Yamaha Raptor YFM 700R
Re: Yamaha Raptor YFM 700R
oon vajaan vuoden sisään ajanu pikkurapulla melkein 3500km ja PELKKÄÄ asfalttia.... olen kokeillut 2 sentin haritusta, mikä tuntu alussa ihan ässältä ajaa...
mut sitku länttäsin 1,5 senttiä aurausta niin nous hymy korviin, voi tiellä ajella satkua yhdellä kädellä ja katella maisemia, on niin vakaa....
olen myös kokeillut madallusta ja raidevälin levennystä.... levennys toimi mutta kun madalti niin ohjaus muuttu aivan kammottavaksi (camperia tuli ilmeisesti liikaa keulaan, pitäisi olla säädettävät ylätukivarret)... oli pakko nostaa takasi ylös... leveyttä on tosin nyt niin paljon että keulasta pystyy jarrusatulan irrottamaan ettei tarvii vannetta ottaa pois...
3 eri rengas sarjalla ajettu... nastalla, nappulalla ja katukumilla. kaikilla auraus toimi parhaiten....
voihan olla että 700 rapussa on ohjausgeometria erilainen kun pikkurapussa... esim raidetangon sisäpää on sisempänä kuin minnekkä tukivarret loppuu tai toisinpäin... toki tuohan on hieman myös makuasia,, mutta kyllä lähtökohtasesti haritus on kavahteleva ja auraus ikäänkuin haluaa ohjautua suoraan...
niin ja kokeile sitä 1.5 sentin aurausta.... eihä tuo kummonen oo rullamitan kanssa kahtoo kohilleen ja käydä koittaa, jos ei miellytä nii pyörittää samanverran takas....
mut sitku länttäsin 1,5 senttiä aurausta niin nous hymy korviin, voi tiellä ajella satkua yhdellä kädellä ja katella maisemia, on niin vakaa....
olen myös kokeillut madallusta ja raidevälin levennystä.... levennys toimi mutta kun madalti niin ohjaus muuttu aivan kammottavaksi (camperia tuli ilmeisesti liikaa keulaan, pitäisi olla säädettävät ylätukivarret)... oli pakko nostaa takasi ylös... leveyttä on tosin nyt niin paljon että keulasta pystyy jarrusatulan irrottamaan ettei tarvii vannetta ottaa pois...
3 eri rengas sarjalla ajettu... nastalla, nappulalla ja katukumilla. kaikilla auraus toimi parhaiten....
voihan olla että 700 rapussa on ohjausgeometria erilainen kun pikkurapussa... esim raidetangon sisäpää on sisempänä kuin minnekkä tukivarret loppuu tai toisinpäin... toki tuohan on hieman myös makuasia,, mutta kyllä lähtökohtasesti haritus on kavahteleva ja auraus ikäänkuin haluaa ohjautua suoraan...
niin ja kokeile sitä 1.5 sentin aurausta.... eihä tuo kummonen oo rullamitan kanssa kahtoo kohilleen ja käydä koittaa, jos ei miellytä nii pyörittää samanverran takas....
DIY
Ois kyllä kiva testata sun laitetta! Onhan noissa tosiaan monta muuttujaa. Voi olla että ohjausiskari myös tekee omat juttunsa, ja se antaa paljon anteeksi suoraan ajettaessa. Mä olen vaan koittanut hakea säätöjä tiukempiin mutkiin, mitä helpommin olisi ajella, ja ei tarvitsisi niin paljoa kropalla ajaa sitä parempi olisi. Hunttia voi viedä siis perusasvalttimutkaa melkeinpä selkä suorassa johon olen tyytyväinen. En tiedä oikeastaan enää että miten saisi edes paremmaksi. Toki kun pääsis tyyppää jonkun laitetta joka on vielä 5cm leveämpi kuin omani, ja kulmat haettu kohilleen. Mut en mä tolla kisaa ajelekkaan :)Levee tuo on kans kummastakin päästä, ja säädettyä saa eesta miten haluaa.
Mä koitin kans ensin todelle leveää haritusta, ja pelotti ajaa
luulin että sieltä irtoo kohta jotain.. Tarkennetaan vielä sen verran että 1-2mm harituksella tarkoitan, että vaikka lauta takarenkaasta eturenkaaseen kiinni. (jos on siis samalla leveydellä) ja sitten mulgaisee monta milliä eturenkaan takareuna, ja laudan välinen mitta. Tossa karkea selitys mitä minä tarkoitin milleillä. Mut ymmärrän kyllä millä sä saat pari senttiä.
Oiskohan sentin verran, jos mittais noi renkaiden päädyt itsellä.
Tosin vieläkin oikein pahoissa mutkissa meinaa haukata, vaikka kuinka koittaisi ottaa iisisti. Mut ehkäpä pitää vielä opetalla ajamaan, kun nelisen vuotta on mulle oikea ja ainoa valinta ollut nappulakumit, mut tänä keväänä vasta innostuin asvalttimutkittelusta. Kun kattoo jotain videoita joissa supermotokuskit vie mönkkyy, niin kyllä nekin välillä näyttää välillä vähän haukkailevan, ja en mä ole koskaan niin tiukkaa mutkaa kohdannutkaan varmaan, mitä ne kuskit ajaa koko ajan
Nii ja madellettu toi ei ole. Varmaan toisi taas uuden elämyksen, mut kompromissia hakemassa, ja tahdon että kun laittelee nappulaa alle, niin ei tarviis paljoo säätöihin koskea.
Nii ja tosiaan just tänään tuli huntin alueella ajeltua, ja sama homma. Toisella kädellä voi kaivaa roskis silmistä, jos on visiiriauki.
mä alan kääntyä geometrian puoleen.. Nyt joku isorapumies kertomaan miten se oma menee. Vaikea vertailla tosiaan erilaitteiden säätöjä.
Mä koitin kans ensin todelle leveää haritusta, ja pelotti ajaa

