SUZUKI EIGER

Keskustelua Suzuki mönkijöistä
Avatar
Juha E
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 01 Helmi 2010 09:56
Mönkijä:: Arctic Cat 700 XT
Paikkakunta: Humppila

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Nyt muisti pätkii, vaikka omaan oon ulomman vetonivelen vaihtanut ni en mee vannomaan.

Edit: Netistä kattelin kuvia, ni pitäs lähteä ihan nyppäämällä vetari pois etuperästä.
tai ainakin mulla on tommonen
http://www.suzukipartshouse.com/#/Suzuk ... 5601210053
Ex. Suzuki Eiger -02
tuleva
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 30 Loka 2011 05:57

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja tuleva »

Vastaanpa nyt itselleni:
Vetoakseli irtosi vetämällä ja stefa löytyi Turuust (Suzukin merkkihuolto pisti tilaukseen Suzuki Euroopasta ja toimitusaika noin 4päivää ja hintaa 15€)
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Kertauksen vuoksi vielä nuo:
Johnnie kirjoitti:-vetopyörästö SAE 90 hypoidiöljy, API GL-5 (SAE 80, jos käyttölämpötila pakkasen puolella)
tilavuus: edessä 300 ml, takana 250 - 350 ml
Eli jos puolet täydestä on mahtunut, niin kyllähän sitä jonkun verran on vuotanut jo...
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Moro taas Eiger miehet. Tässä olisi linkki joka kantsii katsoa https://www.yousendit.com/dl?phi_action ... eEIzZU1UQw Ei nyt ihan sama kone mutta ei kai tekniikassa paljon eroa ole. On tuossa momentit ja paljon teknistä sanastoa opeteltavaksi.. mukavia syysiltoja opuksen parissa :wink:
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Itse olen ostanut ihan jokaisen moottoripyörän ja mönkijän kohdalla korjausoppaan. Huomasin muutama päivä sitten täällä Suzuki-alueella jonkun esittämän kysymyksen jostakin Eigerin kiristysmomentista, mutta enää ei viestiä näy. Olisin voinut sen varmistaa, en vain tuolloin ollut kirjan äärellä...

Mitäs päivittämistä itsellä olisi... No, kulunut kesä oli hiljaisin mönkijällä ajon suhteen. Tein juuri viikonloppuna jokavuotisen syksyhuoltoni (öljyt+suodatin) ja nyt kun katsoin huoltopäiväkirjasta, niin koko vuoteen ei tullut näköjään kuin 10 tuntia / 85 kilometriä!! :shock: Edellisen öljynvaihdon kohdalla sentään oli 20 tuntia, ja sitä edellisen 30... Eli koko ajan vähenee käyttö - muiden kiireiden takia. Vaihdan silti öljyt vuoden kohdalla, kun uudesta asti olen Eigeristä hyvää huolta pitänyt ja niin aion tehdä jatkossakin. Näköjään jarrunestekin pitäisi taas vaihtoon laittaa.

Laskin myös keskimääräisen bensankulutuksen koko ajalta (5 kesää ja vähän talviajoa): 1,46 l/h (18,22 l/100km).
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
tuleva
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 30 Loka 2011 05:57

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja tuleva »

Nyt olisi syytä vaihtaa renkaat ja yksi vannekki on saanut sen verran osumaa, että koko setti vaihtoon.
Olen katsellut kokoa 26x9.00-12 & 26x11.00-12 mahtunee? Ja eikös jako ollu 4x110?
Onko jotain hyötyä tai haittaa kun vaihtaa suosituksesta isompaan?
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Jos on automaatti niin välitysten puolesta menee ainakin. Puoliautomaatilla pakkivaihteella puutuu tietysti entistä pahemmin.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
tuleva
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 30 Loka 2011 05:57

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja tuleva »

Puoliautomaatti kyseessä Eiger 400 F.
Mitä hyötyä on siis jos vaihtaa suositusta isompiin renkaisiin?
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Mulla on automaatti Eigeri. 27 tuumaset renkaat alla. Edessä 9R12 ja takana 11R12. Kärryn kanssa peruuttaessa tiukassa paikassa luistaa kytkin. Tilasin teamin varikitin. En ole vielä paikalle ehtinyt laittaa. Tuo on isoille renkaille tarkoitettu 27-28 tuumasille. Saa nähdä miten tuo auttaa asiaan. Kesällä meinasin olla pulassa kun ojan ylityksessä kärry jäi kannon päälle keikkumaan eikä päässyt kun taaksepäin ja eteen 50cm. Siinä vasta karu totuus paljastui, kytkin luisti vaan. No siitä selvittiin ilman kuormanpurkua. Renkaan alle puuta ja kärry nousi sen verran että luiskahti kannon yli.

