KQ parannus ehdotukset.

Keskustelua Suzuki mönkijöistä
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja rulez »

Kartza kirjoitti:Vähän sama asia kun suzuki vs. yamaha. Käyttäjä tietää kumpiko on parempi mutta, käytäntö on toinen takuun vuoksi etc... toisen hinta sisältää pitkän takuun ja toisen lyhyen. Mut ostaja päättää mieleisensä.<= ja nämä on siis duunarin ajatelmia.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Taas on otettu liikaa miestä vahvempaa ku noi tummilla laseilla asiaa katellaan :lol: :lol:
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 19 Elo 2004 23:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Re: KQ parannus ehdotukset.

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Enpä ota tähän kantaa enempää. Päättäkööt itse mahdolliset ostajat, jotka vääntää kättä yamahan ja suzukin tai jonkin muun välillä. Mieleisensä kyllä monet on löytäneen muistakin merkeistä. Eihän nämä ainoita merkkejä ole.
Eihän vielä täydellistää mönkijää markkinoilla olekaan, joka olisi kaikkien käyttäjien mieleen. Aina joutuu tekeen jotain kompromisseja joidenkin asioiden suhteen mönkijää ostaessa.
Heze.R
6WD
Viestit: 565
Liittynyt: 18 Huhti 2006 22:00
Mönkijä:: Dinli 904
Paikkakunta: Vantaa / Suonojärvi

Re: KQ parannus ehdotukset.

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

juniorijussi kirjoitti:Hienolta näytti.Samanlaisia kuvia katselin vuosi sitten nyrocatv sivuilla ja tarkoitukseni oli tehdä myös noin.Etuilmanotot ovat olleet tekemättä ,mutta tarkoitus on nuokin tehdä.Amerikkalaisilla kollegoilla on pitkät kokemukset noista snorkkeleista ovat tehneet samanlailla kuin heze.Sen ovat todenneet ,että moottorin ilmanotto on oltava 75 mm muutoin seokset muuttuu ja käynnin kans oli joitakin ongelmia.Osa on kait pärjännyt pienmmälläkin eli 50mm.Syytä en muista.Olisiko ollut sitten vaikutusta tuolla Velocityn VDI boksilla.Ei hyvä englannin tekninen sanasto niin varmuutta en saanut.

Itselläni on nyt puoli vuotta ollut 50mm snorkkeli takana ja pakko todeta että toimii ,mutta sen vetäminen taakse on "syvältä" kun sen olen ripustanut tarakan taakse.Koko ajan sitä potkii ja muutenkin haittaa temppuilua.Eteen kannattaa tehdä snorkkelit noin kuin hezekin ja takaa vetää 50mm haitariputki vasemman astinlaudan ja moottorin välistä eristämällä kuuma kohta.Rapakon takana on myös yhdistetty variaattorin ja moottorin ilmanotto ja muistaakseni näillekin riitti tuo 75mm yhdessä.
Arvailuja oli että imeekö moottori varipölyt sisuksiinsa ,mutta väittivät että toimii ja pölyjä ei ole ilmanputsarissa näkynyt.

Heitin tässä muutaman "tuoremehun" jälkeen ajatukseni tänne.
Tuota moottorin ja varin imua olen miettinyt että toimisiko se mutta nyt toistaiseksi olen näin päättänyt sen tehdä. Ja tuosta taka snorkkelista vielä sen verran että suunitelma olisi se viedä tuohon missä nuo kaksi muuta ilman ottoa nyt ovat. Mutta kun tyhmyyksissäni sen joskus aikanaan tuonne taakse sen vedin niin olen sen toistaiseksi sielä myös pitänyt sillä kun ei nyt mitään älytöntäkiirettä ole. Pitäisi vain löytää jostain jokin hyvä pikkunen peitelevy sitten tuonne taakse koska tyhmältähän 80mm reikä sielä näyttää.
Tuo varin puhallus on jo suunniteltuna tuohon eteen se vain pitäisi toteuttaa eikä pitää suunittelu asteella.

