Sivu 1/1

Raptorien (350/660) Suutin Keskustelu

Lähetetty: 20 Elo 2007 22:33
Kirjoittaja Hiikeri
Haetaampas tänne siis kaasuttimen säätöjä eli lähinnä suuttimien kokoja joilla on Raptori(350/660) toiminut hyvin & pirteimmin.

Tärkeää on myös mahdolliset muutokset laittaa että tietää kuinka lähellä on oma laite muutoksiltaan. Bonuksina kesä- tai talvisäädöt.

Itsellä 350 Pikkulisko ja muutoksina ensimmäisen omistajan taholta vapari suodin(GYTR)+suutinsarja(GYTR)+hieman itse modattu/vapaammin hengittäväksi muutettu alkuperäinen äänenvaimennin.
Noilla ajelin 1/2 vuotta, suuttimet ekan omistajan jäljiltä, pääasia kunhan pääsi ajelemaan(eka mönkkäri).

Asiaan rupesin paneutumaan enemmän tässä viikko sitten ja hommasin kunnon sliparin(E-hyväksytty) ja johan rupesi puhtia löytymään eri tavalla. Ala- sekä keskivääntö lisääntyi todella paljon!
Sliparina siis nyt: http://www.allright.fi/documents/ATV-FI ... ket_48.pdf

Alle 5000rpm mutuna 20% väännön kasvu, joka kyllä tuntuu, aivan kuin koneessa olisi ~400cm3 kone tilalla.
http://www.leovince.de/leovince_quad/Le ... e/3839.pdf

Tänään kaasaria osiksi ja sisältä löytyi seuraavaa:
Main Jet 155
Pilot Jet 25

Elikkä vakiothan ovat 142.5 sekä 22.5.
Neulan asennosta ei tietoa kun ruvettiin vaihtamaan pelkkää pääsuutinta "pikaisesti", ***tu se mikään pika vaihto ollut, mutta onpahan nyt kuusiokolo pultit kohokammion kannessa eikä mtn ***un ruuveja. :evil:

Pääsuuttimeksi laitoin 155>165 ja testiajoon.
Tuntui ettei kiihdy aivan samalla lailla kuin ennen, sekä väännöstäkin aavistus kateissa. Huippuja hävisi ~3km/h. Liian rikkaalla siis käy nyt.

Eli suuttimeksi meni liian iso, sitten päästäänkin toiseen asiaan, mikäs tässä vehkeessä on seos ruuvi?
Onkos se tämän sivun ruuvi no 7?
Kuva

Tuntuukin pääsuutin aika suurelta jos vertaa Jere itte:n kommenttiin:
Jere itte kirjoitti:GYTR-suutinsarjalla neula ylimpään asentoonsa, pääsuutin muistaakseni 152,5. Tyhjäkäyntisuutinta ei tarvii vaihtaa vielä tuohon.
Mulla oli tosin slipari ja sytkäboksi vaihdettuna myös, samoin putsarikopan kansi rei-itetty, mutta vakiofilsu.

Lähetetty: 21 Elo 2007 18:02
Kirjoittaja Reverend_Keenan
onko ilmanputsarin kansi paikoillaan? itsellä on se suurin suutin mitä siinä GYT-R sarjassa oli ja pelittää ihan hyvin mutta ei toiminut silloin kun oli tuo ilmanputsarin kansi paikoillaan ja kiinni on myös Gyt-r slipari ja Gyt-r putsari

Lähetetty: 22 Elo 2007 01:07
Kirjoittaja Hiikeri
Ei ole kansi paikoillaan. Suurin suutinhan tässä sarjassa on 170.
Olin just ajelemassa näin yöllä ja ilmanlämpötila nyt +14, nyt tuntui paremmin toimivan kuin eilen päivällä +20 kelissä. Huippujakin otti nyt viileämmällä kelillä 2-3km/h enemmän.
Pitää tässä joku päivä kokeilla kuinka 162.5:lla toimii.

Lähetetty: 27 Elo 2007 16:38
Kirjoittaja Hiikeri
Kävipäs laite penkissä(MP Mesta, Joensuu) asti säädettävänä. Sisällä ollut 165 aivan liian iso, IMO.
Pääsuuttimena nyt 155, JetPilot entisellään eli 25.

Verrattuna 165:een suuttimeen nousi tällä 155:lla max teho ~10% sekä max vääntö ~20%! Vaikka lämpötila oli järkky +30.5C mittaus ajankohtana.

Lähetetty: 27 Elo 2007 18:10
Kirjoittaja tempputomi
Hiikeri kirjoitti:Kävipäs laite penkissä(MP Mesta, Joensuu) asti säädettävänä. Sisällä ollut 165 aivan liian iso, IMO.
Pääsuuttimena nyt 155, JetPilot entisellään eli 25.

Verrattuna 165:een suuttimeen nousi tällä 155:lla max teho ~10% sekä max vääntö ~20%! Vaikka lämpötila oli järkky +30.5C mittaus ajankohtana.
menikö aikaa miten paljon ja mitä lysti maksoi???

Lähetetty: 27 Elo 2007 18:40
Kirjoittaja jmtillo
no ei paha. Putkella parani ekat 20% ja suuttimilla vielä toiset... :D Ei vaan, saitko ihan laput? lukemia?

