KingQuad 700i -07/08
-
- 6WD
- Viestit: 565
- Liittynyt: 18 Huhti 2006 23:00
- Mönkijä:: Dinli 904
- Paikkakunta: Vantaa / Suonojärvi
Re: KingQuad 700i -07/08
Sähkö lukemat pitäs olla seuraavan laiset.
Laturin pistokkeesta mitattuna (3 keltaista piuhaa koneen vasemallapuolella takakatteen etupuolella. Näkee selvästi kun vähän raottaa siitä edestä sitä sivuun.)
-keltaisesta piuhasta keltaiseen 0,4-1.0 ohmia
-keltaisen ja maan välissä 0 luokkaa ohmit.
-n.5000r/min pistokkeesta pitästulla virtaa 75V jokaisesta piuhasta.
-n.5000r/min akulta mitattaessa 13,5-15.0 V
Jos tommoset lukemat löytyy niin ei pitäs olla mitään valittamista. Itselläni tyssäs leikki siis tuohon käynnissä olemiseen jolloin laturilta mitattaessa se pitäisi olla 75V mutta tulos olikin täysi nolla.
Laturin pistokkeesta mitattuna (3 keltaista piuhaa koneen vasemallapuolella takakatteen etupuolella. Näkee selvästi kun vähän raottaa siitä edestä sitä sivuun.)
-keltaisesta piuhasta keltaiseen 0,4-1.0 ohmia
-keltaisen ja maan välissä 0 luokkaa ohmit.
-n.5000r/min pistokkeesta pitästulla virtaa 75V jokaisesta piuhasta.
-n.5000r/min akulta mitattaessa 13,5-15.0 V
Jos tommoset lukemat löytyy niin ei pitäs olla mitään valittamista. Itselläni tyssäs leikki siis tuohon käynnissä olemiseen jolloin laturilta mitattaessa se pitäisi olla 75V mutta tulos olikin täysi nolla.
Ei tartte auttaa??? Dinli 904 -11
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
Re: KingQuad 700i -07/08
Piti vähän aikaa tutkiskella, kenelle tuo oli tarkoitettu, mutta ilmeisesti Kartzalle tuon "pitäis varmaan olla joku yli 20 ah akku."-kommentin vastineeksi.Roosa999 kirjoitti:Älkääs nyt sekoittako laturin ja akun arvoja.
Juuri näin. Ampeeritunneista se ei kummallakaan (Heze.R:llä tai Kartzalla) ole kiinni tuo liian alhainen jännite, jos jännitevajaus ei ole seurausta pitkästä starttailusta tai muusta akkua tarvitsevasta käytöstä. Jäljelle jää puutteellinen lataus (aika selvä ainakin Heze.R:n tapauksessa) tai heikko akku.Joten täynnä olevan isomman akun kanssa saa vain pidempää veivata konetta käymään, käyttää vinsiä jne. laitteita jotka vievät hetkellisesti paljon virtaa. Muutoin pitäisi tulla toimeen laturin tuottamalla määrällä ja saada vielä akun lataamiseen omansa,
Ei se kyllä ihan parista normaalista starttauksesta noin paljoa saisi laskea, jos on täysi ollut lähtötilanteessa. Puolillaan olevan akun jännite on 12,24 V, tyhjä puolestaan n. 11,5 - 11,9 V. Eli 12,35 V on aika paljonkin alle täyden. Mutta kun kerran akku on testattu ja siltä osin varmaan vielä kunnossa, niin oletettavasti se ei täysi ole ollutkaan, kun selvästi on latausongelmaa vehkeessä. Ellei sitten akkua oltu ladattu erillisellä laturilla tuossa vaiheessa?Heze.R kirjoitti:Joten luulen että se 12,35-12,5V jännite johtui siis siitä kahdesta starttauksesta ja myös siitä että kone kävi paikallaan jonkun 5min tyhjäkäyntiä ja 5min kaasulla.
Itsellä on nyt viiden viikon seisonnan jälkeenkin jännite 12,69 V eikä akku ollut täyteen ladattu missään vaiheessa.
