Yamahan oman varikitin asennus Grizzly 700

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Yamahan oman varikitin asennus Grizzly 700

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Kytkentä kierrokset pienenee.. eli teho ja vääntö menee alemmas. Yleensä esim virirullat antaa koneen kiertää
enemmän ja näin aina teho heti saatavilla käyttöön kun annetaan happea.
Onhan viritys tapa... :wink: Meillä päin tehdään päinvastoin, mutta haetaankiin max tehoja.
Kytkimeen voi jousi laittaa rennommiksi niin ottaa käpälät heti kiinni.
Yleensä niitä kyllä jäykistetään että ottaa kiinni ylempänä ja lähdöt paranee.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Casull
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 03 Syys 2013 22:00
Mönkijä:: Grizzly 700
Paikkakunta: Nivala

Re: Yamahan oman varikitin asennus Grizzly 700

Viesti Kirjoittaja Casull »

Tuolla lisäpainohommalla haetaan (ja saavutetaankin... :wink: ) nopeampaa ja tarkemmin hallittavaa kytkeytymistä maastoajoon, suurempaa tehonkestoa pienemmän luiston takia ja sitäkautta kytkinkäpälät kestää paljon pidempään, varsinkin isommilla renkailla.
Täyden hyödyn tuosta saa jos samalla laittaa prikkoja ja/tai sorvaa lautasen.
Painojen lisäys vaikutti ainakin tuossa mun yksilössä niin että liikkeellelähdössä vääntöä tuntuu olevan renkaille tyrkyllä enemmän.
Todella lyhyen välityksen takia jaksaa varmasti sutia kaikilla neljälläkin.
Kytkentäkierrokset tippui ehkä sadalla tai kahdella, olemattoman vähän kuitenkin, ei tarvinut edes tyhjäkäyntiä tiputtaa.

Jäykemmät jouset antaa kyllä räväkämmän tuntuisen ja nopeamman täyskaasulähdön mutta hitaassa ajossa kytkin luistaa enemmän/herkemmin sekä pienin nopeus, joka ei kuluta kytkintä, kasvaa ja tehonkesto huononee.
Tehonkesto ei tosin varmaan ole ongelma ennekuin aletaan olla lähellä 60 heppaa konetehossa.

Rapakon takana tuo punttimuunnos on erityisen suosittu Rhinoissa, niissä kun kytkin joutuu tosi koville.

Kakkosvarin jousen jäykentäminen siirtää variaattorin toiminta-aluetta ylemmille kierroksille, eli pitää ikäänkuin pientä vaihdetta päällä pidempään, saattaa jopa syödä huippujakin.

Nämä on toki kaikki makuasioita, toinen haluaa todelliseen ryömintänopeuteen kykenevän piha- ja metsäkömpijän, toinen kisakelkkamaisen metsäautotiekiitäjän.

Minä haluan molemmat, siksi suunnitelmissa on reiluhko tehonlisäys ja pidemmälle vietyjä muutoksia 1-variaattoriin. :mrgreen:
-08 700 Grizzly, sorvattu 1-variaattori, lisäpainot kytkimessä, PC5+Autotune
Epävarma variaattoritukipäivystys ja variaattorin sorvaukset/jyrsinnät o4o5113911
larmatin
6WD
Viestit: 551
Liittynyt: 21 Marras 2010 21:18
Mönkijä:: Grizzly -12 700 Mudracer
Paikkakunta: Perttula

Re: Yamahan oman varikitin asennus Grizzly 700

Viesti Kirjoittaja larmatin »

Niin kai se on makuasia minkälaisen haluaa.

Onko kellään myydä jäykempää 2vari jousta, tekisi mieli kokeilla millainen siitä tulloo :biggrin:
Casull
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 03 Syys 2013 22:00
Mönkijä:: Grizzly 700
Paikkakunta: Nivala

Re: Yamahan oman varikitin asennus Grizzly 700

Viesti Kirjoittaja Casull »

Noita 2-varin jousia ei saa suomesta irrallisina mistään, eivät kuulu maahantuojan valikoimaan.
Pitää ostaa koko variaattorisarja joka on sikamaisen kallis siihen nähden mitä siinä on -> jousi variaattoriin, jäykemmät kytkinjouset ja kevyemmät rullan sisukset.
Sen pintakerroksen joutuu hommaamaan maahantuojalta erikseen.

Osat saa rapakon takaa yksittäin tilattuna halvemmalla. :roll:

Jousen joutuu tilaamaan Epin sivuilta tai mahdollisesti Ebaystä.

Kelkan jouset ei passaa, pitää olla omansa.