Lähetetty: 27 Elo 2007 19:17
Kirjoittaja Hiikeri
tempputomi kirjoitti:menikö aikaa miten paljon ja mitä lysti maksoi???
Oli laite pari pvää siellä joten en tiedä paljon meni aikaa. Lysti maksaa sen mukaan mitä tehdään. Eka penkissä veto jotain ~80€ ja sen jälkeen säädöt ~40€/h. Ei hajua ottiko/ottaako jtn lisää aina uusinta vedoissa?

Jotain tollaista epämääräistä kertoi aluksi, mulla tosin oli venojen välyksien tarkistus lisänä joista imua oli joutunut säätämään(Yammussa säätö on paloilla joten aikaa vievää hommaa), yht. tuli hintaa 200€. Kun laitteen vein niin arvioi 300€ luokkaan koko homma, eli säädöt meni kait sitten aika nopeasti?
Oma suutinsarja tietty oli jo valmiiksi mukana.

Eli jos useamman kerran joutuu suuttimia vaihtelemaan/säätämään ja välillä penkittämään, niin toki rupeaa sitä hintaa kertymään koska aikaa menee.
jmtillo kirjoitti:no ei paha. Putkella parani ekat 20% ja suuttimilla vielä toiset... :D Ei vaan, saitko ihan laput? lukemia?
Putkella tuli 20% pers tuntumalla enemmän vääntöä kuten 20. päivä kerroin(silloin oli toi 155 suutin).
Laitoin sitten itse 165 suuttimen ja tuntui että potku on taas entisenlainen eli kuin ennen sliparin vaihtoa.

Nyt penkissä säädettynä takas 155 mikä oli alunperinkin eli pitää tarkkaan paikkansa että 20% tuli putkella lisää vääntöä. :lol:

DynoJetin penkkihän tuolla näkyy olevan, tuli ainakin lappuun sen logot.
Aika amis tehot, täytyy kyllä sanoa.

Toki ilmanlämpö jos olis ollut vaikka 18C tai hieman viileämpi, ketjut rasvattu(vähemmän kitkaa).
, niin olisi voinut 30hp tullakin.

165:lla suuttimella aluksi HP23.7 ja vääntöä NM26.0. Säätöjen jälkeen 155:lla pääsuuttimella HP26.1 sekä vääntöä 31.1NM, siis pyörätehoa, 6 vaihteella vedätettynä lukee lapussa. Vehkeellä ajettu nyt päälle 4300km.

No, ehkä pelkkä moottoriteho hyvänä päivänä ajettaessa saattaisi käydäkkin 30:ssä.
Kun ei nämä ilmajäähdytteiset paljoa potki.. :evil:

OT:
..mutta kyllä tälläkin pääsee hengestään jos huonosti sattuu... on meinaan sitä videomatskua kun vedän 100km/h todellista nopeutta Jamiksella...Kunhan vaan jaksais editoida ja upata sen nettiin...jos vaikka loppuviikoksi sen sais tehtyä.

Lähetetty: 25 Marras 2007 20:54
Kirjoittaja petrif_74
Terve vaan.
Eli aika hyvin sain ton rapparin sit korvakuulolla säätöihin jos mp-mestan penkissä samat suuttimet on laittaneet.eli olen se entinen omistaja.

Re: Raptorien (350/660) Suutin Keskustelu

Lähetetty: 05 Kesä 2010 21:27
Kirjoittaja Kojootti
Moi..

Pistin tuossa Raptoria vakioksi ja suuttimet tiesin edellisen omistajan puolelta vaihdetuksi. Näin ollen kaasaria auki ja suuttimia vaihtamaan..

ISOKSI yllätyksekseni huomasin suuttimet jotka olivat paikallaan; 27,5 ja 70!!!

Mikä ihmeen idea sinne oli pääsuuttimeksi mennä pistämään 70? Keksiikö joku pätevää selitystä?? :roll:

Pelissä (oli) muuten paikallaan GYTR suodin ja WRP putkisto.

Re: Raptorien (350/660) Suutin Keskustelu

Lähetetty: 07 Kesä 2010 14:04
Kirjoittaja Erska
Oletko Kojootti ihan varma ettet ihmetellyt tyhjäkäyntisuutinta?


Onhan näistä ilmajäähyistä otettu enemmän tehoa kunnon hiluilla kun esim YZF450:sessä on...


Nimim FST omistaja ottanut 50 kaakkia takapyörältä.... :badgrin:

Re: Raptorien (350/660) Suutin Keskustelu

Lähetetty: 09 Kesä 2010 11:18
Kirjoittaja Kojootti
Erska kirjoitti:Oletko Kojootti ihan varma ettet ihmetellyt tyhjäkäyntisuutinta?


Onhan näistä ilmajäähyistä otettu enemmän tehoa kunnon hiluilla kun esim YZF450:sessä on...


Nimim FST omistaja ottanut 50 kaakkia takapyörältä.... :badgrin:
Eikös se tyhjäkäyntisuutin ollut tuo 27,5? Semmoinen pitempi suutin?

Se tappisuutin oli tosiaan 70 mitä oli tuossa GYT-R setissä useampi vaihtoehto 140-160 välillä..

Itse en ole VIELÄKÄÄN keksinyt järjellistä selitystä tälle. :roll: