Staattori / Latausongelmat - Grizzly 700
Staattori / Latausongelmat - Grizzly 700
Hep,
Yhteenvetoa omista toilailuista staattorihommien kanssa.
Ensimmäisen sarjan (2007-2009) 700cc grizzlyissä esiintyy tiettävästi enemmän tai vähemmän ongelmia staatorien kanssa. Uudemmissa koppaan on tuotu erillinen öljykierto staattoria jäähdyttämään.
Itsellä alla vuosimallin 2007 Grizzly 700 laitteella on menty noin 3500 km ja kolmannen kerran pitäisi ottaa staattorin koppa auki. Turhaa hommaa siis. Lisävaloja ja kahvan- ja peukalonlämmittimet on olleet sähköä syömässä. Toisaalta nämä vaikuttaa merkityksettömiltä ohjaustehostimen ja vinssaus sessioiden rinnalla.
Alkuperäinen staattori kun kärähti niin otin auki ja käämein staattorin uusiksi. Yksi kela viidestätoista oli palanut karrelle. Uudelleen käämitty staattori toimi noin 20h kunnes meni oikosulkuun runkoa vasten. Turhaa hommaa siis.
Seuraavaksi tilasin kiinasta uuden hintaluokassa 50-60€. Sillä mentiin varmaan noin 1500 km. Nyt on taas käämitys oikosulussa runkoa vasten. Kiinalaisen staattori johtojen läpivienti ei koskaan tullut tiiviiksi ja läpiviennin välistä vuoti hieman öljyä. Olisi pitänyt alkujaan ymmärtää sotkea tiivisteliimalla koko läpivienti. Turhaa hommaa siis.
Alkuperäisen hankinta ei ole koskaan ollut vaihtoehto. Muistaakseni 600€ hintaluokkaa esittivät "marmorilla".
Onko jollakin kokemusta onko esim Moose Racing staattori kestävämpi alkupäiseen verrattuna.
Pikaohjeeni staattorivian hakuun:
-Etsi staattorilta tuleva 3-napainen liitin ja irroita se latauksensäätimeltä oikean takalokasuojan alta.
-Mittaa resistanssit kaikkien kolmen johtimen väliltä. Tulisi olla tasaisesti 0.108 ~ 0.132 ohm @ 20 °C
-Mittaa resistanssi laitteen rungon ja kunkin johtimen väliltä. Johtavuutta ei tulisi olla.
Laitteen voi myös käynnistää liittimen ollessa irti säätimeltä. Staattori tuottaa vaihtojännitettä tyhjäkäynnillä noin 27V ja kevyellä kaasulla 50V. Käytännössä laite ei lataa vaikka irtikytketty staattori tuottaa jännitettä, jos staattorin käämitys on oikosulussa runkoon.
Joku tietäjä voisi selittää myös, että onko niin, että staattori ylikuormittuu nimenomaan tyhjäkäynnillä, kun staattorin tuottama jännite on matala ja säädin yrittää ylläpitää latausjännitettä, jolloin virta kasvaa.
Semmosta...
Yhteenvetoa omista toilailuista staattorihommien kanssa.
Ensimmäisen sarjan (2007-2009) 700cc grizzlyissä esiintyy tiettävästi enemmän tai vähemmän ongelmia staatorien kanssa. Uudemmissa koppaan on tuotu erillinen öljykierto staattoria jäähdyttämään.
Itsellä alla vuosimallin 2007 Grizzly 700 laitteella on menty noin 3500 km ja kolmannen kerran pitäisi ottaa staattorin koppa auki. Turhaa hommaa siis. Lisävaloja ja kahvan- ja peukalonlämmittimet on olleet sähköä syömässä. Toisaalta nämä vaikuttaa merkityksettömiltä ohjaustehostimen ja vinssaus sessioiden rinnalla.
Alkuperäinen staattori kun kärähti niin otin auki ja käämein staattorin uusiksi. Yksi kela viidestätoista oli palanut karrelle. Uudelleen käämitty staattori toimi noin 20h kunnes meni oikosulkuun runkoa vasten. Turhaa hommaa siis.
