Grizzly 450 IRS pohjapanssari
Re: Grizzly 450 IRS pohjapanssari
Laitoin tuonne kuvia meidän pohjapanssariratkaisusta: http://elappala.kuvat.fi/kuvat/
Panssari on valmistettu 8 mm pehd-levystä, jota saa näköjään Lappeenrannasta melko edullisesti edelleenkin (50€/mm2). Tehtiin kyseisestä muovista myös autooni pohjapanssari. Mönkijän panssaria taivuteltiin tuollaista mattopuhallinta apuna käyttäen. Paineilmalla on hyvä jäähdyttää muotoon saatu taitos.
Panssarin takaosassa ei taitoksia juuri ole, mitä nyt hieman takatukivarsien kohdalla. Astinlautojen takapuolelta panssari on vain yhdellä ruuvilla kiinni, joten kyllähän tuo melkoisesti aluksi rämisi. Tällä hetkellä taitaa olla niin paljon mujua panssarin ja pohjan välissä, että eipä juuri rämise. Sen verran tuota piti vielä myöhemmin modata, että roppujen kohdalle tehtiin isot reiät, joiden nurkat veistettiin loiviksi. Kiinnitys panssarissa on hoidettu pitkälti ruuvi-mutteri-yhdistelmillä, niin päin että mutterit ovat pohjan ulkopuolella. Asennus on siis melko kiinteä, niin ettei sitä juuri halua irroittaa ja asentaa uudelleen. Osa ruuveista on kiinni alkuperäisissä muttereissa, mutta taisi suurin osa alkuperäisistä muttereista irrota kun hakattiin piikeillä reikien paikkojen merkkejä.
Panssari on valmistettu 8 mm pehd-levystä, jota saa näköjään Lappeenrannasta melko edullisesti edelleenkin (50€/mm2). Tehtiin kyseisestä muovista myös autooni pohjapanssari. Mönkijän panssaria taivuteltiin tuollaista mattopuhallinta apuna käyttäen. Paineilmalla on hyvä jäähdyttää muotoon saatu taitos.
Panssarin takaosassa ei taitoksia juuri ole, mitä nyt hieman takatukivarsien kohdalla. Astinlautojen takapuolelta panssari on vain yhdellä ruuvilla kiinni, joten kyllähän tuo melkoisesti aluksi rämisi. Tällä hetkellä taitaa olla niin paljon mujua panssarin ja pohjan välissä, että eipä juuri rämise. Sen verran tuota piti vielä myöhemmin modata, että roppujen kohdalle tehtiin isot reiät, joiden nurkat veistettiin loiviksi. Kiinnitys panssarissa on hoidettu pitkälti ruuvi-mutteri-yhdistelmillä, niin päin että mutterit ovat pohjan ulkopuolella. Asennus on siis melko kiinteä, niin ettei sitä juuri halua irroittaa ja asentaa uudelleen. Osa ruuveista on kiinni alkuperäisissä muttereissa, mutta taisi suurin osa alkuperäisistä muttereista irrota kun hakattiin piikeillä reikien paikkojen merkkejä.
Re: Grizzly 450 IRS pohjapanssari
Täällä kyseltiin piirustuksia pohjapanssariin. Kun panssarin rakensin, koetin dokumentoida hommaa jollain tavalla. Kysyjä lienee panssarinsa saanut.
Kyseessä siis Grizzly 450 YFM -12.
Homma alkoi vanhan, etäisesti pohjapanssaria muistuttavan muovirimpulan irroituksella. Rikki se oli, kuitenkin kahtena kappaleena, jollaisena se oli Yamahan tehtailla asennettu.
