Yamaha Raptor YFM 700R

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Avatar
Rakuyo
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2017 01:06

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Rakuyo »

Tänään heitin katsastuksen jälkeen noi spacerit tonne eteen ja saatii 8-9cm leveyttä lisää yhteensä . Nyt on hyvä. Näyttää eestä ilkeeltä ja ohjattavuus muuttu jäätävän paljon ja vielä positiiviseen suuntaan.
Avatar
Rakuyo
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2017 01:06

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Rakuyo »

mites jätkät seurailee koneenlämpöjä liskossa? löytyykö nuissa valmiina jossain anturia vai oottako ite jotenki soveltanu :shock:
Avatar
Kaarna
3WD
Viestit: 73
Liittynyt: 08 Joulu 2013 19:47
Mönkijä:: CF-Moto 500A

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Kaarna »

Eipä ole tullut oikein seurailtua. Eikai ne lämmöt mitenkään kovin korkeiksi nouse, ellei polttele paljon kumia, silloin ei pääse liikkeessä syntyvä tuulenvire jäähdyttämään.
Vaporin mittareihin on ainakin saatavilla lämpötila-antureita, se vissiin asennettiin johonkin jäähynesteletkun väliin.
Avatar
Rakuyo
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2017 01:06

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Rakuyo »

Tarviiko tolle tehdä mitää toimenpiteitä jos ajelee esim. Työmatkaa sen 30km ja kelit viel viileitä. Osaa varmaa ite säätää ruiskua lämmön mukaan?
Avatar
Kaarna
3WD
Viestit: 73
Liittynyt: 08 Joulu 2013 19:47
Mönkijä:: CF-Moto 500A

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Kaarna »

Rakuyo kirjoitti:Tarviiko tolle tehdä mitää toimenpiteitä jos ajelee esim. Työmatkaa sen 30km ja kelit viel viileitä. Osaa varmaa ite säätää ruiskua lämmön mukaan?
Ei tarvitse tehdä mitään. Tyhjäkäyntiä saa säädettyä siitä ruuvista, mikä löytyy sieltä ruiskun kyljestä.
Avatar
Rakuyo
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2017 01:06

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Rakuyo »

kiitoksia. no sitten tuolla kehtaapi lähteä paukuttaan työmatkaa tasakaasulla vaikka sattuis pakkasen puolelle aamulla menemäänki.. kunhan saan tilatut ajokamppeet ensin :D lievästi sanottuna polttelee jo päässä ajamaan mut kai sitä viel viikon verran kärsii ootella jos tästä laitteesta on vain haaveiltu siitä asti kun rantautuivat suomeen :twisted:
Avatar
Rakuyo
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2017 01:06

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Rakuyo »

hmm.. nyt tienpäällä 100-150km ajeltuna ja kysymystä tosta kytkimestä.. kytkin nappaa kiinni aivan loppuvaiheessa eli kun kahva on melkein täysin löysätty niin kytkin/irroittaa ja laite lähtee liikkeelle.. 4 vaihteella ajelin n.60-70kmh ja kun antaa kaasua niin kierrokset nousee ja laite kyl lähtee vetämään mut tuntuu kuin jossakin luistaa. ketjuista johtuvaa tuo ei pitäisi olla koska laite on madallettu,ketjut ja rattaat edellisen toimesta vaihdettu eikä ketjut mene minkään laahaimien tai rullien kautta vaan ovat kohtuu kireällä osumatta mihinkään sellaisenaan.. kireyden olen tarkistanut ja se menee kyl annettuihin specseihin.. kysymys kuuluukin et oisko kyseessä säätö hommat vaiko suoraan kytkimen vaihto? ja mikäli tässä nyt vaihto hommiin aletaan niin mitäs kytkintä ja mistä kannattee laittaa.. vakiohan tuo nyt ei siis täysin ole eli pitäisi sellainen kytkin setti olla että kestää nykyisiä tehoja~~
tähän vielä lisätäkseni eli kun kaasua antoi niin lievä kumin käry kävi parikertaa nenään alla tosiaan nappula renkaat takana ja vauhdista yritin katsoa ja aivankuin olisivat lyöneet tyhjää mutta tuntuu erittäin epätodennäköiseltä ja hullulta ajatella että vauhdissa jaksaisi tyhjää potkia. :roll: :shock:
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

ensimmäisenä kannattaa löysätä sitä kytkimen vaijeria kunnolla että ei varmasti kanna vaijerista kytkin, sen jälkeen kun se on tehty niin öljyt vaihtoon.... jotkut mineraalit , niillä pitää kytkin parhaiten (motul 5000 pitää ainakin omalla kokemuksella ihan hyvin). ja tietenkin jaso-ma2 hyväksynnällä. ma2 öljyt pitää vähän paremmin ku ma.
jos noi toimenpiteet ei auta niin sitten ei jää vaihtoehdoiksi ku DELVAC MX (<tolla saa ihan paskanki kytkimen pitämään ku tauti) tai kytkimen levyjen vaihto.

