yamaha 450 grizzly

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Avatar
SvaR
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 07 Syys 2006 21:12
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja SvaR »

Roosa999 kirjoitti: Myöskin kysyjä kysyi sammahtamisista. Tätä murhetta esiintyy todistettavasti useammassa 700 cc grizzlyssä.

Mielestäni kysyjä on siis edelleen vailla kunnon vastausta.
Kun nyt tuo 700 satanen vedettiin keskusteluun mukaan niin heitetään siihen semmonen huomio, että -09 malliin tulleet muutokset poisti sammumiset ainakin minun kohdalla liki sata prosenttisesti. Eli ajettu n.160h ja yksi ainut stumppaus koko aikana tuona aikana. Entinen -07 taas sammui päivässä monasti.
On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Loistavaa...Näin sitä tietoa tihkuu. Eli onko mekaaninen juttu vai meneekö vanhemmat karttapäivityksellä?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
SvaR
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 07 Syys 2006 21:12
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja SvaR »

Roosa999 kirjoitti:Loistavaa...Näin sitä tietoa tihkuu. Eli onko mekaaninen juttu vai meneekö vanhemmat karttapäivityksellä?
Eipä riitä kartan päivitys, kun kansi koki muutoksen -09 malliin ja tulikohan tyhjäkäynnille jatkuva säätö. Ruiskunrunkokin muuttui tuossa mallissa.
Parannuksia tosiaan tuli sen verran että stumppailut jäi historiaan tuon mallin osalta.
On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja migu250 »

jara kirjoitti:Onko kelläään ollu ongelmia lämpöjen kans tai sammahtamista, meinaan samanlaisia ku 700:n kans? Jammua oon itekkin ostelemassa, mutt 550 tai 700 eps mallia...
Emil kirjoitti:Toteutuksesta riippuen, lämpöanturi saattaa toimittaa samalla vaikkapa ilmausruuvin virkaa. Olen semmoisenkin ratkaisun nähnyt. Pahimmillaan juuri anturin kohdalle syntyy ilmalukko, jolloin anturi ei saa tarkkaa tietoa nesteen lämpötilasta. Ja nyt kun muistelen ja jos muistan oikein, niin otsikon ajokissa lämpöanturi on sylinterinkannessa, aika ylhäällä. Sinne ylöshän se ilma kerääntyy, jos järjestelmässä ei ole riittävästi nestettä. Vajaassa järjestelmässä ei enää neste kierräkään niinkuin on tarkoitus.

Nestehän johtaa lämpöä tiheytensä vuoksi paljon tehokkaammin kuin huomattavasti ohuempi ilma.
Hiukan kärjistettynä pelkän moottorin ylilämmön merkkivaloon luottaminen on vähän sama kuin öljypinnan tarkkailu öljynpainevalon avulla. Kun merkkivalo syttyy, saattaa olla jo myöhäistä, jos neste on hävinnyt koneesta pikkuhiljaa.
Sori Emil pitänee kysyä, näin idioottina.
Esimekkisi on pikkaisen hatara, jos ilmaa anturinkohdalla kuten kirjoitit ja kysiset ominaisuudet kuin kirjoitit. Silloinhan anturin pitäisi aikaisemmin jo ilmoittaa "häiriötilanteesta".
Johtuen Kuumasta ilmahöyrystä antuia kohti, kun taas anturin ollessa "upoksissa" laimennettuun glykoliin tahi pelkkään veteen.
Tämähän on vaan omaa mutuani.
Veden kiertoo, ei vaikuta lämpötilan anturi joka sytyttää merkkivaloa vaan Termostaatti joka yleiseti on noin 80-90 asteessa aukeava
Jos tuntuu etta laite omassa käytössä "huudattaa flektiä" turhan paljon ja pitkään. Ratkaisuna on laitaa Termari esim. 60-80 asteinen.
Tienpäällä meillä on kyseisissä tapauksissa, tyylinä "lukita" termari aavistuksen auki jolloin vesi kiertää järjestelmää läpi vähän jatkuvasti ja jäähdyttää konetta samalla tehokkaammin ettei tule "kevyitä" lämpöleikkauksia.
Pasi S. kirjoitti:
Emil kirjoitti: Meillähän on happeakin bensassa. En tiedä onko rapakon toisella puolella happea bensassa. Happi kuitenkin merkitsee laihempaa seosta, jollei moottorinohjausjärjestelmä osaa lisätä polttoaineen määrää pakoputkessa olevan jäännöshapen perusteella. Ja jos amerikassa ajelevat matalampi oktaanisella bensalla, niin vähintään pitäisi sytytysennakkoa lisätä täällä meillä. Suurin osa varmaan/toivottavasti ajaa 98E5 bensalla täällä meillä.
Meidän 98 benza vastaa 93 Amerikkalaista.
Meidän tarvii rikastaa seosta 2-4% verrattuna USA benzaan, säätö kannattaa tehdä jos tietää koneen käyvän laihalla.