Tosin vieläkin oikein pahoissa mutkissa meinaa haukata, vaikka kuinka koittaisi ottaa iisisti. Mut ehkäpä pitää vielä opetalla ajamaan, kun nelisen vuotta on mulle oikea ja ainoa valinta ollut nappulakumit, mut tänä keväänä vasta innostuin asvalttimutkittelusta. Kun kattoo jotain videoita joissa supermotokuskit vie mönkkyy, niin kyllä nekin välillä näyttää välillä vähän haukkailevan, ja en mä ole koskaan niin tiukkaa mutkaa kohdannutkaan varmaan, mitä ne kuskit ajaa koko ajan

Nii ja tosiaan just tänään tuli huntin alueella ajeltua, ja sama homma. Toisella kädellä voi kaivaa roskis silmistä, jos on visiiriauki.

Can Am 1000 Renegade Xxc Triple Black 2018. T3b (80km-h) ABS
Can Am 1000 XTP 2013 (TL)
Yamaha Raptor700 2008 (TL) / Polaris 570, 2017 raktori
Yamaha Raptor700 ,2007 (TL)
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
samaten... ois sitä seiskasatkua kiva käydä koittaa liikenteessä, varsinki täystehosena
,
niin aurauskulmathan on hyvä mitata niin että tanko suoraan , sitten ottaa rullamitalla eturenkaan etupuolelta, renkaan keskeltä keskelle mitan, tämän jälkeen ottaa eturenkaiden takapuolelta keskeltä keskelle mitan ja vähentää nämä toisistaan... näin minä säädän aurauksen aina niin autoon kuin mönkijäänkin (autossa (etuveto) nyt 1 milli aurausta ja mönkkärissä tosiaan tuo 1.5 senttiä, samalla systeemillä tehtynä)... pettämätön...
edit: nelivetoisissa taidetaan puhua aina harituksesta, ainaki grizzlyn mittasin tehtaan jäleltä niin oli 2.5 senttiä haritusta
tässä vielä kuva pikkurapun service manualista kuinka tehdään, voihan olla että seiskasatasessa käsketään laittaa haritusta tai kehotetaan kääntymään lähimmän valtuutetun huoltoliikkeen puoleen

HOX! edit2: poikkeuksena tuohon kuvan tekstiin niin minä teen tuon aina renkaat maassa, en tiedä mitä tolla haetaan, ilmeisesti juuri sitä vakio camper muutosta mikä tulee kun keula liikkuu ylös-ala ajon aikana
(en sano että tuo on ainut ja oikee konsti jos vaan sen kohilleen saa luotettavasti)
ei kannata niitä takarenkaita sotkee aurauskulmien säätöön (olettaen että runko on suora). ensinnäkin näissä on jäykkä taka-akseli ja toisekseen jos sieltä ottaa referenssi pistettä mittaukseen niin riippuen kohdasta niin jos esim ketju-linja hieman vino niin heti kertautuu sinne etupyöriin se mittavirhe, tai renkaassa joku heitto (mikä ei näissä oo mikään ylläri),
itellä on monesti ollu sitä ongelmaa että pikkurapu ei kule suoraan vaan haluaa vetää joko oikealle tai vasemmalla niin taka-renkaan ympärysmitassa on ollu senttejä heittoa.... (no ei sillon mikään ihme), ongelma korjattu laittamalla 0.1 baaria lisää painetta sinne puolelle missä ympärysmittaa oli vähemmän, ja taas menee suoraan... WANDA LAATUA

niin aurauskulmathan on hyvä mitata niin että tanko suoraan , sitten ottaa rullamitalla eturenkaan etupuolelta, renkaan keskeltä keskelle mitan, tämän jälkeen ottaa eturenkaiden takapuolelta keskeltä keskelle mitan ja vähentää nämä toisistaan... näin minä säädän aurauksen aina niin autoon kuin mönkijäänkin (autossa (etuveto) nyt 1 milli aurausta ja mönkkärissä tosiaan tuo 1.5 senttiä, samalla systeemillä tehtynä)... pettämätön...
edit: nelivetoisissa taidetaan puhua aina harituksesta, ainaki grizzlyn mittasin tehtaan jäleltä niin oli 2.5 senttiä haritusta

tässä vielä kuva pikkurapun service manualista kuinka tehdään, voihan olla että seiskasatasessa käsketään laittaa haritusta tai kehotetaan kääntymään lähimmän valtuutetun huoltoliikkeen puoleen

HOX! edit2: poikkeuksena tuohon kuvan tekstiin niin minä teen tuon aina renkaat maassa, en tiedä mitä tolla haetaan, ilmeisesti juuri sitä vakio camper muutosta mikä tulee kun keula liikkuu ylös-ala ajon aikana
(en sano että tuo on ainut ja oikee konsti jos vaan sen kohilleen saa luotettavasti)
ei kannata niitä takarenkaita sotkee aurauskulmien säätöön (olettaen että runko on suora). ensinnäkin näissä on jäykkä taka-akseli ja toisekseen jos sieltä ottaa referenssi pistettä mittaukseen niin riippuen kohdasta niin jos esim ketju-linja hieman vino niin heti kertautuu sinne etupyöriin se mittavirhe, tai renkaassa joku heitto (mikä ei näissä oo mikään ylläri),
itellä on monesti ollu sitä ongelmaa että pikkurapu ei kule suoraan vaan haluaa vetää joko oikealle tai vasemmalla niin taka-renkaan ympärysmitassa on ollu senttejä heittoa.... (no ei sillon mikään ihme), ongelma korjattu laittamalla 0.1 baaria lisää painetta sinne puolelle missä ympärysmittaa oli vähemmän, ja taas menee suoraan... WANDA LAATUA