Samoin Kartzalle vinkkinä, että jos kokeilet ladata akun täyteen ja jos jännite ei nouse 12,7 volttiin tällöinkään, on aika viedä akku kierrätykseen. Varminta on ostaa ihan vakiokokoinen akku tai korkeintaan hieman isompi, jos on varma, että laturi vielä jaksaa sen täyteen ladata.
edit: typoja.
Viimeksi muokannut Johnnie, 17 Joulu 2008 01:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Re: KingQuad 700i -07/08
Noi lukemat mittasin noin 8h jälkeen latauksen jälkeen. Joten käväsempä kysäsees akku liikkeestä että, mitä skeidaa ne myy vaikka on yli 30vuotta ollut paikallinen akkujen ykkös liike. ...kele tätä nyky maailmaa.Samoin Kartzalle vinkkinä, että jos kokeilet ladata akun täyteen ja jos jännite ei nouse 12,7 volttiin tällöinkään, on aika viedä akku kierrätykseen. Varminta on ostaa ihan vakiokokoinen akku tai korkeintaan hieman isompi, jos on varma, että laturi vielä jaksaa sen täyteen ladata.

Alkaa kyllä vähän haiskahtaan siltä että, suzuki regullaatorit on sieltä syvimmästä päästä.

Viimeksi muokannut Kartza, 17 Joulu 2008 01:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: KingQuad 700i -07/08
Kartza kirjoitti:Katotaan mitä ne sanoo...kumpaa uskoa, paikallista akkujen ykkös liikettä vai jonnieta...

Jännitettä ei pidä mitata heti latauksesta poiston jälkeen, silloin se ei näytä oikein vaan esim. yli 13. Suzuki suosittelee vähintään 30 min. odottamista, enemmänkin voisi venttailla jotta on latauksen aikainen elämä varmasti tasoittunut, muutaman tunnin esimerkiksi.

Tietysti on mahdollista myös, että mittari heittää vähän (mikähän lienee tarkkuus esim. halvoissa yleismittareissa?) ja esim. lämpötilalla on vaikutusta, vertailumittauksia voisi olla hyvä tehdä esim. huoneenlämmössä. Uusikin akku on helppo tuhota käyttämällä liian suurta latausvirtaa liian pitkään. Jos laturissa ei ole automatiikkaa tälle, on kaikista turvallisinta käyttää pienintä mahdollista latausvirtaa, tehdä ns. hidas lataus.
Nooh, sen mitä prätkäharrastuksen tiimoilta olen vuosien mittaan ihmisten juttuja lukenut, niin se on yleinen vika ja taitaa olla ihan merkillä kuin merkillä. (Naku)prätkissä osa sentään toisinaan saadaan sijoitetuksi niin, että myös ajoviima viilentää jäähdytyssiiliä, mutta mönkijöissä taitaa olla yleensä katteiden suojassa ja hitaassa mönginnässä nyt ei mitään viimaa ole muutenkaan.Alkaa kyllä vähän haiskahtaan siltä että, suzuki regullaatorit on sieltä syvimmästä päästä.
edit: Lisätty yksi linkki.
Viimeksi muokannut Johnnie, 17 Joulu 2008 04:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Re: KingQuad 700i -07/08
Juurihan kerroin mitanneeni viisi viikkoa seisoneen akun 12,69 V. Ota näppi silmään! Sitä ennen 12,78 V, ja silloinkaan ei ollut ladattu.
edit: Lauseita muokattu välistä poistettujen viestien takia.
edit: Lauseita muokattu välistä poistettujen viestien takia.
Viimeksi muokannut Johnnie, 20 Joulu 2008 13:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Re: KingQuad 700i -07/08
Lueskelin näitä lataus jutskia Zuikan osalta ja olen huomannut et mulla ainakin jos ei muutamaan viikkoon ole kerinny tai viittiny ajella niin akku on aika tyhjä.Lähdin viime sunnuntaina ajeleen pitkästä aikaa,niin eipäs Zuikka käynnistynytkään vaan eiku laturia akkuun kiinni pieneksi aikaa ennen kuin oli potkua tarpeeksi! ja reissun jälkeen laturiin uudelleen,mut käynnistyi kyllä lämpimänä ihan hyvin joten, jokin purkaa ilmeisesti akkua hiukan olisiko mittaristo jossa on virta ilmeisesti aina,jotta tiedot säilyy en tiijä. Lataus virroista en tiijä pitäis varmaan joskus tsekata!
