Yamaha 350 big bear 4x4
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Moro!
Meillä on kotona kyseinen vuoden -97 mönkijä ja siinä alkaa olemaan vakio renkaat aika loppu, joten uudet pitäs ostaa. Sellaista kysyisin että mahtuuko tämmönen satsi pyörimään alla "ITP Mud Lite XL 26x10+12-12 Rengaspaketti"? Ja mönkijä on vakio kuntoine.
Meillä on kotona kyseinen vuoden -97 mönkijä ja siinä alkaa olemaan vakio renkaat aika loppu, joten uudet pitäs ostaa. Sellaista kysyisin että mahtuuko tämmönen satsi pyörimään alla "ITP Mud Lite XL 26x10+12-12 Rengaspaketti"? Ja mönkijä on vakio kuntoine.
- jami85
- Tracks
- Viestit: 1041
- Liittynyt: 14 Huhti 2011 17:21
- Mönkijä:: polaris sportsman 570 EFI -14
- Paikkakunta: Tornio
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
mahtuu
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
-
- Noppeli
- Viestit: 1
- Liittynyt: 12 Touko 2015 15:13
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Terve!
Elikkäs yamaha big bear vm 91. Ei käynnisty. Lähti huonosti käyntiin jo aiemmin, mutta pelasi kyllä normaalisti käyntiin lähtiessään.
tiputtaa bensaa kaasarin alta tulevasta letkusta. Ilmanputsarikotelossa oli bensaa tosi paljon. Kaasarin "kurkku" näyttäisi olevan itse veistelty jostakin putkesta.
tulviiko kaasutin vai onko se aivan väärässä asennossa? Kertokaas viisaat.
Elikkäs yamaha big bear vm 91. Ei käynnisty. Lähti huonosti käyntiin jo aiemmin, mutta pelasi kyllä normaalisti käyntiin lähtiessään.
tiputtaa bensaa kaasarin alta tulevasta letkusta. Ilmanputsarikotelossa oli bensaa tosi paljon. Kaasarin "kurkku" näyttäisi olevan itse veistelty jostakin putkesta.
tulviiko kaasutin vai onko se aivan väärässä asennossa? Kertokaas viisaat.
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Tuli hankittua projektiksi vanha vaaleansininen Big Bear 350. Voimansiirron puolella olisi laittoa. Vaihdepoljin palautuu huonosti kun sitä painaa alaspäin. Olisiko vika jousessa, joka polkimen palauttaa? Miten tuohon jouseen pääsee käsiksi? Poljinta pitää nostaa ylös jokaisen alasvaihdon jälkeen, jotta vaihteet vaihtuvat.
Sitten mönkijässä on tämä suunnanvaihtovipu, jossa on H, L ja R asennot. R toimii, eli mönkijä kulkee taaksepäin. L-asennossa mönkijä lähtee eteenpäin, mutta H-asennossa menee vapaalle. Mistä vikaa lähtisi etsimään ja miten?
Sitten mönkijässä on tämä suunnanvaihtovipu, jossa on H, L ja R asennot. R toimii, eli mönkijä kulkee taaksepäin. L-asennossa mönkijä lähtee eteenpäin, mutta H-asennossa menee vapaalle. Mistä vikaa lähtisi etsimään ja miten?
Ex: Yamaha Big Bear 350, Bombardier 330 -04, Honda TRX 350 FE - 06, Can-Am Outlander 400 Max -07 TL, Polaris Sportsman 500 -09 TL, Kawasaki Brute Force 750 TL
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
ehkä vaihteensiirtäjässä ongelma.. se akseli tulee vaan motin läpi sieltä vasemmalta puolelta.... lähtee oikeelta puolelta konetta eli se oikeenpuoleinen koppa (kuskinpaikalta katottuna) pitäis ottaa auki niin pääsee siirtäjään käsiksi, sen jousessa voi olla se vika....
öljyt koneesta eka pois.

tuon näköinen värkki siis kyseessä ja tuossa jousessa vois olla se ongelma mikä näkyy tuossa akselin keskellä noin. ja tuossa akselin boori päässä on siis se vaihepoljin kiinni suoraan.
sit se toinen ongelma eli alueen valitsimen korjaus vois onnistua ihan sitä tankoo säätämällä mikä menee koneen sisään. vai onko siinä säädettävä välitanko? perhana kun en muista kun on niin kauan ku isokarhua oon rassaillu viimeks..
