SUZUKI EIGER

Keskustelua Suzuki mönkijöistä
Avatar
Jappa
6WD
Viestit: 609
Liittynyt: 09 Kesä 2007 22:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jappa »

Äläkä sit vedä satulan yli liinaa ja kiristä niinkuin jotkuu laiskat vois tehä, voi näyttää vähän aikaa et ei satulan nahka kärsinyt mut halkee se vähän ajan päästä :wink:

Jappa
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti ;)
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Juu, en vedä!
kaiveri kirjoitti:loytyy ainakin takakartaanin etumaisesta ristinivelestä ja muistaakseni ohjausputken laakeroinnista vm -04
Oolrait! Pitää katsella, kiitos. Tuo ristinivel lieneekin juuri aussien mainitsema "rear universal joint".

edit: Taisi sitten 2007 jäädä viimeiseksi Eiger-malliksi sillä nimellä, pistin oman threadin uudelle KingQuadille.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Hankalaa on aloitella ilman korjausopasta... Katselin tuossa takana olevaa "asiakirjalokeroa" (se perästä avattava musta boksi), ja huomasin että sen kylkeen etupuolelle on kiinnitetty pieni rasia, johon menee useita johtoja - CDI-yksikkö ilmeisesti.

Lisäksi huomasin, että peruutusvalolle menevien punaisen ja musta-valkoisen johdon liittimet ovat siinä vieressä, roikkuen hieman turhan vapaana, pitää lisätä nippusiteitä. Samassa nipussa roikkui kuitenkin myös joku toinen punainen johto ja musta johto, molemmissa liittimet tyhjinä, eli eivät käytössä. Mitähän tarkoitusta varten voisivat olla nuo punainen ja musta, molemmat siis perässä vasemmalla puolella "mustan laatikon" etupuolella?

Mönkijän oikealla puolella ei ole johtoja, joten vilkkujohdoista ei liene kyse(?). Pitää huomenna mitata tuleeko noihin jännitettä.

Edit: Jaahas, se toinenkin punainen saa jännitteen peruutusvaihteen ollessa kytkettynä. Niin ja toinenkin musta oli näköjään vain musta, muuttuu musta-valkoiseksi vasta liitinten valonpuoleisessa johdossa. Eli jostain syystä peruutusvalolle on varattu kaksi johtoparia, (jännite & maa) x 2. Mikä lie ollut idea, joku peruutusvaroitin...? :lol:
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
GLX
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Marras 2007 22:35

Viesti Kirjoittaja GLX »

Moro

Omassakkin on em. liittimet takana
Hankin oman ajopeliin vinssin, warn rt 25, ja lueskelin asennusohjeita, käyttökytkimiin tarvitaan ohjausvirta ,silloin kun virta on päällä.
Arvelin vaan, kun vinssin kontaktori laitetaan akun tuntumaan, oisiko siellä takapäästä mahd. ottaa herätevirta/ valmiit liitin paikat??
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Enpä ainakaan itse mitään löytänyt, kun tosiaan tuo takaboksin lähellä ollut antoi jännitettä vain pakin ollessa päällä; muita vapaita liittimiä en ole nähnyt. Otin sitten käyttötuntimittarille virran haaroittamalla virran ulosotto -liittimen läheltä. Jouduin siis hylkäämään releen kautta toteutetun, vain moottorin käydessä pyörivän mittarin toteutuksen, kun ei päässyt tarvittaviin johtoihin käsiksi purkamatta koko keulaa.

Vinssillekään ei tosiaan niitä johtoja valmiiksi ole vedetty, vaikka aiemmin kuvien perusteella näin toivoin.

Missäpäin ohjausputkea mahtaa olla tuo rasvanippa? Alkoi sateisen yön ja päivän jälkeen kuulumaan satunnaista vinkumista ohjaustankoa kääntäessä.

Onnistuuko öljypropun irrotus & takaisinlaitto pohjamuovissa ilmeisesti olevasta rei'ästä vai kannattaako irrottaa koko muovi?
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Eigerin sisäänajo on ohi ja kevyttä vetoakin jo muutama tunti takana. Kokemuksia tähän mennessä laitteesta ja mönkimisestä yleensäkin:

Menokyky ja vetokykykin on yllättänyt positiivisesti. Kertaakaan ei ole teho loppunut eikä ollut edes lähellä loppua - tosin ei ole loppunut vielä pitokaan, kun en mahdottomia ole yrittänyt.

