SUZUKI EIGER

Keskustelua Suzuki mönkijöistä
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Mulla on kyllä ne vinssin virtakaapelit valmiina. Ne roikkuu siellä vinssille varatussa paikassa. Mutta ne jää ohuksi koska ne on mitotettu kai valmistajan suunnitelman mukaan. Eli joutuu kuitenkin vetämään uudet piuhat. Ei mullakaan ennen ole ollut vinssiä. Nyt kuitenkin hommasin kun olin useampaan otteeseen kiinni metsässä ja piti kärrystä kuormaa vähentää että pääsi irti. Osaksi omaa tyhmyyttä kun yrittää ylämäkeen lähteä iso kuorma päällä. Sitten kun renkaat kaivaa montut niin siitä on vaikea enää yrittää eteen tai taakse. Vinssillä sais nypättyä vähän eteenpäin kaasulla avittaen ehjälle pohjalle. Säätyisi kuorman purkamiselta. Pitää tuota asennusta sitten kattella vähän paremmilla keleillä kun ei ole lämmintä paikkaa kotona mihin suitsa mahtuis sisään, ei viitsisi ajaa pesuhuoneeseenkaan, pitäis tehdä avarrusta ovenreikään renkaitten kohdalle :D
Avatar
SantaFe
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Helmi 2011 19:07
Mönkijä:: Eiger 2005

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja SantaFe »

Jos rele/kontaktori on se "mötikkä", josta paksut virtakaapelit tulevat vinssiin, niin minun Eigerissä se on sijoitettu taakse aivan tarvikeboxin etupuolelle. Hämmästelin myös tätä sijoitusta ja pitkiä kaapeleita. Olen ollut ymmärtäväni sähkötekniikasta sen verran, että mitä lyhyempi johto sen pienempi virtahäviö. Vinssi oli paikalleen asennettuna kun ostin Eigerini vähän käytettynä, joten syytä tällaiseen asennukseen en tiedä. Hankin alkuperäisen vaijerin tilalle vinssinarun ja sille sopivan ohjaimen. Narua oli paketissa noin 10 metriä ja noin 2 metrin matkalla narun ulkopuolelle jäävässä päässä on jonkinlainen "sukka" pujotettu narun päälle. Mikä on tämän sukan merkitys? Miten täyteen narua vinssin kela kannattaa laittaa? Tätä pakettia en kyllä saanut kokonaan mahtumaan kelalle. Vinssi on Warn 2.5.
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Luulisin että sukan tehtävä on suojata alkupäätä kun se kiinnitetään vaikka puuhun ilman suojaliinaa. Mulla on tehtaan jäljiltä vielä se naru vinssinrullalla, puoli senttiä on tyhjää. Samanlainen sukka siinä on päällä. Mä ajattelin laittaa sen kontaktorin etupäähän, kun kuulemma sen voi laittaa vähemmän suojattuun paikkaankin kun tiivistää sen kunnolla. Ohjeen mukainen paikka on juuri tuo sinun asennuspaikka.
Avatar
SantaFe
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Helmi 2011 19:07
Mönkijä:: Eiger 2005

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja SantaFe »

