SUZUKI EIGER

Keskustelua Suzuki mönkijöistä
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Mulla on tälläset http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi/radialreptile.html

Mulla itsellä 27x11 takana ja edessä 27x9. Tyytyväinen olen ollut. Onhan noissa tuo pito alkuperäistä huomattavasti parempi. Enää en käytä edes talvella ketjuja. Otin kerralla koko paketin vanteet ja renkaat. Sopi heittämällä paikalle. Leveys ja korkeus kasvoivat hiukan, mutta niin maavarakin ehkä 3cm. Tuntuu muuten renkaiden vaihdon jälkeen isommalta koneelta. Muutenkin asiantuntemus tuolla Kalajoella huippuluokkaa. Olin itsekkin ensin ajatellut toista rengasta mutta suosittelivat tätä mallia niin otin sitten sen, hyvä niin. Hain ensisijaisesti kestävää rengasta metsäajoon. Tuo koko vaati jo sen kitin kytkimeen että jaksaa kunnolla mennä kärryn kanssa. Tänään muuten hain ekan kuorman ja ainakin sen perusteella välitys lyheni tarpeeksi.
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Itse aion pysyä halkaisijan suhteen vakiossa 25-tuumaisessa, koska en halua muuttaa Eigerin mielestäni nyt täydellistä luonnetta / ajotuntumaa yhtään, enkä lisätä minkään osan kulumisriskiä. Asentamani 10-millinen pohjapanssari pitää huolen siitä, että kiviä ei tarvitse kiertää, vaikkei maavara olekaan maailman suurin.

Leveydenkin suhteen haluaisin muuten pysyä vakiossa, mutta ehkä pykälän verran leveämmästä pitäisin, jotta vanteen reuna olisi paremmin suojassa iskuilta. Nykyisellään joudun jokaisen ajon jälkeen tarkistamaan, onko osumia. Haluan maalata mahdolliset osumat heti, että vanne ei pääsisi ruostumaan. Saatan kuitenkin hankkia ihan vakiokokoiset kumit, kun leveämpää ei aina ole tarjolla.

Uusia renkaita en siis vieläkään ole hankkinut, koska halusin ajaa vakio-Dunlopit ensin "loppuun", eli käytännössä sen verran kuluneiksi, että pito-ongelmia alkaisi tulla. Ei ole vieläkään tullut, joten kumiostos on saanut siirtyä. Valmiiksi olen kuitenkin katsonut tällaiset Sedona Mud Rebel -kumit, jotka ovat kai ihan "edullisetkin".

Kuviosyvyydestä luulen, että melkein mitkä tahansa ovat syvemmät, kuin Eigerin vakiorenkaissa on uutena ollut. Tämä yhdistettynä kuvion poikittaisuuteen tuonee merkittävästi lisää pitoa, ja ihan vähäsen maavaraakin.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Deippa
6WD
Viestit: 403
Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
Mönkijä:: OUTLANDER 400EFI -10
Paikkakunta: Oulun reuna

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Laitetaas tännekin tää ihmettely:

Löyty tämmönen suskan eiger myynnistä:
http://www.atvpalsta.com/kauppiaat/Tarv ... /0/18000/0
Tekeekös tuommosella jotain enempi työkäytössä? Osaako tietäjät sanoa onko tuo manuaali vai variaattori? Tästä ketjusta aiemmin luin että kytkin alkaa luistaan jos vaihtaa isommat rattahat. Eroaako tuo suskan kytkin jotenkin jammun tai hondan vastaavasta vai mistä moiset puheet? Ja onko tossa noin suurinpiirtein silmällä katottuna vakiokokoset vai isommat renkaat? Mitä tommosesta pitäs tarkistaa noilla kilsoilla ja onkohan pitkästi vielä huolettomia kilsoja eessä? Ja vaihtoehtona mulla ollu -05:set Honda ja retkuperä Kodiak.
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Deippa kirjoitti:http://www.atvpalsta.com/kauppiaat/Tarv ... /0/18000/0
Linkki ei ole toimiva, mutta varmaan tätä tarkoitit: http://www.atvpalsta.com/haku/?pos=0&uusi=0&id=18000
Tekeekös tuommosella jotain enempi työkäytössä?
No tekee varmasti, kuten monilla muillakin merkeillä ja malleilla. Koko on riittävä ja tekniikka varmaa. Kunhan ei mönkijällä yritä traktoriluokan hommia. Tietyissä tilanteissa toimii toisaalta traktoriakin paremminkin.

