Yammun lukko käytännössä.

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
turmelus
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 18 Elo 2007 21:33
Paikkakunta: Oulu

Yammun lukko käytännössä.

Viesti Kirjoittaja turmelus »

On ruvennut mönkkärin vaihto jostain syystä kiinnostaan, ihme sairaus.
Kertokaahan Yamaha-miehet/naiset tuosta Yamahan etulukosta, eritoten 700 Grizzlyssä. Kun maastossa ajatte, pidättekö lukkoa päällä vai ajatteko ilman lukkoa. Mikäli ajatte ilman, joutuuko lukon päälle laittaakseen pysähtyyn ja kytkeytyykö lukko heti kytkemisen jälkeen. Ainakin 450 Grizzlyssä lukko kytkeytyi vasta kun oli hieman liikkeelle lähdetty.
Kuinka usein lukkoa tarvitsee käytännössä? Kun on Can-Amin "automaattiin" tottunut (eli vain tasainen kaasu ja antaa mennä), niin on pikkusen kynnystä manuaalilukkoihin. Mutta muuten tuo 700 Grizzly kiinnostaa.
Saa siitä muutakin hyvää/huonoa kertoa. Käyn tässä jossain välissä koeajaan sitä itsekin.
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rulez »

Onhan se grizzlyn lukko aivan eri planeetalta kun canassa ei tarvitte aina sitä tasasta vauhtia notta lukko kytkeytyy ja kun se on päällä niin todellakin sillo kaikki pyörät vetää vaikka joutusitkin hieman hölläämään kaasulta eli siltä osin ainakin parempaan suuntaan on vaihto menossa !

tuosta lukon kytkemis viiveestä senverran että kun namikan napsautat pohjaan lukko kytkeytyy välittömästi kun pyörä liikahtaa tai sarvista käänät näin siis ainakin 700:sessa pysäytystä ei kaipaa jos kaikki pyörät pyörii noin suurinpiirtein samaa vauhtia !

kyllä välillä itelläkin tulee toki ikävä pollen oikeaa automaattista lukkoa joka toimii kun ajatus verrattuna kaikkiin kilpailijoihinsa (kunhan vaan on kunnossa :twisted: ) mutta jammusta löyty paljon enempi hyviäpuolia että hieman manuaalisempaan lukkoon siirtyminen ei hirveemmin rassannut !

Maastossa tulee ajeltua 90% ilman lukkoa ja ei sitä paljon kaipaakkaan muuhalla kun hitaassa kallio kiikkumisessa ja isompien ojien ylityksessä jotka kierretään pohjan kautta !!
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Avatar
meedio
3WD
Viestit: 86
Liittynyt: 29 Huhti 2007 22:05

Viesti Kirjoittaja meedio »

Miust tuntuu että hetikohta on päällä ainakin sitten kun merkkivalo syttyy.

Kun kärry on metässä perässä niin tyhjällä voin ajella ilman lukkoa mutta jos vähänkään kuormaa niin kytken lukon varman päälle etukäteen, muuten menee pelleilyksi.

Vois sanoa että ilman lukkoa kuorma ei kulje ja ilman vinssiä sais purkaa monta kuormaa.. (Jammu 450 irs)
Viimeksi muokannut meedio, 08 Tammi 2008 09:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos haluaa epäonnistua ja onnistuu, niin onko epäonnistunut?
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Yammun lukko käytännössä.

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Ei itselläni ole kyllä mitään moittimista yamahan etulukossa.. Toisinaan kytkeytyminen saattaa olla vähän hitaampaa, mutta ymmärtäähän sen että siellä pitää systeemien loksahtaa kohdalleen, johonka renkaiden pitää pyöriä vähän eri tahtiin. Hidas vauhti ja pieni kääntely nopeuttaa ja helpottaa lukon kytkeytymistä huomattavasti.
Lukon voi kytkeä päälle hitaassa vauhdissa, ja siinä on rajoitin (tai ainaki 660:ssä on) joka estää kovat vauhdit lukkoa kytkiessä, samaten kuin lukko päällä ajaessa, joka on aivan tarpeellinen. Huomaat kyllä. (Niin, ja on siinä override nappula jos on pakko kokeilla sitä hurjastelua lukon kanssa)
100% lukko päällä hurjastelu ei ole mitenkään hauskaa... :lol:

