Minkälaisia renkaita Kodiakiin!

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Avatar
hisustaja
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 02 Marras 2006 11:56
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja hisustaja »

paljoko siunaantuu hintaa tollaiselle Super Swamperin TSL Vampiret sarjalle?
pitäs itekki varmaan hommata uudet renkaat ku alkaa vanhat olla aika finito. :)
Honda TRX foreman 500
Tare
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 19 Tammi 2007 20:04
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Tare »

Koko rengaspaketille tuli hintaa vähän yli 500 e asunnuksineen, joten ei renkaat olleet kyllä halvimmasta päästä, mutta kyllä ovat olleet hintansa väärtit :D Kun näin nuo renkaat luonnossa eka kertaa, niin arvelin, että takaset ei ainakaan mahdu pyörimään, olivat kyllä niin julman näköiset :o ,mutta kun vanteelle asennettiin, niin hyvinhän nuo mahtuivat.
Mitä olen nyt testaillu noita renkaita, niin julmaton on tuo pito lumella, sekä maastossa, kun ainakin vertaa noihin Kodiakin vakiorenkaisiin. Ja hyvinhän tuo mönkijä jaksaa kulkeakin noilla renkailla, vaikka kone ei ole kuin 400 cc.
Hirviäijä
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Kesä 2006 19:43
Paikkakunta: Rovaniemi Yamaha Kodiak SE -06

Perusteluja

Viesti Kirjoittaja Hirviäijä »

Onkos ne isommat renkaat Kodiakissa itsetarkoitus vai mitä niillä haetaan?

Kun itse hankin tuon mainion mettäpelin , niin kriteereinä oli ensisijaisesti keveys ja ketteryys. Eräs ammattiporomies totesi minulle, että mitä korkeampi maavara, sitä syvemmällä mennään jängässä. Raskaat, korkeamaavaraiset mönkkärit eivät kuuluneet ainakaan hänen suosikkeihin.

Koko alustan muovinen pohjapanssari ja samanlaiset tukivarsien alapuolenkin suojaavat muovit takaavat turvallisen kulun, jota tuli testattua mitä melkoisissa möykkeliköissä hirvivainaitten kuljetuksessa. Alkuperäisten tassujen tilalla normaalikokoiset leveämmät Kendat.
:D
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Juu, kyllä Hirviäijä on oikeassa tuon jänkä-ajon suhtheen. Eli siellä on parempi mahollisimman leveä/laakea rengas. Näin saadaan kantopintaa pehmeässä. Myös kuvion hyvä puhdistuvuus on tärkeä, jotta renkhat ei muutu formula-slikseiksi. Jängässä möyrimisen viimeistelee vielä tuo lappilainen pohjapanssari, joka toimii suksena ja pulkkana. Tämä suksi rupeaa kannattelemhan heti jos renkhat meinaa upota liian syvälle.

Voih... kun vielä joskus 300 hondan saisi alleni, niin kyllä mie sillä joka paikan möyrisin...

Tietysti sitten kannokossa ja kivikossa on isosta maavarasta hyötyä, kunhan ei hulluttele liikoja. Tunturissa huristelusta voipi tulla rauhatonta, jos laite on liian kiikkerä.


t.mie
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tämä on niitä ikuisuus kysymyksiä, mikä on oikea rengaskoko?

Yksiselitteistä vastausta ei ole vaan renkaan koko on valittava oman ajotyylin, ajomaastojen ja mönkijän ominaisuuksien mukaan.

Kivikossa kikkaileva laittaa mielellään korkeampaa pyörää alle koska korkea rengas toimii paremmin kivikossa ja maavara kasvaa mutta painopiste menee korkeammalle ja kiikkeryys lisääntyy.

Suo on taas oma elementti missä renkaan korkeus ei ole yhtä ratkaiseva tekijä kuin renkaan kuvio ja leveys, jälkimmäisillä saadaan kantavuutta ja oikealla kuvioinnilla rengas ei mene tukkoon niin helposti.

Vauhdikkaammassa ajossa rengas ei saa olla liian korkea ja rungoltaan sen pitää olla jämäkkä eikä se saa "taittua alle". Liian karkea kuvio ei ole hyväksi tasaisen pidon kannalta ja renkaan pitää mielellään olla vyörengas.

Renkaassa yksi ominaisuus ei tee autuaaksi ja kuten jo mainitsin niin rengas kannattaa valita sen mukaan minkälaiset on omat maastot, se mikä toimii pohjoisen nevoilla ei toimikkaan Yläneen kallioilla tai etelän kangasmaastossa nopeilla poluilla.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
big_bad_wolf
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 17 Joulu 2006 23:45
Paikkakunta: Perho Mönkijä: yamaha grizzly660 -06
Viesti:

tere..

Viesti Kirjoittaja big_bad_wolf »

28"muzzilat on hyvät 1o"leveät vanteet vaan tekee ni hyvä tulee..
VÄÄNTÖ on se joka ratkasee ei villi hevoset http://www.tokkyra.arkku.net www.patovisti@luukku.com
Avatar
Jappa
6WD
Viestit: 609
Liittynyt: 09 Kesä 2007 22:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jappa »

Kiitos selvis miullekkii mitkä kumit laitan eli vakiot tai 26 tuumaset. Onko parempi jos on samankokoiset edessä ja takana siis leveydeltä vai samat kuin alkuperäsissä se leveys?

T:Jappa
Viimeksi muokannut Jappa, 16 Kesä 2007 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tare
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 19 Tammi 2007 20:04
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Tare »

Japalle. Laita tuommoset kumit kodiakkiin. Sopii vakiovanteille ihan heittämällä. Koko on tuossa 26 ". Edessä 9,5 ja takana 12 tuumaa leveät.
Kuva
Avatar
Jappa
6WD
Viestit: 609
Liittynyt: 09 Kesä 2007 22:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jappa »

Tare taitaa mennä 13 tuumaa leveä takana liian leveeks tulee äänenvaimennin ja toisella puolella akku vastaa?
Aattelin niitä vamppyyrin sivusuojattuja kivikkkokumeja vaan..

Jappa
Vastaa Viestiin