Grizzly 660. kone leipokiinni!

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Avatar
Harmaaotso
3WD
Viestit: 72
Liittynyt: 05 Touko 2008 18:18
Mönkijä:: -
Paikkakunta: iisalmi

Grizzly 660. kone leipokiinni!

Viesti Kirjoittaja Harmaaotso »

laitetaanhan tännekkin vähän stooria.. eli jammu nyt sitten otti ja leikkas kiinni. 10km sähkölinjan ajoa -5 asteen pakkasessa ja lopuksi reilulla kädellä vajaa kilsan suoraa tietä.. koneesta loppui puhti muttei sammunut, äänikin muuttui. siinä sammutettiin kone ja kappas eihän se enää käynnisty.. vetämälläkin puristuksia vähänlaisesti..
vian selvitys: öljyä sen verran että juuri mittatikku kostui.. loput öljyt ilmanputsarinkotelossa. puristukse mitattiin mittarilla.. hyvä että viisari värähti. no siinä sitten kone auki ja mäntä oli jokseenkin kärsineen näköinen :shock: .. männänrenkaat sulanut kiinni mäntään.
ei tietoa mikä aiheutti tämän. joko tuli kone tiensä päähän? :roll: yli 500h.. kilometrejä jotain 4500-5000.
Avatar
kekkonem
Tracks
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Maalis 2007 10:05
Mönkijä:: XP -14 T3
Paikkakunta: Lohja

Re: Grizzly 660. kone leipokiinni!

Viesti Kirjoittaja kekkonem »

Mulla 750 h / 9000 km ja rapiat. Ei ole tullut vielä tiensä päähän...

Öljyt täytyykin tarkistaa ennen viikonloppua...
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!

Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Re: Grizzly 660. kone leipokiinni!

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Olisko ollu koneen huohotus tukossa/jäässä?
Avatar
japit
Tracks
Viestit: 1167
Liittynyt: 08 Tammi 2010 23:01
Mönkijä:: BIG MAMA : Ex: Raakkel Liekki
Paikkakunta: Vantaa ja Nastolan seutu

Re: Grizzly 660. kone leipokiinni!

Viesti Kirjoittaja japit »

:D
Viimeksi muokannut japit, 07 Kesä 2011 01:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
" Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei tunne myöskään nykyisyyttään! " Kenr. Adolf Ehrnrooth
Uudenmaan Mönkijät Ry
Yhdistys ilman jäsenmaksua.
tpl
4WD
Viestit: 213
Liittynyt: 09 Huhti 2009 17:20
Mönkijä:: Can-am renegade 800R
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Grizzly 660. kone leipokiinni!

Viesti Kirjoittaja tpl »

Siihen öljytikkuun kuuluu katsoa, vaikka vähän liiankin usein. Oppii kummasti kun tekee kytkinlevyn vaihdon (autoon) ulkona -20 lämmössä, vie auton jääradalle ja ajaa kaksi kierrosta ja kone selvä, eiks kukaan kattonu öljyjä :evil: Sillon oli ikää muistaakseni 16, mutta kyllä se opettaa, ei ole sen jälkeen öljyt loppunu :D vielä....
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: Grizzly 660. kone leipokiinni!

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

huohotuksen jäätymiseen en kyl usko... on se putki\letku sen verran lämmin koko ajan ku ajaa... ja lämmin öljyhönkä menee kokoajan läpi... ja tuskin menee tukkoonkaa ihan helposti jos ei mikään orava nyt ei oo päässy putsarin sisään...

Ennemmin lähtisin hakemaan ongelmaa jäähytyksen puolelta, jos muualla koneessa ei näy vaurioita ku männässä\pytyssä.... esim. paljonko on jäähytysnesteen pakkas kesto?, onko termostaatti jumissa?, onko vesipumppu kunnossa?

voiteluongelmaankaan en kovin helposti usko, koska jos tikussa on ollu vähänkin öljyä niin eikös se märkäsumppu koneessa voitele vielä männän helmaa ihan loistavasti pärskevoiteluna?? ainakin omien tietojen perusteella... öljypohjassa kuitenkin sitä öljyä voi olla vaikka kuinka ainakin tossa jammun koneessa vaikka tikussa ei näkyis mitään (tosin ei oo terveellistä ajaa, jos ei oo oikee määrä öljyä)
DIY
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Grizzly 660. kone leipokiinni!

Viesti Kirjoittaja Emil »

Joku syyhän siihen pitää olla, että ne öljyt oli ilmansuodattimen kotelossa. Eli sitä öljyä on saattanut olla koneessa liikkeelle lähdettäessä.

Huohotusjärjestelmien jäätyminen yleensä ottaen ei ole harvinaista, koska koneen sisälle kertyvä kosteus höyrystyy, kerääntyy letkuun, ja jäätyy. En tosin osaa tässä tapauksessa hahmottaa sitä, että miten jäätymisen vuoksi öljy joutuisi ilmanputsariin. Ennemminkin kasvanut kampikammion paine painaisi vaikka akselitiivisteen pois paikoiltaan.
Avatar
japit
Tracks
Viestit: 1167
Liittynyt: 08 Tammi 2010 23:01
Mönkijä:: BIG MAMA : Ex: Raakkel Liekki
Paikkakunta: Vantaa ja Nastolan seutu

Re: Grizzly 660. kone leipokiinni!