Moottoripyöriin tottuneena yllätti, kuinka jarrutusteho on heikko käytettäessä pelkästään etu- tai takajarrua kovemmista vauhdeista. Toki nelipyöräinen ajoneuvo on jo sinällään eri asia.

Eigerin vaihdevipu on mielestäni loistava, kun ei ole mitään koloja vaan suora liikerata oikealla kädellä. Käyttämällä vivun nappia oikein ei pakkikaan mene vahingossa päälle.

Laitteen lämpeneminen vie yllättävän paljon aikaa. Jos hätäilee ryypyn pois ottamisen kanssa, sammuu herkästi. Sitten kun lopulta lämpenee normaaliin lämpötilaan, flekti käy ahkeraan. Ainakin sisäänajon aikaan tältä tuntui, vaikka ulkoilman lämpötila taisi olla alle +10 °C.

Mittariston varoitusvaloista ei näe erkkikään mitään auringonpaisteessa, eli esim. öljyn lämpötilan valo saisi huoletta palaa huomaamatta. Paransin tilannetta hieman tekemällä "kaulukset" merkkivalojen ympärille.

Laitteen työnjälki ei ole sillä tasolla, mihin olemme muiden japanilaisten vehkeiden kohdalla tottuneet (80- ja 90-luvuilta 3xToyota, 1xHonda ja 1xYamaha):
-katemuovien leikkauskohdissa (kuten aukkojen reunat) on teräviä monen millimetrin särmiä ja muita epätasaisuuksia (pitää siistiä mattoveitsellä)
-muovien raot ovat paikoin erilevyisiä ja -korkuisia
-etupuskurin putkessa on sauma ruosteessa ja maali irtoaa tuosta kohdasta levynä
-lokarinjatkeiden kasaaja oli ilmeisesti laittanut toisen puolen väärin, kun lokarimuovi oli eri puolella metallia kuin toisella puolella (vaihdettu oikein päin)
-peruutusvalon maadoitusliitin täysin suojaamaton ja on päällimmäisenä kaiken sadeveden armoilla, myös itse johdotus vedetty turhan löysästi (korjattu kuumaliimalla ja nippusiteillä)

Laitteen työkalupussissa tullut ilmanpainemittari on täysi susi, vaikka "Made in Japan" tässä muovisessa pökelössä lukeekin... Saattaa näyttää ensin toista lukemaa useamman kerran mutta toistettaessa mittauksia hyppääkin yht'äkkiä kymmenyksen-pari ja näyttää sitten tätä useita kertoja...


Aiemmista jutuista vielä:

Öljynvaihto toki onnistui rei'änkin kautta, mutta lopulta päätin kuitenkin irrottaa muovinkin, koska öljyä levisi muovin päälle joka paikkaan. Onneksi älysin suojata ympäristön etukäteen.

Öljynsuodattimen kiristysohje ei ehkä sittenkään ole kovin liioiteltu, koska tuo "tiivisteen kiinniottaminen" tapahtuu todella aikaisessa vaiheessa toisin kuin esim. prätkässäni, josta aiemmat suodattimenvaihtokokemukset ovat.

Rasvanippaa ei kyllä ohjaussysteemistä löydy edes korjausoppaan sivuilta. Rasvaamisesta puhutaan osien kokoamisen yhteydessä.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
GLX
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Marras 2007 22:35

Viesti Kirjoittaja GLX »

Omalla suskilla ajellut nyt n. 200 km sisäänajoa, ihan tyytyväinen olen ollut, maastossakin parempi nyt mennä kun laitoin 8mm muovista pohjamuovin. Ja vinssi kaiken varuilta, sitä en ole muuta kun koekäytellyt, vaikuttaapi asialliselta, eikä pidä pahaa meteliä, niinkuin jotkut merkit tohtii rotista...
Käytitkö johnnie konettas jossain firmassa jo ensihuollossa, lähinnä kiinnostaa mitä ne tekee muuta kun moottoriöljyt vaihtaa(venttiilivälys tark. ym), ja samoin mitä kustantaa. Voisi kyllä tehdä itsekkin, mutta takuun takia on käytettävä firmassa,jotta saa leiman kirjaan...