DIY
Alhaan tässäkin ketjussa olemaan elämää!
Onks kaikki muuten amerikanfoorumeilla, kun täällä härmässä porukalla ei muka mitään asiaa ole? Luulis että olisi hyvä ihan äidinkielellä "kiistellä" ja keskustella asioista. Tai sitten porukka niin vähän näitä rassailee
Varmaan moni ajaa ihan niillä säädöillä jotka ovat tehtaalta peräisin, ja niin tein minäkin. Ennen kuin tosiaan laitoin katukumit alle "viimeistä" kertaa, ja huomasin että ei tää vaan toimi... Nappulassa muutenkin niin pyöree kumi, että toimii mut katukumissa isompi ala ottaa tiehen, joka tiesi ongelmia. Nyt en laittaisi nappulaa muuten kuin mentäessä montuille, yms. Rapu on tän foorumilaisen vanha, jossa on foxin ilmaiskarit edessä, ja tehty osapuilleen kaikki mitä vakioon kannattaa vaihtaa. PS, jos alkuperäinen rakentaja on vielä maisemissa niin hyvin on laite toiminut. ees-speedin leimaama laite. Jos tosiaan oot kuulolla, niin voisit kertoa onko koneen puolella käyty? Tuntuu olevan sen verran jerkkua, etten yhtään ihmettelis, kun rahaa siihen on ainakin aikoinaan pistetty...
Itellä suurin ongelma noiden säätöjen kanssa oli, oikeastaan kun stongaa ei saanut pidettyä suorassa kun tankoja käänteli. Kaverin kanssa sitten saatiin homma pelittää, ja mutu/silmämääreisesti haettiin säädöt. testi ja se on hyvä!
(ei nyt välttämättä ole kummallekki puolelle, 100% mitta, mut en ole ainakaan huomannut sitä) Mä luin paljonkin tekstiä noista kulmista, caster,camper,haritus,auraus teoriassa, ja sen takia lähdin auraukseen, kun järkeilin että rengas painuu "liikaa" (jos aurataan) kun mutkassa alkaa paino tulemaan siihen, joka (painaa rengasta tiehen, ja kääntää sitä alle) nopeuttaa ohjausta jonka takia keventää ja haukkaa, ja pois mutkassa tultaessa taas helpottaa. No pääasia että ite tykkään, ja nyt on hyvä. Ehkäpä voisi olla aivan pirullisen hyvä, jos koittais toisinpäin, ja suoraan kovaa mentäessä ei ole ongelmaa ollut koskaan.
Tarkennetaan vielä että mun kulkusuunta on tavallaan B jos sun kuvasta katsotaan. Eli se on mun nimi haritukselle.
.
Ps. En tiedä missä päin asustelet, mut jos täällä eteläsuomen perukoilla, niin tyypit voidaan varmasti järjestellä, kuhan päivämäärät vaan keksitään. Ei siinä muuta kuin ajetaan toisiamme vastaan sovitulle paikalle, ja lähdetään testailee toistemme mönkijöitä
Eilen tuli n150km iltalenkki heiteltyä porukalla (n 6pyörää ja mä) ja hauskaahan se oli, kun ei tarvii exc:n nappuloita tuhlata asvalttiajeluissa. Säästän ne mieluummin soralle.
ps. Minkälaisia ilmanpaineita porukka pitelee noissa katukumeissa? Mulla on 1bar perpääty.
Jani

Itellä suurin ongelma noiden säätöjen kanssa oli, oikeastaan kun stongaa ei saanut pidettyä suorassa kun tankoja käänteli. Kaverin kanssa sitten saatiin homma pelittää, ja mutu/silmämääreisesti haettiin säädöt. testi ja se on hyvä!

Tarkennetaan vielä että mun kulkusuunta on tavallaan B jos sun kuvasta katsotaan. Eli se on mun nimi haritukselle.