Istutin mönkijän pyllylleen ja tein vanhaa muovirimpulaa hyväksikäyttäen aaltopahvista mallin. Tästä otin mitat jotka siirsin 8mm:n polyeteenilevylle. Määritin keskikohdan leveyssuunnassa, josta mitat ovat merkitty. Kun kappale on symmetrinen, sama mitta halkaisijan molemmille puolille. Pituudessa mitat ovat lähempään päätyyn.
http://kuvablogi.com/nayta/3472530/
http://kuvablogi.com/nayta/3472531/
Kuvassa oleva levy ei ole täysimittainen(200X100cm). 150 cm ei riitä keulaan asti. Keulakappale rakennetaan erikseen. Myöskin leveydestä puuttuu 7cm.
Mittapisteet:
http://kuvablogi.com/nayta/3472532/
http://kuvablogi.com/nayta/3472533/ se suttuinen merkintä on 42cm.
Tässä sahattuna: http://kuvablogi.com/nayta/3472529/
Sahana käytin puuterällä varustettua pistosahaa. Mitoitus vaikuttaa onnistuneelta http://kuvablogi.com/nayta/3472538/
Kiinnitysreikiä ei vielä ole. Levy on takarenkaiden päällä. Reikäpaikat määritin kahden teroitetun kierretangon pätkillä:
http://kuvablogi.com/nayta/3472536/
Yhden keskilinjalla olevan reiän mitoitin vanhan rimpulan avulla. Kiersin pätkät kiinnysreikiin sopivalle korkeudella, pulttasin levyn jo tehdystä reiästä kiinni. Napautus vasaralla kierretangon kohdalle, ja tarkka reiän paikka on määritelty.
Levy on pulteilla paikallaan ja käynnissä pyörän aukkojen määritys:
http://kuvablogi.com/nayta/3472524/
http://kuvablogi.com/nayta/3472539/
Aukkojen sisäänjäävä osa oli liian pitkä, kun en saanut levyä taipumaan tarkoitetulla tavalla.
http://kuvablogi.com/nayta/3472535/
http://kuvablogi.com/nayta/3472534/
Päät taivutin laittamalla taitettavan osan ruuvipenkkiin ja kuumailmapuhaltimella lämmittämällä.
Keulapalan mitat ja vahvike. Vahvike tulee keularautojen poikkitukea vasten.
http://kuvablogi.com/nayta/3472527/
http://kuvablogi.com/nayta/3472525/
Tällainen siitä tuli:
http://kuvablogi.com/nayta/3472540/
http://kuvablogi.com/nayta/3472523/
Levyn jätepaloista rakennetaan tukivarsisuojat myöhemmin.
Kyseessä siis Grizzly 450 YFM -12.
Homma alkoi vanhan, etäisesti pohjapanssaria muistuttavan muovirimpulan irroituksella. Rikki se oli, kuitenkin kahtena kappaleena, jollaisena se oli Yamahan tehtailla asennettu.
Istutin mönkijän pyllylleen ja tein vanhaa muovirimpulaa hyväksikäyttäen aaltopahvista mallin. Tästä otin mitat jotka siirsin 8mm:n polyeteenilevylle. Määritin keskikohdan leveyssuunnassa, josta mitat ovat merkitty. Kun kappale on symmetrinen, sama mitta halkaisijan molemmille puolille. Pituudessa mitat ovat lähempään päätyyn.
http://kuvablogi.com/nayta/3472530/
http://kuvablogi.com/nayta/3472531/
Kuvassa oleva levy ei ole täysimittainen(200X100cm). 150 cm ei riitä keulaan asti. Keulakappale rakennetaan erikseen. Myöskin leveydestä puuttuu 7cm.
Mittapisteet:
http://kuvablogi.com/nayta/3472532/
http://kuvablogi.com/nayta/3472533/ se suttuinen merkintä on 42cm.