Tuosta 50 ilman otosta koneesen vielä sen verran että voi olla että kun hyödynnetään tuota suzukin omaa alkuperäistä ilman otto boksia niin se 50mm imuilman otto riittää siihen. Sillähän on myös osuus asiaan kuinka pitkä siitä ilman otto putkesta tulee. Suzukin alkuperäinen reikähän ei ole järin paljon isompi kuin tuo 50mm putki. Näytti itseasiassa siltä että se olisi pienempikin mutta se on vain kuitenkin semmoisen 10-15cm pitkä niin veikkaan että se ei pääse sitä ilmaa hirveästi ahistamaan isossa ilmanputsari kotelossa kuitenkaan. Se soikio reikähän siinä on jaettu kumisella letkunpätkällä sinne ilman putsarin syvänteeseen. Suunnitelmissa olisi myös tuon varin ilman oton yhdistäminen tuohon moottorin ilmanottoon jos näyttääsiltä että ei jaksa mennä isollavaihteella tai jotenkin muuten alkaa röpöttään tuo kone.

Noh huomenna on totuuden hetki sille pitääkö tuo oma ilmanotto härdelli muuttaa jotenkin kun pääsee tonne hansikselle sitä kokeileen.
Suunnitelmissa olisi myös tuon varin ilman oton yhdistäminen tuohon moottorin ilmanottoon jos näyttääsiltä että ei jaksa mennä isollavaihteella tai jotenkin muuten alkaa röpöttään tuo kone. Tuo varin puhallus on jo suunniteltuna tuohon eteen se vain pitäisi toteuttaa eikä pitää suunittelu asteella.
Ei tartte auttaa??? Dinli 904 -11
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
Heze.R
6WD
Viestit: 565
Liittynyt: 18 Huhti 2006 22:00
Mönkijä:: Dinli 904
Paikkakunta: Vantaa / Suonojärvi

Re: KQ parannus ehdotukset.

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

Mitä mieltä muuten porukka on riittääkö jos tuohon varin imuun lisää haaran tuonne koneen ilman putsari koppaan niin riittääkö siinä sitten enään ilmaa viilentämään variaattoria?
Siis jos sen säilyttää 50mm tuon varin imun haaroittaisi sen vain tuolla toisella 50mm ilman putsariin. Silloihan se käytännössä kai kuitenkin imisi enemmän tuolta toisesta joka on esteetön imu, vai? Varin puhaluksesta sitä ei kait viiti ottaa kun muuten saa olla kokoajan ilman putsaria putsaamassa ja huoltamassa.
Ei tartte auttaa??? Dinli 904 -11
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
TRX
6WD
Viestit: 714
Liittynyt: 04 Touko 2006 09:44
Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
Paikkakunta: Lääneharju Vald, Estonia
Viesti:

Re: KQ parannus ehdotukset.

Viesti Kirjoittaja TRX »

Jos joku suunnittelee airboksiin snorkkelia niin tuossa aiheeseen video

http://www.youtube.com/watch?v=Gp15ls5slRg
Heze.R
6WD
Viestit: 565
Liittynyt: 18 Huhti 2006 22:00
Mönkijä:: Dinli 904
Paikkakunta: Vantaa / Suonojärvi

Re: KQ parannus ehdotukset.

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

Heze.R kirjoitti: Ensinkin Tuo ilman otto kannattaa nostaa ylemmäs alempana linkki siihen miten sen itse olen toteuttanut.
http://kuvablogi.com/blog/3876/14/

Toiseksi jäähdyttimen säleikkö on aika arka KQ.ssa tuolle mudalle ja tirpeelle kun renkaat sitä sinne heittää äärimmäisissä olosuhteissä
http://kuvablogi.com/blog/3876/16/

Kumpikaan ei ole vaikea tehdä itse jos vain vähän käyttää järkeä ja jonkinlaiset työkalut pysyy kourassa.
TRX kirjoitti:Jos joku suunnittelee airboksiin snorkkelia niin tuossa aiheeseen video

http://www.youtube.com/watch?v=Gp15ls5slRg
Tuossa yllä on kerottu kuvin samatapahtuma vaihe vaiheelta. Tosin mitään teksti ohjeita ei ole.
Testattu luonossa että toimii ja pitää veden loitolla.

