Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella
Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella
Öljyn tummuus tulee märkäkytkimestä, joka taas väkisinkin pitää vaihtovälit tiheänä koska kytkin "tuhoaa" öljyt nopeammin kuin ulkoisella kytkimellä varustetuissa värkeissä.
Kylätason mönkijäkuski
- Stobe
- 4WD
- Viestit: 239
- Liittynyt: 28 Helmi 2007 17:00
- Mönkijä:: Dinli 904 560cc
- Paikkakunta: Uusimaa/Sawo
Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3408
Kelpaakos tuollainen öljy yamahan kytkimelle vai pitääkö olla vielä jotain muita lisäaineita seassa?
Kelpaakos tuollainen öljy yamahan kytkimelle vai pitääkö olla vielä jotain muita lisäaineita seassa?
"No jos kokeillaan vielä vauhdin kanssa?"
Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella
kelpaa... tuo on hyvä ölppä ainakin minusta.. jaso ma löytyy
DIY
Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella
Tuo 5100 Motul on hyvä perusöljy (myös suht tehokkaillekin 4T) moottoripyörille, joissa siis märkäkytkin, ja sitä käytän itse mönkkäriinkin kesällä.
Talveksi jotain 5W-XX Jaso MA luokitettua öljyä, mutta niitä onkin vähän vaikeampi löytää.
Tämä on yksi vaihtoehto ja on vielä aika halpaa:
http://www.hondabikes.fi/varusteet-ja-t ... 0-4-litraa
Talveksi jotain 5W-XX Jaso MA luokitettua öljyä, mutta niitä onkin vähän vaikeampi löytää.
Tämä on yksi vaihtoehto ja on vielä aika halpaa:
http://www.hondabikes.fi/varusteet-ja-t ... 0-4-litraa
CPI XS 250
Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella
10w-40 olisi lähempänä valmistajan suositusta, ja hintakin halvempi: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3409 Jos kyseessä on nestejäähdytteinen mönkijä, en näe mitään etuja 10w-50 öljyn käytössä.Stobe kirjoitti:http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3408
Kelpaakos tuollainen öljy yamahan kytkimelle vai pitääkö olla vielä jotain muita lisäaineita seassa?
Kytkinhän se toki öljyjä sotkee. Ainut mikä yllätti oli se, että miten nopeasti sotkee. Mönkijä on mulla nykyisin "mökkimopona", joten ajomäärät ovat sen verran vähäiset, että öljynvaihdon ajankohta katsotaan kalenterista. Niin ja se bensanhaju. Bensahanan pidän kiinni säilytyksen aikana, joten kaasuttimestakaan ne bensat eivät ole suoraan koneeseen päässeet. Kylmäkäynnistyksessä aina jonkin verran bensaa pääsee öljyn sekaan, mutta pitäisi sen bensan sieltä sitten haihtua, kun öljyt kunnolla lämpenee.
Korjausoppaassa neuvottiin varmistamaan öljynkierto öljynvaihdon jälkeen löysäämällä tämä ruuvi: http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... 142007.jpg Öljyä pitäisi tulla minuutin kuluessa käynnistyksestä. Öljynpainevaloahan ei laitteessa ole, joten tällä keinoin varmistetaan, että öljy lähtee kiertämään. Jäin miettimään, että kuinka monessa maksullisessa huoltoliikkeessä asian tarkistavat. Mun käytettävissä olevat puitteet huoltotoimenpiteisiin alkavat olla aika hyvällä mallilla: http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... 134344.jpg

Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella
Ainakin mulla 250 rallyssä vaatii yli 10 asteen pakkasella liikkeelle lähtiessä aika reippaasti kierrettä, että puree kytkin 10-40 -öljyllä kunnolla kiinni. Lämmettyään toimii paremmin.
Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella
Kelpaa mainiosti, käsitykseni mukaan Motul valmistaa Yamalube öljyt. 10w50 on hyvä valinta kuumille kesäkeleille ja esteröinti parantaa voitelua ääri olosuhteissa.Stobe kirjoitti:http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3408
Kelpaakos tuollainen öljy yamahan kytkimelle vai pitääkö olla vielä jotain muita lisäaineita seassa?
Kylätason mönkijäkuski
Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella
Valmistajan suositusten mukaan 10w-40 öljyillä voi ajaa aina +40 asteen lämpötiloihin asti (näin siis ainakin Grizzly 450 kanssa asian laita). Jos Suomessa menee ulkoilman lämpö yli +40 astetta joskus, niin tuskin siinä kelissä kovin rankkaa ajoa tulee harrastettua mönkijällä. Eivät mainitse 10w-50 öljystä mitään, mutta 20w-50 öljyllä voisi ajaa +45 asteen lämpötilassa. Eli ei kovin mainittavaa hyötyä siitä 10w-50 öljystä ole senkään puolesta.
- nesto
- 4WD
- Viestit: 139
- Liittynyt: 23 Loka 2012 21:20
- Mönkijä:: Yamaha Kodiak 450 -06
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella
Kävin tänään ostamassa purnukan bel ray thumper 10w-40 jaso ma2 öljyä..
Kait se tuohon kodiakkiin sopii, kun tuo JASO MA teksti löytyy. Rupesin vain miettimään tuota jaso ma2 merkintää. Mitä toi kakkonen tuossa perässä meinaa?
Kait se tuohon kodiakkiin sopii, kun tuo JASO MA teksti löytyy. Rupesin vain miettimään tuota jaso ma2 merkintää. Mitä toi kakkonen tuossa perässä meinaa?

"Olisinpa tullut toiseksi ja Henri olisi yhä elossa" -Bruno Saby, Korsika 1986-
Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella
Kyllä käy...
edit: se on vaan joku paremmuus aste siitä lisäaineistuksesta minun käsityksen mukaan.... vähän ku öljyssä API luokitukset esim SL, SM, SN
edit: se on vaan joku paremmuus aste siitä lisäaineistuksesta minun käsityksen mukaan.... vähän ku öljyssä API luokitukset esim SL, SM, SN
DIY
Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella
"MA2" soveltuu märkäkytkimelle, ja lisäksi niihin ajoneuvoihin, joissa on katalysaattori. Ainakin tämän sivuston mukaan, jonka löysin googlella: http://www.whitedogbikes.com/whitedogbl ... -ma2-mean/
Kodiak:issa taisi olla pitkälti sama kone kuin Grizzlyssä. Jos on tarvetta yli -10 asteen pakkasilla käynnistellä pihalta, niin saisi olla juoksevampaa öljyä kuin 10w-40 öljy on. Öljy ja sitä kautta voitelu toimii hyvin vasta kuumana. Eli yhtä juoksevana kuin se kuumasta koneesta pois laskettaessa on. 10w-40 on melkoista tervaa kovalla (enemmän kuin -10 asteen) pakkasilla, eikä siten voitele kuten pitäisi.
Kodiak:issa taisi olla pitkälti sama kone kuin Grizzlyssä. Jos on tarvetta yli -10 asteen pakkasilla käynnistellä pihalta, niin saisi olla juoksevampaa öljyä kuin 10w-40 öljy on. Öljy ja sitä kautta voitelu toimii hyvin vasta kuumana. Eli yhtä juoksevana kuin se kuumasta koneesta pois laskettaessa on. 10w-40 on melkoista tervaa kovalla (enemmän kuin -10 asteen) pakkasilla, eikä siten voitele kuten pitäisi.
- nesto
- 4WD
- Viestit: 139
- Liittynyt: 23 Loka 2012 21:20
- Mönkijä:: Yamaha Kodiak 450 -06
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella
Mönkijää säilytän (aina) lämpöisessä tallissa, jossa lämpötila +5c - +20c.
Ja yleensä annan koneen käydä vähintään 5min ennenkuin lähden sillä liikkeelle. Eli pitäisi koneenkin olla siinä jo hieman ainakin lämmenny.
En usko, ettenkö tuolla öljyllä selviäisi.. Varsinkin jos on tälläisiä kelejä kuten nyt vuoden vaihteessa
Ja yleensä annan koneen käydä vähintään 5min ennenkuin lähden sillä liikkeelle. Eli pitäisi koneenkin olla siinä jo hieman ainakin lämmenny.
En usko, ettenkö tuolla öljyllä selviäisi.. Varsinkin jos on tälläisiä kelejä kuten nyt vuoden vaihteessa