Itselläni tulee "lukottomia" kilometrejä n. 99% kaikista ajoista, ts. lukkoa tarvitsee aika vähän. Raskaassa vetohommassa ja raskaassa aurauksessa sitä lukkoa tarvitsee, samoin kuin ruukaan laittaa lukon päälle suolla ennen vetelän näköistä paikkaa...
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
turmelus
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 18 Elo 2007 21:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja turmelus »

Kiitos vastauksista, ihan hyvältä kuulostaa. Metsätalouden vetotöitä mullakin tulee olemaan aika paljon.
Vasta kuitenkin käytännön koeajot kertoo totuuden ja toki koeajo koneen, alustan ja ergonomian puolesta kiinnostaa ennen ostopäätöksiä.
Tämä on hyvä ja sopiva palsta, kun mieltä askarruttaviin kysymyksiin löytyy vastauksia/kommentteja käyttäjiltä. :)
Luckyme
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 15 Marras 2007 09:17

Viesti Kirjoittaja Luckyme »

turmelus kirjoitti:Kiitos vastauksista, ihan hyvältä kuulostaa. Metsätalouden vetotöitä mullakin tulee olemaan aika paljon.
:)
No kun olet kokeillut ohjaustehostinta huomaat, ettei paluuta entiseen ole.

700fi:n etulukko toimii ok, ja siitä on hyötyä normaalikäytössäkin, kääntösäde etulukko kytkettynä on tietysti isompi ja ATV aliohjautuu mutta nopeasti ne oman ajopelin ominaisuudet tulevat esille.

Pojilta unohtui kertoa että välillä lukon pois saamiseen joutuu käyttämään vähän ajatusta, mutta ei kai ne muillakaan merkeillä toimi sen paremmin. Se ei ole vika, vaan ominaisuus :wink:

Etulukkopäällähän ei ole tarkoitus ajella jatkuvasti, vaan kytkeä se joko ennen todellista tarvetta, tai sitten kokeilla että lähtiskö se vielä irti lukkopäällä :lol: niinkuin

Tuolla toisessa ketjussa onkin kehuttu YAM 700 jokapuolelta.
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ä.
e_lappala
2WD
Viestit: 42
Liittynyt: 15 Marras 2005 21:17
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja e_lappala »

Luckyme kirjoitti:Pojilta unohtui kertoa että välillä lukon pois saamiseen joutuu käyttämään vähän ajatusta, mutta ei kai ne muillakaan merkeillä toimi sen paremmin. Se ei ole vika, vaan ominaisuus :wink
Tuosta just aattelin sanoo, jotta kun lukko jää välillä päälle (ja sen kyllä huomaa millon se on päällä vaikka mittaristo väittääkin jotta ei ois päällä), niin viimeistään sitten lähtee pois kun laittaa 2-vedon ja pakin päälle ja nykäsee vähän liikkeelle.

Tuo taitaa kuitenkin olla kaikille tuttu homma, mutta noin niinkun can-am miehelle vinkiks. Ja ei tuo ominaisuus niin mahottomasti huononna kokonaisuutta.
Avatar
SvaR
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 07 Syys 2006 21:12
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SvaR »

Luckyme kirjoitti:
Pojilta unohtui kertoa että välillä lukon pois saamiseen joutuu käyttämään vähän ajatusta, mutta ei kai ne muillakaan merkeillä toimi sen paremmin. Se ei ole vika, vaan ominaisuus :wink:

Etulukkopäällähän ei ole tarkoitus ajella jatkuvasti, vaan kytkeä se joko ennen todellista tarvetta, tai sitten kokeilla että lähtiskö se vielä irti lukkopäällä :lol: niinkuin
Tuolla toisessa ketjussa onkin kehuttu YAM 700 jokapuolelta.
Jos lukko ei meinaa lähteä pois niin joko reilu kaasun löysäys tai sitten varma tapa saada se irti on kun pikkasen painaa etujarrua sillon se ainakin "luovuttaa"!

Päälle menee joskus heittämällä ilman liikkumista ja joskus vaatii pienen liikautuksen. Ja se ei mene kovassa vauhdissa päälle vaan kone rupeaa pätkimään syttyä ettei paikat rikkoudu.

