yamaha 450 grizzly

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

Jos kaveriporukassa on 11 Yamahaa, niin miten ei satu yhtään lämpöongelmaista joukkoon, jos Yamahalla olisi yleisesti lämpöongelmia?
Swoop
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Maalis 2010 18:44

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Swoop »

Kerran olen saanut omasta lämpövalon syttymään. Tähän syynä puhjennut alavesi letku = vedet ulos. Muuten ei oo syttynyt vaikka on helteillä tullut paljonkin välillä kivikoissa hissuksiin kikkailtua. 8)
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

Oli hyvä tuuri, että valo syttyi. Voi käydä niinkin, että kun vedet katoaa koneesta, niin ne eivät ehdi ennen katoamistaan lämmittää anturia, joka kertoo liiasta lämmöstä. Siksikin nestepinta kannattaa välillä tarkistaa ennen ajoa, eikä luottaa sokeasti vain merkkivaloon. Järjestelmässä syystä tai toisesta oleva ilma ei lämmitä anturia yhtä hyvin kuin neste.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mielestäni kysyjä kysyi, "onko kellään" muodossa, ei niinkään yleisesti. Se että kaveripiirissä ei ole, ei vielä edusta kaikkia masiinoita Suomessa saatikka muualla. Myöskin kysyjä kysyi sammahtamisista. Tätä murhetta esiintyy todistettavasti useammassa 700 cc grizzlyssä.

Mielestäni kysyjä on siis edelleen vailla kunnon vastausta.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

(Eikö saa keskustella yleisesti, tai muiden puolesta? Ainahan voidaan lisätä sääntöihin kohta, jossa kielletään keskustelemasta yleisesti ja muiden puolesta.)

Noita sammahtelemisia olen itse ollut todistelemassa Polariksen suhteen. Oli useampaa ruiskuohjelmaa kuulema kokeiltu, ja silti sammahteli. Saattaa olla, että Ämerikassa bensa on sen verran erilaista, että meidän bensoilla ei niin hyvin toimi. Meillähän on happeakin bensassa. En tiedä onko rapakon toisella puolella happea bensassa. Happi kuitenkin merkitsee laihempaa seosta, jollei moottorinohjausjärjestelmä osaa lisätä polttoaineen määrää pakoputkessa olevan jäännöshapen perusteella. Ja jos amerikassa ajelevat matalampi oktaanisella bensalla, niin vähintään pitäisi sytytysennakkoa lisätä täällä meillä. Suurin osa varmaan/toivottavasti ajaa 98E5 bensalla täällä meillä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Nimenomaan saa keskutella yleisesti. Tarkoitin onko lämpöongelmia yleisesti esiintynyt. Siis lukumääräisesti paljon. Kysyjää saattoi kiinnostaa ihan yksittäiset tapaukset...vesiletkuvikainenhan on sellainen.

Miksi polaris piti vetää tähän mukaan? Yammuistahan oli kyse...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jara
3WD
Viestit: 78
Liittynyt: 18 Huhti 2010 23:24
Mönkijä:: Grizzly 700

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja jara »

Ups! Johan synty kiva keskustelu aiheesta ja lopulta vastauskin... :shock:. Meinaan ny sit kuitenkin käyä hakemassa 700:n, ei kai noi sammahtamiset nii vaarallisia oo, ku lähtis heti vaa käyntiin! Onkohan ny vikatopicissa tää vuodatus..? :oops:
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

Niin siis mun Yammu 450 on amerikasta, mutta kaasarilla, joten ei ongelmia sammahtamisen kanssa. Ja tosiaan, 550 taitaa olla japanista, ainakin jokin vuosimalli. Mutta mistä 700 tulee? Ehkäpä siinä samat syyt sammahteluun kuin Polariksessa?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Jos nyt tätä polarista tarvitsee täällä kierrättää, niin mikä malli sammahtelee?

Yammut lähteneet kaikki tulille smantein, joten en pidä erityisen murheellisena asiana. Ainoastaan kalliokiipeilyssä tuo sammahtelu on kiusallista, jos juuri hankalassa paikassa sammuu, kun tarvitsisi vetoja...saattaa valua ilkeästi alamäkeen...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

Omistaja kutsui sitä linja-autoksi, kaksi pyttyä siinä oli, ja se vaihtui Can-Am:iin. :)
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Siis mikä vuosimalli ja tyyppi? Kaksimukisia polariksia ruiskulla tehty aika pitkään...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Emil kirjoitti: Meillähän on happeakin bensassa. En tiedä onko rapakon toisella puolella happea bensassa. Happi kuitenkin merkitsee laihempaa seosta, jollei moottorinohjausjärjestelmä osaa lisätä polttoaineen määrää pakoputkessa olevan jäännöshapen perusteella. Ja jos amerikassa ajelevat matalampi oktaanisella bensalla, niin vähintään pitäisi sytytysennakkoa lisätä täällä meillä. Suurin osa varmaan/toivottavasti ajaa 98E5 bensalla täällä meillä.
Meidän 98 benza vastaa 93 Amerikkalaista.
Meidän tarvii rikastaa seosta 2-4% verrattuna USA benzaan, säätö kannattaa tehdä jos tietää koneen käyvän laihalla.