Ps. En tiedä missä päin asustelet, mut jos täällä eteläsuomen perukoilla, niin tyypit voidaan varmasti järjestellä, kuhan päivämäärät vaan keksitään. Ei siinä muuta kuin ajetaan toisiamme vastaan sovitulle paikalle, ja lähdetään testailee toistemme mönkijöitä

ps. Minkälaisia ilmanpaineita porukka pitelee noissa katukumeissa? Mulla on 1bar perpääty.
Jani
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
Oma raptor kun ei ole kilvissä niin sillä tulee päästeltyä ainoastaan mökillä käydessä ja silloinkin kun o kelit kohdillaan. Tavallaan tuntuu välillä hölmöltä seisottaa niinkin kallista peliä tallissa kun päristelyt on niinkin harvassa kuin nyt ovat. Ekana vuotena kertyi 28h tuntimittariin ja viimevuonna taisi tulla jopa huimat 3h lisää
Tosin viimevuonna tuli ostettua enduropyörä jolla viitsi sitten kuraisemmillakin keleillä ajeltua raptorin seistessä puunattuna
Jos nyt viikonloppuna mökille mentäessä vaihteeksi antaisi raptorille vuoron.

Tosin viimevuonna tuli ostettua enduropyörä jolla viitsi sitten kuraisemmillakin keleillä ajeltua raptorin seistessä puunattuna

Jos nyt viikonloppuna mökille mentäessä vaihteeksi antaisi raptorille vuoron.
Mä ajelen aika tasaseen tahtiin kummallakin. Fiiliksen mukaan
Mulla on siis 450exc valkokilvellä, ja sillä tulee "matkailtua" ja ajeltua siellä täällä ns retkienskaa. Emmä kummastakaan luopuis. Talvella sitten melkeinpä mieluummin rapulla, kun ei oikein tiedä mitä rengasta täällä ruuhkasuomessa alle laittelis, ja nastaa olisi joskus pakko olla.. Nyt kesällä tulee sitten noiden katumopojen mukaan lähdettyä rapulla, ja luonnollisesti kun kurapoikain kanssa lähdetään retkelle, niin enskan mäki otan alle. Yksin ajaessa vähän vaikea jopa välillä päättää
Mikäs pyörä sullon?

SMC Wildcat 500 , ? (TL)
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
Ei tosiaan löydy mitään kovin kummoista... -89 vuoden Kawasaki KMX 125ccJani_rr kirjoitti:Mikäs pyörä sullon?
Tuli ns. heräteostoksena hankittua ja sen takia että sillä voi paljon huolettomammin päästelle menemään ja antaa kaverienkin ajaa välittämättä vaikka tulisikin osumaa.
Ja nyt uusimpana ostoksena löytyy 140cc Orion minicrossi, joka on tulevaksi viikonlopuksi tarkoitus kuskailla mökille päristelyitä varten.
Näitä halpoja pyöriä voi pitää sillälailla ei niin tarkalla pidolla ja Raptor onkin sitten vaikka sitä sunnuntaiajelua varten

Joo tiedän tunteen
Tyypit annan vaan semmoisille ketä osaa oikeasti ajaa, oli kyseessä sitten kumpi tahansa.
Mut tommoinen 125 on todella hauska vekotin, ainakin crossiradalla testattuna. Kaverilla oli 2-tahti, ja mukavasti voimaa oli laitteessa. Oispa mahdollista pitää useampia kamppeit, niin kelpais mullekin vielä leluja pihaan 

