Yamaha 350 big bear 4x4
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Vanhemmissa lokarissa olevalla vivulla HI - LOW ja R, eli 10 eteen ja yksi taakse, jalkapolkimella vaihtuu vaihteet. Sitten tulee malli jossa 5 eteen ja myös paikki jalkapolkimella, se napista kytkettävä pakki tai taa olla viimeisin kehitysversio. Jossain -95 paikkeilla aluevaihde jää pois, tuo omani on myyjän mukaan -94 ostettu, mutta ainakin tankissa on -89 loppuvuoden valmistusleima, tedä sitte kauanko maannut aikanaan liikeissä ja matkalla... Se uudempikin menee työkäytössä mutta tämä vanhempi on varmasti parempi. Omalla en ole ajanut lokakuun lopun jälkeen, jos nyt joku päivä kerkiäsi. Keväällä pitäisi mennä puita ajelemaan harvennukselta, niin tulee kokemusta miten paljon tuo hitaampi vaihteisto on parempi.
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Tuli eilen pitkästä aikaa ajettua BigBearilla ja tehtyä lumityöt kokeeksi tuolla. Yli 2kk seisonnan jälkeen tuo lähti kuin palmun alta tulille, alussa tyhjäkäynti oli vähän hiipuvaa ja lopulta aina sammui, saattoi olla vain kylmä. Pakin kytkennän kanssa saa olla tarkkana, että odottaa kytkeytymisestä kuuluvan naksahduksen, muuten hyppää varmasti pois päältä. Hyvin tuo alkuperäinen etuperän kitkalukkokin pitää kun tuo välillä kuopi molemmilla etusilla tyhjää lumikasaa vasten vaikka pitoakin oli hyvin.
Etukardaanin laippa vuotaa vähän niin kuin jo alussa tuli huomattua, mutta vuo on kyllä pientä, jakolaatikon öljypinta oli ennen käynnistystä edelleen korkeammalla kuin kylkiropun taso, joten aika täyteen se täyttyy ajossa. Panssarin päällä on imumattoa kämmenen kokoinen pala joten ei tiputa maahan, täytyy se vaan nyt vaihtaa. Öljyyn lorautin Redlinen Sealsaveria jos se auttaisi tuohon vuotoon, muualla tuo on tullut todettua toimivaksi aineeksi.
Kävin myös läheisen järven jäällä heittämässä lenkin niin aika hieno keli oli vetää meneen, sileä jää jonka päällä 10-15cm lunta
Jos vertaa lumitöiden osalta Harmaa Ferguson levyn kanssa vs tämä mönkijä niin aika tasan menee, ainakin näin 10cm lumikerroksissa, mönkijä vie kyllä paljon vähemmän bensaa
Etukardaanin laippa vuotaa vähän niin kuin jo alussa tuli huomattua, mutta vuo on kyllä pientä, jakolaatikon öljypinta oli ennen käynnistystä edelleen korkeammalla kuin kylkiropun taso, joten aika täyteen se täyttyy ajossa. Panssarin päällä on imumattoa kämmenen kokoinen pala joten ei tiputa maahan, täytyy se vaan nyt vaihtaa. Öljyyn lorautin Redlinen Sealsaveria jos se auttaisi tuohon vuotoon, muualla tuo on tullut todettua toimivaksi aineeksi.
Kävin myös läheisen järven jäällä heittämässä lenkin niin aika hieno keli oli vetää meneen, sileä jää jonka päällä 10-15cm lunta

Jos vertaa lumitöiden osalta Harmaa Ferguson levyn kanssa vs tämä mönkijä niin aika tasan menee, ainakin näin 10cm lumikerroksissa, mönkijä vie kyllä paljon vähemmän bensaa

Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Olettekos sovitelleet takajarruun jotain muuta levyä, minun projektissani on ihan kupera (ja tietysti ruosteessa).
Typerä, kun 'napa' on levyssä kiinteänä.
Saahan tuo uudenkin ainakin Ebaysta
Typerä, kun 'napa' on levyssä kiinteänä.
Saahan tuo uudenkin ainakin Ebaysta
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Tilaa uusi, tuskin maksaa vaivaa sovitella muuta levyä.
Viimeksi muokannut vaughan, 01 Maalis 2017 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Täysin turha lainaus poistettu. Foorumin säännöt edelleen lukematta?
Syy: Täysin turha lainaus poistettu. Foorumin säännöt edelleen lukematta?
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Löytyyköhän Mikunin kaasariin http://www.yamahapartshouse.com/oempart ... carburetor Jotain huoltosarjaa, vai tilaileeko hilut erikseen alkuperäisenä?
Kaasutin tulvii välillä kun koneen sammuttaa, tiputtelee ylivuotoputkesta. Samalla kun neulaventtiilin vaihtaa ajattelin vaihtaa suuttimet ja ainakin kohokammion tiivisteen, joku huoltosetti olisi hyvä.
Kaasutin tulvii välillä kun koneen sammuttaa, tiputtelee ylivuotoputkesta. Samalla kun neulaventtiilin vaihtaa ajattelin vaihtaa suuttimet ja ainakin kohokammion tiivisteen, joku huoltosetti olisi hyvä.
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Ebaystä löytyy, itse taisin tilata tämän (tai vastaavan) setin
http://www.ebay.com/itm/NEW-Yamaha-Big- ... EM&vxp=mtr
Uudempiin taisi olla erilainen setti
http://www.ebay.com/itm/NEW-Yamaha-Big- ... EM&vxp=mtr
Uudempiin taisi olla erilainen setti
Viimeksi muokannut vaughan, 07 Maalis 2017 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Täysin turha lainaus poistettu. Foorumin säännöt edelleen lukematta?
Syy: Täysin turha lainaus poistettu. Foorumin säännöt edelleen lukematta?
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Neulaventtiili monesti ei vuoda vaan neulaventtiilin istukan o rengas. Se kannattaa tarkistaa. On helppo vaihtaa
DIY
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Oliko tuohon kaasuttimen seosruuvin säätöön joku perusasetus, se ruuvi mikä on alapuolella? Ja tuohan vaikuttaa pääasiassa tyhjäkäynnille ja alakierroksille?
En tilannut tuota huoltosarjaa, mutta kokoneulaventtiili on tilauksessa. Ehkä tuon koko setinkin voisi tilata vaihtaa ja samalla tehdä se ultraäänipesu osille.
En tilannut tuota huoltosarjaa, mutta kokoneulaventtiili on tilauksessa. Ehkä tuon koko setinkin voisi tilata vaihtaa ja samalla tehdä se ultraäänipesu osille.
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
2.5 kierrosta auki on varmaan aika hyvä kohta aloittaa säätö. Säätö vaikuttaa pääasiassa vain tyhjäkäynnin seokseen, Ja siis säätää bensan määrää. Mitä enemmän auki sitä rikkaampi seos tyhjäkäynnillä.
oon vähän sitä mieltä että tyhjäkäynninseokseen ei oo olemassa mitään yksilöllistä perusasetusta (vaikka service manualissa olisikin joku tarkka arvo, ilmanpaine, lämpötila, bensanlaatu, moottorin kunto. kaikki vaikuttaa niin paljon), jokainen kone on omalaisensa sen suhteen. kokeilemalla selviää.
säätäny aina laitteeseen mistä en tiedä mitään säätöjä niin noin 3 kierrosta auki tyhjäkäynninseoksen lähtöpisteeksi (jos nelarista kyse), jos kone vaikka on ollu pöydällä tai kaasari on erilainen, uusi tai käytetty atomeina.
oon vähän sitä mieltä että tyhjäkäynninseokseen ei oo olemassa mitään yksilöllistä perusasetusta (vaikka service manualissa olisikin joku tarkka arvo, ilmanpaine, lämpötila, bensanlaatu, moottorin kunto. kaikki vaikuttaa niin paljon), jokainen kone on omalaisensa sen suhteen. kokeilemalla selviää.
säätäny aina laitteeseen mistä en tiedä mitään säätöjä niin noin 3 kierrosta auki tyhjäkäynninseoksen lähtöpisteeksi (jos nelarista kyse), jos kone vaikka on ollu pöydällä tai kaasari on erilainen, uusi tai käytetty atomeina.
DIY
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Tuossa on nyt ollut 1,5 auki, joten tuossa saattaa olla syy siihen että kylmänä tuo ei käy kovin hyvin tyhjäkäynti, laihalla ollut. Tosin voi olla että tuolla säädöllä on ollut yhteys tulvivaan kaasuttimeen.
Kokeillaan sillä 2,5 kierroksella.
Kokeillaan sillä 2,5 kierroksella.
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
pointtia on.... yleensä tosin tulviva kaasutin aiheuttaa rikas tilanteen seokseen, en rupea väittämään.
jos 1.5 kierroksella ei oo toiminu kunnolla laittaisin suoraan melkein 3-3.5 kierrosta auki, mutta niinkun sanottu kokeilemalla selviää
. tulviminen pitää kuitenkin saada korjattua ennenkuin noi säädöt pitää kunnolla paikkaansa.
joko neulaventtiili, neulaventtiilin istukan o-rengas, vuotava koho, kohon nivelakselin jumitus niin että koho ei aina nouse ylös, tai väärä bensapinta. tuossapa ne syyt tulvimiseen. veikkaan istukan o-rengasta tai itse neulaventtiiliä.

jos 1.5 kierroksella ei oo toiminu kunnolla laittaisin suoraan melkein 3-3.5 kierrosta auki, mutta niinkun sanottu kokeilemalla selviää

joko neulaventtiili, neulaventtiilin istukan o-rengas, vuotava koho, kohon nivelakselin jumitus niin että koho ei aina nouse ylös, tai väärä bensapinta. tuossapa ne syyt tulvimiseen. veikkaan istukan o-rengasta tai itse neulaventtiiliä.
DIY
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Voi olla et olen ihan pihalla, niinku yleensä, mut ei kai kaasarin pitäisi tulvia silloin jos koho vuotaa tai muutoin jumittaa ala-asentoon? Silloin jos koho ei pääse nousemaan ylös, eli ei kellu, ei myöskään neulaventtiili avaudu?johny1332 kirjoitti:vuotava koho, kohon nivelakselin jumitus niin että koho ei aina nouse ylös, tai väärä bensapinta. tuossapa ne syyt tulvimiseen
Edit
Jäi oikein askarruttamaan, kumminpäin se nyt menee? Koho alkaa kellua, sulkeeko vai avaako se neulaventtiilin. Neulaventtiili taitaa olla auki niin kauan kunnes koho kelluu tietyllä tasolla. Näinhän se menee?

