Nelivedon kytkentä päälle/pois
Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois
Eikös näissä ole rajoitin jos lukko päällä ajelee...ainakin Rhinossa semmonen on.
Haminan seudun mönkijät ry
Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois
öhöm, jos lukolle on pyynti päällä mutta ei ole vielä kytkeytynyt rajoitus on 6-7km/h niin kauan ennenkuin lukko on kunnolla kytkeytynyt, kyseisessä tilassa myös lukon merkkivalo VILKKUU, mutta kun täysin kytkeytynyt lukon merkkivalo palaa yhteneisesti ja rajoitus muuttuu 35km/h, 35km/h rajoituksen voi myös ohittaa painamalla ja pitämällä pohjassa OVERRIDE painiketta ohjaustangon vasemmalta puolelta, rajoituksen ohituksen merkiksi nopeusmittarissa ei näy nopeutta vaan numerot "juoksevat" ympyrää tämän merkiksi.
tommi6 sinun ongelmaksi sanoisin mutulla joko servo ongelman tai 4 veto valitsin nappien kontaktien hapettuminen
tommi6 sinun ongelmaksi sanoisin mutulla joko servo ongelman tai 4 veto valitsin nappien kontaktien hapettuminen
DIY
-
- 3WD
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17 Heinä 2013 14:17
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
- Paikkakunta: Soini
Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois
Nelivedon kytkeytymis ongelma joka minulla oli mönkijän kanssa, niin ei johtunutkaan valitsin nappien hapettuminen. Kun avasin nappien suojakannen niin siellä oli paikat kirkkaana, vaan ongelman aiheuttaksi paljastui tosiaan tuo servomoottori, toiseen suuntaan se pyörii kohtuulliisen hyvin. Mutta toiseen suuntaan tämä servomoottori ei sitten pyörikkään. Saakohan kotelon sisällä olevaa sähkömoottoria vastaavaa hommattua erikseen mistään, tai sitten jostain käytettynä koko servomoottoria ?. 
Moottorin pinnalla lukee seuraavanlaiset kirjain ja numero yhdistelmät,
FC-280PT-22125
BN451125
MADE IN CHINA

Moottorin pinnalla lukee seuraavanlaiset kirjain ja numero yhdistelmät,
FC-280PT-22125
BN451125
MADE IN CHINA
Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
-
- 3WD
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17 Heinä 2013 14:17
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
- Paikkakunta: Soini
Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois
Muuten kyllä hyvä linkki Antsu60, mutta vielä parempi olisi jos tuollaisen moottorin löytäisi täältä suomesta. Niin ei tarvitsisi odotella moottorin saapumista niin pitkään, ja kaiken lisäksi tuo n. 50 euroa on jo aika paljon pyyntihinnaksi, jos kerran täältä suomestakin saa ulkonäöllisesti vastaavia moottoreita reippaasti alle tuon 50 euron. 

Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois
Sitten sinä tietenkin ostat täältä Suomesta sen halvemman.
-
- 3WD
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17 Heinä 2013 14:17
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
- Paikkakunta: Soini
Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois
Ovatkos nuo tuollaiset sähkömoottorit kaikki samanlaisia, ettei niissä pitäisi olla hirveitä eroja. Ja lähteekö siitä vanhan moottorin akselista se rataspää lämmittämällä irti. Eikös tässä mun tapauksessa kuitenkin ole se sähkömoottori tosiaan rikki ?. 

Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
-
- 3WD
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17 Heinä 2013 14:17
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
- Paikkakunta: Soini
Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois
Mikäs näissä 3B4 etuperien pienoissähkömoottoreissa kuluu edes, että se aiheuttaa näitä kytkeytymis ongelmia ?. 

Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
-
- 3WD
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17 Heinä 2013 14:17
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
- Paikkakunta: Soini
Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois
Eli sieltä etuperän sähkömoottorista, olikin ne hiilet kuluneet "loppuun", niinkuin moni epäili täällä. Tänään kävin vaihtamassa hiilipoteron myötä hiilet siihen vanhaan moottoriin, tosin ensiksi osaluovuttaja piti tilata bebekiltä. Viime viikon keskiviikkona, huimaan n. 10 euron hintaan, postiennakkokuluineen. Se olikin jo sitten tämän viikon maantaina noudettavissa postista. Alla on kuvia vanhoista hiilistä, sekä uusista hiilistä. Sitten lisäksi vielä vertailun vuoksi uuden moottorin ankkuri levyistä kuva. Vanhat hiilet olivat jo niin kuluneet, että hiilipölyä oli ympäriinsä hiilipoteroa, sekä vanhan moottorin akselin ankkuri levyt olivat hiilipölyn peitossa, eritoten nuiden ankkuri levjen väli oli täynnä sitä pölyä. Joka lähti helposti pois, kun suihki siihen ensiksi kontaktin puhdistajaa, sen jälkeen varovasti kaivoi sitä kertynyttä pölyä pois pienellä tasakärkisellä ruuvimeisselillä tai nuppineulalla. Niin ja uusi moottori oli 4 mm lyhyempi kuin vanha, sekä rataspäässä oli 1 hammas enemmän ja näiden kahden asian vuoksi uutta moottoria ei pystynyt vaihtamaan vanhan kanssa keskenään. Tästä viestistä löytyy vielä linkki siihen uuteen moottoriin, josta voi lainata sen hiilipoteron, avuksi niille joilla esiintyy samanlaista ongelmaa kuin minulla. 
Kaikki loppui toistaiseksi hyvin, kun n. 10 euron osalla säästi 506 euroa.
Olisiko syy tämän aiempaan toimimattomuuteen, nuiden hiilien ns. loppuun kuluminen, vai sitten hiilien kärkien kuluminen hieman piikin muotoisiksi. Jotka ovat sitten ottaneet kiinni välillä,
tuohon ankkuri levyjen väliseen saumaan ?.
Uudet hiilet
http://oi65.tinypic.com/5lzz85.jpg
Vanhat hiilet
http://oi68.tinypic.com/2s8li11.jpg
Uuden moottorin ankkuri levyt
http://oi68.tinypic.com/b4f9xk.jpg
Uusi moottori
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.p ... e_id=12421