edit: mutta kyllä se rengaskin tyhjää lyö noissa 700 vielä aika kovassakin vauhdissa, se perä on aika kevyt ja vääntöö löytyy. rengaspaineilla voi vaikuttaa asiaan melko paljon, jos paineet jotain 1.5 baaria ja rengas ku pallo niin ihan varmasti jauhaa tyhjää vielä 60 vauheissa ja yli pelkästä kaasusta.
Viimeksi muokannut johny1332, 30 Huhti 2017 18:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DIY
Avatar
Rakuyo
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2017 01:06

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Rakuyo »

kiitoksia vastauksesta. vaijeris kyl löysää mut katson vielä kun käyn tallilla joku päivä taasen. öljyistä sen verran et onko sit koneen ja vaihteiston osalta sellaista mitä suosittelet ihan oikeesti vai onko kyseessä nyt et ''näillä saat kytkimen pitään'' muusta ei nii väliä. tarkotukseni ei ole nyt dissata sun ehdotuksia mut kyl mä haluun tälle laitteele antaa parasta mitä vain lompakko kestää. öljyistä yms ei vielä ole itellä niin syvää tietoa koska laite kuitenkin itselleni täysin uusi ja ollut ajossa vasta 1 kokonaisen päivän ja pari pikaista rälläämistä siellä sun täällä eli käytössä ollut max 2 päivää jos aivan tarkkoja ollaan. :)


edit: sellainen tuli viel mieleen et kun kaasun löysää kovan kiihdytyksen jälkeen pienilvaihteil ainakin 1-3 ja tais olla 4 vaihteella kans niin putki kyl jysähtelee ja paukkuu pari kertaa aika hyvin. kelit kyl ollu 0-+3 astetta ko oon käyny ajamas eli soppaahan tuo antaa sillon tietenki enemmän mut pitäiskö tohon paukkeeseen puuttua jotenkin jo hyvissä ajoin vai onko täysin normaalia putkiston+commanderin jälkeen.
Viimeksi muokannut Rakuyo, 30 Huhti 2017 19:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

joo kyllä se delvac mx on ihan oikeesti se viimenen vaihtoehto (jos haluaa kynsin ja hampain pitää koneen avaamattomana niin sitten delvacit sisään)... eli ei ihan ekana (minun mielestä). juurikin niinkuin mainitsitkin. :D

mut se motul 5000 on oikeesti pätevää tavaraa ja menee 700 rapunki ohjesuosituksii api luokituksen ja viskositeetin puolesta täyttä häkää.
eli jos siellä koneessa on nyt jotain hitech täyssynteettis tavaraa (mitä en todellakaan vähättele yhtään on varmasti hyvää tavaraa sekin), mut jos sillä kytkin luistaa niin jollai mineraali tai puolisynteettisellä voi kytkin ruveta pitämään.

edit: sanoisin että putkeen paukkaaminen on normaalia commanderin ja vapaammin virtaavan putken ansiosta. johtuu commanderin kartasta, ei oo vaarallista. varsinkaan ku ei oo kattia putkessa :D, paukkaamisen saa pois commanderin säätämisellä jos haluaa.
DIY
Avatar
Kaarna
3WD
Viestit: 73
Liittynyt: 08 Joulu 2013 19:47
Mönkijä:: CF-Moto 500A

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Kaarna »

Joo itseltäkin suositus tuolle Motulille, itse olen aina käyttänyt Motul 5100, eikä mitään ongelmia. Oiskohan jossain ollut määritelty tuo kytkinkahvan vapaaliike, jos en nyt ihan väärin muista. Eli jos sitä ei saa säädettyä lähelle tuota arvoa niin voi päätellä kytkimen kyllä luistavan.
Tuo putken paukkuminen on normaalia juuri viileillä keleillä, varsinkin kun kovasta kiihdytyksestä antaa rullata moottorijarrulla niin kyllä se saattaa silloin ihan kiitettävästi paukahdella :mrgreen:
Avatar
Rakuyo
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2017 01:06

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Rakuyo »

juu itelle tuli tuosta paukkumisesta mieleen et viileinä keleinä tuo varmasti antaa tarpeeks paljon tota menovettä ja kun viel commanderikin on kiinni nii soppa maistuu varmasti. eli palamaton paukkuu putkes tai sitte mahdollisesti vuoto havaittavissa tuol laipan seudul.. pitää tarkistaa.

itse varmaan kokeilen tota CASTROL POWER1 RACING 10W-50 ölppää koneeseen (löytyy motonetistä). kohtuullisen hitech nimi mut ei välitetä nyt siitä :D tai sit heitän vaan suosiolla ekaks motulia 10w-40 sisään ja katon parantuuko/muuttuko kytkin..

tota castrollia ei haluttais litra hinnan takia kovin tiheään valutella turhaan astiaan jos joutuu viel kytkinlevyjä vaihteleen.