Seuraavaksi tilasin kiinasta uuden hintaluokassa 50-60€. Sillä mentiin varmaan noin 1500 km. Nyt on taas käämitys oikosulussa runkoa vasten. Kiinalaisen staattori johtojen läpivienti ei koskaan tullut tiiviiksi ja läpiviennin välistä vuoti hieman öljyä. Olisi pitänyt alkujaan ymmärtää sotkea tiivisteliimalla koko läpivienti. Turhaa hommaa siis.
Alkuperäisen hankinta ei ole koskaan ollut vaihtoehto. Muistaakseni 600€ hintaluokkaa esittivät "marmorilla".
Onko jollakin kokemusta onko esim Moose Racing staattori kestävämpi alkupäiseen verrattuna.
Pikaohjeeni staattorivian hakuun:
-Etsi staattorilta tuleva 3-napainen liitin ja irroita se latauksensäätimeltä oikean takalokasuojan alta.
-Mittaa resistanssit kaikkien kolmen johtimen väliltä. Tulisi olla tasaisesti 0.108 ~ 0.132 ohm @ 20 °C
-Mittaa resistanssi laitteen rungon ja kunkin johtimen väliltä. Johtavuutta ei tulisi olla.
Laitteen voi myös käynnistää liittimen ollessa irti säätimeltä. Staattori tuottaa vaihtojännitettä tyhjäkäynnillä noin 27V ja kevyellä kaasulla 50V. Käytännössä laite ei lataa vaikka irtikytketty staattori tuottaa jännitettä, jos staattorin käämitys on oikosulussa runkoon.
Joku tietäjä voisi selittää myös, että onko niin, että staattori ylikuormittuu nimenomaan tyhjäkäynnillä, kun staattorin tuottama jännite on matala ja säädin yrittää ylläpitää latausjännitettä, jolloin virta kasvaa.
Semmosta...
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Staattori / Latausongelmat - Grizzly 700
Staattori ei ylikuormitu tyhjäkäynnillä. Säätäjä estää tyristorien avulla jännitteen liiallisen nousun. Generaattori toimii aina täydellä teholla. Se mitä ei pystytä käyttämään laitteisiin ja akkuun kulutetaan lämmöksi säätimessä ja osin staattorissa. Isommilla kierroksilla hukkalämpö on isompi.
Käämityksiä olen korjannut useita ja ne on toimineet mutta työ vaatii tarkkuutta onnistuakseen. Kunnollinen eristys ja kerroksien väliin epoksiliimaa estää tärinästä aiheutuneet oikosulut. Tarvikeosissa on yleensä juuri lakkaus ja eristykset muutenkin huonommin tehdyt kuin alkuperäisissä.
Käämityksiä olen korjannut useita ja ne on toimineet mutta työ vaatii tarkkuutta onnistuakseen. Kunnollinen eristys ja kerroksien väliin epoksiliimaa estää tärinästä aiheutuneet oikosulut. Tarvikeosissa on yleensä juuri lakkaus ja eristykset muutenkin huonommin tehdyt kuin alkuperäisissä.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
Re: Staattori / Latausongelmat - Grizzly 700
Jos tuota latausta vielä spekuloidaan....
Säädin pyrkii pitämään akulle vakiona esim 14.0V latausjännitteen. Näin ollen säätimeltä akkuun menee vakio teho kierrosluvusta huolimatta, jos kuorma ei muutu.
Jos säätimen ensiöpuolella jännite on matalampi kun kierroksia on vähän, niin saman tehon aikaansaamiseksi matalammalla jännitteellä täytyy syöttää säätimelle enemmän virtaa.
Korkeammilla kierroksilla säädin taas leikkaa enemmän latausta. Ei säädinkään dumppaa ylimääräistä tehoa minnekkään vaan nimenomaan transistoreilla tai muulla vastaavalla tavalla leikkaa virtaa. Lämpöä toki syntyy sivutuotteena aina kun sähkön kanssa ollaan tekemisissä.
Service manualin mukaan standard output 14.0V ja 35A @ 5000 rpm. Jos kuormaa ei olisi niin 490W tehon pukkaaminen säätimen 10cmx10cm siilistä ulos olisi mahdotonta.
Saatan olla väärässä, mutta tähän olis mielenkiintoista saada vastaus.
Säädin pyrkii pitämään akulle vakiona esim 14.0V latausjännitteen. Näin ollen säätimeltä akkuun menee vakio teho kierrosluvusta huolimatta, jos kuorma ei muutu.