Laitetaanpas vähän päivitystä Eigerin osalta. Värkkäsin 8 mm muovilevystä pohjalevyn ja paremmat etutukivarsien suojat. Olihan siinä hommaa mutta kuumailmapuhaltimen ja kuviosahan avulla jonkinlaiset suojukset tuli valmiiksi. Alapuolen suojaus on nyt ihan toisella tasolla, kuin alkuperäisillä osilla. Renkaiksi tuli hommattua Duro Excavatorit 26-tuumaisina. Ainakin lumessa pito on ihan eri planeetalta vakiorenkaisiin verrattuna. Sellaisen ilmiön huomasin kun lumessa pääsi uppoamaan vähän syvemmälle, niin peruuttaessa vähän reilummasti kaasuttaessa moottori alkaa röpöttämään, ihan kuin pätkisi sytytystä? Saman huomasin sitten myöhemmin muutenkin pihalla peruuttaessa; jos painaa reilummin kaasua, niin alkaa röpöttämään. Eteenpäin ajettaessa ottaa kierroksia ihan normaalisti. En ole aiemmin ajanut taaksepäin kuin ihan hiljaa, niin ilmiö ei ole tullut vastaan. Onko Eigerissä jokin rajoitin, niin ettei vahingossa tule peruutettua liian kovaa? Tämähän olisi ihan järkevä ominaisuus.
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Juu, onhan siinä rajoitin kuten mönkijöissä usein on turvasyistä. Noiden ohituksiin on netti pullollaan ohjeita, Eigeriin esim. ensimmäisenä hakutuloksena tämmöinen: http://forum.highlifter.com/Eiger-rever ... 51738.aspx Itsellä tuo rajoitin pistää vastaan suunnilleen joka päivä kun ajan (jännä juttu, että vasta nyt sen huomasit :) ), mutta en ole silti kokenut sen poistoa mitenkään tarpeelliseksi.

Pohjapanssari on ehdoton. Itse en uskaltautunut kertaakaan metsään, ennen kuin tein kunnon panssarin. Myös alkuperäiset etutukivarsisuojat tein minäkin samalla, koska alkuperäisistä puuttui kokonaan suoja alapuolelta.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Tällä foorumilla ei ilmeisesti pysty editoimaan "liian" vanhaa viestiään, höh. Yllä viimeinen sekolauseeni piti siis olla: "Myös uudet, kunnolliset etutukivarsisuojat tein minäkin samalla, koska alkuperäisistä puuttui kokonaan suoja alapuolelta."

Jepjep, kesä alkaa olla pitkällä ja taas on Eiger toiminut murheetta, kuudes kesä minulla siis jo takana uutena ostetun Eigerin kanssa. Koko aikana ei mitään vikaa (paitsi takuuseen mennyt äänimerkin katkaisija, koko varustetta en kyllä ole kokenut tarvitsevani). Akkukin on yhä sama, talvella olen sitä silloin tällöin ladannut mp-akkulaturilla. Moottoriöljyn + suodattimen olen tietysti joka syksy vaihtanut, vaikka esim. viime vuonna tuli tunteja vain n. 10.

Ei niitä ajoja tänä vuonnakaan ole kertynyt kuin n. 15 h, mutta nyt olisi pyrkimyksenä viedä kone taas venttiilivälysten tarkistukseen. Kokonaistuntimäärä on ihan kohta 200 ja kokonaiskilometrimäärä 1600. Eli 8 km/h on ollut työkoneen keskiarvonopeus.

Kyllä on lukuisia kertoja tullut todettua, että aivan loistava hankinta Eiger oli. Varma ja vahva vekotin. Kaikki, mitä mönkijältä odotan, on Eigerissä kohdallaan. 8)
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 17:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Morjesta :) .
Muutaman valitettavan tapauksen takia olemme joutuneet ottamaan viestien lukituksen käyttöön. Viesti on julkaisu hetkestä 24h auki, jonka jälkeen menee lukkoon.
Aiheesta lisää:
- http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =2&t=36814
- http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =2&t=36625
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

No niin nyt on taas Eigeriä hiukan päivitetty ja perushuollettu. Eli vinssi tuli vihdoin paikalleen, meinasi takuu mennä umpeen ilman koekäyttöä :D Kontaktori löysi paikan edestä vasemman polven alta. Sain sen sinne aika suojaisaan paikkaan katteiden alle mahtumaan. Johdotuskin onnistui siedettävän helposti akulla kontaktorille, ilman mitää poraamisia tai loveamisia. Kaukosäätöä pitää vielä rukata kun puuajot on ajettu, nyt toimii kapulasta ilman että virrat on päällä. Pitää kontaktorista muuttaa niin että toimii vaan virrat päällä. Eipä tule sitten vahinkoja. Vinssi on bronco, tiedä sitten toimiiko muissa tuolla tavalla tuo kaukosäätö ilman herätevirtaa. Asennussarja oli warnin ja vinssi tuo bronco. Hyvin sopivat heittämällä paikalleen ja vinssi kiinnityslevyyn vaikka oli eri merkkiä.