Vinssin ja vetokoukun lisäksi myös tuo tuntimittari on lisävaruste, ihan hyvä olla olemassa. Sitähän ei voi tietää, onko se jo uutena asennettu, mutta ei tässä tapauksessa liene syytä epäilläkään, ainakin jos kilometreihin vertaa. Ensimmäisestä kuvasta näkisin myös, että on laitettu alkuperäistä parempi pohjapanssari (näkyy vinssin alla kuvassa) - tämä on ehdoton metsässä ajettaessa. Vakiopanssari on heikohko.
Osaako tietäjät sanoa onko tuo manuaali vai variaattori?
No ilmoituksen mallimerkintä on LTF-400F, mikä oikein ollessaan kertoisi tuon olevan manuaali, eikä kuvastakaan muuta voi päätellä. Vasemman jalkatapin luona pitäisi manuaalimallissa olla vaihdepoljin, mutta se ei kuvista erotu.

Variaattorimallin merkintä on LTA-400F. Kummassakin mallissa viimeinen "F" puolestaan kertoo nelivetoisuudesta, näistähän on myös takavetoiset mallit.
Eroaako tuo suskan kytkin jotenkin jammun tai hondan vastaavasta vai mistä moiset puheet?
En tiedä mistään varsinaisista eroista, mutta selvähän se, että merkistä riippumatta voi ongelmia ilmetä, jos rakennetta käydään muuttelemaan. Itsellä ei vakio-variaattoripelissä ainakaan ole mitään luisto-ongelmaa ollut puunajokäytössä.
Ja onko tossa noin suurinpiirtein silmällä katottuna vakiokokoset vai isommat renkaat?
Näyttäisi olevan vähän vakiokokoa isommat. Kuvio on myös voimakkaammin "poikkipuolin".
Mitä tommosesta pitäs tarkistaa noilla kilsoilla ja onkohan pitkästi vielä huolettomia kilsoja eessä?
Tuohon en oikein osaa sanoa, kun itsellä on kasassa neljäsosa noista kilsoista ja alle viideosa tunneista. Riippuu yleensäkin niin paljon kohtelusta, mutta sen voin sanoa, että ainakaan tästä uutena ostetusta ei mitään vikaa ole esille tullut. Todella tyytyväinen olen ollut.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Tuosta työkäytöstä. Itsellä ajot nykyään vaan oikeastaan pelkästään puuajoa metsästä. Jos tuo nyt sitten työkäytöksi lasketaan niin Eigerillä on pärjätty. Vakiorenkailla ja isommilla ilman kytkinsarjaa. Nyt sitten ostin kytkinsarjan kokeeksi kun maksoi vain 90€. Kyllähän tuo lyhensi välitystä ja kierrokset hiukan nousivat, kyseessä team kytkinsarja.

Eilen kävin taas puita hakemassa ja kaadoin kaksi isoa koivua. Ajattelin että mahtuu kärryyn ja mahtuihan ne mutta tuli hiukan liian painava kuorma, sellanen reipas 1,5 kiintoo. Sitten vaan rohkeesti kotia kohti, metsässä selvisin hyvin, kerran jäin kiinni kun kärrynrengas jäi kannon taakse. No kanto lyhyemmäksi ja taas mentiin. Metsäautotien pinta oli ravavellillä sateen jäljiltä ja koko ajan renkaat jauho tyhjää mutta eteenpäin mentiin. Kärry itse tehty telikärry missä 155x13 autonrenkaat. Sitten illalla rupesin miettimään että paljon tuollainen tuore koivu painaa ja löysin netistä taulukon, reipas 800kg kiinto. Eli kuorma painoi reilut 1200kg. Mun mielestä aika hyvin tuollaiselle alle 300kg vehkeelle että jaksaa metsässä vetää tuon painoista kärryä perässä =D>
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re:

