Sivu 1/2

Letkulämppäri ongelmat

Lähetetty: 20 Helmi 2011 17:56
Kirjoittaja Sorbus
Moro,

Tuli tuossa männä viikolla hommattua tuommonen suikka KQ 700 -07.
Ajattelin säästellä tuota peliä kylmäkäynnistyksiltä ja asensin tuohon Calixin letkulämppärin.
Asennuksen toteutin alavesiletkuun ja vastuksen syylärille päin. Ongelmana tuossa nyt, että lämpiää kyllä hyvin syylärille ja ylävesiletkulle asti mutta lohko ei tunnu laisinkaan lämpiävän. Onko tuossa jossain termostaatti mikä estää kiertoa. Koitin tänään aamupäivästä laittaa lämpöön ja noin 20 min lämmityksellä syyläri kyllä todella lämmin, mut lohko kylmä. Lisäksi mittaristossa paloi lämpötilan varoitusvalo, joka ilmeisesti johtuu juuri liian lämpimistä nesteistä?

Olisi mukava kuulla muiden käyttäjien vinkkejä tuon letkulämppärin onnistuneeseen asennukseen.

Re: Letkulämppäri ongelmat

Lähetetty: 20 Helmi 2011 22:01
Kirjoittaja Kartza
Sorbus kirjoitti:Moro,

Tuli tuossa männä viikolla hommattua tuommonen suikka KQ 700 -07.
Ajattelin säästellä tuota peliä kylmäkäynnistyksiltä ja asensin tuohon Calixin letkulämppärin.
Asennuksen toteutin alavesiletkuun ja vastuksen syylärille päin. Ongelmana tuossa nyt, että lämpiää kyllä hyvin syylärille ja ylävesiletkulle asti mutta lohko ei tunnu laisinkaan lämpiävän. Onko tuossa jossain termostaatti mikä estää kiertoa. Koitin tänään aamupäivästä laittaa lämpöön ja noin 20 min lämmityksellä syyläri kyllä todella lämmin, mut lohko kylmä. Lisäksi mittaristossa paloi lämpötilan varoitusvalo, joka ilmeisesti johtuu juuri liian lämpimistä nesteistä?

Olisi mukava kuulla muiden käyttäjien vinkkejä tuon letkulämppärin onnistuneeseen asennukseen.
Lämpö nousee aina ylöspäin, eli tässä tapauksessa asensit lämppärin juurikin niin väärin kun vain voi asentaa. Vastus olisi pitänyt asentaa ylempään vesiletkuun, tähän tyyliin, ja hyvin pelittää. Malli on defan letkulämmitin 409 honda civic 1300.->83. Tämä on modattu sopimaan suzukin 700 king quadiin.
Muistutan vielä sitä kun asennat letkulämppäriä niin, huomioi sellanen asia että letku on vastuksen kohdalta hieman isompi mitä vakio letku. Tällöin ei ahdistu jäähdytysveden kierto. Toiseksi muistutus että, ota vesipumpulta sylinteriin menevä ilmausletku sylinterin päästä irti, täytä syyläri kunnes alkaa ilmasletkusta tuleen neste. Ilmaus letkun yläpää kiinni sylinteriin ja täytä täyteen syyläri. Tämän jälkeen kone tulille, syylärin korkki auki ja käytä mottoria niin kauan, että alkaa syylärin tuuletin pyöriin. Lämminkäytön yhteydessä seuraat jäädyttimen korkin ollessa auki että vesi kiertää normaalisti.

Niin ja onnittelut hyvän mönkijän ostosta.

Re: Letkulämppäri ongelmat

Lähetetty: 21 Helmi 2011 06:53
Kirjoittaja Sorbus
Asiaa.

Arvelinkin tuon asennuksen menneen persielleen. No muuttaminen ei onneksi vaikeata kun alkuperäiset letkut on ehjiä.
Toi Calixin malli on RE148 ja tarvii vesiputkelle halkaisijan 28mm, joten kiertoa pitäisi onneksi riittää.
Hyvät kuvat sulla ja kiitoksia kovasti avusta.

Re: Letkulämppäri ongelmat

Lähetetty: 21 Helmi 2011 12:28
Kirjoittaja Kartza
Ainut ongelma tossa on saada sopimaan isompi ylävesiletku sylinterin lohkoon riittävän tiiviisti. Itse ratkaisin ton ongelman siten että, laitoin noin 3cm pätkän alkuperäistä letkua isomman letkun sisään. Eli siihen 90 asteen kulmapalaan joka on sylinterin lohkossa.