Venttiilitkin tuli säädettyä ekaa kertaa ja nyt on jo mittarissa 1224 mailia. Aika löysälle oli asennuspojat säätäneet imupuolen. Kylmänä välystä 0.12, kun suositus arvot on 0.05-0.07. Olisko sisäänajo säädöt. Pakopuolta ei tarvinnut säätää, oli oikeissa arvoissa. Laitoi tuo 0.07 välystä niin ei mene liian tiukoille. Nyt muuttui aika paljon koneen luonne. Tehoja ja kierrosherkkyyttä tuli omasta mielestäni lisää, vai onko sitten vaan luulotautia. Käynti paljon tasaisempaa tyhjäkäynnillä. Aika paljon purkamista on ennen kun pääsee säätämään. Tankista lähtien kaikki irti että mahtuu kädet sekaan, eikä tilaa sittenkään ole liikaa. Tuli sitten tyhjättyä tankkikin ja putsattua samalla. Kertyy kuitenkin vettä ja kaikkea roskaa kun kaatokannulla tankkaa ulkona.

Nyt sitten ketjut kiinni ja polttopuu savotalle. Eipä tarvitse joka kuormaa heti purkaa kun saa vähän vinssillä autettua pahan paikan tullen. Toki pitää varoa että ei vedä runkoa kieroon. Luntakin luvassa loppuviikosta :wink:
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Suzukinisto kirjoitti:Olisko sisäänajo säädöt. Pakopuolta ei tarvinnut säätää, oli oikeissa arvoissa. Laitoi tuo 0.07 välystä niin ei mene liian tiukoille. Nyt muuttui aika paljon koneen luonne.
En ainakaan oman Eigerini tulosten perusteella usko sisäänajosäädöiksi, olivat nimittäin toisin päin, kun aikoinaan ensimmäinen tarkastus huoltoliikkeessä tehtiin. Tässä oli imu kohdillaan (0,08), mutta pako sen sijaan liian tiukka (0,15). Kilsoja oli tuolloin n. 900 ja nyt 1600, olenkin jo ostanut uudet tarkastusluukkujen tiivisteet eli kohta pitäisi viedä taas huoltoon. Tunnit ovat kertyneet nopeammin, kuin kilometrit.

Suositusvälykset ovat muuten imu 0,05 - 0,10 ja pako 0,22 - 0,27 mm. Löytyvät tästäkin threadistä aiemmalta sivulta (lähde: Suzuki).

Itse en huomannut käynnissä mitään eroa tuon säädön jälkeen. Tai no paremmin kesti käynnissä kylmänä (vähemmän aikaa on tarvinnut ryyppyä pitää), mutta itse oletin, että ovat ehkä säätäneet tyhjäkäyntiä huollossa.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

No niimpä olikin tuo imuventtiilien välys 0.05-0.10, muistin väärin. Tuo ryypyn vähentymisen tarpeen huomasin itsekkin ja pintakaasulla yskiminen väheni. Nyt moottori toimii koko kierrosalueen tasaisesti ilman nykimistä. Ennen kaasua vähentäessä ja lisättäessä tahtoi hiukan "kakoa". Itse en niitä tarkastusluukkujen tiivisteitä vaihtanut, pitää vahtia alkavatko tihkuttelemaan ölppää. Jos alkaa niin sitten vaan kone uusiksi paloiksi :doubt:

Onko sinulla se pyöritettävä nuppi mistä saa tyhjäkäntiä säädettyä vaan pyörittämällä. Eiköhän tuo ole kaikissa Eiger malleissa. Itse sitä ruuvailen useinkin, kesällä pienemmälle ja talvella suuremmalle.