Jos säätimen ensiöpuolella jännite on matalampi kun kierroksia on vähän, niin saman tehon aikaansaamiseksi matalammalla jännitteellä täytyy syöttää säätimelle enemmän virtaa.
Korkeammilla kierroksilla säädin taas leikkaa enemmän latausta. Ei säädinkään dumppaa ylimääräistä tehoa minnekkään vaan nimenomaan transistoreilla tai muulla vastaavalla tavalla leikkaa virtaa. Lämpöä toki syntyy sivutuotteena aina kun sähkön kanssa ollaan tekemisissä.
Service manualin mukaan standard output 14.0V ja 35A @ 5000 rpm. Jos kuormaa ei olisi niin 490W tehon pukkaaminen säätimen 10cmx10cm siilistä ulos olisi mahdotonta.
Saatan olla väärässä, mutta tähän olis mielenkiintoista saada vastaus.
Not just hard, YAMAHARD!
Re: Staattori / Latausongelmat - Grizzly 700
No kyllähän se lähti metsään jo toka lauseella. Ei se oo vakio teho. Jos ei oo kuormaa, ei oo tehoa. Jos jännite laskee niin teho laskee.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Re: Staattori / Latausongelmat - Grizzly 700
Noissahan oli takuukorjauskampanja. Omaani sain aikanaan osat ilmaiseksi vaikka laitteella oli jo 6 vuotta ikää. Staattori ja koko koppa ja joku lisä öljyputki tuli uusina osina.
esim. Muonion konepisteestä löytyy kivasti Grizzlyn purkuosia.
esim. Muonion konepisteestä löytyy kivasti Grizzlyn purkuosia.
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Staattori / Latausongelmat - Grizzly 700
45vuoden kokemuksella latausjärjestelmistä ja muutenkin sähkölaitteista voin sanoa ettei ole totta mönkijän ja moottoripyörän staattori-säädin tyypeillä.Yamahard kirjoitti:Säädin pyrkii pitämään akulle vakiona esim 14.0V latausjännitteen. Näin ollen säätimeltä akkuun menee vakio teho kierrosluvusta huolimatta, jos kuorma ei muutu.
Jos säätimen ensiöpuolella jännite on matalampi kun kierroksia on vähän, niin saman tehon aikaansaamiseksi matalammalla jännitteellä täytyy syöttää säätimelle enemmän virtaa.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
Re: Staattori / Latausongelmat - Grizzly 700
Mistä osanro laturiin jotta voisi hakee netistä halvempaa osaa?
Re: Staattori / Latausongelmat - Grizzly 700
Latausongelmat loppuivat, kun päivitettiin staattorin koppa öljykierrolliseen ja sujautettiin rapakon takaa tilattu Moose Racingin staattori.
Huollossa tiesivät, että täyssynteettisen öljyn käyttö olis osasyy staattorin palamiseen etenkin telojen kassa.
Huollossa tiesivät, että täyssynteettisen öljyn käyttö olis osasyy staattorin palamiseen etenkin telojen kassa.
Not just hard, YAMAHARD!
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Staattori / Latausongelmat - Grizzly 700
Oliko huollolla mitään hyvää perustetta, miksi täyssynteettinen öljy aiheuttaisi ongelmia? Tämä ei siis keljuilua, vaan ihan tiedon lisäämistä.Yamahard kirjoitti:Latausongelmat loppuivat, kun päivitettiin staattorin koppa öljykierrolliseen ja sujautettiin rapakon takaa tilattu Moose Racingin staattori.
Huollossa tiesivät, että täyssynteettisen öljyn käyttö olis osasyy staattorin palamiseen etenkin telojen kassa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Staattori / Latausongelmat - Grizzly 700
ja lisäkysymyksenä kompaten roosa999 kommenttia oliko käytetty sellaista täyssynteettistä öljyä mikä ei ole ollut JASO-ma hyväksyttyä, se selittäisi kyllä esim. keskipakokytkimen luistamisen joka siis aiheuttaa öljyn merkittävää kuumenemista ja tätä kautta myös staattorin\laturin ylikuumenemista ainakin teoriassa.... toinen asia että jos on paljon sähkökuormaa, lisävaloja vinssausta tms. rasittaa aina staattoria enemmän. öljy on ainut mikä jäähdyttää.
DIY