-Pasi S.


Siis koto Suomessa lisätään happe=ilmaa enemmän kuin Pure Jenkkilässä EU päästönormien takia jotka ovat tiukemma euroopassa kuin tuolla uudella mantereella.
Ilman lisäys ei ole että kone kävisi paremmin, vaan viherpiipittäjien takia. (ups anteeksi mollaus jotakuta ryhmää vastaan.)

Rikataminen taasen on polttoaineen syötön lisäys, oletettuun puristukseen.
(Sanottuna vähän kuin huikka päällä, kokoajan) automaatti huikathan tunnetusti kylmänä/viileänä on päällä ja kun ajellut jonkin aikaa "huikka=ryyppy" lähtee pois.
Manuaali versioissahan sitten on kuski portsarina/ tarjoilijana , kuulon ja tuntoaistinsa kanssa koska dokaaminen saapi loppua.
T: migu
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

migu250 kirjoitti: Siis koto Suomessa lisätään happe=ilmaa enemmän kuin Pure Jenkkilässä EU päästönormien takia jotka ovat tiukemma euroopassa kuin tuolla uudella mantereella.


Happi ei ole sama asia kuin "Ilma". http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilma
Jos hengittäisimme pelkkää happea, niin olisimme hetkessä aikas huonossa hapessa! :lol:

""Vuodesta 1991 alkaen Nesteen bensiini on sisältänyt oksygenaatteja. Aineet ovat MTBE (Metyylitertääributyylieetteri) ja TAME (Tertiääriamyylimetyyli- eetteri). Polttoaineessa on näin lisäaineistettuna vähintään 2 % happea (painosta).""

Niinkuin jo aiemmin sanoin, niin suomen bensiinissä olevan "hapen" takia on syytä rikastaa seosta, JOS kone käy laihalla.
Olen TÄHÄN asti ollut siinä uskossa, että suurimmassa osassa jenkki-osavaltioita on jopa tiukemmat päästönormit, kuin meillä EU:n alueella.

migu250 kirjoitti:Rikataminen taasen on polttoaineen syötön lisäys, oletettuun puristukseen.


Voitko Migu tarkentaa tuota lausettasi, koska en ymmärrä?
LUULIN, että rikastaminen on polttoaineen määrän kasvattamista suhteessa moottoin läpi pumppaamaan ilmaan.
LUULIN, että tietyn puristussuhteen omaava moottori saattaa nakuttaa, jos seos on liian laiha, mutta rikastaminen ei varsinaisesti estä naktusta, vaan silloin on käytettävä korkeampaa puristusta kestävää polttoainetta.

Sori jos Pasi ei tajuu, mutta olen aina valmis oppimaan uutta.

-Pasi S.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja migu250 »

migu250 kirjoitti:Rikataminen taasen on polttoaineen syötön lisäys, oletettuun puristukseen.


Voitko Migu tarkentaa tuota lausettasi, koska en ymmärrä?
LUULIN, että rikastaminen on polttoaineen määrän kasvattamista suhteessa moottoin läpi pumppaamaan ilmaan.
LUULIN, että tietyn puristussuhteen omaava moottori saattaa nakuttaa, jos seos on liian laiha, mutta rikastaminen ei varsinaisesti estä naktusta, vaan silloin on käytettävä korkeampaa puristusta kestävää polttoainetta.

Sori jos Pasi ei tajuu, mutta olen aina valmis oppimaan uutta.