..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Juuri niin
Kun koho on alhaalla venttiili kohokammioon on auki. Kun koho kelluu tarpeeksi korkealle sen johdosta että bensapinta nousee, venttiili menee kiinni.
Koho kun vuotaa. Se täyttyy bensalla ja painuu alas, Venttiili on kokoajan auki ja kohokammio tulvii.

Koho kun vuotaa. Se täyttyy bensalla ja painuu alas, Venttiili on kokoajan auki ja kohokammio tulvii.
DIY
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Tilattu neulaventtiili oli jäänyt tilaamatta, hyvä sisänsä. Syynä oli juurikin se neulavanttiilinistukan O-rengas, tuo oli huollon hyllystä ja kyllä niitä kai menee. Juu eli rikkaallahan tuo on ollut vaikka ollut vain 1,5 kierrosta auki.
Koho liikkui hyvin ja oli ehjä, kohokammion tiivisterengas oli silikonispray kylvyssä vuorokauden ja se hieman pehmeni sekä palautui muotoonsa. Pitänee tilata se tiivistesarja.
Aluksi tyhjäkäynti seos oli auki 2,5, nyt se on noin 3,5. 2,5 teki sitä että sammui kun koski kaasuun. Viikonlopun aikana pitää hakea paremmat säädöt kun pitäisi puita ajella metsästä pois ja koneen kunnolla kuumaksi.
Tuollainen "vanha" mönkijä on kyllä kivan kokoinen kun se sopii hyvin hyvin 3x1,5m kuomukärryyn purettavan telikärryn ja sahavehkeiden kanssa. Tosin isompikin mönkijä mahtuisi kun purkaisi kärryn teli rakennelman, mutta painon kanssa alkaa tulemaan ongelmaa...
Koho liikkui hyvin ja oli ehjä, kohokammion tiivisterengas oli silikonispray kylvyssä vuorokauden ja se hieman pehmeni sekä palautui muotoonsa. Pitänee tilata se tiivistesarja.
Aluksi tyhjäkäynti seos oli auki 2,5, nyt se on noin 3,5. 2,5 teki sitä että sammui kun koski kaasuun. Viikonlopun aikana pitää hakea paremmat säädöt kun pitäisi puita ajella metsästä pois ja koneen kunnolla kuumaksi.
Tuollainen "vanha" mönkijä on kyllä kivan kokoinen kun se sopii hyvin hyvin 3x1,5m kuomukärryyn purettavan telikärryn ja sahavehkeiden kanssa. Tosin isompikin mönkijä mahtuisi kun purkaisi kärryn teli rakennelman, mutta painon kanssa alkaa tulemaan ongelmaa...
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Hyvin tuntui laite toimivan. Kaasuttimen säädöistä on vaikea sanoa, kotona ennen kärrystä pois ottoa katsoin tulpan ja vähän tumma se on, mutta eipä tuo kovin koville joutunut missään vaiheessa, ihan kevyttä pöristelyä pääasiassa. Reilu 3h tuli käyntiaikaa bilteman tuntimittariin.
Se mikä on vähän nyt ongelma on etujousien liian lyhyt ulosjousto/liian jäykät jouset. Toinen etunen on todella helposti ilmassa ja alkuperäinen kitkalukko ei paljoa pidä, joten tuo muuttuu helposti pelkästään takavetoiseksi. Renkaissakin oli vähän reilusti ilmaa, muistaakseni syksyllä laitoin noin 0,4bar.
Nivelissä ja vetareissa olisi mielestäni hieman varaa kasvattaa liikeratoja. Tässä kotometsässä otettu kuva http://aijaa.com/7kGYGe
Onkohan bigbeariin/Moto4 olemassa pidemmällä joustolla olevia etuiskareita ja/tai löysempiä etujousia jousia?
Se mikä on vähän nyt ongelma on etujousien liian lyhyt ulosjousto/liian jäykät jouset. Toinen etunen on todella helposti ilmassa ja alkuperäinen kitkalukko ei paljoa pidä, joten tuo muuttuu helposti pelkästään takavetoiseksi. Renkaissakin oli vähän reilusti ilmaa, muistaakseni syksyllä laitoin noin 0,4bar.
Nivelissä ja vetareissa olisi mielestäni hieman varaa kasvattaa liikeratoja. Tässä kotometsässä otettu kuva http://aijaa.com/7kGYGe
Onkohan bigbeariin/Moto4 olemassa pidemmällä joustolla olevia etuiskareita ja/tai löysempiä etujousia jousia?