Lisäksi kiinnostaisi tietää öljyistä, jos sulla on se korjausopus,ja viitsit nähdä vaivaa, eli laatuluokitukset / tilavuudet seuraaviin kohteisiin:

-moottori/vaihteisto
-etuperä(kitkalukko joten tavan peräöljy ei varmaan käy)
-takaperä
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

En käyttänyt huollossa (joku toinenhan tässä keskustelussa kertoi, että n. 240 € oli maksanut tuo huolto). Huolto-ohjelman mukaiset huollot aion tehdä ja käyttää vain alkuperäisiä osia (tarvikeosiin ei minulla ole juuri luottoa myöhemminkään). Kuten todettu (mm. Mäxä:n sanomana tässäkin threadissä), mahdollisessa hajoamistapauksessa myyjä/maahantuoja/tehdas on velvollinen osoittamaan, että vika on johtunut väärästä huollosta. Ja tuskinpa nyt Suzuki niin huonoa konetta tekee, että esim. meikäläisen harvalla käyttötahdilla kone kahdessa vuodessa kerkeäisi hajoamaan, kun vaadittavat huollotkin on tehty.

20-vuotiaassa autossakin minulla on huoltamon leima 5000 km välein, prätkän kanssa olen myös huoltamoja rikastuttanut ihan tarpeeksi eli liikaakin. Mönkijän kohdalla tarkoitus on selvitä itse, kyseessä kun on maalla oleva metsäkone kuten traktorimme. Huolloista luonnollisesti tarkat merkinnät (ja kuitit osista), kuten itsellä myös ajoista, bensoista ja lisävarusteistakin on.

Vaikeahan sitä on tietää, mitä ne siellä liikkeessä tekevät tai jättävät tekemättä. Huolto-ohjelman mukaisestihan tuohon ensimmäiseen huoltoon kuuluisi moottoriöljyn + suodattimen lisäksi venttiilivälykset, tyhjäkäyntinopeuden tark., kaasuvaijerin tark., pakoputkiston & rungon pulttien ja mutterien tark., jarrujen ja ohjauksen tark. Runkopultteja ja -muttereita tarkastuskohteisiin kuuluu 24 kpl. Hyvin vahvasti epäilen, että merkkihuolto kaikkia noita Suzukin ohjeen mukaisesti momenttiavaimella tarkistaa, kun tuntuu jakoavain olevan päätyökalu monessa "ammattiliikkeessä"... :roll:

Öljyjen laatuluokitukset ja tilavuudet Eigerille tässä (löytyvät kyllä ihan omistajan käsikirjastakin tähdellä merkittyä lukuun ottamatta):

-moottoriöljy SAE 10W-40, API SF/SG *) / alle -15 °C pakkasissa suositus SAE 5W-30
* = uusimmissa K6 ja K7 malleissa: API SF/SG tai SH/SJ with JASO MA)
tilavuus: n. 3,1 l (normaalin öljy+suodatin -vaihdon yhteydessä)

-vetopyörästö SAE 90 hypoidiöljy, API GL-5 (SAE 80, jos käyttölämpötila pakkasen puolella)
tilavuus: edessä 300 ml, takana 250 - 350 ml

Eli kyllä etu- ja takaperälle on ilmoitettu ihan sama öljy.

Koneeseen oma valintani oli Motul 5000 moottoripyöräöljy (synteettispohjainen 10W-40 API SG/SH/SJ / JASO MA), en käytä mönkijää talvella. Jos käyttäisin, voisi etsiä jotain muuta, ainakin 5W-40 täyssynteettistä löytyisi Motorex:ltä.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
GLX
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Marras 2007 22:35

Viesti Kirjoittaja GLX »

Tattista vaan tiedoista Johnnielle, täytyypä lähteä öljyn ja suodattimen ostoon.
Vielä kysyisin, oisko tietoa venttiilinvälyksistä, kylmänä / kuumana?
Manuaalia selailin, mutta en löytänyt mainintaa venttiilinvälys arvoista.
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Ole hyvä! :)

Tässä venttiilivälykset (KYLMÄNÄ):
Imu 0,05 - 0,10 mm
Pako 0,22 - 0,27 mm
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
GLX
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Marras 2007 22:35

Viesti Kirjoittaja GLX »