öljyt koneesta eka pois.

tuon näköinen värkki siis kyseessä ja tuossa jousessa vois olla se ongelma mikä näkyy tuossa akselin keskellä noin. ja tuossa akselin boori päässä on siis se vaihepoljin kiinni suoraan.
sit se toinen ongelma eli alueen valitsimen korjaus vois onnistua ihan sitä tankoo säätämällä mikä menee koneen sisään. vai onko siinä säädettävä välitanko? perhana kun en muista kun on niin kauan ku isokarhua oon rassaillu viimeks..
DIY
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Olen tutkinut räjäytyskuvia ja tosiaan tuon näköinen hässäkkä siellä vaihdepolkimen toisessa päässä niissäkin kuvissa on ja siihen taitaisi saada jopa uuden jousen tilattua, joka on nimeltään "torsion spring". Pitää joku päivä ottaa koppa auki ja katsoa onko jousi väljähtänyt.
Suunnanvaihtaja on vaijerilla. Pitää sitä kokeilla vielä säätää. Tässä vaan on nyt pari muutakin projektia tallissa levällään, niin ei ole vielä kerennyt tarkastella Beeriä muuten kuin tölkistä
Suunnanvaihtaja on vaijerilla. Pitää sitä kokeilla vielä säätää. Tässä vaan on nyt pari muutakin projektia tallissa levällään, niin ei ole vielä kerennyt tarkastella Beeriä muuten kuin tölkistä

Ex: Yamaha Big Bear 350, Bombardier 330 -04, Honda TRX 350 FE - 06, Can-Am Outlander 400 Max -07 TL, Polaris Sportsman 500 -09 TL, Kawasaki Brute Force 750 TL
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Tänään tutkin vaihdepolkimen toimintaa. Se on vain kytkimen säädöstä kiinni miten jäykkä poljin on ja minkälaisen vasteen se antaa. Jos kytkimestä säätää kaikki löysät pois, niin vaihdepolkimen liikkeistä tulee todella napakat, mutta kytkin ei irrota alaspäin vaihtaessa. Sitten jos kytkintä löysyttää, myös poljin löystyy ja kun liikaa säätää, niin polkimesta häviää tuntuma aivan kokonaan ja siitä tulee löysä. Tuntuu olevan tosi tarkkaa tuo säätäminen, ohjekirjan ohjeen mukaan ei tullut toimiva, mutta siitä kun alkaa kokeilemalla ruuvata, niin pikku hiljaa löytyy sopiva säätö. Edellinen omistaja oli säätänyt tuon päin viiiiiiattia.
Ex: Yamaha Big Bear 350, Bombardier 330 -04, Honda TRX 350 FE - 06, Can-Am Outlander 400 Max -07 TL, Polaris Sportsman 500 -09 TL, Kawasaki Brute Force 750 TL
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Hankittiin Big Bear 350 4x4 vuosikertaa 94, puun ajoon ja muuhunkin käyttöön, kun levytuli mukana. Tuo on vielä kertoja vaihteistollakin niin sen puolesta ihan nenäpäähän ajateltuun käyttöön. Mönkijä on kuin uusi, ollut samalla omistajalla uudesta asti ja säilytetty sisällä aina, säilytys ja pihakäyttö lumityöt yms varmaan selittää tuon hienon kunnon. Renkaat hyvät vaikka ovat alkuperäiset. Mönkijä kipinä iski kun lainattiin Kodiak 400 -99 mömkijää ja tukkikärryä harvennuksen puiden ajoon...
Asiaan, tuossa on käytetty moottorissa TB Moniaste 10W-30 öljyä, vaihdot olleet syksyisin. API luokitusten puolesta tuo varmaan onkin ihan ok ja pihakäytössä tuo 30 kuumaviskositeettikin riittänyt varmasti hyvin. Nyt kuitenkin käyttö tulee muuttumaan raskaammaksi ja painottumaan kesäaikaan, ehkä talvella lumitöitäkin kun levykin tuli mukana... Lähinnä miettinyt mahdollisten talvikäyttöjen kannalta onko suositeltu 10W-40 liian paksua talvella, vai pitääkö sijoittaa 5W-40 öljyihin joiden hinta sitten tuplaantuu kun tuo ei ole mikään kovin yleinen viskositeetti MP-maailmassa.