Kärri hommissa tuo kytkettävä 100% lukko on hyvä. Eipähän tarvii kaivattaa kiimakuoppia että kaikki pyörät vetää.
On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
e_lappala
2WD
Viestit: 42
Liittynyt: 15 Marras 2005 21:17
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja e_lappala »

Välillä se on päällä, vaikka ajelis ihan ryömintävauhtii ja monta kertaa pysähtelis (ei auta kaasun löysäys), ja silti ei lähe pois, kun vasta kun on 2-veto ja pakki silmässä ja nykässy vähän liikkeelle (ei siis tarvii ees liikkuu, kohan vaan nykäsee). Tuota jarrun hipasuu en oo vielä kokeillu, pitääpä kokeilla. Mutta tosissaan hyvä ominaisuus, siis 100 % lukko. Ei tarvii miettii, jotta vetääköhän nyt varmasti joka rengas vai vaan 3/4.
turmelus
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 18 Elo 2007 21:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja turmelus »

Niinkuin huomataan, on lukko hyvä ominaisuus silloin kun sitä tarvitaan. Mutta sen kytkeytyminen, ja varsinkin vapautuminen, näyttää olevan kokemusten mukaan vähän "arpapeliä". No ehkä se oli vähän liikaa sanottu.
Taitaa tuo olla yksi Yamahan hienoinen heikkous, joka on hyväksyttävä jos Yamahalla haluaa ajaa.
Muuten 700 on tosiaan tuolla toisessa ketjussa paljon tekstiä. Pitänee lueskella sieltä. Tämän ketjun voi nimenomaan keskittää lukkoasiaan.
Luckyme
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 15 Marras 2007 09:17

Viesti Kirjoittaja Luckyme »

turmelus kirjoitti:Niinkuin huomataan, on lukko hyvä ominaisuus silloin kun sitä tarvitaan. Mutta sen kytkeytyminen, ja varsinkin vapautuminen, näyttää olevan kokemusten mukaan vähän "arpapeliä". No ehkä se oli vähän liikaa sanottu.
Taitaa tuo olla yksi Yamahan hienoinen heikkous, joka on hyväksyttävä jos Yamahalla haluaa ajaa.
.
Pakko oli laittaa toi lukkojuttu kun yleensä omat vehkeet ja laitteet kehutaan maasta taivaisiin, ja periksi ei anneta missään.

Valitettavasti se on tämänkin foorumin henki. :cry:

Sen lukon takkuilun kanssa kanssa voi elää, ja kuten jo sanoin helpompi niitä nappeja on painella, tai vaihteitä vähän venkslata kuin juosta vinssivaijeri hanskassa kohti lähintä puuta jos sipasee lukottomalla laitteella vehkeet kiinni.
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ä.
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 20 Elo 2004 00:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Eikö etulukon toimivuus parane jos ottaisit sen verran etuperää auki että, saisit manuaalisesti kytkettyä päälle ja pois. Tota toistamalla jokun 30 kertaa pitäis alkaa toimiin. Oli nääs suitsassa sama ongelma uutena, ja tollasen toimenpieen jälkeen alkasi toimiin TÄYSIN moitteettomasti. Oli vähän sen tuntuinen etuperän lukon pooriaksila että, olisi tehtaalla jäänyt jokin viimeistely tekemättä ko. aksilalla.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

e_lappala kirjoitti:Välillä se on päällä, vaikka ajelis ihan ryömintävauhtii ja monta kertaa pysähtelis (ei auta kaasun löysäys), ja silti ei lähe pois, kun vasta kun on 2-veto ja pakki silmässä ja nykässy vähän liikkeelle (ei siis tarvii ees liikkuu, kohan vaan nykäsee). Tuota jarrun hipasuu en oo vielä kokeillu, pitääpä kokeilla. Mutta tosissaan hyvä ominaisuus, siis 100 % lukko. Ei tarvii miettii, jotta vetääköhän nyt varmasti joka rengas vai vaan 3/4.
Kyllä se Yamahan lukko lähtee pois kun siellä lukossa ei ole jännityksiä eikä väännätyksiä mihinkään päin.
Sen irtoamis ja kytkeytymisongelman ymmärtää kun katsoo räjäytyskuvasta sitä rakennetta.
Jos se ei halua kytkeytyä, se on sen merkki ettei siellä ole hampaat kohdallaan, tai sitte siirtäjässä on jotain vikaa.
Jos se ei halua irrota, se on sen merkki että siellä on jännitystä hampaiden välillä jolloin hampaiden välinen kitka voittaa siirtäjän irrotusvoiman. Tai sitte siirtäjässä on jotain vikaa.