Sitten hyödyt. Tuntuu aivan eri koneelta, korkeampi, leveempi, maavara parempi vaikka sanovat että rengaskoko ei auta maavaraan. Talvella menee ihan erilailla, toki kuviokin on parempi. Uskaltaa ajaa paljon pahemmista paikoista. En ainakaan enää takaisin pienempiin vaihtaisi. Kai tuohon puoliautomaattiinkin jotain kytkin settejä saa.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Eipä tuuman korotus halkaisijassa ihmeitä tee. Maavaran kasvu on se mitä isommalla renkaalla lähinnä haetaan. 26" renkaalla maavaraa 0.5" enemmän kuin 25", joten hyöty on marginaalinen. Lisäksi renkaiden todellinen koko vaihtelee ilmoitetusta. Yhtään 26" isompaa rengasta en ainakaan laittaisi kun ei tuo jaksa vetää pakilla kunnolla 25" kokoisillakaan. Haittapuolena lähinnä siis kasvava voiman tarve, joka tuossa puoliautomaatissa kulminoituu tuohon peruutusvaihteeseen. Itse satsaisin kunnolliseen kuvioon ja muuten laadukkaampaan renkaaseen. Vanteenkin varmaan saa oiottua. Jos ilmat pysyy eikä vipata niin ei tarvitse sitäkään tehdä. Aina niitä kolhuja tulee.

Automaatissa huomattavasti lyhyempi peruutusvaihde, joten siinä kärsii sen puolesta laittaa isompaa rengasta. Keskipakoiskytkimen jousisetti ei puoliautomaatin tapauksessa varmaankaan tilannetta juuri auta.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

No nyt on Teamin varikitti paikallaan ja toimii myös. Pienen lenkin jälkeen ainakin tuntuu että välitys lyheni. Mutta tuohan sitten näkee käytännössä kun ehtii kärryn kanssa metsään. Jos joku alkaa samaan projektiin niin suosittelen jonkun sopihan kiinnipitotyökalun ostamista/tekemistä. Itse lohkaisin palan yhdestä kiinnipito paikan lovesta kakkosvarista. Tein sitten syntiä ja porskautin pulttipyssyllä molempien varien pultit kiinni :oops: Märkäkytkimen sain kiristettyä käsin. Ei kai kerta pyssyllä laakeriremonttia tee :? Variaattori kopan tiiviste säilyi ehjänä mutta öljypuolen eli sen takimmaisen kopan tiiviste meni paloiksi, tartui kiinni koppaan pulttien kohdalta. Kasasin sitten sen kuparisilikonilla, kestää 350 astetta kuumaa. Eli jos alkaa hommiin ja haluaa tiivisteen takakoppaan niin se kannattaa hankkia ennen homman aloitusta. Takavarin jousen poistoon käytin paria lankun pätkää, aluslankkua ja vaneria jossa reikä keskellä. Sitten pitkät puuruuvit vaan ja niillä kireelle ja pultti auki ja puuruuvit pois. Todellinen erikoistyökalu. Takaisin jousi meni samalla vanerinpalalla painamalla käsin ja emäntä ruuvasi mutterin alkuun että pysyi. Yllättävää kyllä etuvarin lautaset olivat jo kuluneet pienelle uralla akselinpuolelta, ajettu n.1800 km. Tai en tiedä miten kauan nuo yleensä kestää. Daycon hihna (tilasin tuolta usan mantereelta) tuli tällä kertaa laitettua, vanha oli mitsubishi merkkinen (alkuperäinen). Katsotaan miten alkaa käytännössä pelaamaan ja kestämään. Laitan raporttia tulemaan jos vaikka joku miettii asiaa.
Avatar
SantaFe
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Helmi 2011 19:07
Mönkijä:: Eiger 2005

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja SantaFe »