Motul Quad 10W-40 mineraali on kyllä kaadettavissa -42°C asti joten kai pumpattavuuskin on sitten ainakin -30°C asti, pitäs riittää. CAstrolin Power 1 10W-40 on syntteettinen mutta siitä en ole löytänyt kaadettavuutta/pumpattavuutta. Mutta jos vertaa viskositeettiä 40°C lämpötilassa niin Castrol on lähes puolet ohuempaa joten varmaan sekin kertoo jotain.
Molempia löytyy Motonetista ja ovat nyt esimerkkinä mukana, onhan niitä muitakin merkkejä.
Vetopyörästöihin pitää kanssa öljyt vaihtaa ja eteen varmaan kannattaa laittaa LS öljyä niin kitkalukkokin toimii paremmin. Etua syntteetisestä öljystä?
Millaisia öljyjä teillä on näissä 90-luvun Yamahoissa käytössä ja millaisessa käytössä mönkijät on?
Asiaan, tuossa on käytetty moottorissa TB Moniaste 10W-30 öljyä, vaihdot olleet syksyisin. API luokitusten puolesta tuo varmaan onkin ihan ok ja pihakäytössä tuo 30 kuumaviskositeettikin riittänyt varmasti hyvin. Nyt kuitenkin käyttö tulee muuttumaan raskaammaksi ja painottumaan kesäaikaan, ehkä talvella lumitöitäkin kun levykin tuli mukana... Lähinnä miettinyt mahdollisten talvikäyttöjen kannalta onko suositeltu 10W-40 liian paksua talvella, vai pitääkö sijoittaa 5W-40 öljyihin joiden hinta sitten tuplaantuu kun tuo ei ole mikään kovin yleinen viskositeetti MP-maailmassa.
Motul Quad 10W-40 mineraali on kyllä kaadettavissa -42°C asti joten kai pumpattavuuskin on sitten ainakin -30°C asti, pitäs riittää. CAstrolin Power 1 10W-40 on syntteettinen mutta siitä en ole löytänyt kaadettavuutta/pumpattavuutta. Mutta jos vertaa viskositeettiä 40°C lämpötilassa niin Castrol on lähes puolet ohuempaa joten varmaan sekin kertoo jotain.
Molempia löytyy Motonetista ja ovat nyt esimerkkinä mukana, onhan niitä muitakin merkkejä.
Vetopyörästöihin pitää kanssa öljyt vaihtaa ja eteen varmaan kannattaa laittaa LS öljyä niin kitkalukkokin toimii paremmin. Etua syntteetisestä öljystä?
Millaisia öljyjä teillä on näissä 90-luvun Yamahoissa käytössä ja millaisessa käytössä mönkijät on?
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
lähtökohtaisesti moottoriöljynä nelarimönkkärissä tulee käyttää aina JASO-MA hyväksynnän omaavaa ns. moottoripyörän öljyä. (poikkeuksena mönkijät joissa ei öljykylpy kytkintä tai vaihteisto on omalla öljytilalla. NÄITÄ EIVÄT OLE YAMAMAT)
mitä viskositeettiin tulee niin itse suosin yleensä 10w alkuista koska se EI ole vielä yleensä täyssynteettistä eikä täten aiheuta kytkimen\keskipakokytkimen\startin luistamista liukkautensa ansiosta. 5w alkuiset on aina täyssynteettisiä öljyjä. kuumapäässä 30 riittää talvella hyvin mutta kesähelteellä varsinkin ilmajäähytteisessä moottorissa 40 jopa 50 voisi olla hyvä, ettei öljykalvo pääse liian ohueksi ja sitäkautta johtaisi metalli-metalli kosketukseen esim nokka-akselissa.
teboil moniastetta en suosittele käyttämään mönkkärissä koska A: on auton öljyä B: ei sisällä JASO-MA hyväksyntää C: Ei sisällä mitään GL lisäaineita, jotka ovat tärkeitä mönkijän\moottoripyörän vaihteiston kannalta, koska öljy voitelee myös vaihteiston.
hyvä öljy sekin aivan varmasti on kun käyttää oikeisiin käyttökohteisiin.
