SUZUKI EIGER

Keskustelua Suzuki mönkijöistä
Avatar
Juha E
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 01 Helmi 2010 09:56
Mönkijä:: Arctic Cat 700 XT
Paikkakunta: Humppila

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Pakkasta oli 18-19 astetta.
Varmaan tullu tunnit täyteen, kun en edes kerinnyt vääntää vipua, kun meni tunnottomaksi.
Mittarissa on n. 3000 mailia ja en tie onko kaikki mittarissa.
Ex. Suzuki Eiger -02
pisberg
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Loka 2013 20:24

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja pisberg »

Tervehdys!
Myin pois vanhan polaris sportsmann 500 HO 2005 ja ostin tilalle Suzuki eiger 400 2007 (kovat vaihteet)ja parinviikon kokeilun jälkeen olen aika tyytyväinen.
Polariksen kanssa ei ollu muutakun ongelmia..
Nyt lähtisin sellaista kysymään että käykö suzukin "tupakkasytyttimestä/laturipistokkeestä" ottamaan virtaa lisävaloille? Mulla olis 2x 15w työvalolediä edessä ja ajattelin laittaa katkasia väliin ja ottaa virtaa pistokkeen takaa, niin ei tarttis vetää johtoja akusta asti. Mutta riittääkö potku ja sulakkeet valoihin vai pitäiskö vetää suoraan akusta omalla sulakkeella? :?:
Avatar
Juha E
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 01 Helmi 2010 09:56
Mönkijä:: Arctic Cat 700 XT
Paikkakunta: Humppila

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Mun Eigerissä vm. -02 on virtaulostulolle 100 W ilmoitettu, lukee siinä tulpassa, joka peittää virtaliitännän.
Ex. Suzuki Eiger -02
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Tervetuloa Eigerin omistajaksi ja luehan koko tämä keskustelu alusta loppuun, niin saat hyvän kokonaiskuvan. Mitään ongelmia ei Eigerin kanssa pitäisi olla tiedossa, jos vain entinen omistaja on oikein kohdellut.

Vahvistan tuon, ei ole lähelläkään maksimitehoa! Ohjekirjani (ja puskurissa olevan tarran) mukaan '07-mallin virtaliitäntään saa kytkeä 120 W lisälaitteen. Itsellä on siinä ollut alusta asti H3-työvalo eli 55-wattinen. Muistelen, että jossakin virheellisesti väitettiin lukua puolta pienemmäksi, 60-wattiseksi...

Nyt kun tutkin, niin ilmeisesti tuossa on tapahtunut pieni muutos vuonna -03, ainakin tämän lähteen mukaan: "New higher wattage 12V/120W electrical outlet mounted in left front fender" ja sama löytyy muidenkin sivustojen 2003-vuoden mainoksista. Eli Juha E:n mainitsema 100W lienee ollut ensimmäisten Eigerien luku.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
pisberg
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Loka 2013 20:24

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja pisberg »

kiitos! täytyy lukea. Kyllä se siinä kannessa luki 12v/120w, onneks on silmät päässä ;)
Avatar
Juha E
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 01 Helmi 2010 09:56
Mönkijä:: Arctic Cat 700 XT
Paikkakunta: Humppila

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Pientä käynti ongelmaa ollut viime talvesta asti. Sytytystulpan vaihdoin jo talvella, ei vaikutusta. Eilen purin kaasuttimen ja putsailin kaikki paikat, niin nyt rupes toimimaan.
Säätöluistimen toisen sivun vaaka urassa oli roska, mitään muuta hälyttävää en löytänyt, et pienestä on kiinni.
Vika ilmeni osakaasulla ajettaessa, et paino kaasun pohjaan, niin eka "smooas" ennen kuin tuli vetoja.

Tuli siinä venttiilitkin säädettyä, kun tankki ja kaikki muu oleellinen oli pois tieltä. Imu oli pysynyt ohjearvoissa, mut pakoventtiilin välys oli liian pieni.
Nyt taas huoletonta ajoo ja Räyskälässä ajotapahtumassa saa enemmän ajoa.
Ex. Suzuki Eiger -02
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Talvi lähestyy ja sama "ongelma" kuin viime vuonna ja monena muunakin... Käytön vähyys. #-o Tuntuu aika turhalta ruveta taas vuotuiseen öljynvaihtoon kun kokonaiset 25 km on tullut mittariin edellisen öljynvaihdon jälkeen (ja n. 6 tuntia). Jospa tässä vielä kerkeäisi syksyn mittaan ajelemaan vähän... 8-[
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Joo niinpä tuli jokavuotinen öljynvaihto taas tehtyä, kyllä tosiaan tuntuu turhalta näillä käyttömäärillä, mutta voinpa sitten sanoa että joka vuosi on öljyt + suodatin vaihdettu. \:D/

Edellisen öljynvaihdon jälkeen tuli kokonaiset 36 km ja 8,4 h. #-o
Yhteensä Eigerin kanssa takana 1817 kilometrin ja 232 tunnin verran ongelmatonta taivalta. Niin ja kohta 9 vuotta.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Nonniin pitkästä aikaa jotain kerrottavaa. Kun toi Eigeri on sellainen pidä ja päästä vehe :D

Elikkä jo viimme kesänä oli tyhjäkäynnin kanssa ongelmia. Nyt sitten peeveli talviseisonnan.. siis joulukuusi haettiin talvella ei muuta ajoa.. ei suostunut edes käynnistymään kun noin 20, 5sek käyntipätkän jälkeen. Ryyppy päällä kävi ei yhtään tyhjäkäyntiä ilman. Paukutti putkeen ryyppy päällä ja ilman ajossa. No nyt on ollut keihini kolme kertaa kädessä, joten sen anatomia on tullut tutuksi. Oma vikahan tuo on kun seisottanut ja nykybensat on niin surkeita kun vanhenee. Mutta ikinä en ole vielä tämän laitteen kaasaria avannut. Sisällä oli valkoista jauhoa ja vihreitä kovettuneita palasia siellä täällä. Pääsuuttimen kun otti pois niin sieltä tuli oikein sellainen putki mukana jotain töhnää. Mitä tästä opimme.. käytä tai täytä edes viimeinen tankki pienkonebensalla tai litkut sekaan seisonnan ajaksi.