Re: Letkulämppäri ongelmat

Lähetetty: 22 Helmi 2011 20:40
Kirjoittaja MudOnTires
Mitä letkulämppäri maksoi?

Re: Letkulämppäri ongelmat

Lähetetty: 22 Helmi 2011 20:54
Kirjoittaja Sorbus
Letkulämppärin asennus onnistui hyvin annetuilla ohjeilla ja kuvilla.

Letkulämppäri itsessään maksoi jotain 55 € ja siihen sovitettu 28mm kulmaputki johon tein asennuksen 15 €. Calixin piuha löytyi valmiina taloudesta.
Letkulämppärit tuntuu olevan tuossa kokoluokassa kovin kysyttyjä, joka paikassa tuntui olevan eioota.
Kulmaputken noudin paikallisesta varaosamaailmasta.

Nyt kelpaa pistää mönkkäri tulille kylmästä tallista.

Re: Letkulämppäri ongelmat

Lähetetty: 26 Helmi 2011 12:32
Kirjoittaja MudOnTires
Mistä löysit 55e hintaan? Paikallisessa varaosa liikkeessä calixin lämppäri 125eur.

Re: Letkulämppäri ongelmat

Lähetetty: 26 Helmi 2011 13:08
Kirjoittaja gamo500
Mistä Kartza nappasit tuon koodin defa409,näyttäis olevan joku asennus sarja???

Re: Letkulämppäri ongelmat

Lähetetty: 26 Helmi 2011 14:06
Kirjoittaja Kartza
gamo500 kirjoitti:Mistä Kartza nappasit tuon koodin defa409,näyttäis olevan joku asennus sarja???
Tämän ostoksen olen tehnyt siis vuonna 2007. Menin paikalliseen varaosaliikkeeseen ja sanoin että, täytyisi löytää letkulämppäri mahdollisimman pienellä halkaisialla. Defan 409 lämppäri löytyi silloin hyllystä.
Ei muutakun varaosaliikkeeseen kyseleen, kait sieltä vielä jotain vastaavan kokoisia löytyy.

Re: Letkulämppäri ongelmat

Lähetetty: 26 Helmi 2011 20:01
Kirjoittaja Sorbus
Mistä löysit 55e hintaan? Paikallisessa varaosa liikkeessä calixin lämppäri 125eur.
Eli noudin kyseisen 930-re148 vaihtovastuksen Jyväskylän varaosakeskukselta. Kyseessä siis pelkkä vastus, sillä mulla piuhat löyty taloudesta.
Näyttäs tuo minun vastus tulla Vaihtovastus Citroen AX, BX nimellä.
Tuon hintainen paketti (125€) sisältää varmaan koko asennus-sarjankin.

Re: Letkulämppäri ongelmat

Lähetetty: 27 Helmi 2011 00:03
Kirjoittaja Kartza
Nimim. gamo500. Kaivelin haulla aikoinaan omat kyselyt, ja täältä voit käydä ne lukaisemassa.=> http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... in#p117881

Re: Letkulämppäri ongelmat

Lähetetty: 27 Helmi 2011 09:36
Kirjoittaja gamo500
Kiittää hän. =D>

Re: Letkulämppäri ongelmat

Lähetetty: 30 Loka 2011 13:25
Kirjoittaja Sumppi_
Tuli itekkin laitettua 450 dinliin letkulämppäri ja täytyy todeta sen olevan aikast tehokas,noin 20min lämmittämisen jälkeen koko sylinteri mukavan lämmin.Malli oli calixin audi a3 2004.v mallista eteenpäin 19mm lähdöillä.

Re: Letkulämppäri ongelmat

Lähetetty: 30 Loka 2011 13:36
Kirjoittaja jesi
Sumppi_ kirjoitti:Tuli itekkin laitettua 450 dinliin letkulämppäri
hop!

Pistäs kuvaa kehiin!

Re: Letkulämppäri ongelmat

Lähetetty: 30 Loka 2011 19:00
Kirjoittaja veltsu_
joo kuvia kansa vaatii :D Tarttis itekin asennella jonkulainen lämmitin tänä talvena.