Tässä sahattuna: http://kuvablogi.com/nayta/3472529/
Sahana käytin puuterällä varustettua pistosahaa. Mitoitus vaikuttaa onnistuneelta http://kuvablogi.com/nayta/3472538/
Kiinnitysreikiä ei vielä ole. Levy on takarenkaiden päällä. Reikäpaikat määritin kahden teroitetun kierretangon pätkillä:
http://kuvablogi.com/nayta/3472536/
Yhden keskilinjalla olevan reiän mitoitin vanhan rimpulan avulla. Kiersin pätkät kiinnysreikiin sopivalle korkeudella, pulttasin levyn jo tehdystä reiästä kiinni. Napautus vasaralla kierretangon kohdalle, ja tarkka reiän paikka on määritelty.
Levy on pulteilla paikallaan ja käynnissä pyörän aukkojen määritys:
http://kuvablogi.com/nayta/3472524/
http://kuvablogi.com/nayta/3472539/
Aukkojen sisäänjäävä osa oli liian pitkä, kun en saanut levyä taipumaan tarkoitetulla tavalla.
http://kuvablogi.com/nayta/3472535/
http://kuvablogi.com/nayta/3472534/
Päät taivutin laittamalla taitettavan osan ruuvipenkkiin ja kuumailmapuhaltimella lämmittämällä.
Keulapalan mitat ja vahvike. Vahvike tulee keularautojen poikkitukea vasten.
http://kuvablogi.com/nayta/3472527/
http://kuvablogi.com/nayta/3472525/
Tällainen siitä tuli:
http://kuvablogi.com/nayta/3472540/
http://kuvablogi.com/nayta/3472523/
Levyn jätepaloista rakennetaan tukivarsisuojat myöhemmin.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Re: Grizzly 450 IRS pohjapanssari
TOIMII
hienoa jälkeä on... vaikka kantteja ei ookkaan pyöristetty

DIY
Re: Grizzly 450 IRS pohjapanssari
Yleisön pyynnöstä huolimatta: Pyöristetään, kunhan irti käytetäänjohny1332 kirjoitti:TOIMIIhienoa jälkeä on... vaikka kantteja ei ookkaan pyöristetty

Seuraavassa kehitysversiossa jätetään leikatut nurkat pyöreäksi
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
- apo
- 6WD
- Viestit: 404
- Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
- Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
- Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
- Viesti:
Re: Grizzly 450 IRS pohjapanssari
Näyttää hyvältä. Panssarin päältä saa varmaan hyvin mömmöt pestyä pois, kun astinlautojen kohdalta reunoja ei ole kantattu ylöpäin. Iron Balticin toteutusta ei tahdo ilman irrotusta saada kovinkaan helposti puhtaaksi, kun on joka puolelta reunat pokattu. Suojaa ja jäykkyyttähän se hieman tuo lisää, mutta kumminkin ja omaani olenkin surutta poraillut muutaman ylimääräisen reiän tätä varten.
- Iron Horse
- Noppeli
- Viestit: 13
- Liittynyt: 22 Elo 2013 12:46
- Mönkijä:: Grizzly 450 Dresel
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
Re: Grizzly 450 IRS pohjapanssari
Mielenkiintoinen aihe.. Sääli ettei nuo kuvalinkit enää toimi.
Re: Grizzly 450 IRS pohjapanssari
Sanopa hyvä kuvapalvelu niin heitän kuvat siihen. Ovat vielä tallella.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
- Iron Horse
- Noppeli
- Viestit: 13
- Liittynyt: 22 Elo 2013 12:46
- Mönkijä:: Grizzly 450 Dresel
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
Re: Grizzly 450 IRS pohjapanssari
Eipä ole juurikaan kokemusta noista kuvapalveluista, mutta ilmaisia lienee ainakin flickr.com ja picasaweb.
Re: Grizzly 450 IRS pohjapanssari
Postimage toimii hyvin ja helposti
Re: Grizzly 450 IRS pohjapanssari
Tässäpä kuvat.
http://postimg.org/gallery/7ecex7y6/
Lisänä yksi kuva takavinssistä jos joku haluaa sellaisen rakentaa.
http://postimg.org/gallery/7ecex7y6/
Lisänä yksi kuva takavinssistä jos joku haluaa sellaisen rakentaa.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"