SMC Wildcat 500 , ? (TL)
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
Mitkäs kaikki asiat vaikuttaa asfaltilla tärinään muu kuin auraukset ja renkaat? nimittäin nyt juhannuksen tuli ajettuu pääasias asfalttii jotaa 150km ja tuli huomattuu et hyvin kyl pystyy kanttailee ilman et haukkaa, mut se tärinä on jotenkii outo. Takapää tulee niiku nätist, mut etupää tuntuu et tärisee normaalia enemmä Tärinäkin on sellasta jaksottaista truuur truuur truuur truur eikä sellast jatkuvaa. Aurausta oli jotaa 2mm, ja nappula renkailla.
jos tulee suoralla tollei jaksoittain tasaisella nopeudella niin veikkaisin syylliseksi pyörän laakereita.... tunkkaa keula ilmaan ja pyöräytä renkaita ja koita välys.... jos ääntää tai väljä niin laakerit vaihtoon...
jos ne kunnossa niin kannattaa siinä samalla kun keula ilmassa niin kattoo että vippaako vanteet... tai onko renkaassa pysty tai sivuttais heittoo...
jos ne kunnossa niin kannattaa siinä samalla kun keula ilmassa niin kattoo että vippaako vanteet... tai onko renkaassa pysty tai sivuttais heittoo...
DIY
Renkaat vissii vähä kierot edestä ku täristää, lisäks löyty väljyyttä takapäästä. :S Tuli kiristettyä akselin mutteria, mut ei auttanut joten laakeri settiä tilaamaan. Laakeri setti tuli ja yks laakeri oli hajalla, kun purin takapäätä. Muuten oli ihan helppo homma, mut se iso lukkorengas aiheutti päänvaivaa niputus vaiheessa. Vähä aikaa ku temus ja kirosanoja huuteli niin kyllähän sekin paikalleen meni. Nyt enää uusien 10x10 6-8x10 vanteiden metsästykseen. 

DAKAR? Yamaha Raptor YFM 700R
Moi,
Onkohan foorumilla vielä kuulolla kaveri ketä rakensi sen hienon dakar version, ja kävi kisatkin ajamassa? Tai onkohan uusiomistaja, jolla on sen laitteen bensatankit, maski, yms vaikkapa ylimääräisenä? Voisit olla yhteydessä, jos ei käyttöä ole, niin mulla voisi olla.
Jani
Onkohan foorumilla vielä kuulolla kaveri ketä rakensi sen hienon dakar version, ja kävi kisatkin ajamassa? Tai onkohan uusiomistaja, jolla on sen laitteen bensatankit, maski, yms vaikkapa ylimääräisenä? Voisit olla yhteydessä, jos ei käyttöä ole, niin mulla voisi olla.
Jani
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
Kannattanee tuollakin huudella, jos eivät tätä topiccia seuraile: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... lit=tuareg
Tänks meni uudelleen lukuun. Aika paljon noista osista saisi teetettyä, mut pitää kattoo miten etenis.
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
Mun "Dakarin" valmistaminen alkaa bensatilavuudesta. Mä nyt teen lähinnä käyttöllisyyttä hakien. ELi 3 ja 5l pikakiinnityksellä olevat kannut kyytiin. Toinen renkaan vieressä, ja toinen tulee taka"ritsalle". Tätä ei ole pakko pitää mukana, kun tuo 3l riittänee mukavasti jo pelastamaan tilanteesta. Penkin korotusta testasin ihan vaan tekemällä vaimennusmatosta about 3cm korkean "päällysteen" ja hyvältä tuntui. Vähän mutkatieominaisuudt luonnolisesti kärsi, mutta hiekkateillä oikein bueno. Eli penkki verhoilijalle. Mullahan on tosa foxin kaasuiskaria edessä, ja lavittävät tukivarret, ja pidempi taka-akseli joten helppo säheltää. Pidemmät pamput vois kuitenkin tulla kyseeseen. Mut teen tästä kuitenkin suomenmaastaan toimivaa vehjettä, ja lähinnä hiekkateillä, joilla tuo alusta toimii noinkin hyvin.
Uudet nappulat pitäisi laitella tilaukseen. Beadlockvanteet mulla onkin, ja saa ehdotella kestävää nappulaa joka kestäis vähän siirtymiäkin.
Uudet nappulat pitäisi laitella tilaukseen. Beadlockvanteet mulla onkin, ja saa ehdotella kestävää nappulaa joka kestäis vähän siirtymiäkin.
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
SMC Wildcat 500 , ? (TL)