Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Öljyn tummuus tulee märkäkytkimestä, joka taas väkisinkin pitää vaihtovälit tiheänä koska kytkin "tuhoaa" öljyt nopeammin kuin ulkoisella kytkimellä varustetuissa värkeissä.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Stobe
4WD
Viestit: 239
Liittynyt: 28 Helmi 2007 17:00
Mönkijä:: Dinli 904 560cc
Paikkakunta: Uusimaa/Sawo

Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella

Viesti Kirjoittaja Stobe »

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3408

Kelpaakos tuollainen öljy yamahan kytkimelle vai pitääkö olla vielä jotain muita lisäaineita seassa?
"No jos kokeillaan vielä vauhdin kanssa?"
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

kelpaa... tuo on hyvä ölppä ainakin minusta.. jaso ma löytyy
DIY
zepe
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Marras 2011 16:46

Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella

Viesti Kirjoittaja zepe »

Tuo 5100 Motul on hyvä perusöljy (myös suht tehokkaillekin 4T) moottoripyörille, joissa siis märkäkytkin, ja sitä käytän itse mönkkäriinkin kesällä.
Talveksi jotain 5W-XX Jaso MA luokitettua öljyä, mutta niitä onkin vähän vaikeampi löytää.
Tämä on yksi vaihtoehto ja on vielä aika halpaa:
http://www.hondabikes.fi/varusteet-ja-t ... 0-4-litraa
CPI XS 250
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella

Viesti Kirjoittaja Emil »

Stobe kirjoitti:http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3408

Kelpaakos tuollainen öljy yamahan kytkimelle vai pitääkö olla vielä jotain muita lisäaineita seassa?
10w-40 olisi lähempänä valmistajan suositusta, ja hintakin halvempi: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3409 Jos kyseessä on nestejäähdytteinen mönkijä, en näe mitään etuja 10w-50 öljyn käytössä.

Kytkinhän se toki öljyjä sotkee. Ainut mikä yllätti oli se, että miten nopeasti sotkee. Mönkijä on mulla nykyisin "mökkimopona", joten ajomäärät ovat sen verran vähäiset, että öljynvaihdon ajankohta katsotaan kalenterista. Niin ja se bensanhaju. Bensahanan pidän kiinni säilytyksen aikana, joten kaasuttimestakaan ne bensat eivät ole suoraan koneeseen päässeet. Kylmäkäynnistyksessä aina jonkin verran bensaa pääsee öljyn sekaan, mutta pitäisi sen bensan sieltä sitten haihtua, kun öljyt kunnolla lämpenee.

Korjausoppaassa neuvottiin varmistamaan öljynkierto öljynvaihdon jälkeen löysäämällä tämä ruuvi: http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... 142007.jpg Öljyä pitäisi tulla minuutin kuluessa käynnistyksestä. Öljynpainevaloahan ei laitteessa ole, joten tällä keinoin varmistetaan, että öljy lähtee kiertämään. Jäin miettimään, että kuinka monessa maksullisessa huoltoliikkeessä asian tarkistavat. Mun käytettävissä olevat puitteet huoltotoimenpiteisiin alkavat olla aika hyvällä mallilla: http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... 134344.jpg :wink:
naukja2
6WD
Viestit: 455
Liittynyt: 13 Helmi 2012 18:22

Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella

Viesti Kirjoittaja naukja2 »

Ainakin mulla 250 rallyssä vaatii yli 10 asteen pakkasella liikkeelle lähtiessä aika reippaasti kierrettä, että puree kytkin 10-40 -öljyllä kunnolla kiinni. Lämmettyään toimii paremmin.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Stobe kirjoitti:http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3408

Kelpaakos tuollainen öljy yamahan kytkimelle vai pitääkö olla vielä jotain muita lisäaineita seassa?
Kelpaa mainiosti, käsitykseni mukaan Motul valmistaa Yamalube öljyt. 10w50 on hyvä valinta kuumille kesäkeleille ja esteröinti parantaa voitelua ääri olosuhteissa.
Kylätason mönkijäkuski
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella

Viesti Kirjoittaja Emil »

Valmistajan suositusten mukaan 10w-40 öljyillä voi ajaa aina +40 asteen lämpötiloihin asti (näin siis ainakin Grizzly 450 kanssa asian laita). Jos Suomessa menee ulkoilman lämpö yli +40 astetta joskus, niin tuskin siinä kelissä kovin rankkaa ajoa tulee harrastettua mönkijällä. Eivät mainitse 10w-50 öljystä mitään, mutta 20w-50 öljyllä voisi ajaa +45 asteen lämpötilassa. Eli ei kovin mainittavaa hyötyä siitä 10w-50 öljystä ole senkään puolesta.
Avatar
nesto
4WD
Viestit: 139
Liittynyt: 23 Loka 2012 21:20
Mönkijä:: Yamaha Kodiak 450 -06
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella

Viesti Kirjoittaja nesto »