Kaikki loppui toistaiseksi hyvin, kun n. 10 euron osalla säästi 506 euroa.

Olisiko syy tämän aiempaan toimimattomuuteen, nuiden hiilien ns. loppuun kuluminen, vai sitten hiilien kärkien kuluminen hieman piikin muotoisiksi. Jotka ovat sitten ottaneet kiinni välillä,
tuohon ankkuri levyjen väliseen saumaan ?.

Uudet hiilet
http://oi65.tinypic.com/5lzz85.jpg
Vanhat hiilet
http://oi68.tinypic.com/2s8li11.jpg
Uuden moottorin ankkuri levyt
http://oi68.tinypic.com/b4f9xk.jpg
Uusi moottori
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.p ... e_id=12421
Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
-
- 3WD
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17 Heinä 2013 14:17
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
- Paikkakunta: Soini
Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, niin eikös tämä yamahan on-command järjestelmä toimi niin, että jos painaa 2wd/4wd nappia, jolloin kaikki renkaat pyörivät mönkijässä eri nopeudella, jolloin ajaessa kääntyminen on helpompaa. Verrattuna siihen että, laittaisin etuperän lukon päälle, jolloin kääntösäde kasvaa. ? 

Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois
Eihän se meinaa lukitulla etutasauspyörästöllä kääntyä lainkaan. Normaali neliveto tilassa taas etutasauspyörästö toimii niinkuin tasauspyörästön kuuluukin.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
-
- 3WD
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17 Heinä 2013 14:17
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
- Paikkakunta: Soini
Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois
Anteeksi jo etukäteen, hieman sekavasta tekstistä mutta toivottavasti saatte tekstistä edes jotain selkoa. 
Nyt päästäänkin sitten mahdolliseen ongelmaan. Isäni on jo jonkin aikaa väittänyt minulle, että allekirjoituksessani näkyvässä mönkijässä ei toimisi neliveto oikein, ollenkaan napin ollessa normaali asennossa. On aivan sama onko mönkijässä renkaat/telat paikoillaan, niin etupää ei vedä hänen mukaansa ollenkaan, mutta takapää lyö kyllä reippaasti tyhjää kun kaasua annostelee vähänkin reippaammasti. Eli toimiiko kone niinkuin sen kuuluukin, vai onko jossakin jotain vikana ?.

Nyt päästäänkin sitten mahdolliseen ongelmaan. Isäni on jo jonkin aikaa väittänyt minulle, että allekirjoituksessani näkyvässä mönkijässä ei toimisi neliveto oikein, ollenkaan napin ollessa normaali asennossa. On aivan sama onko mönkijässä renkaat/telat paikoillaan, niin etupää ei vedä hänen mukaansa ollenkaan, mutta takapää lyö kyllä reippaasti tyhjää kun kaasua annostelee vähänkin reippaammasti. Eli toimiiko kone niinkuin sen kuuluukin, vai onko jossakin jotain vikana ?.

Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 20:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois
Veikkaampa että jos neliveto ei toimi niin teloilla eteneminen voi olla aika hankalaa. Nosta keula ilmaan ja kytke neliveto päälle ja pyöritä eturengasta. Jos vasta puoli pyörii vastakkaiseen suuntaan niin on neliveto käytössä. Sitten lukko päällä pyörii kaikki renkaat samaan suuntaan mut sitten on helpompi kokeilla tuo homma koko kone ilmassa. Voihan sieltä etuperässä olla joku sökönäkin mut kyllä sen huomaa helposti jos neliveto ei toimi.
Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois
2wd (punanen nappi ylhäällä): kummatkin takuset vetää koska ne on aina köntässä
4wd (punanen nappi alhaalla): kummatkin takuset köntässä + etuset avoimella etutasauspyörästöllä
4wd lukko (punanen nappi alhaalla, ja keltanen ylhäällä): kaikki 4 vetää 100%
4wd (punanen nappi alhaalla): kummatkin takuset köntässä + etuset avoimella etutasauspyörästöllä
4wd lukko (punanen nappi alhaalla, ja keltanen ylhäällä): kaikki 4 vetää 100%
DIY
-
- 3WD
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17 Heinä 2013 14:17
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
- Paikkakunta: Soini
Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois
Eli itse olen ollut koko ajan oikeassa, tuon neliveto järjestelmän suhteen, ettei siellä todellisuudessa ole mitään vikaa ollutkaan.
Tämän käsityksen sain, kun olen katsonut useamman kerran videon siitä Yamahan On-Command Neliveto Järjestelmästä ?.
Tämän käsityksen sain, kun olen katsonut useamman kerran videon siitä Yamahan On-Command Neliveto Järjestelmästä ?.

Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011