Kyllä hyvin on tietoa kirjassa muttei valitettavasti löydy mainintaa ainakaan tolle automaattiselle nokan ketjun kiristemelle et kuinka monta "napsua" ennenkö voi todeta että ketju vaihtoon. Purku ja kasaus ohje löytyy mut tuo kohta epäselvä. Raptoriin tuli Lamoksen kautta aivan käsittämättömän nopealla lähetys ajalla ja parhaimmalla asiakaspalvelulla tähän mennessä koskaa mistään eteen 35mm ja taakse 50mm spacerit ja voi että menee lisko nätisti tiellä. Toisen käden voi huoletta löysätä kovastaki vauhdista eikä pelkoa mistään. Katurenkaat viel tilaamatta ja nuiden nappuloiden ansiosta hieman tärrryyttää.. 5 päivää työmatkaa ja sekalaista pärryyttelyä takana ja mittariin kertyny rapeat 600km.
Pientä kysymystä teille jotka näiden kanssa kauemmin harrastanut eli kuuluuko teiltä vesipumpusta hiljainen rahina? Toinen ääni kuulunee venttiilien/jako ketjun kohdalta ja tämäkin pieni rahina. Venat säätelen tässä lähiaikoina ja tutustun tohon automaatti säätöön mutta mites muilla? Kuuluuko muilla ylimääräisiä ääniä vai pelkkä kaunis ja "hellä" 1 pyttysen voiman papatus
Eipä tuo pidä mitään ylimääräisiä ääniä. Katteet aiheuttivat yhdessä vaihees resonointia tietyillä kierroksilla, mutta nekin tuli vaimennettua kiristelyllä ja fylliä väliin laittelemalla
Hmm. Hyvin mielenkiintosta. Moddedraptorista löysin keskusteluita joissa moni väittää ettei raptorissa vesipumppu äänetön ole ja pitää ns. Kahinaa. Itselläni kuuluu vesipumpusta juurikin kahina kun oikein läheltä kuulostelee. Venttiilit vaativat kyllä itselläni hellää kosketusta ja säätöä. En tiedä sitte kuuluisiko ton olla täysin äänetön kuitenkaan tuolta yläpäästä koska mekaaniset osathan siellä pyörii. Häätyy tutkia niin saapi mielenrauhan. Ääni ei kuitenkaan ole sellainen että olisi ketju löysällä se pitäisi aika raakaa rallatusta ja rapinaa jne. Alotella tuolla venttiilien säädöllä ja testata toista öljyä. Päivittelen sitten muuttuko tai löytykö mitään.
Kyllä se näinkin tietenkin on. Mutta kyllä omasta mielestä jokaiseen ääneen pitää reagoida ja vähintäänkin hieman tutkia mistä ja miksi. Jos kone sattuu jostakin syystä tekemään kepposet nii ei tarvi itteään syyttää välinpitämättömyydestä. Vaikka kaikki näitä kehuu ja ylistää kuinka paljon nii huoltoa se nämäki tarvii siinä missä muutkin. Huolto kuitenki helpompi ja halvempi ite suorittaa kuin ne korjaamiset sitten jälkiviisaana jälkeenpäin.
Onko täällä muilla 700 liskoa madallettu persiistä? Miten ootte toteuttanu ton ketjun kireyden säädön yms? Edellinen omistaja vaihtanut uuden ketjun ennekuin laite tuli mulle ja itse pääsin ketjun kiristään heti 200km jälkeen. Nyt se 5-600km lisää ja taas löysällä. Ajossa näyttää ketju hyppivän ja pomppivan joka suuntaan sekä liikkeelle lähtiessä kuuleee ja tuntee kun "löysät" lähtee pois. Ketjunlaahainta ei ole paikallaan vaan ainoastaan ensimmäinen alempi rulla siinä rungon välissä. Oisko tuohon kellään heittää toimivaa vinkkiä miten sais ja millä rauhotettua tilannetta?
päivitystä kuten lupasin.. imupuolella toinen venttiili reilusti liikaa auki ja toinen suunnilleen arvoissaan-> säädetty molemmat. pakopuoli onki sitten erijuttu. pakopuolen vena välykset erittäin erittäin ahtaat. arvona pitäisi olla 0.16mm-0.20mm ja just ja just sain ahistettua väliin 0.10mm ja tuohon kun lisätään vielä venttiileiden lämpeneminen käytössä ja tästä johtuvat lämpölaajentumat yms niin savotta ois ollu aikalailla valmis.. näiden kaikkien säätämiseen käytin hemmetin paljon aikaa koska halusin kaikki kohdallensa koska sitä ne eivät todellakaan olleet.... säätöjen jälkeen kasaus ja liskon käyttö lämpöseks uudet 10w-50 ölpät sisällä ja huomasin että lähtee rivakammin käyntiin sekä kylmänä että myös myöhemmin lämpimänä,kaasun painamiseen reagoi huomattavasti terävämmin kaasussa ei ole havaittavissa minkäänlaista viivettä, aikaisemmin en huomannut kokolaitteessa mitään negatiivista kaasun vastaamiseen mutta nyt ero on huomattava. . ylimääräinen rahina ja ripinä venttiilien seudulta loppui myös täysin. itse nokan ketju ei ole löysällä senkin tarkistin.
suosittelisin kyllä kaikkia tarkistamaan nuo välykset omista laitteista, jos ei niitä ole pitkiin aikoihin tarkistettu. nuo pakoventtiilit on muutenkin tärkeimpiä eikä niiden tarkistamiseen tarvi katteita pahemmin purkaa.. imupuoli onki sitten Hv paikassa.
Kaarna kirjoitti:Eipä tuo pidä mitään ylimääräisiä ääniä. Katteet aiheuttivat yhdessä vaihees resonointia tietyillä kierroksilla, mutta nekin tuli vaimennettua kiristelyllä ja fylliä väliin laittelemalla
Joo ilmaisin ehkä väärällä tavalla... ei siis pidä mitään ylimääräisiä poikkeavia sivuääniä. Tottakai sieltä koneen puolelta kuuluu kaikki sinne kuuluvat äänet, mutta ei mitään sellaisia ylimääräisiä ääniä mihin huomio kiinnittyisi.
Tuli tänään taas "aloitettua" ajokausi mökillä. Tietenkin ensin öljyjen vaihto + suodatin. On tuo kyllä sellainen peli, että huhhuh Pitkästä aikaa kun hyppää puikkoihin ja päästelee menemään niin tuntuu kyllä niin rajulta... ihme ettei olla vielä vierailtu pöpelikön puolella.
Jaa, no kukas sit tunnustaa kun tääl on alkanu pyörii iso lisko? Kelpais itellekkii mut siin on vaa sellain ongelma et ne maksaa niin hitost, sit sitä rupeis säälimää ja varjelemaa kaikelta ja hauskuuskerroin tippuis radikaalisti..
Kaikkea aikansa... vähän harmittaa myyntiin laittaa, mutta tuntuu turhalta seisottaa tätä vuodesta toiseen tallissa.
Eli tästä jollekkin erinomainen menopeli! https://www.nettimoto.com/yamaha/raptor/2172182