KING QUAD 700efi et tällä mennään!
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: KingQuad 700i -07/08
Ei tässä varmaan kukaan tietentahtoen toista keljuuttanut. Itsekin kirjoitin, tai ainakin yritin siten, että kaikki tajuaisi, kun kaikilla ei ole joko teoria- tai käytännön osaamista.
Itse olen pääsääntöisesti lampsinut akkukauppaan, kun sähköjen kanssa pulmia. 80% tapauksissa, se ongelma piilii siellä napojen välissä. Mittarit näyttää mitä näyttää. Varsinkin halvat ja ilman oikeanlaista kuormitusta, mittarit ei näytä ihan koko totuutta.
Ne jotka haluavat mitata laturinsa todelliset tehon, niin KWT:ssä voidaan mittailla Fluken AC/DC pihtimittarilla, joka siis mittaa johtimessa kulkevan virran...ihan noin vaan.
Itse olen pääsääntöisesti lampsinut akkukauppaan, kun sähköjen kanssa pulmia. 80% tapauksissa, se ongelma piilii siellä napojen välissä. Mittarit näyttää mitä näyttää. Varsinkin halvat ja ilman oikeanlaista kuormitusta, mittarit ei näytä ihan koko totuutta.
Ne jotka haluavat mitata laturinsa todelliset tehon, niin KWT:ssä voidaan mittailla Fluken AC/DC pihtimittarilla, joka siis mittaa johtimessa kulkevan virran...ihan noin vaan.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 6WD
- Viestit: 565
- Liittynyt: 18 Huhti 2006 23:00
- Mönkijä:: Dinli 904
- Paikkakunta: Vantaa / Suonojärvi
Re: KingQuad 700i -07/08
En sitten tiedä onko kovin halpa tai huono jännite mittari semmoinen joka maksaa 80-100 euroo ja mittari on vielä sähjöasentajalla päivittäisessä käytössä. Niin kuin sanoinkin niin akkukävi testerissä ja testi laite ainakin totesi että on ihan kunossa. Jännite arvot mittarilla mitattaessa kuitenkin pistokkeessa olivat ihan pielessä siihen mitä antaa servise manuaali siihen ohje arvoon verattuna.
Villi veikkaus voisi olla että laturista on käämi palanut tai jotain koska jotain kone kuitenkin lataa. Akku kuitenkin riittää koneen käynissä pitämiseen. Jos kone ei lataisi mitään niin luulisen syövän tuo akun aika nopeasti tyhjiin. No pitänee vedä amattilaiselle tutkittavaksi ennekuin alkaa osteleen mitään uutta palikkaa tilalle.
Villi veikkaus voisi olla että laturista on käämi palanut tai jotain koska jotain kone kuitenkin lataa. Akku kuitenkin riittää koneen käynissä pitämiseen. Jos kone ei lataisi mitään niin luulisen syövän tuo akun aika nopeasti tyhjiin. No pitänee vedä amattilaiselle tutkittavaksi ennekuin alkaa osteleen mitään uutta palikkaa tilalle.

Ei tartte auttaa??? Dinli 904 -11
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: KingQuad 700i -07/08
Sitten ammattihenkilölle tohtoroitavaksi.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: KingQuad 700i -07/08
Mitatkaa nyt ne lataus jännitteet omista (varsinkin KQ omistajat) jos omistatte takuun alaisen pelin. Menee melko varmasti monesta vielä takuuseen. Sitä kun ei huomaa aluksi kun toimii jotenkin (lataa 13,5-13v) pitäisi pukata 5000rpm 15volttia akkuun. (joka on milestäni liikaa, ehkä 14,5v on käytännössä lähellä totuutta) Toisin on käytännössä, joten rahan arvoista tietoa tässä jaetaan ilman.
Heze.R laitoin priva viestiä sulle tuleen.