-Pasi S.[/quote]
kaipa tähän tyyliin meinasin:

Käynnistettäessä rikastinläpän alle syntyvä alipaine imee polttoainetta, pääsuuttimeen ja seosputken kautta suihkuputkeen siitä edelleen kaasuttimen kurkkuun.
Samalla rikastinläppä raottuu alipaineen ja ilmavirran vaikutuksesta.
Tällöin moottori saa käynnistyksessä tarvittavan rikastetun polttoaine-ilma-seoksen. Moottorin lämmetessä rikastinläppä avautuu?
Jolloin seos tulee vähitellen laihemmaksi, kunnes rikastinläpän ollessa täysin auki saavutetaan normaali tyhjäkäyntiseos.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

migu250 kirjoitti:Veden kiertoo, ei vaikuta lämpötilan anturi joka sytyttää merkkivaloa vaan Termostaatti joka yleiseti on noin 80-90 asteessa aukeava
Jos tuntuu etta laite omassa käytössä "huudattaa flektiä" turhan paljon ja pitkään. Ratkaisuna on laitaa Termari esim. 60-80 asteinen.
Tienpäällä meillä on kyseisissä tapauksissa, tyylinä "lukita" termari aavistuksen auki jolloin vesi kiertää järjestelmää läpi vähän jatkuvasti ja jäähdyttää konetta samalla tehokkaammin ettei tule "kevyitä" lämpöleikkauksia.
Jos/kun aletaan puuhastelemaan termostaattien kanssa niin kannattaa huolehtia että moottori käy sille ominaisella käyntilämpötila alueella joten moottorin lämmöt on syytä mitata erillisellä mittarilla. Lambdattomat ruiskukoneet pitää polttoaineseoksen turhan rikkaalla jos moottori käy liian viileänä, myös moottorin kuluminen lisääntyy jos jatkuva käyntilämpötila on liian alhainen. Eli, raollaan oleva termari tai liian aikaisen aukeava termari ei aina ole oikotie onneen lämpöjen alentamisessa.
Kylätason mönkijäkuski
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

migu250 kirjoitti: Sori Emil pitänee kysyä, näin idioottina.
Esimekkisi on pikkaisen hatara, jos ilmaa anturinkohdalla kuten kirjoitit ja kysiset ominaisuudet kuin kirjoitit. Silloinhan anturin pitäisi aikaisemmin jo ilmoittaa "häiriötilanteesta".
Johtuen Kuumasta ilmahöyrystä antuia kohti, kun taas anturin ollessa "upoksissa" laimennettuun glykoliin tahi pelkkään veteen.
Tämähän on vaan omaa mutuani.
Pitäisi tietää tarkemmin mikä on ollut valmistajan mielestä ylilämpöä. Onko esim. 110 astetta. Vajaalla nestemäärällä jäähdytys ei toimi niinkuin on suunniteltu, mutta anturi ei kerro mitään, koska suurinta sallittua raja-arvoa ei ole ylitetty.

Tai jos nesteet ovat valuneet pois järjestelmästä mönkijän seistessä pidempään. Ilman nestettä merkkivalo todennäköisesti ei ehdi ikinä syttyä ennen moottoririkkoa.

Tai voihan varoitusjärjestelmäkin olla rikki. Lamppu särkynyt, tai johto irti taikka poikki.

Kannattaa nestemäärää ennen ajoon lähtöä vilkaista, ainakin joskus.
migu250 kirjoitti:Veden kiertoo, ei vaikuta lämpötilan anturi joka sytyttää merkkivaloa vaan Termostaatti joka yleiseti on noin 80-90 asteessa aukeava
Jos tuntuu etta laite omassa käytössä "huudattaa flektiä" turhan paljon ja pitkään. Ratkaisuna on laitaa Termari esim. 60-80 asteinen.
Tienpäällä meillä on kyseisissä tapauksissa, tyylinä "lukita" termari aavistuksen auki jolloin vesi kiertää järjestelmää läpi vähän jatkuvasti ja jäähdyttää konetta samalla tehokkaammin ettei tule "kevyitä" lämpöleikkauksia.
En keksi syytä, että miksi moottorin jäähdytysnesteen lämpötilaa pitää laskea valmistajan valitsemasta. Valmistaja on valinnut termostaatin sen mukaan, että palotilassa on sopivat olosuhteet polttoaineen ja ilman seoksen poltteluun. Nestehän saa mennä yli sadankin asteen, eikä se vielä kiehu, koska on paineistettuna siellä järjestelmässä.

