppeella onkin ajettu tai eihän sitä varmaksi tiedä tummosesta italiasta tuodusta.
Pitääpä kahtella lähimmät suzukia myyvät liikkeet ja kysellä hintoja.
Vanhan ketjun jos kerkeis ens viikolla purkaa pois.
jukkis.
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Syys 2010 16:08
Paikkakunta: Kalajoki

Re: ltr 450 nokkaketjun vaihto.

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Miten on kun sanotaan että kiristin liikkunut esim. 4 napsua. Lasketaanko silloin nuita pykäliä jotka on tullut tuosta näkyville vai miten se määritellää?

Omassani oli tullut väkyviin 3 tai 4 hammasta tuolta kiristäjästä.
Kuva


Sitten kun tarkistin ventiili välykset nyt samalla. Ohjearvothan on imu 0.1-0.2mm ja pako 0.2-0.3mm.
Imupuolella 0.1mm liuska oli löysä ja 0.15 ei mahtunut
Pakopuolella 0.2mm liuska liikkui aika nahkeasti

ajattelin että jos pakopuolelle laittaisi 0.05mm ohuemmat säätöpalat. oliskohan ok?
rescue73
6WD
Viestit: 423
Liittynyt: 03 Helmi 2006 21:50
Paikkakunta: Kokkola

Re: ltr 450 nokkaketjun vaihto.

Viesti Kirjoittaja rescue73 »

Ajatuksesi kiristäjästä ja välyksistä ok. Itselläni oli kiristin alustapitäen samat neljä näkyvissä n.170h asti, sen jälkeen tuli useampia napsuja n.15h aikana :mrgreen:
>vaikka laitat uuden ketjun niin taitaa kiristin mennä sen 3-4 napsua, muistaakseni omassa ainakin...eli pitäisi tietää montako napsua kiristimesi on alkujaan napsahtanut paikalleen laittaessa.
Keltaiset: noppeli 450, RM-Z 250 ja RM85L, porkkanasorvaamosta SX65, GasGas 280TXT
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: ltr 450 nokkaketjun vaihto.

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Kuvassa näkyvä kiristimen asema vastaa uutta. Ei ainakaan ketju ole kulunut.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
jukkis.
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Syys 2010 16:08
Paikkakunta: Kalajoki

Re: ltr 450 nokkaketjun vaihto.

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

joka tapauksessa vaihdoin ketjun, uusi ketju oli alkuperäis osa ja kiristin ei tullut kuin yhden hampaan ulos. ennen kasaamista vertasin uutta ja vanhaa ketjua ja kyllä niissä oli selvä pituus ero.
mitään vaikutusta uudesta ketjusta en kyllä koneessa huomannut, en ole kyllä vielä sillä remontin jälkeen ajanutkaan kun parisataa metriä.
Vastaa Viestiin