Mulla on Eigerissä seuraavanlainen ilmiö: varsinkin kone kylmänä, mutta myös joskus myös lämpimänä kone "tupsahtaa", ikäänkuin seos syttyisi pakoputkessa :shock: . Tästä aiheutuu vetoon pieni nykäisy, ei sen suurempaa haittaa. Olen ollut havaitsevinani että ilmiö tulee silloin, kun tasakaasulla ajetaessa hieman löysää kaasua. Onko tämä vika vai kaasutinkoneen ominaisuus? Onko muilla havaintoa moisesta? Ei liene kovin huolestuttavaa, mutta ei kai tämä ihan normaaliakaan ole? Muuten laite toimii hyvin. :biggrin:
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Kyllä mulla tekee kylmällä koneella samaa, siis pätkii ja nykii. Ei lämpöisenä koskaan, kyllä joskus paukahtaa kun kaasun päästää mutta ei nykimistä ole. Otin sen kipinä verkon pois pakoputken päästä niin alkoi joskus paukauttelemaan, mutta harvoin se tuota tekee. Tulpasta päätellen seos on ainakin kohdallaan. Ehkä kaipais isompaa tyhjäkäynti suutinta, kylmänä joutuu aika kauan pitää ryyppyä päällä.
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Uudesta asti on tupsahtanut, kun sammutan vehkeen. Käynnissä ollessa kuitenkaan en muista vastaavaa kuulleeni, enkä nykimistäkään. Tietysti, jos on kiire eikä jouda kylmänä päivänä lämmittelemään kunnolla vaan joutuu lähtemään ryypyn kanssa liikkeelle, niin silloin on nytkähtelevää ihan ehkä n. minuutin ajan. Ryypyn otan tässä tilanteessa kuitenkin mahdollisimman pian pois, eikä mitään nykimistä sen jälkeen mielestäni ole ollut. Normaalisti riittää, kun antaa koneen lämmetä rauhassa ryypyn kanssa tyhjäkäynnillä riittävän monta minuuttia.

Nyt kun tarkemmin mietin, niin ehkä joskus alamäessä kärryn kanssa tuntui tuollainen nykäisy. Mutta en pysty muistamaan, oliko tuolloin tasakaasu päällä vai moottorijarrutus. Ajattelin myös tuolloin, että ehkä se johtuu perässä olevasta kärrystä, kun siinä on hieman löysä kiinalainen vetopää. En olisi juurikaan huolissani, jos ilmiö ei tuostaan lisäänny. Itsellä oli edellisessä prätkässä ihan ominaisuutena kunnon pauke pakoputkessa moottorijarrutusten aikaan. 8)
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
SantaFe
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Helmi 2011 19:07
Mönkijä:: Eiger 2005

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja SantaFe »

Ajaessa kuuluva tupsahdus on samanlainen, kuin sammuttaessa lähes säännöllisesti kuuluvakin. Eli ei liene syytä huoleen, kirjoittaa maaseudun tulevaisuus. Kyseessä on värkin ominaisuus. Suunnitteilla olisi alkuperäisten vakiorenkaiden korvaaminen hieman karkeampikuvioisilla. Renkaan halkaisijan ajattelin säilyttää 25 tuumassa, koska en paremmin ajele upottavassa maastossa eikä konetehoakaan ole liikaa. Rankakärryä kiskottaessa sutumista tahtoo kuitenkin ilmetä vakiorenkailla ajouran vaativimmissa kohdissa, joten karkeampi kuvio voisi olla poikaa. Eturenkaan leveyttä ei liene tarpeen kasvattaa, ohjaus vaatii muutenkin riittävästi voimaa. Onko leveämmästä takarattaasta mitään käytännön hyötyä vetohommissa? Eigeriinhän mahtuu varmaan taakse hyvin 12-tuumanenkin? Rankakärrin vetotehtävien lisäksi Eigerini palvelee sitten enimmäkseen kuljetustehtävissä, jotka tapahtuvat etupäässä metsäpalstalle rakennetuilla penkkateillä tai helpohkossa metsämaastossa. Olen pähkäillyt traktorikuvioisen mutarenkaan ja Bighorn-tyyppisen yleisrenkaan välillä. Onko renkaan kuvion syvyydellä minkälainen merkitys tämäntyyppisessä käytössä? Syvyyksiä näyttää olevan suurinpiirtein 15 - 30 mm väliltä. Minkälaisiin rengasratkaisuihin te muut Eigeristit olette päätyneet?
Vastaa Viestiin