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Lainaus vuosien takaa, aiheena Eigerin narukäynnistys:
Johnnie kirjoitti:Yhdellä kädellä olen vetäissyt ja joka kerta lähtee ensi nykäisyllä. Tosin kylmää konetta en ole kiskonut, vaan ainostaan lämmintä joskus huvikseen.
Näihin päiviin asti olen tosiaan narusta vetäissyt vain lämpimänä käyntiin, "huvikseen" tai akkua säästääkseni, kun on tullut useita käynnistyksiä lyhyen ajan sisällä (esim. kuormauspaikalta toiselle siirryttäessä). Tänään oli kuitenkin kahden kuukauden ajamattomuuden jäljiltä akun jännite päässyt sen verran alas, että ei tuntunut starttaavan käyntiin asti, joten kokeilin kylmääkin konetta narusta kiskoa. Pakkasta enää n. -8°C. Bensahanan pistin kylmäkäynnistyksen ajaksi PRI-asentoon (ohjekirjan mukaisesti), vaikka aiemmin sähköstarilla en tätäkään ole tehnyt. Jalkalaudalle seisomaan, napakka ote narusta oikealla kädellä, väljät pois - ja olisikohan viidennellä tai kuudennella käynnistynyt. Ja lämpimänä lähti taas ekalla nykäisyllä. Oikein hyvä juttu! Vaikka huomenna akun taas lataankin, niin mukava on olla narukäynnistys lisäturvana. :)
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Johnnie kirjoitti:Bensahanan pistin kylmäkäynnistyksen ajaksi PRI-asentoon (ohjekirjan mukaisesti)
Mulle ei oikein ole selvinnyt tuon bensahanan toimintaperiaate. Missä asennossa sitä pitäis pitää kun seisottaa konetta kauemmin. Mulla on ollu "on" asennossa ja tuossa "pri" asennossa. On vaan englannin kielinen käyttöopas niin siitä yritin katsoa niin säilytys asento oli juuri tuo "pri" asento. Ja sitten käynnistyksessä sama asento ja ajossa "on" asento. Ei oikein mene härmäläisen ajatusmaailmaan :D
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Suzukinisto kirjoitti:
Johnnie kirjoitti:Bensahanan pistin kylmäkäynnistyksen ajaksi PRI-asentoon (ohjekirjan mukaisesti)
Mulle ei oikein ole selvinnyt tuon bensahanan toimintaperiaate. Missä asennossa sitä pitäis pitää kun seisottaa konetta kauemmin. Mulla on ollu "on" asennossa ja tuossa "pri" asennossa. On vaan englannin kielinen käyttöopas niin siitä yritin katsoa niin säilytys asento oli juuri tuo "pri" asento. Ja sitten käynnistyksessä sama asento ja ajossa "on" asento. Ei oikein mene härmäläisen ajatusmaailmaan :D
"Pri" asennossa bensaa tulee ilman moottorin käymisen aiheuttamaa alipainetta. Eli jos olet vaikka ajanut tankin tyhjäksi niin saa valutettua letkut ja kaasarin täyteen bensaa. "On" asennossa pidetään ja seisotetaan normaalisti. Silloin bensa ei tulvi.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Ok, nyt tää alkaa valkenemaan. Eli olin pitänyt ihan oikeassa asennossa vahingossa. Joskus mopossa hanaa piti pitää kiinni, siitä jääny varmaan alitajuntaan :badgrin:
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Tällainen alipainetoiminen hana on käytön kannalta helpoin, koska normaalisti hana tosiaan pidetään aina "ON"-asennossa, kuten pusikkoon yllä kertoi. Ja tietysti tarvittaessa varatankin "RES"-asennossa, seuraavaan tankkaukseen asti. (Yleensähän mitään erillistä varatankkia ei siis ole, tämä "RES"-asento vain ottaa käyttöön tankin sisällä alempana olevan suuttimen/letkun, jolloin loputkin bensat saadaan käyttöön, kun bensataso on laskenut normaalin "ON"-asennon ulostulon alapuolelle. "RES"-asentoa saa toki käyttää ainakin, mutta tällöin menetetään järjestelmän etu, joka paljastaa, kuinka paljon bensaa on jäljellä.)