Tuossa on myös hyvä kuva miten toteutin jäähdyttimen suojan. Ei enään tuu kepit ja mudat takakautta sotkeen koneen jäähdytys järjestelmää. Tuokin kokeiltu ja havaittu todella hyväksi. Suosittelen!
Ei tartte auttaa??? Dinli 904 -11
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 12:28

Re: KQ parannus ehdotukset.

Viesti Kirjoittaja jermu »

Oma KG750 tulee keskiviikkona... kuinkas syvälle ton siis vakiona voi upottaa ennen ku alkaa hörppimään vettä vartsuun / koneeseen? eli pitääkö alkaa heti rakentaan snorkkeleita?
Avatar
juniorijussi
Tracks
Viestit: 1596
Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: KQ parannus ehdotukset.

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

jermu kirjoitti:Oma KG750 tulee keskiviikkona... kuinkas syvälle ton siis vakiona voi upottaa ennen ku alkaa hörppimään vettä vartsuun / koneeseen? eli pitääkö alkaa heti rakentaan snorkkeleita?
No ainakin 700 mallissa koneen ilmanotto on satulan etureunassa jonne vesi ei helposti mene ,mutta kuinka ollakaan mulla meni juurikin eilen.Seuraavaksi teen snorkkelit kunhan ehdin.Variaattoriinkaan ei ihan pienestä vesi mene sisään, mutta syvät ojat voi jo aiheuttaa murhetta.Varinhan saa aina kuivattua ,mutta ilkeää sekin on. Eli jos paljon meinaat kikkailla vesistöissä,ojat joet ja muut vesiylitykset niin kannattaa tehdä.Jos ajelet normiajeluita metsiköissä niin ilmankin pärjää..
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
TRX
6WD
Viestit: 714
Liittynyt: 04 Touko 2006 09:44
Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
Paikkakunta: Lääneharju Vald, Estonia
Viesti:

Re: KQ parannus ehdotukset.

Viesti Kirjoittaja TRX »

Alhovuoressako otti vettä ?

Alla olevassa linkissä kuvia (slideshow) kysyvälle jossa muutama kuva Kunkusta vedessä ja yhdessä otti vettä variin mutta koneeseen en ole sitä saanut.
Suikan varissahan on se tyhjäysproppu jonka kautta saa laitteen taas ajoon kunhan enimmät ovat ulos valuneet.

Itsellä tuo snorkkelihomma hieman jäissä kun Nyrocilla vaihtelin tietoja erään suikkamiehen kanssa ja hän sanoi edellisen laitteen rikkoneen kun oli snorkkelit kiinni eli siis ajeli liika syvällä. Oli nyt uuden laitteen kanssa sitä mieltä että ajelee ilman snorkkelia ja kun vari hörppää niin siinä menee raja.


Iron Balticilla on suunnittelu ja ensi viikolla testit edulliselle snorkkelille (svedut eli funride haluaa niitä) ja katsotaan kuin niiden kanssa käy. Itse olen taipumassa siihen että ajelen siihen asti kunnes vari hörppii. Toisaalta mulla on vielä varaa kasvattaa rengasokoa (nyt 26") ja vaikka sitten koittaa parin tuuman lift-kittiäkin (pitäisi jo 28:it mahtua pyörimään), jos siis syvemmälle halajan.
Avatar
juniorijussi
Tracks
Viestit: 1596
Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: KQ parannus ehdotukset.

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

Juu Alhossa meni..
En pidä liiemmin noista vesistöistä, mutta kun suuntaus joka paikassa rupee oleen vesiesteet niin pakko on osittain virran mukana mennä.Vahingossa nyt meni liian syvälle peruuttaessa.Aina mulla ollut semmonen periaate, että penkki vähintään pitää näkyä ja virtalukko/mittaristo ehdottomasti pidettävä näkyvillä.