Entä miksi flektin pyöriminen on pahasta? Sehän ei kerro siitä, että moottori olisi ylikuuma. Se kertoo, että alavesiletkussa on sen lämpöistä vettä, että jäähdyttimen jäähdytysteho ei ole ihan riittänyt. Jäähdyttimen jäähdytysteho ei riittänyt alhaisen ajonopeuden, jäähdyttimen likaisuuden, taikka jäähdyttimen liian pienen koon takia. Näistä kaksi ensimmäistä ovat todennäköisimpiä syitä Suomen olosuhteissa. Tietysti lisävarusteet saattavat heikentää ilmavirtaa jäähdyttäjälle. Vinssi, taikka pohjapanssari esimerkkeinä.

Sekin voi olla valmistajan valinta, että jäähdyttimen hiukan liian pientä kokoa tasapainotetaan flektiä useammin pyörittämällä. Eikä sekään ole väärin.

Mutta ei sitä mönkijään hyödytä paikallaan tyhjäkäyttää ja odotella että flekti sammuu. Kyllä sen voi sammuttaa, vaikka flekti pyöriikin. Tarkka mies haluaa tietysti tasata koneen lämpöjä ja tuuletella variaattoria tiukan ajon jälkeen tyhjäkäyttämällä. Mutta sittenkään ei kannata jäädä odottelemaan flektin sammumista, kun ei se välttämättä sammu "ikinä" tyhjäkäynnillä.
Swoop
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Maalis 2010 18:44

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Swoop »

Tuli parit videot vastaan kun tossa YouTubessa pyöriskelin. Mitä tuo 1mm shimmilevy tekee jonka laittavat tossa toisessa videossa?

http://www.youtube.com/watch?v=KlrPsU4p ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=k1FsGsI9 ... re=related
Einiinopee
6WD
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Maalis 2010 14:28
Mönkijä:: Ei ole vielä, sitte joskus.
Paikkakunta: Raahe

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Einiinopee »

Oliskohan rajoitin juttu. :)
"Peräpukaman ja visvasyylän risteytys,ei näytä edes silloin hyvältä kun katsoo pois päin."
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja apo »

Sillä chimmillä saa lyhennettyä välityksiä.
Oli aika selkeät videot. Se kiinnitti huomion, ettei ne laittanut varinrulliin ollenkaan rasvaa?
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

Jep, prikan kanssa remmi painuu hieman syvemmälle etummaisella hihnapyörällä, jolloin välitys kevenee/lyhenee.

Rasvaa ei laittanut, koska kehui asentamiensa rullien olevan "itsevoitelevia". Kumma vaan kun Yamaha ei ole tuommoisiin päätynyt, jos olisi hyvä juttu.

En ymmärtänyt miksi mutteri piti tärryttää mutterimopolla auki. Mutteri lähtee kyllä auki riittävän pitkällä vääntövarrellakin, ja kiristyshän pitää kuitenkin tehdä momenttiavaimella.
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja apo »

Aa, mä katselin ilman ääntä noi videot illalla, kun muu väki katsoi töllöä ja siksi ihmettelin sitä rasvattomuutta. Uudet palikat näyttikin pinnoitetulta, ainakin värinsä puolesta.
Ilmeisesti se toisiopuolen jousikin oli jäykempi, kuin alkuperäinen??? Täytyy katsoa myöhemmin uudestaan hiemat tarkemmin.
Onko mitään havaintoa, mikä on ensiövarin mutterin kiristysmomentti?
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Kyllä se äijä se momentin siinä mainitti,mutta mikähän se sitte oli???
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Swoop
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Maalis 2010 18:44

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Swoop »

Vois harkita omaan laitteeseen tommosta prikkaa. Hyvin se pikku puolella menee mut pakittaminen sit onkin yhtä pyllynreikää. Varsinkin nyt kun on noi 27" alla. Itse kiinnitin kanssa huomiota tohon ettei laittanu rasvoja rulliin.... Tiedä sitten kuin pitkä ikäset tollaset pinnotetut on... vaan voihan ne toki toimia hyvinkin.
Vastaa Viestiin