Suzuki King Quad LT-A 700X plussat ja miinukset

Keskustelua Suzuki mönkijöistä
Heze.R
6WD
Viestit: 565
Liittynyt: 18 Huhti 2006 22:00
Mönkijä:: Dinli 904
Paikkakunta: Vantaa / Suonojärvi

Suzuki King Quad LT-A 700X plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

Aika lailla suora kopio Yamaha puolelta. Tästä on kiittäminen Logibearia. (Kiitos ja anteeksi että en kysynyt lupaa tehdä samanlaista myös tänne Suzuki puolelle.)
Orkkis Suzuki nyt siis kyseessä.
PLUSSAT

Moottori ja polttoaineen syöttö

- Bensatankki sijoitettu alas penkin ja sähköjen alle
- Näppärä kurakaukalo bensatankin alla (helppo huuhdella kurat ja liejut pois)
- Ilmanotot sijoitettu mahdollisimman ylös
- Huohotinletkujen päät sijoitettu mahdollisimman ylös
- Efi-järjestelmä pitää seokset oikeana.
- Nestetasot helppo tarkistaa, säiliöt yms, näkyvillä
- Moottorissa riittävä teho normaalikäyttöön
- Koneen osalta hyvä kahluu syvyys
- Ilmanputsari "tankin" paikalla ylhäällä
- Vetokäynnistys (Hyvä plussa jos tilapäisesti sähköt hävii)
- Voimakas moottorijarru
- Tehokas koneen jäähdyty / Flekti (Ei keitä kovinkaan helposti vaikka syylari ois kuin ravassa)

Sähköt

- Akku sijoitettu eteen penkin alle.
- Kaikki pääsähkö laitteet sijoitettu näppärästi penkin alle.
- Vinssin releelle hyvä ja suojaisa paikka.
- Penkin alla paljon tilaa lisätä releitä ja sulakkeita apulaitteille.
- Suojaisa kaukalo akuille ja sähkölaitteille mudalta ja kuralta.
- Yksi Pakkivalo keskellä: ei kuraannu tai mene rikki kovinkaan helposti.

Vaihteisto

- Mönkijä mailman ehdottomasti paras vaihteisto (mitä itse olen kokeillut)
- Vaihteet kytkeytyy kuin ajatus
- Hyvä tukeva muotoilu

Voimansiirto ja etulukko

- Sähköisesti kytkettävä 100% lukko
- Voimansiirto hiljainen

Ohjaus ja muut hallintalaitteet

- Helppo ja yksinkertainen neliveto / lukko kytkin
- Selkeälukuinen mittaristo

Runko, alusta ja jarrut

- Painopiste alhaalla
- Pieni kääntösäde
- Alusta ei pompota nopeassakaan ajossa
- Erillisjousitus myös perässä
- Levyjarrut edessä
- Uiva traktori jarru takavetopyörästön yhteydessä
- Matala ajoasento
- Todella hankala saada kaatumaan vaikeassa maastossa (tosin sekin onnistuu jos vaan kantti kestää)

Renkaat ja vanteet

- Kevyet ensiasennus setti

Kuljetus ja säilytys

- Perinteiset metallitarakat
- Oikeasti vesitiivis lokero lokasuojassa
- Penkki helppo irroittaa ja asentaa takaisin

Katteet

- Materiaali kestävää eikä halkea helposti
- Väri ei haalistu helposti
- Katteiden kiinnitys tukeva, ei lepata, roiku tai rämise vaikka aukaisee useamminkin.


MIINUKSET

Moottori ja polttoaineen syöttö

- Sammuilee välillä (Harvoin tosin)
- Syylari arassa ja suojaamattomassa paikassa edessä
- Flektissä huohotin (Mitä ihmettä sillä tekee?? Menee kuravesi helpostisisään)
- Hankalasti irroitettavan muovi kuoren takana öljytikku / öljyn täyttö aukko
- Hidas kaasuun vastaavuus

Sähköt

- Vakiolampuilla ei tee pimeässä oikeestaan yhtään mitään
- Vakiona typerä tappokatkasin tangossa

Vaihteisto

- Vaihde Kaavio saisi olla hivenen väljempi nyt joutuu sahaan vaihteita.
- Hidas- ja pakkivaihde saisivat olla vierekkäin
- Vaihdevalikko/valitsin vasemmalla, kädet helposti ristissä vaihdettaessa (myös mielipide/makuasia)

Voimansiirto ja etulukko

- Lukon kytkin saisi olla voimakkaammin muotoiltu (Paksuilla hanskoilla hankala käyttää)
- Rajoitin lukon ollessa kytkettynä (säästää toisaalta voimansiirtoa)
- Variaattorin huohotus ihan takana liian alhaalla