Eigerin tapauksessa ohjekirja mainitsee "PRI"-asennon käytöstä vinkin pakkaskelin käynnistyksessä (jos on käynnistymisongelmia), mutta eipä tuo ainakaan minusta tarpeen ole ollut. Joka tapauksessa PRI-asento ei missään nimessä ole säilytykseen tarkoitettu, ainoastaan poikkeustilanteisiin, kuten pusikkoon myös kertoi. Piti oikein kaivaa Eigerin englanninkielinen ohjekirja esiin, ja siinäkinhän nimenomaan varoitetaan "PRI"-asennosta:

"Leaving the fuel valve in the "PRI" position when the engine is off can be hazardous. The carburator may overflow and fuel may run into the engine. This can cause a fire or cause severe damage to the ATV when you start the engine. Always leave the fuel valve in the "ON" or "RES" position when the engine is not running." (Lähde: Suzuki LT-A400/F Owner's Manual, Part No. 99011-38F54-013, kohta 2-12) Eli itse suomennettuna: "Bensahanan jättäminen "PRI"-asentoon moottorin ollessa sammutettuna voi olla vaarallista. Kaasutin voi tulvia ja bensaa voi valua moottoriin. Tämä voi aiheuttaa tulipalon tai vakavan vaurion mönkijälle moottorin käynnistyttyä. Jätä bensahana aina "ON" tai "RES" -asentoon, kun moottori ei käy."

Myös "perinteisiä" ON/OFF/RES -valinnat omaavia hanoja on edelleen käytössä, joissakin 2000-luvun moottoripyörissäkin, vastaavasti alipainetoimisia voi löytää vaikkapa 80-luvun vehkeistä. On ihan mallikohtaista, kumpaa käytetään, eli ilmeisesti kumpikaan ei ole merkittävästi parempi valmistajien mielestä.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Tutkin tuota käyttöopasta vähän tarkemmin ja löytyi sieltä tuo varoituskin. Olisi taas pitänyt ennen käyttöä lukea ohjeet, muuta kun on aina niin kiire :D
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Kaniin. Ja onhan se kieltämättä aika hämäävää, kun perinteisessä ON/OFF/RES -hanassa "ON" ei ole tarkoitettu pitkään säilytykseen ja sitten tässä toisessa tyypissä nimenomaan on.

Samahan se tosin on tuon perinteisen hanankin kanssa, kaikki eivät kuulemma aina jaksa OFF:lle kääntää. Itselläkin on nykyisessä prätkässä tuollainen hana ja päivän aikana en OFF:ia käytä, mutta yön tai varsinkin useamman päivän ajamattomuuden ajaksi koetan muistaa.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Nyt on ajettu metsästä kotiin pyöreet 15 kiintoa puita. Suurin osa tuoretta tavaraa, eli painavaa. Hyvin tuo kytkinsarja on pelannut. Aikalailla samanlainen kun pienemmillä renkailla tuo välitys, ehkä vielä 27" hiukan lyhyempi. Variaattori ottaa tasaisen varmasti ja pehmeästi kiinni. Varovaisella kaasunkäytöllä pääsee liikkeelle kärryn kanssa pahastakin paikasta. Pakillakin voimaa löytyy toisella lailla kun ennen. Eli ainakin tällä kokemuksella tuo kytkinsarja toimii hyvin. Nyt alla diamond ketjut ja pito parani paljon. Alkaa vaan ajot taas pian olemaan ohi tältä talvelta kun tuota lunta tulee joka päivä lisää.
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Laitetaan tännekkin kyssäri. Eli missä teillä on vinssin rele/kontaktori Eigerissä?
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 09 Loka 2007 23:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Re: SUZUKI EIGER

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Itellä ei ole vinssiä ollenkaan, en ole vielä tarvinnut. Johtosarjaakaan ei mielestäni ole tehtaalla valmiiksi vedetty.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Vastaa Viestiin