yamaha 450 grizzly

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

Mää porasin ihan reiät solenoidin ruuveja varten. En vaan enää muista, että sisä-, vai ulkokautta. Pikkuisen vuotaa vettä koteloon ruuvien rei'istä, jos oikein mönkijää uittaa. Olisi kai voinut silikonia, tai kuumaliimaa laittaa ruuvin kantojen alle. Ei vuoda kuitenkaan niin paljoa, että suureksi ongelmaksi olisi muodostunut.

"Tönäisyn" syy: kokeilin toimintoa, josta en ollut ennen kuullut. Tönäisy oli siis aiheeton, pahoitteluni. :oops:
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja anton »

Ostin tässä itselleni -09 450cc grizzlyn. Oikean puolen takavetoakseli on tästä laitteesta mystisesti hävinnyt. Murroksen ulompi osa on kiinni navassa ja samoin sisemmän murroksen sisempi osa kiinni perässä, mutta vetoakseli puuttuu välistä. Onkohan tätä mahdollista saada takuuseen uutta? Katselin hintoja niin 100-150e maksaa usassa tälläinen täydellinen akseli ja siihen rahdit, verot ja tullit päälle.Sopiiko isommasta laitteesta vetoakseli? Onko jollakulla myydä käytettyä tai uutta ja minkä hintaista?
Swoop
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Maalis 2010 18:44

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Swoop »

Yks vaihtoehto vois olla että otat sen toisenkin irti ja lähetät tonne -> http://www.sorvaamokarpiola.fi/
Ei välttämättä halvin ratkasu mutta pitäs ainakin kestää. Sit vielä jos oot peli mies ni lähetät myös etuvetarin (jos etu ja taka vetareissa on ero) ja teetät kaikki neljä tuolla. Pitäs ruveta kestämään vähän rankemmissakin olosuhteissa. :wink:
375 Automatic
4WD
Viestit: 135
Liittynyt: 28 Loka 2008 14:25

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja 375 Automatic »

anton kirjoitti:Ostin tässä itselleni -09 450cc grizzlyn. Oikean puolen takavetoakseli on tästä laitteesta mystisesti hävinnyt. Murroksen ulompi osa on kiinni navassa ja samoin sisemmän murroksen sisempi osa kiinni perässä, mutta vetoakseli puuttuu välistä. Onkohan tätä mahdollista saada takuuseen uutta? Katselin hintoja niin 100-150e maksaa usassa tälläinen täydellinen akseli ja siihen rahdit, verot ja tullit päälle.Sopiiko isommasta laitteesta vetoakseli? Onko jollakulla myydä käytettyä tai uutta ja minkä hintaista?
oliko tämä sama laite mikä tuolla avk:lla näky muutama viikko sitte olevan, kun siitähän tuo näky puuttuvan tuo oikean puolen takavetoakseli, jos on kyseinen vehe, ni mahtaa olla turhaa ruveta kyselemään takuuseen..
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

rupakon takaa vaan uutta akselia tilaukseen...
DIY
Swoop
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Maalis 2010 18:44

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Swoop »

Onkos kellään tietoa saako näihin pikku vehkeisiin varikittejä jostain? Tekis mieli isompaa rengasta mutten haluis liikoja laiskistaa tota laitetta... esim. pakki nytkin mun mielestä liian pitkä, varsinkin kärryn kanssa ajettaessa. Yamaha Centerissä olis 550 ja siitä ylöspäin kyllä ja olis edullinenkin, vaan kun ei se nyt auta. :doubt:
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Swoop
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Maalis 2010 18:44

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Swoop »

Kiitoksia, EPIltähän se löytyikin. 8)
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

Laitoin pari säätölevyä etummaisen variaattorin puoliskojen väliin. Sillä sai jonkin verran pienennettyä välityksiä. Hihna painuu syvemmälle hihnapyörän väliin, kun laittaa prikat.
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

paljonkohan syö huipuista?
DIY
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

Jotainhan se syö kyllä. Paljonko, sitä en tiedä. Vain harvoin tulee käytettyä edes vaihteiston pitkää puolta.

Varoituksen sanat: liikaa prikkoja ei pidä laittaa, koska muuten hihna alkaa hankaamaan koteloonsa. Myöskään raskaassa työkäytössä ei välttämättä hyvä ratkaisu, koska variaattorin ollessa lyhyimmillä välityksillä hihna nouseen jonkin verran taaemmalta hihnapyörältä ulos. Saattaa siis lyhentää hihnan käyttöikää vaikkapa raskasta lumikasaa tökittäessä.
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

joo toi on varmaan ihan hyvä systeemi... kyllä sinne varmaan pari milliä uskaltaa laittaa...
DIY
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

Jos oikein muistan niin pikkunalleen ehdoton yläraja oli 2mm. Mieluummin 1.5mm. Täällä oli pari kuvaa aiheesta, ja siitä seuraavasta "ongelmasta" raskaan työkäytön suhteen: http://www.grizzlycentral.com/forum/gri ... 0-a-3.html ja tuolta vastaus numero 41

Säätölevyjä saa laakerikaupoista, sisähalkaisijaa en enää muista. Keskolta noita levyjä on ilmeisesti turha kysellä, koska eivät muista moisia koskaan kenellekään myyneen, vaikka ovatkin myyneet. Ei muuta kuin etuvari irti, työntömitalla mittaa akselin, ja hakee eri paksuisia säätölevyjä kaupasta. Kustannus parisen euroa. Ainakin minä huomasin selvän eron, muistaakseni millin tai 1.5 laitoin.
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

niin ne on ihan normi prikkoja... eri vahvusia vaan??
DIY
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

Käy sinne varmaankin tavallinen prikkakin. Itse hankin säätölevy nimiset prikat. Säätölevyt, tai -prikat on niitä joilla erilaisia välyksiä säädellään joissain tapauksissa. Vaikkapa vaihteistoista tai tasauspyörästöistä niitä saattaa löytyä, kun on säädelty välykset kohdilleen. Löytyy yleensä useampaa eri paksuutta, samalla sisähalkaisijalla. Tässä Grizzlyn tapauksessa säätölevyn ulkohalkaisijan kanssa ei ollut kovinkaan tarkaa, koska holkin seinämän paksuus oli sen verran suuri. Toisinsanoen, säätölevy ei pääse kosketuksiin hihnan kanssa.

Nyt kun tätä kirjoitin, niin muistin että liian paksut prikat saattavat aiheuttaa senkin, että hihna painuu liian syvälle, ja alkaa hankaamaan holkkia. Se ei ole hyväksi variaattorille, koska silloin vähintään hihna alkaa luistamaan. Tämä saattaa olla tosin ongelma vasta sitten, kun etummaisesta hihnapyörästä sorvataan siivu pois, kuten jenkit tekee. Muokkaavat myös variaattorien rullaramppien vastakkaista palaa (sitä peltiä, jota vasten rullat liikkuu) laikalla ja hitsaamalla, jolla saadaan aikaan se, ettei huippunopeus laske.
Vastaa Viestiin