-Pasi S.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Emil kirjoitti:Oli hyvä tuuri, että valo syttyi. Voi käydä niinkin, että kun vedet katoaa koneesta, niin ne eivät ehdi ennen katoamistaan lämmittää anturia, joka kertoo liiasta lämmöstä. Siksikin nestepinta kannattaa välillä tarkistaa ennen ajoa, eikä luottaa sokeasti vain merkkivaloon. Järjestelmässä syystä tai toisesta oleva ilma ei lämmitä anturia yhtä hyvin kuin neste.
Tuo riippuu järjestelmästä, yleisesti lämpötila anturi on moottorissa lähellä vesipumppua ja/tai termostaattia joten aika tyhjäksi saa jäähdytysjärjestelmän vetäistä ennen kun anturi pääsee ilman kanssa tekemisiin. Vaikka järjestelmä menisi täysin syhjäksi niin anturi toimii edelleen, anturi on lohkossa kiinni ja kun lohko lämpenee niin samalla anturi lämpenee ja antaa mittarille/valolle singaalia. Mutta, se ei poista sitä tosiasiaa että kun vesi ei toimi väliaineena niin moottori lämpenee epätasaisesti ja vaurioita voi tulla jo ennen kun varoitusvalot alkaa vilkkua.

Tuo stumppailu on aika yleistä yksimukisissa koneissa, varsinkin jos säädöt ei ole aivan kohdallaan. Ne on ne perhanan saastenormit joiden takia seokset säädetään minimin rajoille, oli syöttäjänä kaasari tai ruisku.
Kylätason mönkijäkuski
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

Toteutuksesta riippuen, lämpöanturi saattaa toimittaa samalla vaikkapa ilmausruuvin virkaa. Olen semmoisenkin ratkaisun nähnyt. Pahimmillaan juuri anturin kohdalle syntyy ilmalukko, jolloin anturi ei saa tarkkaa tietoa nesteen lämpötilasta. Ja nyt kun muistelen ja jos muistan oikein, niin otsikon ajokissa lämpöanturi on sylinterinkannessa, aika ylhäällä. Sinne ylöshän se ilma kerääntyy, jos järjestelmässä ei ole riittävästi nestettä. Vajaassa järjestelmässä ei enää neste kierräkään niinkuin on tarkoitus.

Nestehän johtaa lämpöä tiheytensä vuoksi paljon tehokkaammin kuin huomattavasti ohuempi ilma.

Hiukan kärjistettynä pelkän moottorin ylilämmön merkkivaloon luottaminen on vähän sama kuin öljypinnan tarkkailu öljynpainevalon avulla. Kun merkkivalo syttyy, saattaa olla jo myöhäistä, jos neste on hävinnyt koneesta pikkuhiljaa.
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja apo »

Roosa999 kirjoitti:Nimenomaan saa keskutella yleisesti. Tarkoitin onko lämpöongelmia yleisesti esiintynyt. Siis lukumääräisesti paljon.
Pidättäydyn nyt puhtaasti Grizzly 450:ssä.

Jos lämpöongelma olisi yleinen vaiva näissä, niin eiköhän sitä olisi myös täällä käsitelty huomattavasti enemmän,kuin kuin nyt tyyliin "onko kellään tiedossa"...

En myöskään koe ongelmaksi sammahtelua, jos peli lähtee sanmantein käyntiin, ilman mitään poppakonseteja. Meillä kylmänä saattaa kone stumpata kerran tai pari, ennenkuin se lämpenee, mutta lämpimänä en ainakaan muista, että se olisi tätä esiintynyt.

Tuo seoksen ruuvailu mielestäni kuuluu ainakin uusissa peleissä maahantuonti-/luovutustarkastuksen tai viimeistään ensimmäisen huollon hommiin. Iäkkäämmissä, joissa saattaa esiintyä jostain paikoista ohivuotoa, kulumaa yms., niin niissä joutuu seosta korjailemaan.

Mun mielestä tuo ylilämmöistä kertova merkkivalo on lähinnä informatiivista arvoa omaava merkkivalo, joka ei kerro täyttä totuutta, vaan tässäkin asiassa pitää käyttää tervettä maalaisjärkeä.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
Vastaa Viestiin