Halvimmalla pääset kokeilemaan kun laitat prikkoja vakiojousen alle, vaikka 4mm niin vaikutus tuntuu jo varmasti.
Harmi kun en älynny omastani mitata jousta kun se oli irti, olis mahdollisuus tehdä noitakin prikkoja just sen paksuisena kuin haluaa.
-08 700 Grizzly, sorvattu 1-variaattori, lisäpainot kytkimessä, PC5+Autotune
Epävarma variaattoritukipäivystys ja variaattorin sorvaukset/jyrsinnät o4o5113911
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Yamahan oman varikitin asennus Grizzly 700

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Ruotsista tilasin omaani jousen, kyseinen yritys ei taida enää olla toiminnassa.
Rikat eivät varmaan jousen vaihtoa korvaa mutta suuntaa voi saada.
Ruotsista ei tuu hirveesti kuluja kun sekin muistaakseni eu maa. Usasta kaikki maksaa tuplat suomeen.
Pinkki jousi taisi omassa olla. Väri erolla luokittelevat jousien tehoja.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Casull
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 03 Syys 2013 22:00
Mönkijä:: Grizzly 700
Paikkakunta: Nivala

Re: Yamahan oman varikitin asennus Grizzly 700

Viesti Kirjoittaja Casull »

Jotku on tilannu suoraan Epiltä, toimituskulut eivät käsittääkseni ole ihan tähtitieteelliset.
Oranssi jousi on jenkkifoorumien mukaan vain ihan vähän vakiota jäykempi.

Omaani laitoin 2mm:n rikan, vaikutti sekin just sen verran että sen huomasi.
-08 700 Grizzly, sorvattu 1-variaattori, lisäpainot kytkimessä, PC5+Autotune
Epävarma variaattoritukipäivystys ja variaattorin sorvaukset/jyrsinnät o4o5113911
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Yamahan oman varikitin asennus Grizzly 700

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Niin voi olla, omani ei ollut oranssi vaan puhuttiin pinkistä jousesta. Tästä nyt aikaa sanotaan noin 3 -4 vuotta.
Liekkö enää samalla kaavalla jouset. Kuitissakin luki että pink ja niin oli värikin.
Keltaisia olen nähnyt ainakin..muista väreistä en puhu kun en enää muista.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Casull
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 03 Syys 2013 22:00
Mönkijä:: Grizzly 700
Paikkakunta: Nivala

Re: Yamahan oman varikitin asennus Grizzly 700

Viesti Kirjoittaja Casull »

Tuolla Grizzlyjen jouset: http://www.epiperformance.com/secondary-6/

Oranssi on siis melkein sama kuin 700:n vakiojousi.
-08 700 Grizzly, sorvattu 1-variaattori, lisäpainot kytkimessä, PC5+Autotune
Epävarma variaattoritukipäivystys ja variaattorin sorvaukset/jyrsinnät o4o5113911
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Yamahan oman varikitin asennus Grizzly 700

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Mun jousi ei ollut kokonaan väritetty. Mustaa rautaa oleva jousi ja pinkki rantu vedetty
siihen sen jäykkyyden merkiksi. Oli keski jäykkyyttä eli ei heti vakiota seuraava.
Se oli yamaha 660 mallista ja 700 trapperiin sen laittelin.
Sitä paitsi en ole vieläkään värisokea :wink: Uso pois vaan puhutaan eri jousi tehosta.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Casull
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 03 Syys 2013 22:00
Mönkijä:: Grizzly 700
Paikkakunta: Nivala

Re: Yamahan oman varikitin asennus Grizzly 700

Viesti Kirjoittaja Casull »

Eikäku yritin tuoda esille sen että oranssi on lähes sama kuin 700:n vakio ettei kukaan sellaista tilaa jos haluaa muutoksen jonka huomaa. :)

Se sun tilaama jousi taisi olla Yamahan omia?
Tai ainaki eri merkkinen kuin Epi?
Olen siinä luulossa että Yamaha merkkaa jouset pelkällä väriraidalla, Epi maalaamalla koko jousen.
-08 700 Grizzly, sorvattu 1-variaattori, lisäpainot kytkimessä, PC5+Autotune
Epävarma variaattoritukipäivystys ja variaattorin sorvaukset/jyrsinnät o4o5113911
MR Jackpot
3WD
Viestit: 87
Liittynyt: 11 Huhti 2014 21:16
Mönkijä:: Can am
Paikkakunta: Tunturilappi

Re: Yamahan oman varikitin asennus Grizzly 700

Viesti Kirjoittaja MR Jackpot »

Mulla on laite kohta menossa huoltoon ja samalla miettinyt tuota Yamahan settiä,onko se hintansa väärti? Setissä on läjä tiivisteitä ja prikka.
Minun 700 Grizzlyssä 28" kumit ja haluan hitaan puolen hitaaksi.
Casull
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 03 Syys 2013 22:00
Mönkijä:: Grizzly 700
Paikkakunta: Nivala

Re: Yamahan oman varikitin asennus Grizzly 700

Viesti Kirjoittaja Casull »

Jos tuo alkuperäinen prikkasarja maksaa 70€+asennus ties mitä, niin sanoisin että vaikutus-hintasuhde on huono, mun mielestä siis.
Saman lopputuloksen saa laittamalla variaattorinn ihan jotain tarvikeshimmiprikkoja, maksaa jokusen hassun euron ja tunti pari rauhallista askartelua.
Tai tilaa multa valmiin kasan eripaksuisia jousiteräsprikkoja. ;)

Paras tulee jos tekee saman tempun kuin mulla eli sorvaa/sorvauttaa ykkäsvarin lautaseen eri kulman ja vaihtaa vähän lyhemmän hihnan.

Selitin nuo muutokset paremmin aiemmin tässä ketjussa.
-08 700 Grizzly, sorvattu 1-variaattori, lisäpainot kytkimessä, PC5+Autotune
Epävarma variaattoritukipäivystys ja variaattorin sorvaukset/jyrsinnät o4o5113911
Vastaa Viestiin