NOPPELIN ÖLJYPUMPPU!!!

Keskustelua Suzuki mönkijöistä
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

NOPPELIN ÖLJYPUMPPU!!!

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

Eli mulla on tuossa entisöintiprojektina tommonen 87 vuosmallin LT50, noppeli.
moottoria siinä maalailin ja käytin samalla huvikseen oikeaa koppaa auki tarkistaakseni vaihderattaiden ja keskipakokytkimen kunnon. (luistaa hieman).
NIIN kauhukseni huomasin että tuorevoitelupumppu on vedetty vaihderattaalta!!! eli toisinsanoen pumppu ei pyöri eli EI toimi tyhjäkäynnillä ollenkaa... esim MÄNTÄ SIIS EI SAA VOITELUA TYHJÄKÄYNNILLÄ! ainoastaan silloin kun takarengas pyörii. tarkistin vielä 3 kertaa että asia on varmasti näin, kun en meinannut uskoa ja kyllä pitää 100 varmasti paikkansa.
eli jos joku painiskelee että noppelin motit leikkaa kiinni\kone väljistyy nykybensalla missä ei siis ole enää edes lyijyä voitelemassa niin en ihmettele yhtään!!! ohittakaa se tuorevoitelu ja käyttäkää lastenne mönkijässä seosbensaa... näin aion minä ainakin tehdä. noin legendaarisesta laitteesta kun vielä on kyse.

edit: niin ja se vielä kytkimestä että kytkin on öljyssä uiva.... eli ei missään nimessä auton öljyä vaihdelaatikkoon tai mitään muutakaan synteettistä tavaraa... tämän virheen oli entinen omistaja tehnyt ja tulos on huomattavissa....
moottoripyörän öljyä (JASO MA) tai sitten perus pienkone yksaste sae 30 ölppää, siinä ei ole ylimääräisiä liukasteita.
DIY
Karsta
4WD
Viestit: 188
Liittynyt: 02 Maalis 2016 20:49

Re: NOPPELIN ÖLJYPUMPPU!!!

Viesti Kirjoittaja Karsta »

Melkonen viritys tuo ölypumppu. Mahtaakohan olla yleistä Suzukin pienkoneissa, että toimii vain ajossa? Omaa vanhaa mopoa vaan mietin. Tosin aika vähä sitä tulee tyhjäkäynnillä käytettyä.

Noista öljyistä sen verran että eikös ne ole ne lisäaineet, jotka tässäkin ratkaisee? Onhan noissa esim Hondan isoimmissakin mänkijöissä keskipakokytkin ja ihan perus synteettisiä moottoriöljyjä käytetään. Öljystä pitää vaan löytyä se märkäkytkimelle tarkoitettu lisäaine jotta kytkin toimii ja pitää.
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: NOPPELIN ÖLJYPUMPPU!!!

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

Niin se lisäaineeksi kutsuttu on juuri tuo JASO MA... ja jos ihan tarkkoja ollaan niin tuo jaso ma ei ole mikään lisäaine vaan standardi\hyväksyntä öljyn käymisestä esim kytkimelle tai vaihteistolle

edit: voi olla että JASO-MA öljyssä on myös jotain kytkimelle\vaihteistolle tarkoitettua lisäainetta, mutta ainakin jos ajatellaan synteettistä tai mineraali öljyä jotka kummatkin on esim JASO-MA hyväksyttyjä niin väitän että niissä niitä kitkanlisäaineita tai lisäaineita ylipäätään on paljon vähemmän kun esim. nyky auton öljyssä
auton öljyä jos laittaa nykypäivänä mönkkärin koneeseen missä keskipakokytkin niin kytkin on entinen hyvin nopeesti.

20 vuotta sitten kukaan ei edes tiennyt mistään jaso-ma:sta ja 30-40 vuotta sitten ajettiin moottoripyörillä tasan samoilla öljyillä kun autoissakin ja kytkimet pelas vähintään yhtähyvin kun nykypäivänäkin, jotkin muut moottorinosat sitten saattoivat kulua kyllä enemmän :D.... SAE 10W-30 MINERAALI tai vaihtoehtoisesti kesälaatu. SAE 15W-40 MINERAALI.

en missään nimessä kehu mineraali öljyä....... tuntuu vaan että näihin yli 30 vuotta vanhoihin laitteisiin parasta, koska ovat suunniteltu sille.

ja uudemmat mönkkärit on sitten suunniteltu sille JASO-MA standardin täyttävälle öljylle.... olipa se sitten mineraali, synteettinen tai täyssynteettinen. ja se toimii niissä parhaiten. ainakin uskoisin niin

olipa sekavaa.. yksinkertaistettuna; laittakaa sitä öljyä tai vastaavaa luokituksiltaan koneeseen mitä ohjekirja suosittelee :lol: ja tämä edeltävä teksti kokonaisuudessaan ei liittynyt noppelin öljypumppuun millään tavalla. =D> =D>
DIY
Vastaa Viestiin