Johnnie:lle Tahtoo sanoa että, akun volttimäärät on kyllä ok. Mutta kun aletaan akkua kuormittaan käytännössä ei välttämättä enää olekkaan akussa potkua tota 14,7 volttia mönkijän omalla latauksella. Siihen yritin viitata tolla kaivo esimerkillä että, on siinä eroa käytännössä ja teoriassa. No eipä siitä enempää. Saattaa muuten eigerissä olla parempi toi jännitteen säädin, KQ väittäisin ettei ole monessa ylivuotisena ostetussa jännitteesäädin sitä mitä huolto manuaali sanoo...
Heze.R laitoin priva viestiä sulle tuleen.
Johnnie:lle Tahtoo sanoa että, akun volttimäärät on kyllä ok. Mutta kun aletaan akkua kuormittaan käytännössä ei välttämättä enää olekkaan akussa potkua tota 14,7 volttia mönkijän omalla latauksella. Siihen yritin viitata tolla kaivo esimerkillä että, on siinä eroa käytännössä ja teoriassa. No eipä siitä enempää. Saattaa muuten eigerissä olla parempi toi jännitteen säädin, KQ väittäisin ettei ole monessa ylivuotisena ostetussa jännitteesäädin sitä mitä huolto manuaali sanoo...
Re: KingQuad 700i -07/08
Lisäselitystä kaipaisin kyllä parille kohdalle:
Olen täsmälleen saman huomannut käytännössä kuin Roosa999: akusta se syy löytyy kovin usein. Jos akku on sökö, laturi voi yrittää epätoivoisesti käyttää siihen liikaa voimavaroja ja tämä voi johtaa jopa moottorin huonoon käyntiin. Tässä ei ole mitään ristiriitaa teorian ja käytännön välillä, ainoastaan tulkitsemisvirheitä. Laturin toimiessa jännitteen on oltava tietyllä tasolla niin, että kiukkua riittää sekä akun lataamiseen, että moottorin + apulaitteiden käyttöön samanaikaisesti.
Jännitteensäätimen toiminnan testaukseen on ihan oma keinonsa, jolla sen toiminta varmistetaan. Tällöin ei enää tutkita latausjännitettä eikä akku ole mukana sotkemassa.
edit: tarkennuksia
Kenen mukaan pitäisi olla 15 volttia? Latausjännitteen tulisi olla välillä 13,5 - 15,00 V. Kaikki arvot tuolta väliltä ovat hyväksyttäviä.Kartza kirjoitti:pitäisi pukata 5000rpm 15volttia akkuun. (joka on milestäni liikaa, ehkä 14,5v on käytännössä
Mitkä volttimäärät? Jos akun ollessa irti (ei johtoja navoissa kiinni) täyteen ladatun lyijyakun jännite ei ole 12,7 volttia, niin ihan ok se ei ole vaan kertoo siitä että akku ei enää saavuta sen rakenteen antamia normeja. Toki latausta kannattaa kokeilla uudestaan ja tietenkin se pitää tehdä oikein, oikealla latausvirralla ja -ajalla. Ja mitä tarkoitat tuolla 14,7 voltilla akussa, ilmeisesti sitä latausvirtaa, koska eihän akussa missään tilanteessa tällaista potkua olekaan (olisi reilusti yläkanttiin), laturihan se virran tuottaa silloin kun moottori käy, ja tähän siis riittää ihan se 13,5:kin - tämäkin jo akkua lataa.Johnnie:lle Tahtoo sanoa että, akun volttimäärät on kyllä ok. Mutta kun aletaan akkua kuormittaan käytännössä ei välttämättä enää olekkaan akussa potkua tota 14,7 volttia mönkijän omalla latauksella.
Olen täsmälleen saman huomannut käytännössä kuin Roosa999: akusta se syy löytyy kovin usein. Jos akku on sökö, laturi voi yrittää epätoivoisesti käyttää siihen liikaa voimavaroja ja tämä voi johtaa jopa moottorin huonoon käyntiin. Tässä ei ole mitään ristiriitaa teorian ja käytännön välillä, ainoastaan tulkitsemisvirheitä. Laturin toimiessa jännitteen on oltava tietyllä tasolla niin, että kiukkua riittää sekä akun lataamiseen, että moottorin + apulaitteiden käyttöön samanaikaisesti.