vielä semmonen et millä km/tunti väleil jäbät vaihtelee ölppiä ja minkälaisessa ajossa? puhtaassa crossikäytös toki saa valutella tiheämpään uusia sisään kuin mitä sekalaisessa maantie/kaupunki ajossa mut kiinnostais tietää. =D>

ps. paljos on muilla liskoihin kertyny tunteja ja kilometrejä vuosien saatossa :roll: :biggrin:
Avatar
Kaarna
3WD
Viestit: 73
Liittynyt: 08 Joulu 2013 19:47
Mönkijä:: CF-Moto 500A

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Kaarna »

Itse nyt tulee vaihdettua, ehkäpä hieman liiankin usein ajotunteihin nähden nuo öljyt.
Raptori siis mökkipelinä ja tunteja kertyy tuntimittariin per kesä about 10h :lol:
Joka kevät ennen kruisailujen aloittamista öljyt suodattimineen vaihdettu.
Muutenkin kun ajaminen on vaan sellaista hiekkateillä ja vähän jollain tasasella peltopläntillä pyörittelyä niin eipä tuo ole koville joutunut millään osa-alueella. Välillä käynyt mielessä, että laittaisin myyntiin tuon tallista seisomasta...
Niin ja 2014 asennetussa tuntimittarissa on tällä hetkellä 38h, edeltävä omistajakaan ei kovin paljoa ajellut kun katsoo kuntoa ja sitä että alla oli vain vähän kuluneet alkuperäiset renkaat.
Avatar
Rakuyo
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2017 01:06

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Rakuyo »

Vähäl käytöl ollu.. sen verran faktaa nuihin omiin liskon ölppiin et sisällä täl hetkel ja kanisteris mukaan saatu motul 10w-40 7100.. pitäs olla kyl siis sellaset öljyt että kytkin ei luistais.. silti tuo castrolli vähä houkuttais.. ja mikäli ei ollu harhaa ja kuvitelmaa et potki 4 vaihteela vauhdista tyhjää nii selittää sen "luistamisen" tunteen. Härskiä kyl jos ihan oikeasti jauho tyhjää niinku kyl ite olin muka katsovinani.. =D> on se piru kömpijäksi :twisted: . Tulis nyt nuo tilatut ajokamppeet ja lukitukseen ja pihalla pysymiseen ostettu ketju+lukko et kehtais hakea kaverin hallilta liskon kotia. Vähä polttelee jo päässä painattaan tonne tienpääle :roll: :?
Avatar
Rakuyo
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2017 01:06

Re: Yamaha Raptor YFM 700R

Viesti Kirjoittaja Rakuyo »

ajokamppeet tuli mut ketjua viel odotellessa... kytkin ei ajossa luista. se on tuo voima ja vääntö mikä siel riehuu =DDD huhhuh.. erittäin yllätyny että tuolla laitteela pystyy kuivalla asfaltilla mutkat vauhdissa vetää luisussa eli suoranaisesti ''Driftaten'' aivan käsittämätön laite =D> kyllä on ollut odottamisen arvoinen! ketju oli päässyt nyt vähän päälle 200km matkalla venymään ja sen huomasin kun alkoi pitämään rallatusta ajossa.. oli päässyt löystymään aika rankasti.. 2,5-3,5cm on se optimi mitattuna mitä olen kuullut ja kyseinen ketju oli mittauksessa 4,5-5cm. pystyi nostamaan reilun hampaan verran rattaalta irti, kiristetty ja odottelee uusia ajoja :twisted: pakovena menis säätää kivuttomasti mut tuo imupuoli näyttää erittäin toivottamalta. oottako kuinka paljon joutunu purkaan katteita,tankkia yms tai mitään ennen kuin ootte imupuolta päässy sääteleen? ohimennen myös huomasin että kytkimelle on kohdistus merkit koneenkyljessä ja itse vivustossa ja säädin kytkimen vaijerinkin varalta suunnilleen merkkeihin.. eli löysä on alle merkin ja kun ottaa löysät pois niin menee merkit kohdilleen.. toivottavasti oikein.. tuli tilattua tuommonen raptor 660-700 haynesin kirjanen nii pääsee siihen tutustuun samalla ja näkeen vähän arvoja yms.. näyttäs lamoksella olevan tosiaan oikeanlaiset spacerit tohon raptoriin eteen ja taakse niin häätynee sieltä tilata molemmat kunhan lompakko antaa joustoa. myös uutta vannetta eteen ja taakse niin saadaan lisko levitettyä ihan kunnolla. nyt on ajotuntuma jo erittäin hyvä mut nuo edessä olevat ebayn pa**a spacerit kun tärisyttää sen verran enkä niihin muutenkaan luota et parempi tilata bolt on tyyliset..

hieman ihmetyttää viel tää raptori osion hiljaisuus :( vissiin mä oon liian monta vuotta myöhässä ton saanu hankittua ko ei täälä paljoa tyypit juoruile tai sitten mulla on suomen ainut tieliikenne raptori? :shock: oli miten oli niin ajakaa varovasti ja mikä tärkeintä PITÄKÄÄ hauskaa! minä ainaki pidän :mrgreen:
Vastaa Viestiin