Ajelimpa tuossa viime viikolla "haastavammassa" maisemassa, eli tod vetisillä suolla, ja ojituksilla.
Keli oli lämmin (+22 astetta), ja tein semmoisen havainnon, kun pitkään ajelee niin ettei ajoviima pahemmin jäähdytä, muoviosat pakoputken puolella melkein sulaa.
Otin oikean puolen mustat muovikatteet irti, ja laitoin niihin alumiini teippiä sisäpuolelle niihin kohtiin jotka tulee moottorin/pakarin läheisyyteen. Koeajossa huomasin että eipä lämpiä muovit enään läheskään niin paljon.
Irrotin myös kesän ajaksi oikella puolell olevan "sisälokasuoja" muovin, ja sillä ainakin oli suuri merkitys käyntilämpöön, flekti pyörähtelee tod. harvoin verrattuna että muovi on paikoillaan, eli ulkoilma pääsee paremmin nimenomaan kuumalla pakoputkenalun alueelle. Täytynee laittaa etumuovi paikoilleen, kun kelit jähtyy loppusyksystä.Tämmöstä.
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Hyviä huomioita, täytynee ainakin tuo teippihomma jossain vaiheessa tehdä jahka sellaista teippiä muistaa ostaa. Itsellähän käyttö tulee olemaan erittäin suurelta osin sellaista, että ajoviimaa ei ole ollenkaan. Jossakin arvostelussa oli muuten kehuttu Eigerin hiljaista käyntiääntä, ja siinä yhteydessä mainittiin, että noilla todella reiluilla katteilla on varmasti vaikutusta. Silloin vain itsekin mietin, että mitenkähän tehokkaasti jäähtyy, vaikka se öljynjäähdytin onkin.

Pitänee tarkkailla myös jännitteensäätimen kuumuutta ja tehdä vaikka sellainen tuuletinpatentti, mitä moottoripyöriin ovat tehneet. Vasemmalla puolella onneksi on tuo, mutta täysin katteen sisällä, joten ajoviimaa ei kai tulisi vaikka olisi vauhtiakin enemmän. Esim. 80 mm / 12 V tuuletin katkaisijalla - mutta kannattaisikohan laittaa kumpaan suuntaan puhaltamaan...(?)
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Mäxä
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 20 Maalis 2007 12:27
Mönkijä:: Suzuki Eiger -06
Paikkakunta: Röllimetsä

Viesti Kirjoittaja Mäxä »

Johnnie kirjoitti:Mittariston varoitusvaloista ei näe erkkikään mitään auringonpaisteessa, eli esim. öljyn lämpötilan valo saisi huoletta palaa huomaamatta. Paransin tilannetta hieman tekemällä "kaulukset" merkkivalojen ympärille.
Moro nääs!

Itse laitoin omaan kikottimeeni ajovalojen merkkisummerin tuon öljynpaineen merkkivalon rinnalle. Helppo asentaa, vie vähän tilaa mittarikotelon alla ja kuuluu kyllä riittävästi kun nelitahti on sen verran hiljainen käyntiääneltään. Suosittelen, kun vielä hankinta/asennus on edullista... :wink:
Kun nyrkit puhuu niin naamat kuuntelee...
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Mielenkiintoinen idea tuokin! Mutta mites sitten kun pitää pelkkiä virtoja päällä esim. työvalojen polttamiseksi, silloinhan ryökäle huutaa koko ajan - ellei sitten laita kytkimen kautta. edit: Jos tappokatkaisin on off-asennossa, öljyvalo ei tosin pala.

GLX, kun teit pohjapanssarin, teitkö siitä "kokoleveän" eli myös jalkatappien alle ylettyvän? Huomasin tuossa variaattorin koppaa ensin kerran tutkiessani, että kopan tyhjennysproppu on siellä pohjassa, eli jos tekee umpinaisen panssarin niin tulppaa jää piiloon. Ei kyllä jorpakossa ajaminen ole itsellä suunnitelmissa, mutta en silti mielelläni peittäisi sellaista mitä teoriassa voi tarvita...

Kylläpäs pysyy pitkään kuumana tuo varikoppa - olin ajellut vähän aikaa ja vehje oli jäähtymässä. Kokeilin sylinterin ripoja ja pakoputkea jotka olivat jo lähes viileitä, mutta varikoppa poltti vielä kättä... Onhan siinä tietysti enemmän pinta-alaa, mutta yllätti silti.
Viimeksi muokannut Johnnie, 29 Elo 2008 01:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
GLX
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Marras 2007 22:35

Viesti Kirjoittaja GLX »

Eipä tullut tehtyä "kokoleveää" pohjamuovia, eli muovi ei leviä astinlautojen alle. Jos olet tekemässä pohjamuovia, suosittelen kyllä, jotta värkkäät sellaisen mikä suojaa astinlaudan aluset, ehdottomasti.
Itsellä pitää lisätä pohjamuoviin nyt lisäsiivekkeet astimien alle, ovat kyllä tosi tarpeen kannokossa rymytessä.
Jarrupolkimenvarsi jo vääntyi, kun kannon varaan jäi keikkumaan astinlaudan kohdalta.
Pohjamuoviin olen muuten ollut erittäin tyytyväinen, suojaa pohjaa paljon paremin kuin alkuperäinen rimpula.
Vastaa Viestiin