Jännitteensäätimen toiminnan testaukseen on ihan oma keinonsa, jolla sen toiminta varmistetaan. Tällöin ei enää tutkita latausjännitettä eikä akku ole mukana sotkemassa.
edit: tarkennuksia
Viimeksi muokannut Johnnie, 20 Joulu 2008 13:21. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
-
- 6WD
- Viestit: 565
- Liittynyt: 18 Huhti 2006 23:00
- Mönkijä:: Dinli 904
- Paikkakunta: Vantaa / Suonojärvi
Re: KingQuad 700i -07/08
No niin rauhotutaampas nyt.
Johnie vaan puhuu ihan asiaa akun ännite pitää olla käyvässä laiteessa siin sen 13,5-15 voltin välissä jolloin se on salittavissa lukemissa. Laturin pitää tuottaa taas se 75 Volttia jokaisesta piuhastaan (niitä on 3kpl).
Johnie vaan puhuu ihan asiaa akun ännite pitää olla käyvässä laiteessa siin sen 13,5-15 voltin välissä jolloin se on salittavissa lukemissa. Laturin pitää tuottaa taas se 75 Volttia jokaisesta piuhastaan (niitä on 3kpl).
Ei tartte auttaa??? Dinli 904 -11
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
Re: KingQuad 700i -07/08
Tietty jos virtaa kuluttavia laitteita on, niin ne on otettava huomioon (hälyt, kellot ym. eivät tosin kovin paljoa vie), mutta yleisesti ottaen nopea akun tyhjeneminenkin kertoo akun huonosta kunnosta. Lyijyakkujen itsestään tyhjeneminen kun on vähäistä (jotain luokkaa prosentti päivässä tai viikossa, en muista ulkoa, mutta esim. itsellä oli tuo 12,78 V -> 12,69 V viidessä viikossa huoneenlämmössä, se on ainakin normaalin rajoissa). Pakkanen tietysti nopeuttaa tyhjentymistä huomattavasti!Hande kirjoitti:mulla ainakin jos ei muutamaan viikkoon ole kerinny tai viittiny ajella niin akku on aika tyhjä.Lähdin viime sunnuntaina ajeleen pitkästä aikaa,niin eipäs Zuikka käynnistynytkään vaan eiku laturia akkuun kiinni pieneksi aikaa ennen kuin oli potkua tarpeeksi!
Viimeksi muokannut Johnnie, 20 Joulu 2008 01:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: KingQuad 700i -07/08
pakko heittä tällänen välikommentti että millasessa lämpötilassa mönkijäänne seisotatte
lämmin vai kylmä talli
vaiko ihan taivasalla 



Re: KingQuad 700i -07/08
Siis mönkijän omalla latauksella, ja käynnissä. 15v max. kierroksien ollessa 5000rpm tämä siis orkkis huoltokirjassa. Mulle riittää kun kaikki valot,kahvalämmittimet, on samaan aikaan päällä. Ja pukkaa ton 14,7v akulle. paremmin en osaa selittää täällä. Jännitteen säätäjää mittailin ton moottoripyörä foorumin ohjeen mukaiseti, ja ei tullut sellasia lukemia jännitteensäätimestä mitä ilmoitettiin, joten kait sitten vaan pitää ostaa uusi säädin ja todeta että, tuliko ostettua säädin turhaan. Kun ei tunnu täällä tarvittavaa tietoa edes tippumaan.Mitkä volttimäärät? Jos akun ollessa irti (ei johtoja navoissa kiinni) täyteen ladatun lyijyakun jännite ei ole 12,7 volttia, niin ok se ei ole vaan kertoo siitä että akku ei enää saavuta sen rakenteen antamia normeja. Toki latausta kannattaa kokeilla uudestaan ja tietenkin se pitää tehdä oikein, oikealla latausvirralla ja -ajalla. Ja mitä tarkoitat tuolla 14,7 volttia akussa potkua? Eihän akussa missään tilanteessa tällaista potkua olekaan (olisi reilusti yläkanttiin), laturihan se virran tuottaa silloin kun moottori käy.

E:Olen ollut siinä uskossa kun täällä jakaa tietoa, niin sitä saa myös toisinpäin kun tarve on... Kukaan ei ole täydellinen, en edes minä.


Viimeksi muokannut Kartza, 20 Joulu 2008 02:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.