periin voisi käyttää esim täyssynteettistä Teboilin 75w-90 Hypoid gl-4,gl-5 öljyä, toimii talvellakin perät notkeasti. jos perässä sisällä kitkalukkoa tai jarrua niin LS:ää niihin.. LS:ää jos haluaa täyssynteettisenä niin mobil ls 75w-90 tai mineraalina esim teboil hypoid ls 80w-90
edit: hinta-laatu suhteeltaan toimiviksi ja hyviksi todettuja moottoriöljyvaihtoehtoja voisi olla vaikka esim. Motul 5000 10W-40, Motox 10w-40 MP , Valvoline Durablend 10w-40,
kaikki öljyt mitä mainitsin tuossa niin löytyy joko mätänetistä tai tokmanni ja yleisimmät varastomyymälät, myös ovat hyvin edukkaita ajatellen tee-se-itse huoltoa.
mitä viskositeettiin tulee niin itse suosin yleensä 10w alkuista koska se EI ole vielä yleensä täyssynteettistä eikä täten aiheuta kytkimen\keskipakokytkimen\startin luistamista liukkautensa ansiosta. 5w alkuiset on aina täyssynteettisiä öljyjä. kuumapäässä 30 riittää talvella hyvin mutta kesähelteellä varsinkin ilmajäähytteisessä moottorissa 40 jopa 50 voisi olla hyvä, ettei öljykalvo pääse liian ohueksi ja sitäkautta johtaisi metalli-metalli kosketukseen esim nokka-akselissa.
teboil moniastetta en suosittele käyttämään mönkkärissä koska A: on auton öljyä B: ei sisällä JASO-MA hyväksyntää C: Ei sisällä mitään GL lisäaineita, jotka ovat tärkeitä mönkijän\moottoripyörän vaihteiston kannalta, koska öljy voitelee myös vaihteiston.
hyvä öljy sekin aivan varmasti on kun käyttää oikeisiin käyttökohteisiin.
periin voisi käyttää esim täyssynteettistä Teboilin 75w-90 Hypoid gl-4,gl-5 öljyä, toimii talvellakin perät notkeasti. jos perässä sisällä kitkalukkoa tai jarrua niin LS:ää niihin.. LS:ää jos haluaa täyssynteettisenä niin mobil ls 75w-90 tai mineraalina esim teboil hypoid ls 80w-90
edit: hinta-laatu suhteeltaan toimiviksi ja hyviksi todettuja moottoriöljyvaihtoehtoja voisi olla vaikka esim. Motul 5000 10W-40, Motox 10w-40 MP , Valvoline Durablend 10w-40,
kaikki öljyt mitä mainitsin tuossa niin löytyy joko mätänetistä tai tokmanni ja yleisimmät varastomyymälät, myös ovat hyvin edukkaita ajatellen tee-se-itse huoltoa.
DIY
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Kiitoksia nopeasta vastauksesta. Sen verran edelliseen viestiin lisäten kun unohtui että tuossa on käytetty talvisin jotain synteettistä öljyä moottorissa, pitää se nyt saada selville vielä kun en ollut itse hakemassa tuota sijainnista johtuen.
Ohjekirjan mukaan tuossa voisi käyttää normaalia moottoriöljyä mutta tiedän että se JASO MA luokitus olisi hyvä löytyä ja myös se että MP-öljyissä on vaihteistoillekkin lisäaineita. Tutun Kodiakkiin vaihdoin nuo Motulin Quad öljyt ja se muuttui ihan eri vehkeeksi, kytkin ottaa kiinni ilman repimisiä ja pienemmillä kierroksilla, öljynä oli joku halvin mineraali moniaste.
5W-30 ainakin löytyy osasynteettisenä ja taitaa olla jotain mineraalejakin. Lähinnä nyt haen öljyä joka pelaisi ympäri vuoden ettei tarvi kesä/talviöljy rumbaa välttämättä jos tunteja ei tulekkaan paljoa. 5W-30 on vaan kesäkäyttöön turhan ohutta varssinkin jos möyrii metsässä helteellä ilma ajoviimaa.
Öljy asiat sinällään tuttuja, mutta lähinnä kokemuksia haeskelen mitkä on hyväksi havaittuja öljyjä.
Ohjekirjan mukaan tuossa voisi käyttää normaalia moottoriöljyä mutta tiedän että se JASO MA luokitus olisi hyvä löytyä ja myös se että MP-öljyissä on vaihteistoillekkin lisäaineita. Tutun Kodiakkiin vaihdoin nuo Motulin Quad öljyt ja se muuttui ihan eri vehkeeksi, kytkin ottaa kiinni ilman repimisiä ja pienemmillä kierroksilla, öljynä oli joku halvin mineraali moniaste.
