En käyttänyt huollossa (joku toinenhan tässä keskustelussa kertoi, että n. 240 € oli maksanut tuo huolto). Huolto-ohjelman mukaiset huollot aion tehdä ja käyttää vain alkuperäisiä osia (tarvikeosiin ei minulla ole juuri luottoa myöhemminkään). Kuten todettu (mm. Mäxä:n sanomana tässäkin threadissä), mahdollisessa hajoamistapauksessa myyjä/maahantuoja/tehdas on velvollinen osoittamaan, että vika on johtunut väärästä huollosta. Ja tuskinpa nyt Suzuki niin huonoa konetta tekee, että esim. meikäläisen harvalla käyttötahdilla kone kahdessa vuodessa kerkeäisi hajoamaan, kun vaadittavat huollotkin on tehty.
20-vuotiaassa autossakin minulla on huoltamon leima 5000 km välein, prätkän kanssa olen myös huoltamoja rikastuttanut ihan tarpeeksi eli liikaakin. Mönkijän kohdalla tarkoitus on selvitä itse, kyseessä kun on maalla oleva metsäkone kuten traktorimme. Huolloista luonnollisesti tarkat merkinnät (ja kuitit osista), kuten itsellä myös ajoista, bensoista ja lisävarusteistakin on.
Vaikeahan sitä on tietää, mitä ne siellä liikkeessä tekevät tai jättävät tekemättä. Huolto-ohjelman mukaisestihan tuohon ensimmäiseen huoltoon kuuluisi moottoriöljyn + suodattimen lisäksi venttiilivälykset, tyhjäkäyntinopeuden tark., kaasuvaijerin tark., pakoputkiston & rungon pulttien ja mutterien tark., jarrujen ja ohjauksen tark. Runkopultteja ja -muttereita tarkastuskohteisiin kuuluu 24 kpl. Hyvin vahvasti epäilen, että merkkihuolto kaikkia noita Suzukin ohjeen mukaisesti momenttiavaimella tarkistaa, kun tuntuu jakoavain olevan päätyökalu monessa "ammattiliikkeessä"...
Öljyjen laatuluokitukset ja tilavuudet Eigerille tässä (löytyvät kyllä ihan omistajan käsikirjastakin tähdellä merkittyä lukuun ottamatta):
-
moottoriöljy SAE 10W-40,
API SF/SG *) / alle -15 °C pakkasissa suositus
SAE 5W-30
* = uusimmissa K6 ja K7 malleissa:
API SF/SG tai
SH/SJ with
JASO MA)
tilavuus: n. 3,1 l (normaalin öljy+suodatin -vaihdon yhteydessä)
-
vetopyörästö SAE 90 hypoidiöljy,
API GL-5 (
SAE 80, jos käyttölämpötila pakkasen puolella)
tilavuus: edessä 300 ml, takana 250 - 350 ml
Eli kyllä etu- ja takaperälle on ilmoitettu ihan sama öljy.
Koneeseen oma valintani oli Motul 5000 moottoripyöräöljy (synteettispohjainen 10W-40 API SG/SH/SJ / JASO MA), en käytä mönkijää talvella. Jos käyttäisin, voisi etsiä jotain muuta, ainakin 5W-40 täyssynteettistä löytyisi Motorex:ltä.