Nyt sitten yritetty säädellä seoksia oikeaksi vakiosuuttimilla 122/55 ja tyhjäkäynti oli 38, eli täysin samat kun huoltokirja sanoo. Porasin blommin pois seosruuvin edestä. Se oli tehtaalla säädetty 1,5 kierrrosta auki. Kokeilin vakio 2 ja 1/4.. laihalla kävi tulppa ihan valkoinen. Kokeilin 3 kierrosta.. musta oli tulppa. Nyt on 2,5 kierrosta ja käy hyvin. Ei paukuttanut putkeenkaan käytännössä yhtään ja käy tyhjäkäyntiä. Vielä pitää ajella vähän reilummin ja katsoa tulppa. Vähän ihmetyttää kun on toiminut ennen noilla säädöillä ja tulppakin ollu se maitokahvinruskea. Ilman saantia en ole lisännyt. Putken päästä olen sen kipinäverkon ottanut pois. Tuo seosruuvihan on niin kivassa paikassa ettei sitä pysty käytännössä säätämään koneen käydessä niin kun pitäisi. Edes porakoneen ruuvauskärki ei sovi sinne kaasarin alle. Ihan irti ei ole pakko ottaa. löysää sen verran että saa käännettyä kaasaria hiukan sivulle niin pääsee ruuviin käsiksi. Mutta ei sitä tuossakaan käynnissä voi säätää.

Sen verran muille jotka taistelee huonon tyhjäkäynnin ja paukkumisen kanssa että ensin se kaasarin puhdistus perinpohjaisesti. Jopa pesurissa olisi hyvä käyttää. Se tyhjäkäynnin suutin on niin hiton pieni että menee kyllä helposti tukkoon. Itselläni ei edes valo tullut läpi kun sen otin käteen. Ja tulin siihen tulokseen että ainakin tyhjäkäynnin suutinta kannattaisi suurentaan. Tuo vakio vaatii kesälläkin aika pitkän ryypyn. Kun miettii muita vehkeitä niin startissa kesällä korkeintaan tarvii. Tämä Eigeri ei suostu tyhjäkäyntiä käymään pikku käyttelyllä ilman ryyppyä ollenkaan. Käytännössä vaatii käytön lämpöiseksi ennen kun suostuu tyhjää käymään. Kai tuo on sitä päästö politiikkaa millä noi suuttimen valitaan vehkeisiin tehtaalla.

Mutta tämän verran jos joku painii samojen ongelmien kanssa. Itsestä alkoi jo tuntumaan että sytytyspuolella ongelmia kun kävi niin hiton huonosti ja putkeen paukutteli.

Muuten Eigeri on palvellut hyvin. Mitään en ole vielä korjannut noin 3000km kovaa työajoa käytännössä aina kärry perässä täynnä puita. Isommat renkaat ja hiukan tiukempi varikitti ja jäykemmät kytkimen jouset on vaihdettu niin pärjää paremmin metsässä. vinssi lisätty ja kolme akkua ostettu vinssin laiton jälkeen. Jostain päästä virtaa läpi ja jäätynyt akut kun on unohtunut laittaa ylläpitolaturiin, se omaa tyhmyyttä. Eli käytännössä bensakuluilla on menty jo yli kymmenen vuotta. No eipä ajoakaan ole tullut kun keskimäärin 300km vuosi :D Pihassa seissy pakkaset ja helteen, autokatoksessa.

Ei muutakun hyvää kesää kaikille Eigerimiehille ja naisille. Toki muullekin atv porukalle jotka tätä lukee :)
Avatar
SantaFe
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Helmi 2011 19:07
Mönkijä:: Eiger 2005

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja SantaFe »

Mitä moottoriöljyä Eigeriin kannattaa laittaa? Käykö tavallinen vai tarvitseeko jotain erikoistavaraa voimasiirron takia?
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Oho 2½ vuotta edellisestä kirjautumisesta...
SantaFe kirjoitti:Mitä moottoriöljyä Eigeriin kannattaa laittaa? Käykö tavallinen vai tarvitseeko jotain erikoistavaraa voimasiirron takia?
Viime vuosiin asti tekemissäni jokavuotisissa öljynvaihdoissa olen käyttänyt uudesta asti vain ja ainoastaan yhtä öljyä: Motul 5000 4T 10W-40. Monia sopivia varmasti olisi, mutta tuli vaan alussa päädyttyä tuohon ("Suzukin suosittelemaan" Motuliin :lol:). On myös varsin kohtuullisen hintaista, tarjouksessa usein 30 € / 4 litraa, normaalihinta taitaa olla 35 €. Jos käyttäisin vehjettä läpi talven, etsisin varmaan jonkun pienempiviskositeettisen öljyn.

Jos tarkoitat "tavallisella" jotain autoöljyjä niin sellaisia en ole koskaan moottoripyörissä tai mönkijässä käyttänyt, ei ole kiinnostanut kokeilla. Avainsana lienee märkäkytkinlisäaine, joka noista MP-öljyistä löytyy.
Vinkki: Alkuperäisiä Suzuki-öljynsuodattimia Eigeriin saa myös Motonetistä, hinta ei tosin taida olla sen halvempi kuin merkkiliikkeessä.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Vastaa Viestiin