Ohjaus ja muut hallintalaitteet

- Ohjaus raskas
- Mitaristossa saisi olla kierroslukumittari

Runko, alusta ja jarrut

- Lievästi etupainoinen
- Keulassa helposti särkyviä muoviosia
- Vakio pohjapanssaria ei ole tarkoitettu kivikkoon tai puun ylityksiin
- Inhoittavan alhaalla oleva keulan ylitys (Tökkii joka ojaan ja penkkaan)
- Keulassa helposti taipuva metalli apu runko vinsille ja muoviselle puskurille.
- Moottori todella altis kolhuille ja naarmuille vaikeamassa maastossa
- Typerä syvennys astinlaudassa jarrupolkimen kohdalla (Alempana kuin muu pohja muuten)

Renkaat ja vanteet

- Vakiorenkaat pienet ja matalakuvioiset
- Renkaissa ei ole kovinkaan hyvää pitoa takana
- Vanteissa huono profiilli muille renkaille (Ei pysy vanteilla kunolla vaikka mitä tekee)

Kuljetus ja säilytys

- Vähän kannellista säilytystilaa varusteille

Katteet


Ja nyt sit jos jollain on jotain lisättävää / kysymyksiä niin voi laittaa vastauksia tänne.
Ei tartte auttaa??? Dinli 904 -11
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
TRX
6WD
Viestit: 714
Liittynyt: 04 Touko 2006 09:44
Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
Paikkakunta: Lääneharju Vald, Estonia
Viesti:

Re: Suzuki King Quad LT-A 700X plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja TRX »

Takaperän huohotusletku on mielestäni liika alhaalla (siellä peruutusvalon takana) mutta se riittää sen verta että sen saa vedettyä penkin alle piiloon tai jos viitsii jatkaa sitä sinne eteen valetankin alle niin parempi.

Varsinkin takavetareissa, ulommissa tuppa olemaan sitä kiertymistaipumusta mutta siitäkin pääsee vaihtamalla ne sisemmät klemmarit paremmiksi.

Puon alla nyt toinen Kunkku ja lähipiiristä (jostain syystä...) niitä löytyy useampikin (700/750/TL/USA/Euro) ja en ole huomannut tuota sammumistaipumusta eikä kukaan mukaan "meistä".

Äänistä, ainakin näin keski-ikäisen mielestä, nuo äänet ovat hieman liika kovat mutta siihenkin ameriikan ihmemaasta löytyy ratkaisu kohtuuhinnalla:
http://www.atv--exhaust.com/

Vanteilla olen itse käyttänyt kolmea erilaista kumia ja ongelmia ei ole ollut.

Kierrosrajoittimesta etulukolla/pakilla voisi kritisoida tuota pakkia koska joskus on hankala käyttää pakkia, kaasua ja overridea yhtäaikaa.

Samoin joskus voi olla tilanne että tarvitsee painella vinssiä, kaasua ja overridea ja se ei oikein normaalisormiselle onnistu. Toki tuonkin saa ratkaistua helpolla mutta senkin kanssa pystyy elämään.

Releen paikasta, ne reiät on ainakin Warnille sopivat mutta sisempiin reikiin jos meinaa saada pultit ja mustskut niin vaaditaan jo melkoista sorminäppäryyttä. Tietty katteen voi irroittaa/löysätä että saa sen nousemaan mutta onneksi on nippusiteet keksitty.

Orkkisiskarin säätö "avain" on onneton, lipsuu ja nuljaantuu. Tässä vikassa yksilössä olen säätänyt iskareita vain niin että se on ollut tunkattuna ilmaan ja homma onnistuu ilman voimasanoja. Oman kokemuksen mukaan tosin kaikissa mönkijöissä kyseinen avain on onneton (suikka, honda, cana)

Vielä miinusta perälokeron vesitiiviyden puutteesta, sinne ei todellakaan kannata laitta lompakkoa tai manuaaleja (kokemusta on siitäkin)


Paras plussa on kumminkin erinomainen luotettavuus.
Heze.R
6WD
Viestit: 565
Liittynyt: 18 Huhti 2006 22:00
Mönkijä:: Dinli 904
Paikkakunta: Vantaa / Suonojärvi

Re: Suzuki King Quad LT-A 700X plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

TRX kirjoitti: Paras plussa on kumminkin erinomainen luotettavuus.
:shock: :roll: Mitä?
Noh toivottavasti se maanantain maanantai kappale oli sit mulla!

Mutta vaihdekepistä vielä sen verran että on ihan luxusta.
Mikäli vain olisi ollut hivenenkin luotettavampi tuo etuvetopyörästö ja mikäli Suzuki huoltoliikkeistä vain saisi oikeita vara osia eikä vääriä (vääriin malleihin) niin olisin voinut kyseisen laitteen vaikka pitää vähän pidempään.
Ei tartte auttaa??? Dinli 904 -11
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 19 Elo 2004 23:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Re: Suzuki King Quad LT-A 700X plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Miinuksia
-Rajoittimet.
-Pitkä keulan ylitys.
-Alkuperäinen pohjapanssari.
-Vetoakselien suojakumien klemmarit.
- Variaattorin ilmanotto/poisto. (Monesti liian alhaalla)
-700:ssa vakio ilmansuodatin.(750 ei omakohtaista tietoa onko paranettu)
-Vakio renkaat aika olemattomat maastoon.
-Alkuperäis osien hinnat suomessa.
- Lisävarusteiden saatavuus suomessa.