Muuten Eigeri on taas palvellut ilman mitään vikaa. Aika luotettavalta tuntuu tekniikka. Vaikka itse joudun säilyttämään läpi vuoden ulkona autokatoksessa. Alkuperäinen akku on minullakin vielä ja tuntuu iskussa olevan. Enkä ole kyllä lataillu ajotaukojen välillä. Toki ajelen läpi vuoden talvellakin niin kauan kun metsään siedettävästi töihin pääsee kärryn kanssa. Nyt kun olen saanut nuo 27" renkaat, varikitin ja vinssin paikalleen niin tuo alkaa jo tuntumaan "työkoneelta". Ja uutuuden arkuus on hävinnyt niin uskaltaa jo ajella pahemmistakin paikoista ilman pelkoa ensimmäisestä naarmusta :biggrin:

Ainut "vika" jonka olen löytänyt, on pakoputken alkukäyrä joka sulattaa suojamuovin rengaskotelosta puhki. Sen korjasin alumiinin palasella jonka niittasin popniiteillä kiinni suojamuoviin. Ei se ollut vielä ihan puhki sulanut mutta oli enää vaan ohut kuori jäljellä. Ja bensamittarin reikä suojamuovissa ei ihan osu mittarin keskelle. Työkonehan tuo on mutta häiritsee tälläistä tarkan työ tekijää :wink:
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Kyllähän se samanlainen tyhjäkäynninsäätönuppi pitäisi olla, ja siitä vaijeri kaasarille. En ole kertaakaan säätänyt. Kerran ennen ensimmäistä huoltoa olisin voinut säätöä kokeilla, mutta lyhyellä tutustumisella en nuppia saanut pyörimään, vaijerin suojakuori vain muistaakseni liikahteli. Olisi varmaan pitänyt käyttää enemmän voimaa, vai pitääkö nuppia esim. vetää ennen pyörittämistä? Sittemmin en ole asiaa juurikaan ajatellut, kun ei säädölle mitään tarvetta ole ollut.

Itsekin havaitsin tuon alkavan sulamisen sisälokarissa ja paikkasin sen silloin sisäpuolelta alumiiniteipillä, ei ole sittemmin jatkunut. Ja aiemmin olikin jo puhetta toisesta kohdasta, missä muovi menee aika lähellä pakoputkea (pieni musta sivukatepala), tuohon laitoin etukäteisvarmistuksena aluteippiä jo melko uutena, kuten joku toinenkin täällä foorumilla oli tehnyt.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

En ole kyllä huomannut että pitäisi vetää sitä tyhjäkäynti säädintä. Tai sitten olen jo rikkonut sen :D Kyllä se minulla ihan vapaasti pyörii. Turha kai tuota on säädellä jos käynti on kohdallaan. Itse joskus viileällä koneella sitä ruuvasin sopivaksi ja sitten kuumata käy liian nopeasti. On kai tuolle tyhkäynnille joku arvokin ja varmaan sen sinulle huollossa laittaneen mittarilla kohdalleen. Minä vaan korvakuulolla säätelen 8)
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Itsellä taitaa jäädä venttiilivälyshuoltoon vienti keväälle, kun ei talvella kuitenkaan käyttöä ole. Muutenkin 76 tuntia on edellisestä tarkastuksesta, joten ei kai tuo vielä liikaa ole, en nyt ulkoa muista suositusväliäkään. Jokavuotisen "moottoriöljy + suodatin" -huollon teen tässä lähiaikoina itse. Jarrunestettä ei myöskään sovi unohtaa kovin pitkäksi aikaa!
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
tuleva
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 30 Loka 2011 05:57

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja tuleva »

Oliko jollain kokemuksia mittarinvaijerin vaihdosta?
tuleva
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 30 Loka 2011 05:57

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja tuleva »

Tilasin merkkiliikkeestä. Hinta 45€. Eipä muuta.
Vastaa Viestiin