"Olisinpa tullut toiseksi ja Henri olisi yhä elossa" -Bruno Saby, Korsika 1986-
Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella
Toki tallista käynnistäminen on eri juttu, ja silloin kesäöljytkin toimivat hyvin.
Mitä nopeammin käynnistyksen jälkeen lähtee ajoon, sen parempi. Ohjekirjakin muistaakseni neuvoo lämmittämään konetta vain sen aikaa, kunnes kone käy ja toimii ilman ryyppyä. En millään muista meneekö siihen 5 minuuttia, vai vähemmän. Se vaan on mäntämoottereiden huono puoli, että kylmää konetta paikallaan käytettäessä moottoriöljyn sekaan pääsee aina bensaa. Bensa öljyn seassa ei ole hyväksi voiteluominaisuuksille. Siksi parempi lähteä ajoon heti kun kone ottaa kaasua vastaan kakostelematta, jotta kone lämpenisi mahdollisimman pian. Ei silti kannata revitellä kylmää konetta, mutta sillai maltillisella rasituksella lämpenee nopeammin, kuin paikallaan käyttämällä.
Mitä nopeammin käynnistyksen jälkeen lähtee ajoon, sen parempi. Ohjekirjakin muistaakseni neuvoo lämmittämään konetta vain sen aikaa, kunnes kone käy ja toimii ilman ryyppyä. En millään muista meneekö siihen 5 minuuttia, vai vähemmän. Se vaan on mäntämoottereiden huono puoli, että kylmää konetta paikallaan käytettäessä moottoriöljyn sekaan pääsee aina bensaa. Bensa öljyn seassa ei ole hyväksi voiteluominaisuuksille. Siksi parempi lähteä ajoon heti kun kone ottaa kaasua vastaan kakostelematta, jotta kone lämpenisi mahdollisimman pian. Ei silti kannata revitellä kylmää konetta, mutta sillai maltillisella rasituksella lämpenee nopeammin, kuin paikallaan käyttämällä.
- nesto
- 4WD
- Viestit: 139
- Liittynyt: 23 Loka 2012 21:20
- Mönkijä:: Yamaha Kodiak 450 -06
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella
Emil kirjoitti:Toki tallista käynnistäminen on eri juttu, ja silloin kesäöljytkin toimivat hyvin.
Mitä nopeammin käynnistyksen jälkeen lähtee ajoon, sen parempi. Ohjekirjakin muistaakseni neuvoo lämmittämään konetta vain sen aikaa, kunnes kone käy ja toimii ilman ryyppyä. En millään muista meneekö siihen 5 minuuttia, vai vähemmän. Se vaan on mäntämoottereiden huono puoli, että kylmää konetta paikallaan käytettäessä moottoriöljyn sekaan pääsee aina bensaa. Bensa öljyn seassa ei ole hyväksi voiteluominaisuuksille. Siksi parempi lähteä ajoon heti kun kone ottaa kaasua vastaan kakostelematta, jotta kone lämpenisi mahdollisimman pian. Ei silti kannata revitellä kylmää konetta, mutta sillai maltillisella rasituksella lämpenee nopeammin, kuin paikallaan käyttämällä.
Oolrait! Kiitoksia neuvoista.

Ei taida ihan 5min mennä, kun ryyppyä ei enää tarvi. Mutta tupakin polton, kypärän ja hanskojen laiton ajan mönkijä mulla aina lämpenee. Tiedä sitte onko se just toi 5min mistä puhuin, mut eniveis. Näillä öljyillä mennään mitä on ostettukkin

"Olisinpa tullut toiseksi ja Henri olisi yhä elossa" -Bruno Saby, Korsika 1986-