Viesti Kirjoittaja japit »

:D
Viimeksi muokannut japit, 07 Kesä 2011 01:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
" Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei tunne myöskään nykyisyyttään! " Kenr. Adolf Ehrnrooth
Uudenmaan Mönkijät Ry
Yhdistys ilman jäsenmaksua.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Grizzly 660. kone leipokiinni!

Viesti Kirjoittaja ATC »

Eipä ole mitenkään havinaista että pullauttaa öljyt ilmanputsarikoteloon, molemmat oman 660set harrastivat samaa kun ajoi pidemmän aikaa kaasu auki, ei silti kone mennyt kertaakaan, mutta on tuolla paikallisella pajalla niitäkin nähty.
Savuksesta tiesi että on aika puhdistaa ilmanputsari ja lisätä öljyä.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Grizzly 660. kone leipokiinni!

Viesti Kirjoittaja Emil »

Pääseekö öljy valumaan ilmanputsarikotelosta takaisin koneeseen? Jos ei pääse, niin tuommoinen konehan vaatii sitten huohotussäiliön, josta öljy valuu koneeseen takaisin. Varovasti arvioiden kuulostaa vähän suunnitteluvirheeltä, jos ei moottoriöljyt pysy moottorissa.

Yksi öljyn tehtavistähän on jäähdyttää moottoria. Ei riitä että öljyä on juuri sen verran, että pumppu sitä saa imettyä. Öljyä pitää olla sen verran riittävästi, että se ehtii vähän jäähtyä öljypohjassa. Liian kuuma öljy ei enää voitele niin kuin on tarkoitus.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Grizzly 660. kone leipokiinni!

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Emil kirjoitti:Pääseekö öljy valumaan ilmanputsarikotelosta takaisin koneeseen? Jos ei pääse, niin tuommoinen konehan vaatii sitten huohotussäiliön, josta öljy valuu koneeseen takaisin. Varovasti arvioiden kuulostaa vähän suunnitteluvirheeltä, jos ei moottoriöljyt pysy moottorissa.
En minä ainakaan haluaisi putsarikotelossa käynyttä öljyä takaisin koneeseen. Putsarikotelo on varsin likainen sisältä ja sinne saattaa uittohommissa mennä tilkka vettäkin. Kyllä ne öljyt kuuluu koneeseen ja jos sieltä poistuvat normiajossa, on jossain tukosta tai vuotoa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Grizzly 660. kone leipokiinni!

Viesti Kirjoittaja Emil »

Roosa999 kirjoitti:En minä ainakaan haluaisi putsarikotelossa käynyttä öljyä takaisin koneeseen. Putsarikotelo on varsin likainen sisältä ja sinne saattaa uittohommissa mennä tilkka vettäkin.
No hyi että. Nyt kun sen kerrot, niin en minäkään. Enpäs tiiä mitä aattelin.

Se olisi eri juttu, jos huohotushöyryt menisivät ilmansuodatin elementin ja kaasuläpän väliseen osuuteen. Niinhän se monissa paperisuodattimella varustetuissa moottoreissa on järjestetty.
Avatar
japit
Tracks
Viestit: 1167
Liittynyt: 08 Tammi 2010 23:01
Mönkijä:: BIG MAMA : Ex: Raakkel Liekki
Paikkakunta: Vantaa ja Nastolan seutu

Re: Grizzly 660. kone leipokiinni!

Viesti Kirjoittaja japit »

:D
Viimeksi muokannut japit, 07 Kesä 2011 01:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
" Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei tunne myöskään nykyisyyttään! " Kenr. Adolf Ehrnrooth
Uudenmaan Mönkijät Ry
Yhdistys ilman jäsenmaksua.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Grizzly 660. kone leipokiinni!

Viesti Kirjoittaja Emil »

No noinhan sen pitäisi olla. Jotenkin sain käsityksen, että tässä tapauksessa koneöljyä oli enemmänkin ilmanputsarikotelossa, kuin mitä normaalin huohotuksen mukana kertyy.
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: Grizzly 660. kone leipokiinni!

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

minkätakii ne öljyt oli siellä putsarin kotelossa?? .... no jos lähetään yksinkertasesti siitä... että sehän kertoo vaan siitä että koneessa on ollu öljyä kiinnileikkaamis hetkellä... ja kiinnileikkaamisen syystä puristukset kadonnu ja paineet vuotaa männänrenkaiden välistä alakertaan ja tätä kautta puhaltanu öljyt paineen mukana yläkertaan juurikin sinne putsarin koteloon...

näin käy esim jos kone on melkoisen väljä\paljon ajettu... niin painetta vuotaa männänrenkaiden välistä vähäsen... puristusten huonoontumisen syystä... tosin pienemmässä muodossa
DIY
Vastaa Viestiin