Viimeisien vuosien aikana mitä variaattorilaitteita on ollut niin vesi on mennyt yllättävän helposti yllättävissä paikoissa sisälle.Eli ojasta ajaminen joko etu tai takapää on hörpännyt jne..Eka kerta nyt kun koneeseen meni. Snorkkeleita ajattelin tehdä vain varuiks kun tuntuu, että aina mennään millimetrin tarkkuudella.Pakoputkeen tuskin teen..

Variaattorin kuivauskin on joskus hankalaa riippuen maastosta.Pilssipumppu olis yksi vaihtoehto :lol:
Penkin alla kun kaikki sähkölaitteet ovat niin hyvä vältellä niiden kastelua.Helposti tekevät oikosulkuja.Kun eivät niin tiiviitä ole. Itsellänikin meni parit kytkennät uusiksi ja öljyt harmaiksi .Kyllä se tästä..
Kukin taaplaa tyylillään.. :D
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Heze.R
6WD
Viestit: 565
Liittynyt: 18 Huhti 2006 22:00
Mönkijä:: Dinli 904
Paikkakunta: Vantaa / Suonojärvi

Re: KQ parannus ehdotukset.

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

Enitenhän tuossa Suzukis muakin kismitti juuri tuo ihan takana oleva varin huohotus. Jo pelkästään sen vetäminen eteen imun kohdille helpottaa sitä ojien ylitystä.

Täytyy kyl totee et on se sit aika syvällä ollu jos se pieni kaukalokin on jo täyttynyt vedestä ja itse kurkkuun päässy jo se vesi.

Otappa Juniorijussi mallia siitä mun snorkkeloinnista koneen ja varin imuun. Se puhalluskin kannattaa sinne eteen vetää mut se et miten ne saa mahtuun siitä pienestä aukosta on temppu sinänsä. 50mm viemäri putki riitti mainiosti semmoselle vajaan metrin pituselle snorkkeli vinenille. Tosin siinä pitää sitten käyttää sitä Suzukin omaa ilman putsari koppaa muuten rupee ahistaan jos menee läpältä asti vetään 50mm putkee. Kokeiltu on sitäkin meinaa.Kertaakaan ei noiden mun snorkkeleiden aikana hörppinu mistään vesii sisään ei koneeseen eikä myöskään tuonne variin. Peräthän nyt aina päästää jostain sitä vettä läpi joten sitä on syytä tarkkaila vesi leikeis useesti. Siinä samalla myös koneen öljyt koska ei nekään tiivisteiden kohdista kuitenkaan aina ihan 100% tiiviit ole.
Ei tartte auttaa??? Dinli 904 -11
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 19 Elo 2004 23:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Re: KQ parannus ehdotukset.

Viesti Kirjoittaja Kartza »

juniorijussi kirjoitti:Juu Alhossa meni..
En pidä liiemmin noista vesistöistä, mutta kun suuntaus joka paikassa rupee oleen vesiesteet niin pakko on osittain virran mukana mennä.Vahingossa nyt meni liian syvälle peruuttaessa.Aina mulla ollut semmonen periaate, että penkki vähintään pitää näkyä ja virtalukko/mittaristo ehdottomasti pidettävä näkyvillä.

Viimeisien vuosien aikana mitä variaattorilaitteita on ollut niin vesi on mennyt yllättävän helposti yllättävissä paikoissa sisälle.Eli ojasta ajaminen joko etu tai takapää on hörpännyt jne..Eka kerta nyt kun koneeseen meni. Snorkkeleita ajattelin tehdä vain varuiks kun tuntuu, että aina mennään millimetrin tarkkuudella.Pakoputkeen tuskin teen..