5W-30 ainakin löytyy osasynteettisenä ja taitaa olla jotain mineraalejakin. Lähinnä nyt haen öljyä joka pelaisi ympäri vuoden ettei tarvi kesä/talviöljy rumbaa välttämättä jos tunteja ei tulekkaan paljoa. 5W-30 on vaan kesäkäyttöön turhan ohutta varssinkin jos möyrii metsässä helteellä ilma ajoviimaa.
Öljy asiat sinällään tuttuja, mutta lähinnä kokemuksia haeskelen mitkä on hyväksi havaittuja öljyjä.
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Höpöhöpö. Yamahalta saa mönkkäriin kyllä 5w-alkuista ilman että on täyssynteettistä https://www.yocracing.com/accessory_sto ... oduct=5459johny1332 kirjoitti: 5w alkuiset on aina täyssynteettisiä öljyjä.
Samoin hondalta. http://www.hondabikes.fi/varusteet-ja-t ... 0-4-litraa
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
mun moka. tuli kirjoitus/ajatus virhe... tarkoitus oli kirjoittaa että kaikki 5w-40 viskositeetilla olevat mp öljyt on täyssynteettisiäViiMax kirjoitti:Höpöhöpö. Yamahalta saa mönkkäriin kyllä 5w-alkuista ilman että on täyssynteettistä https://www.yocracing.com/accessory_sto ... oduct=5459johny1332 kirjoitti: 5w alkuiset on aina täyssynteettisiä öljyjä.
Samoin hondalta. http://www.hondabikes.fi/varusteet-ja-t ... 0-4-litraa
mutta näin jälkikäteen mietittynä en rupea vastaan väittämään jos joku semmostakin löytää mineraalina. mutta ei ainakaan suomesta kovin helpolla
DIY
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Pientä edittiä, ei tuossa ole kuin 149 km mittarissa.
Nyt löyty jo vähän vikaakin, jakolaatikosta etukardaanin lähdöstä vuotaa stefa. Saa varmaan vaihdettu konetta irrottamatta ja suuremmin purkamatta, onkohan tossa oma öljytilansa kun siinä roppu päällä?
Viikonloppuna pääsee varmaan tutkimaan livenä...

Viikonloppuna pääsee varmaan tutkimaan livenä...
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Joku tuommoinen 5W-30 olis varmaan hyvä talviöljy. Se Hondan kun ei ole pahan hintaistakaan 39€ 4l, mitähän tuo Yamalube maksaa?
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Itse ajelin viime talven vaihteellisella Catilla TB Goldilla. Tuota myös monet talvimoottoripyöräilyä harrastavat käyttävät. Ainakin omasta mielestä pelasi hyvin. Nyt kesällä ollut TB Superbike. En ole eroa toiminnassa huomannut. Sikäli talvellakin olisi syytä olla hyvät öljyt, että lumihommissa tahtoo lämpöä tulla. Kuormaa on koneella kun lunta puskee ja ajoviima on pientä. Varmaan kesällä oma kone pääsee paljon helpommalla pl. joku safarimönkiminen.
30 yläviskooosista en ilma-öljyjäähdytteiseen laittaisi. Vaikka olisi autoöljy ja ilman luokituksia, niin se ei tarkoita ettei jokin luokitus täyttyisi. Joka luokitus kun maksaa, niin ihan turhaa kaikille sitä jaso ma:ta hakea.. Moni "perusöljy" tuon kyllä täyttäisi. Lähinnä ne "energy saving" -öljyt on varmasti liian liukkaita.
Myös Shellin Helixiä tiedän menestyksellä märkäkytkimissä käytetyn, mutta siitä on myös raportoitu kylmälimaa, joten itse käyttänyt noita Teboileja. Vielä kun niitä saa tosiaan joka Tokmannilta jne.
30 yläviskooosista en ilma-öljyjäähdytteiseen laittaisi. Vaikka olisi autoöljy ja ilman luokituksia, niin se ei tarkoita ettei jokin luokitus täyttyisi. Joka luokitus kun maksaa, niin ihan turhaa kaikille sitä jaso ma:ta hakea.. Moni "perusöljy" tuon kyllä täyttäisi. Lähinnä ne "energy saving" -öljyt on varmasti liian liukkaita.
Myös Shellin Helixiä tiedän menestyksellä märkäkytkimissä käytetyn, mutta siitä on myös raportoitu kylmälimaa, joten itse käyttänyt noita Teboileja. Vielä kun niitä saa tosiaan joka Tokmannilta jne.