Jos tuntuu ettei lukko irtoa, niin ajaa vain suoraan eteenpäin ja kääntelee renkaita vähän, niin sillä se yleensä irtoaa. Viimeistään kaasulla vähän pumpatessa.
Kyllä noilla eväillä on 660:sen lukko irronnut aina, jos ei irtoa niin siirtäjässä on jotain moskaa/paskaa/jäätä tai jotain muuta häiriötä.
Voi tietty olla, että yamahan ingenjööraret ovat valinneet irrottajaksi/kytkijäksi liian heiveröisen sähkömoottorin joka ei vain jaksa irrottaa jos siellä on vähääkään reilummin hammas hampaassa kosketusta..
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
JaMaHi
6WD
Viestit: 711
Liittynyt: 15 Joulu 2006 22:00
Mönkijä:: YAMAHA Grizzly 700 FI SE MR
Paikkakunta: Halsua-City, Keskipohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaMaHi »

Luckyme kirjoitti:
turmelus kirjoitti:Niinkuin huomataan, on lukko hyvä ominaisuus silloin kun sitä tarvitaan. Mutta sen kytkeytyminen, ja varsinkin vapautuminen, näyttää olevan kokemusten mukaan vähän "arpapeliä". No ehkä se oli vähän liikaa sanottu.
Taitaa tuo olla yksi Yamahan hienoinen heikkous, joka on hyväksyttävä jos Yamahalla haluaa ajaa.
.
Pakko oli laittaa toi lukkojuttu kun yleensä omat vehkeet ja laitteet kehutaan maasta taivaisiin, ja periksi ei anneta missään.

Valitettavasti se on tämänkin foorumin henki. :cry:

Sen lukon takkuilun kanssa kanssa voi elää, ja kuten jo sanoin helpompi niitä nappeja on painella, tai vaihteitä vähän venkslata kuin juosta vinssivaijeri hanskassa kohti lähintä puuta jos sipasee lukottomalla laitteella vehkeet kiinni.
Jos jollakulla on ongelmia lukon kytkeytymisen/poiskytkeytymisen kanssa, kannattaa tarkastaa etuperän öljyt. Viittais siihen että kaikki ei ole kohdallaan. Minulla ei juurikaan ole negatiivistä mainittavaa jammun lukosta. Sen saa kytkettyä silloin kun on tarvis ja pois päältä on aina lähtenyt kun on halunnut.
Joskus pieni etujarrun painallus helpottaa pois lähtöä, mutta ikinä ei mitään ongelmia ole ollut.

Jos Canan ja Yammun lukkoja vertaa, niin ei sellaista euromäärää ole vielä painettu että näin laiska mies vaihtaisi viscoon!!
Ne kolme rengasta, perkules, ku tuppaa pyörähtämään tyhjää juurikin siinä tilanteessa kun neljäs pitäisi vetää.
Yleensä siinä vaiheessa laite pysähtyy ja kuskilla on hölmistynyt ilme.

Nimim. Jonnin verran takana tulevia canoja katsoneena (vetäneenä)
!!
Ps. Tuo ei sitten ollut mitään ***tuilua.. kirjoitin sen mitä monen jammumiehen mielessä varmasti liikkuu kun tätä topiccia lukee.
Liikaa on sopivasti!!!

http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 20 Elo 2004 00:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Sen saa kytkettyä silloin kun on tarvis ja pois päältä on aina lähtenyt kun on halunnut.
Joskus pieni etujarrun painallus helpottaa pois lähtöä, mutta ikinä ei mitään ongelmia ole ollut.
Noinhan sen pitää toimia...Tänään viimeksi tuli kokeiltua varta vasiten lukon toimivuutta, kun eilen ihmettelin tätä että, voiko/jääkö lukko päälle vaikka mittarin merkkivalo sammuu. Kyllä se lukko irtoaa samantien kuin mittarissa merkkivalo sammuu...Näin siis omassa mönkkärissä.
Vastaa Viestiin