Yamaha Raptor YFM 700R

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Avatar
PepsiMoto
Tracks
Viestit: 1072
Liittynyt: 22 Joulu 2008 01:53
Mönkijä:: Rapu 787
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja PepsiMoto »

Tätä pitääkin nostella välillä ettei noi pantsemiehet mene ohi postauksien määrässä.

Noihin ääniin en osaa sanoa mitään, on niin paljon vaihtoehtoja, ja pitäisi melkein itse päästä kuuntelemaan.. Joskus aikanaan 350 raptorista kuului ihan pientä kolkatusta joka sitten aika nopeasti voimistui. Ruumiinavaus paljasti kiertokangen alapään laakerin pettäneen.
Mutta kun kerran ääniä koneesta kuuluu niin ei ole tehtävissä muuta kuin kone auki ja tutkimaan.
Tuo vaimea volina voisi viitata myös jonkun laakerin suuntaan.

Itselläni oli juuri samat kampurapähkäilyt, tuli luettua ja kyseltyä paljon. Hot Rod kammet on edullisemmasta päästä, suosituin on tuo +5mm. Kuitenkin käyttäjät jakautuu kahteen ryhmään, toisilla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia HR kampien kanssa ja toisilla on mennyt useampi kampi. Ja vaikka väitetään että HR on made in usa niin todellisuudessa ne valmistetaan kiinassa, niin sanoi Cuervo Racingin päällikkö.
Sitten on muita merkkejä kuten mm. Falicon ja Barker, ne on huippu tuotteita mutta niiden hinnat menee sitten jo tuhanteen tai vähän yli. Näiden hintaluokkien välissä ei ole mitään.
HR:stä kutenkin sen verran että minulla on tälläkin hetkellä vakio arvoilla oleva hot rodin kampi koneessa, takana on tällä hetkellä n.5000km ilman mitään ongelmia.
Avatar
Pablo
3WD
Viestit: 113
Liittynyt: 21 Elo 2008 23:30
Paikkakunta: Nokia

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Pablo »

Tapit vai laakeritko niissä on korkannut?

EDIT: Googlehan tuon näköjään kertoi :?
-Anssi
-Yamaha Raptor 727 2008 TL- ;)
Avatar
PepsiMoto
Tracks
Viestit: 1072
Liittynyt: 22 Joulu 2008 01:53
Mönkijä:: Rapu 787
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja PepsiMoto »

Jep.
Eli kiertokankia on mennyt poikki. Mutta niinkuin sanottu, monilla ne on kestäneet ilman ongelmia.
Avatar
Pablo
3WD
Viestit: 113
Liittynyt: 21 Elo 2008 23:30
Paikkakunta: Nokia

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Pablo »

PepsiMoto kirjoitti:Jep.
Eli kiertokankia on mennyt poikki. Mutta niinkuin sanottu, monilla ne on kestäneet ilman ongelmia.
Pikasella selauksella ei tullu kyllä kangen poikkimenoja vastaan , mut näitä muutama.

http://www.moddedraptor.com/community/r ... broke.html

Eli kampiakseli poikki limpun vierestä. Tommonen kun tulis täydestä laukasta, ni sais ruveta suunnittelee konetyypin vaihtoa :D

Jos noi Hot rodit on Kiina kamaa on ni ekana tulee aina mieleen paskat laakerit tai tinasta tehdyt Kangen alatappi/männäntappi, jotka vois periaattees päivittää paremmiks ennen asennusta, mut jos noin katkee ni melkein tekemätön paikka?

-Anssi

EDIT: Ja lisätään et varmaanki pieni osa käytössä olevista rikkoontuu, mut ainahan se harmittaa jos omalle kohdalle sattuu :?
-Yamaha Raptor 727 2008 TL- ;)
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Onko nuo kampiakselit mallia hitsattuja tms, eli onko niihin mahkuja vaihtaa kampea? Suomessahan on kuitenkin ihan ok tietotaitoa kiertokankien tekoon. Ei muutakun kimppatilausta vetämään kangista ja saa just sellasilla mitoilla kun haluaa. :mrgreen:

Noita viriputiikkeja ja moottorikoneistamoja on tietty sen verran että en ihmettelisi vaikka jotkut +5 kampiakselitkin onnistuisi kotomaassa vimosen päälle laadukkaasti.
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Avatar
Pablo
3WD
Viestit: 113
Liittynyt: 21 Elo 2008 23:30
Paikkakunta: Nokia

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Pablo »

fr0z kirjoitti:Onko nuo kampiakselit mallia hitsattuja tms, eli onko niihin mahkuja vaihtaa kampea? Suomessahan on kuitenkin ihan ok tietotaitoa kiertokankien tekoon. Ei muutakun kimppatilausta vetämään kangista ja saa just sellasilla mitoilla kun haluaa. :mrgreen:

Noita viriputiikkeja ja moottorikoneistamoja on tietty sen verran että en ihmettelisi vaikka jotkut +5 kampiakselitkin onnistuisi kotomaassa vimosen päälle laadukkaasti.
Luulen et ihan rympillä on Kiertokangen alatappi paikallaan? Muuten varmaan aika haastava kasata?

Sais varmaan Suomesta kiertokangen teetettyä ja siihen kunnon tapit ja laakeritkin , mut eipä se lohduta jos limpun vierestä napsahtaa..

Luulen et jos koko kampuran onnistuu teettää Suomessa ni se on kyllä hyvä, mut hinta voi pompsahtaa :roll: :?:

EDIITTIÄ pukkaa joka viestiin :D .. Onnistuskoha vakio kampiakselin kiertokangen alapään reiän soikiastaminen sen 2,5mm ja täyttö alapuolelta jollaki esim hitsillä :wink: Viitsi vitsi..
-Anssi
-Yamaha Raptor 727 2008 TL- ;)
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Pablo kirjoitti:
fr0z kirjoitti:Onko nuo kampiakselit mallia hitsattuja tms, eli onko niihin mahkuja vaihtaa kampea? Suomessahan on kuitenkin ihan ok tietotaitoa kiertokankien tekoon. Ei muutakun kimppatilausta vetämään kangista ja saa just sellasilla mitoilla kun haluaa. :mrgreen:

Noita viriputiikkeja ja moottorikoneistamoja on tietty sen verran että en ihmettelisi vaikka jotkut +5 kampiakselitkin onnistuisi kotomaassa vimosen päälle laadukkaasti.
Luulen et ihan rympillä on Kiertokangen alatappi paikallaan? Muuten varmaan aika haastava kasata?

Sais varmaan Suomesta kiertokangen teetettyä ja siihen kunnon tapit ja laakeritkin , mut eipä se lohduta jos limpun vierestä napsahtaa..

Luulen et jos koko kampuran onnistuu teettää Suomessa ni se on kyllä hyvä, mut hinta voi pompsahtaa :roll: :?:

EDIITTIÄ pukkaa joka viestiin :D .. Onnistuskoha vakio kampiakselin kiertokangen alapään reiän soikiastaminen sen 2,5mm ja täyttö alapuolelta jollaki esim hitsillä :wink: Viitsi vitsi..
-Anssi
Pasi taisi joskus puhua että Bantsejen kampuroita ovat hitsanneet kasaan. Eli tarkoitin siis että ensin kasataan ja sitten hitsataan. Ja mitä tuossa vähän noista pitkäiskuisista kampuroista lueskelin pikaisesti iceroadracing sivustolta, niin silläkin ovat niitä kasaan hitsailleet... mutta siinäkin tuntui olevan omat jipponsa jopa hitsimateriaalin pehmeyteen jne.

Toki koko kampuran teko varmasti maksaa, mutta olemassa olevan kampiakselin muokkaukset esmes epäkeskohionnalla on varmasti edukkaampi. Näytti joku Volvo foorumilla kauppaavan moista työtä Volvon kampuroihin 400 eurolla.

edit: ja kun tätä sivua vähän rullaa alaspäin, niin huomaa että hitsattujahan ne on nuokin kampiakselit -> http://www.faliconcranks.com/crank_svc.html
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Avatar
PepsiMoto
Tracks
Viestit: 1072
Liittynyt: 22 Joulu 2008 01:53
Mönkijä:: Rapu 787
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja PepsiMoto »

En nyt löydä tähän hätään niitä katkenneita kankia, mutta tuo on kyllä niinkuin sanoit tekemätön paikka...

Kun kävin keskustelua ilokaasuihin soveltuvista kangista niin hot rodin kohdalla sanottiin että "piireissä" on olemassa sanonta joka kuuluu: "Spray and pray" :)
Avatar
Pablo
3WD
Viestit: 113
Liittynyt: 21 Elo 2008 23:30
Paikkakunta: Nokia

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Pablo »

Hypätääs vähä taaksepäin asiassa, eli kävin nyt vähän ajelemassa pimeässä ni onko normaalia et pakoputken alkukäyrät on punasena ajaessa? Joku 5 cm pakoaukoista on kun normaalisti ajaa. Kun antoi vähän happea niin väheni,muttei kokonaan? Laite on kyllä säädetty Team Laineella, et uskosin että hommansa osaavat? Tyhjäkäynnillä helottaakin sit ihan kunnolla. Osaako laite säätää seosta imuilman perusteella, eli laihentaako nyt kylmä keli sen verran jos on kesällä säädetty et kuumana käy?

Ja se napse mistä kirjotin on mielestäni ihan samanlaista kun koneen sammuttaa ajon jälkeen eli paikkojen lämmöstä johtuvaa, vähä niinkuin autotkin tekee kovan ajon jälkeen. Vaikuttas tulevan moottorin etupuolelta ja vedättäessä tuleva ääni kuulostaa ihan kuin ketjut hakkais johonkin. Mielestäni ne ei oo kyl kauheen löysällä?

Onks nää nyt vikoja vai viritetyn ominaisuuksia :lol: :lol:

Laitteessa muuten Commanderi, joku intake kitti. Muusta ei ole tietoa. Perkuleesti tuli uusia isoja o-renkaita Yamahan OEM pussukoissa mukana. Useita samanlaisiaki. Liekkö ollu tarkotus tehdä jotain koneeseen vai liekkö jo tehtyki? Penkattu 50 hv/55nm renkaista ilmeisesti.

-Anssi
-Yamaha Raptor 727 2008 TL- ;)
Avatar
Marco71
Tracks
Viestit: 986
Liittynyt: 22 Marras 2005 23:18
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

Kyllähän se niin on että ilma on paljon happirikkaampaan näin talvella kuin kesällä eli se osaltaan laihentaa seoksia. Se että putki alkaa punertaa tyhjäkäynnillä, on hyvin normaalia, mutta jos se tekee sitä paljon pidemmällä ajolla, niin kannattaa tuoda uudelleen säätöön, jotain on sitten muuttunut. Tuon pakoputken alkupäässä lämpötilat ovat n. 700 astetta, joten ohuempi putki alkaa punottaa hyvinkin helposti.
Napsunta johtuu materiaalin elämisestä jäähtyessä, ei siis mitään vakavaa.
Jos ketjut on löysällä, niin ne kannattaa tarkistaa pikimiten ettei mene lohkot rikki sitten kun ketjut menevät poikki. Liian kireällä olevat ketjut taas vääntävät vetorattaan akselin, joten tarkkana senkin kanssa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
Avatar
Pablo
3WD
Viestit: 113
Liittynyt: 21 Elo 2008 23:30
Paikkakunta: Nokia

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Pablo »

Marco71 kirjoitti:Kyllähän se niin on että ilman on paljon happirikkaampaan näin talvella kuin kesällä eli se osaltaan laihentaa seoksia. Se että putki alkaa punertaa tyhjäkäynnillä, on hyvin normaalia, mutta jos se tekee sitä paljon pidemmällä ajolla, niin kannattaa tuoda uudelleen säätöön, jotain on sitten muuttunut. Tuon pakoputken alkupäässä lämpötilat ovat n. 700 astetta, joten ohuempi putki alkaa punottaa hyvinkin helposti.
Napsunta johtuu materiaalin elämisestä jäähtyessä, ei siis mitään vakavaa.
Jos ketjut on löysällä, niin ne kannattaa tarkistaa pikimiten ettei mene lohkot rikki sitten kun ketjut menevät poikki. Liian kireällä olevat ketjut taas vääntävät vetorattaan akselin, joten tarkkana senkin kanssa.
Joo putket on Monsterpipen dualit ja ilmeisesti aika ohutta materiaalia ja varmaan selittää punotuksen. Muuten toimii kyllä hienosti, et uskon et ihan tikissään on.

Tuodaan laite sit vasta säätöön, kun on jotain uutta tapahtunut :wink:

-Anssi
-Yamaha Raptor 727 2008 TL- ;)
Avatar
PepsiMoto
Tracks
Viestit: 1072
Liittynyt: 22 Joulu 2008 01:53
Mönkijä:: Rapu 787
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja PepsiMoto »

Pablo kirjoitti:
Ja se napse mistä kirjotin on mielestäni ihan samanlaista kun koneen sammuttaa ajon jälkeen eli paikkojen lämmöstä johtuvaa, vähä niinkuin autotkin tekee kovan ajon jälkeen.

-Anssi
Jos se napse kuuluu myös ajaessa niin se ei kyllä ole normaalia, ei se ole niin kova ääni että kuuluisi moottoriäänien seasta.
Avatar
PepsiMoto
Tracks
Viestit: 1072
Liittynyt: 22 Joulu 2008 01:53
Mönkijä:: Rapu 787
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja PepsiMoto »

Asiasta maksalaatikkoon:

BansheeHQ forumista tulee nyt myös RaptorHQ versio. Helmikuun eka aukeaa, https://www.facebook.com/groups/407917432619381/

www.raptorhq.com
Viimeksi muokannut PepsiMoto, 06 Tammi 2013 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Laittakaa tämä ns "miinus" postauksena, että me Banshee pojatkin jotenkin pärjättäis. :lol:

Tampereelta löytyi ihan kohtalaisen hankalan etsinnän jälkeen yksi hemmo, joka osaa linjata ja hitsata kampiakseleita. On tehnyt niitä aikoinaan paljonkin moottorikelkka kilpailu-uransa aikana.
Teetin hänellä omani ja moottori rauhottu melkoisesti.
Bansheessa tämä on melkein "must thing to do" koska pyttyjä on kaksi ja kampi leveä.

Raptorissa uskoisin olevan hyötyöä siten, että limput on aivan kohillaan, ja ajansaatossa kulluma saadaan siirrettyä laakereihin, eikä kammen päihin.
Sitten kun se sanoo moro, niin uusi kampi sisään, eli ei voi korjata.

Osassa HR kampia on ollut ongelmia, mutta sitä ne suosittelee Bansheeseen ellei ole varaa billettiin. Hintaerot on samat kuin Raptorissa.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 22:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Täällä jotain juttua noista kampuroista, kun jäi aiemmin toi linkki laittamati -> http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=786.0

Toki foorumilta löytyy paljon kaikkea mielenkiintoista muutakin.. esmes kaasareihin liittyen artikkelit osiosta jne.
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Vastaa Viestiin