Kävin tänään ostamassa purnukan bel ray thumper 10w-40 jaso ma2 öljyä..
Kait se tuohon kodiakkiin sopii, kun tuo JASO MA teksti löytyy. Rupesin vain miettimään tuota jaso ma2 merkintää. Mitä toi kakkonen tuossa perässä meinaa? :shock:
"Olisinpa tullut toiseksi ja Henri olisi yhä elossa" -Bruno Saby, Korsika 1986-
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

Kyllä käy...
edit: se on vaan joku paremmuus aste siitä lisäaineistuksesta minun käsityksen mukaan.... vähän ku öljyssä API luokitukset esim SL, SM, SN
DIY
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella

Viesti Kirjoittaja Emil »

"MA2" soveltuu märkäkytkimelle, ja lisäksi niihin ajoneuvoihin, joissa on katalysaattori. Ainakin tämän sivuston mukaan, jonka löysin googlella: http://www.whitedogbikes.com/whitedogbl ... -ma2-mean/

Kodiak:issa taisi olla pitkälti sama kone kuin Grizzlyssä. Jos on tarvetta yli -10 asteen pakkasilla käynnistellä pihalta, niin saisi olla juoksevampaa öljyä kuin 10w-40 öljy on. Öljy ja sitä kautta voitelu toimii hyvin vasta kuumana. Eli yhtä juoksevana kuin se kuumasta koneesta pois laskettaessa on. 10w-40 on melkoista tervaa kovalla (enemmän kuin -10 asteen) pakkasilla, eikä siten voitele kuten pitäisi.
Avatar
nesto
4WD
Viestit: 139
Liittynyt: 23 Loka 2012 21:20
Mönkijä:: Yamaha Kodiak 450 -06
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella

Viesti Kirjoittaja nesto »

Mönkijää säilytän (aina) lämpöisessä tallissa, jossa lämpötila +5c - +20c.
Ja yleensä annan koneen käydä vähintään 5min ennenkuin lähden sillä liikkeelle. Eli pitäisi koneenkin olla siinä jo hieman ainakin lämmenny.

En usko, ettenkö tuolla öljyllä selviäisi.. Varsinkin jos on tälläisiä kelejä kuten nyt vuoden vaihteessa :lol:
"Olisinpa tullut toiseksi ja Henri olisi yhä elossa" -Bruno Saby, Korsika 1986-
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella

Viesti Kirjoittaja Emil »

Toki tallista käynnistäminen on eri juttu, ja silloin kesäöljytkin toimivat hyvin.

Mitä nopeammin käynnistyksen jälkeen lähtee ajoon, sen parempi. Ohjekirjakin muistaakseni neuvoo lämmittämään konetta vain sen aikaa, kunnes kone käy ja toimii ilman ryyppyä. En millään muista meneekö siihen 5 minuuttia, vai vähemmän. Se vaan on mäntämoottereiden huono puoli, että kylmää konetta paikallaan käytettäessä moottoriöljyn sekaan pääsee aina bensaa. Bensa öljyn seassa ei ole hyväksi voiteluominaisuuksille. Siksi parempi lähteä ajoon heti kun kone ottaa kaasua vastaan kakostelematta, jotta kone lämpenisi mahdollisimman pian. Ei silti kannata revitellä kylmää konetta, mutta sillai maltillisella rasituksella lämpenee nopeammin, kuin paikallaan käyttämällä.
Avatar
nesto
4WD
Viestit: 139
Liittynyt: 23 Loka 2012 21:20
Mönkijä:: Yamaha Kodiak 450 -06
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Hyvä syy käyttää 5W-40 öljyä talvella

Viesti Kirjoittaja nesto »

Emil kirjoitti:Toki tallista käynnistäminen on eri juttu, ja silloin kesäöljytkin toimivat hyvin.

Mitä nopeammin käynnistyksen jälkeen lähtee ajoon, sen parempi. Ohjekirjakin muistaakseni neuvoo lämmittämään konetta vain sen aikaa, kunnes kone käy ja toimii ilman ryyppyä. En millään muista meneekö siihen 5 minuuttia, vai vähemmän. Se vaan on mäntämoottereiden huono puoli, että kylmää konetta paikallaan käytettäessä moottoriöljyn sekaan pääsee aina bensaa. Bensa öljyn seassa ei ole hyväksi voiteluominaisuuksille. Siksi parempi lähteä ajoon heti kun kone ottaa kaasua vastaan kakostelematta, jotta kone lämpenisi mahdollisimman pian. Ei silti kannata revitellä kylmää konetta, mutta sillai maltillisella rasituksella lämpenee nopeammin, kuin paikallaan käyttämällä.

Oolrait! Kiitoksia neuvoista.
\:D/

Ei taida ihan 5min mennä, kun ryyppyä ei enää tarvi. Mutta tupakin polton, kypärän ja hanskojen laiton ajan mönkijä mulla aina lämpenee. Tiedä sitte onko se just toi 5min mistä puhuin, mut eniveis. Näillä öljyillä mennään mitä on ostettukkin :lol:
"Olisinpa tullut toiseksi ja Henri olisi yhä elossa" -Bruno Saby, Korsika 1986-
Vastaa Viestiin