Plussat
Rajoittimien poisto onnistuu itse tekemällä.
Helppo muunneltavuus. (itse tehtynä)
Hinta laatusuhde.
Vaihteisto.
Luetettavuus.(kokonaisuudessa)
Ulkonäkö miellyttävä.
Pieni kulutuksinen kuutiohin verrattuna.
runsas tiedon saatavuus (nyrocatv)
Oikea neliveto tarvittaessa.



Tälläset nyt äkkiseltään tuli mieleen.
Pertunmaa
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 06 Joulu 2009 17:02
Mönkijä:: Suzuki KingQuad 750
Paikkakunta: Lahti - Janakkala
Viesti:

Re: Suzuki King Quad LT-A 700X plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Pertunmaa »

Moro

Minulla on 750:n ja nyt tulee tyhmä kysymys. Mitä tarkoitat rajoittimilla ja toisaalta niiden helpolla poistolla?
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 19 Elo 2004 23:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Re: Suzuki King Quad LT-A 700X plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Pertunmaa kirjoitti:Moro

Minulla on 750:n ja nyt tulee tyhmä kysymys. Mitä tarkoitat rajoittimilla ja toisaalta niiden helpolla poistolla?
Ecusta muistaakseni (en ole ihan sata varma)15 pinni irti. Ohjeet on täällä jossain kunhan jaksat kaivella vanhoja keskusteluja lävitse. Pakkirajoittimen poisto tälleen.
Honda_mies
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Elo 2009 19:05
Mönkijä:: Honda TRX 420FE
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Suzuki King Quad LT-A 700X plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Honda_mies »

Moro! Minkä verran toi 700cc Tai 750cc KQ Hörppii bensaa!
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 19 Elo 2004 23:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Re: Suzuki King Quad LT-A 700X plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Honda_mies kirjoitti:Moro! Minkä verran toi 700cc Tai 750cc KQ Hörppii bensaa!
Mönkijä lehden testissä oli <-500ccm mönkijät aikoinaan, testin mukaan suzuki vei 2-3 dl/h vähemmän kuin honda.

Ja mitä kokemuksia omissa ajoissa kaverin kanssa jolla on 420 honda niin, siltä loppu bensa ja mun suzukista ei, Samassa ajossa oli siis molemmat. Täytyy myös sanoa että, 700 suzukissa on isompi tankkikin 17,5l. Tosin naapurin 700 suzukiin saatiin mahtuun 18,32l (tankattiin lapuan shellillä) tankkiin kun käytiin se hakees naapurille, eli uudelle omistajalle. Täytyi oikein ottaa kännykällä kuva mittarilukemista, kun en ois muuten muistanut enkä kyllä uskonut itekkään että, ois noin paljon sopinut enemmän mitä tehdas ilmoittaa tankin litra tilavuudeksi.
teksi
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Kesä 2010 00:37
Mönkijä:: Suzuki LT-750AXi
Paikkakunta: Savukoski

Re: Suzuki King Quad LT-A 700X plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja teksi »

Konehan on 750 AXi
Plussat
-Vaihteet (vaihtaminen helpompaa kuin kilpailijoissa)
-polttoaineen kulutus
-hidas vaihde on hidas
-matala painopiste

Miinukset
-Variaattorin ilmanotto liian matala.
Kaikki on hyvin jos kaljat ovat ehjänä.
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 19 Elo 2004 23:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Re: Suzuki King Quad LT-A 700X plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Mutta tästäkin selviää snorkkeli kitllä, tai itse rakentelemalla vastaavan " virityksen". :D
teksi
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Kesä 2010 00:37
Mönkijä:: Suzuki LT-750AXi
Paikkakunta: Savukoski

Re: Suzuki King Quad LT-A 700X plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja teksi »

Onko jollakin foorumin käyttäjistä snorkkelin rakennusresepti olemassa? YV:llä vois vastata tahi yleisellä ja tarvikkeita, kiitos.
Kaikki on hyvin jos kaljat ovat ehjänä.
Jonsson
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 31 Elo 2011 07:54

Re: Suzuki King Quad LT-A 700X plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Jonsson »

Otin taka-vakaajan pois käytöstä ja kyllä pidän ehdottomasti parempana olla ilman sitä.
Pyörät pysyy maassa ja lukkoo vähemmän tarvii,eikä se oikeesti mihkään kaadu vaikka välillä tosiaan tekee efektin. :D
Suosittelen metässä ajelijoille jotka joustoja tarvii.

E.J
Vastaa Viestiin