Variaattorin kuivauskin on joskus hankalaa riippuen maastosta.Pilssipumppu olis yksi vaihtoehto :lol:
Penkin alla kun kaikki sähkölaitteet ovat niin hyvä vältellä niiden kastelua.Helposti tekevät oikosulkuja.Kun eivät niin tiiviitä ole. Itsellänikin meni parit kytkennät uusiksi ja öljyt harmaiksi .Kyllä se tästä..
Kukin taaplaa tyylillään.. :D
Ite myös todennut käytännössä että, yllättävän helposti sinne variaattoriin pääsee vesi. Vari remmi kun pääsee pyöriin tyhjää niin, kuluu tosi nopeeta uusikin vari remmi sen verta että, huipuista on nopeesti 10km/h loppunopeudesta pois. Joten suosittelen snorkkeleiden laittoa, vaikka vähän rumat ne onkin. mutta hakkuu hintansa nopeesti takaisin kun ei tarvi vaihtaa variaattori remmiä läheskään useimmin, mitä on suositus.(mikäli ajelet vähänkin syvissä ojissa.) Mun snorkkeleiden mallia saa apinoida niin moni kun haluaa, ja täällä on meitsin malli=> http://kuvablogi.com/blog/9866/21/ Kyselläkkin saa, mikäli jokin asia jäi vähän mietityttämään...
TRX
6WD
Viestit: 714
Liittynyt: 04 Touko 2006 09:44
Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
Paikkakunta: Lääneharju Vald, Estonia
Viesti:

Re: KQ parannus ehdotukset.

Viesti Kirjoittaja TRX »

Tuo on totta että kun se hihna kastuu niin sitä nykimistä ilmenee helposti. Itse kurkkasin varin kastelun jälkeen sinne sisään ja kaikki näytti olevan pudasta. Kanassa kerran kurkkasin ja se oli täynnä kuraa mutta sehän ottaakin sinne paljon helpommin tavaraa sisäänsä.

Honda Foremanin sain ajettua joskus ihan kokonaan veden alle ja se sammui siihen tilanteeseen. Airbokxin pohjalla oli hieman vettä mutta ahkeralla starttaamisella lähti käymään ja siinähän meni perien huohotusletkut mittariston taakse eli perätkin säiliyvät vedeltä.

Kuulin hiljattain että eräs 650 Rincon oli keväällä pudonnut jään läpi ja ollut kokonaan upoksisssa yli 30 tuntia virrat päällä. Se oli kuivauksen ja muutamien öljyjen vaihtojen jälkeen alkanut pelata ihan hyvin. Toisaalta se on vielä kaasaripeli eli sähköt hieman yksinkertaisemmat.
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 19 Elo 2004 23:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Re: KQ parannus ehdotukset.

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Akun lataus vaivannut koko ajan, nyt löysin hyvän vinkin=> http://www.nyrocatv.com/techtip.cgi?vie ... wtopic=517
Kokeilin purkaa liittimet,(en malttanut katkaista omia johtoja) ja ohut johto omien lisäksi. Lataus teho lisääntyi n.1 voltilla. nyt siis tulee 14v päälle omalla jännitteensäätäjällä. Suosittelen. =D>
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 19 Elo 2004 23:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Re: KQ parannus ehdotukset.

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Tukivarsin metalli holkit ruostuu ja alkaa kuluttaan muovi holkkeja. Parannus ehdotus on että, ottakaa metalli holkit pois, poistakaa ruoste ja rasvatkaa kasattaessa käsin. poratkaa niihin vielä rasvanipat, on jatkossa helpompi pitää ne toimivina.

Vaikuttaa muuten yllättävän paljon joustoon. Samoin maavarakin kasvaa, kun ei holkit laita vastaan. Tämän on helppo tarkistaa että, onko holkit kuivat. Kun kokeilet vaikka esimerkiksi nostaa käsin peräpäätä ylemmäksi niin, perä myös jää ylös. Mutta, kun kokeilet painaa perää alas niin kuivilla holkeilla ei palaudukkaan enää niin ylös mitä nostaessa. Vaseliiniä kun on riittävästi tukivasien holkeissa, peräpää palautuu lähes samaan tasoon mitä oli alussakin.

Etupäähän myös sama juttu, alkaa toimiin taas joustot paremmin.

Että tällästä parantelua omaani mönkijääni tein...Muutama kuvakin tuolla=> http://kuvablogi.com/nayta/2289957/ Viimisessä kuvasta ilmenee hyvin, miten ruosteessa holkit oli pois otettaessa. Sorvissa pyöräytin uuden veroisiksi teräsvillalla.
Vastaa Viestiin