Yamaha + telasarja = ONGELMIA!!
Yamaha + telasarja = ONGELMIA!!
Tässä kaikille varoittava esimerkki...
Tarvitsee vissiin aloittaa tarina aivan alusta.
Ostin viime vuoden lopulla Yamaha grizzly 700 fi mönkijän ja siihen keskon puuhaaman, Camoplastin valmistaman Tatou 4-s telasarjan eli ympärivuotiseen käyttöön soveltuvan telaston. Hymy oli herkässä kun mönkkäri haettiin liikkeestä ja kuskattiin kotipihalle. (kaikki telaston ja muiden laitteiden asennus- ja säätötyöt siis tehtiin merkkiliikkeessä)
Tottakai uusi laite vaati hieman tutustumista kun ei tuota kokemusta kyseisestä laitteesta ennalta juurikaan ollut. Ensin peltoteillä kokeilin kuinka peli toimii. Ja sitten kurvasin ojan toiselle puolelle. Ja siitä ongelmat sitten alkoivat. Niin kauan kun meni suoraan, ei ollut mitään hätää, mutta kun halusi johonkin kääntyä alkoi kääntyessä ulompi tela otaa edessä runkoon kiinni ja varsinkin sillon jos perä oli hieman ylempänä kuin nokka eli paino etupäällä. No siinä sitten yritti tehdä loivia mutkia...
Ensihuolto lähestyi. Hieman ennen 20:nen tunnin täyttymistä vein koneen huoltoon. Sieltä sitten soitettiin ja kerrottiin tukivarsien vääntyneen, jarrusatuloiden ja -levyjen saaneen kipeää. Tästä sitten alkoi varsinainen ihmettely. Osia ei maahantuoja eikä valmistaja suostunut korvaamaan. Itselle jäi maksettavaksi. Ohjaustehostajaan laitettiin joku prikka vähentämään kääntymistä. Tuntuu hätäratkaisulta.
Sitten uusien osien voimalla eteenpäin. Aurasin lunta, vasen alempi tukivarsi poikki. Siis kyllä, alemman varren taaempi eli ohuempi putki hitsaussauman kohdalta irtipoikki. Ja taas liikkeeseen ihmettelemään.
Lomareissulla pohjoisessa (Inarilla) isäntä ajeli reiteillä ja puuterilumessa, oikea alempi tukivarsi lähes irtipoikki samasta kohtaa kuin ensimmäinen. Tästä voidaan todeta että varret eivät kestä täysin normaalia ja normaalia kevyempää ajoa. Taas liikkeeseen, uudet varret ja nyt tällä kertaa pyörät alle kun ei enää pohjoisen lumille mennä tänä keväänä. Nämä varret sitten hyvitettiin jostain "hyvän tahdon eleenä". Mitään muutosta varsiin ei ollut tullut, joten kun taas mieli tekee lumille on edessä sama ruljanssi ja kysymys että kuka korvaa? Ja mistä saa jo menetetyt rahat takaisin. Ei oikein tekisi mieli tuota telasarjaa käyttämättäkään jättää kun tarvetta olisi. Tämä on kuitenkin keskon puuhaama paketti ja pitäsi siis olla täysin toimintakykyinen, eipä vaan ole. Tässä tilanteessa takuun pitäisi käsitykseni mukaan korvata aiheutuneet kulut ja auttaa saamaan laitteesta toimintakykyinen. Nykykunnossa kone ei todellakaan lunasta lupauksia mitkä sille keskon ja liikkeen puolelta on asetettu.
Lukisin mielelläni kommentteja asiasta. Onko muilla vastaavaa kokoonpanoa? On väitetty että "näitä on myyty paljon". Miten tulisi toimia jatkossa?
Tarvitsee vissiin aloittaa tarina aivan alusta.
Ostin viime vuoden lopulla Yamaha grizzly 700 fi mönkijän ja siihen keskon puuhaaman, Camoplastin valmistaman Tatou 4-s telasarjan eli ympärivuotiseen käyttöön soveltuvan telaston. Hymy oli herkässä kun mönkkäri haettiin liikkeestä ja kuskattiin kotipihalle. (kaikki telaston ja muiden laitteiden asennus- ja säätötyöt siis tehtiin merkkiliikkeessä)
Tottakai uusi laite vaati hieman tutustumista kun ei tuota kokemusta kyseisestä laitteesta ennalta juurikaan ollut. Ensin peltoteillä kokeilin kuinka peli toimii. Ja sitten kurvasin ojan toiselle puolelle. Ja siitä ongelmat sitten alkoivat. Niin kauan kun meni suoraan, ei ollut mitään hätää, mutta kun halusi johonkin kääntyä alkoi kääntyessä ulompi tela otaa edessä runkoon kiinni ja varsinkin sillon jos perä oli hieman ylempänä kuin nokka eli paino etupäällä. No siinä sitten yritti tehdä loivia mutkia...
Ensihuolto lähestyi. Hieman ennen 20:nen tunnin täyttymistä vein koneen huoltoon. Sieltä sitten soitettiin ja kerrottiin tukivarsien vääntyneen, jarrusatuloiden ja -levyjen saaneen kipeää. Tästä sitten alkoi varsinainen ihmettely. Osia ei maahantuoja eikä valmistaja suostunut korvaamaan. Itselle jäi maksettavaksi. Ohjaustehostajaan laitettiin joku prikka vähentämään kääntymistä. Tuntuu hätäratkaisulta.
Sitten uusien osien voimalla eteenpäin. Aurasin lunta, vasen alempi tukivarsi poikki. Siis kyllä, alemman varren taaempi eli ohuempi putki hitsaussauman kohdalta irtipoikki. Ja taas liikkeeseen ihmettelemään.
Lomareissulla pohjoisessa (Inarilla) isäntä ajeli reiteillä ja puuterilumessa, oikea alempi tukivarsi lähes irtipoikki samasta kohtaa kuin ensimmäinen. Tästä voidaan todeta että varret eivät kestä täysin normaalia ja normaalia kevyempää ajoa. Taas liikkeeseen, uudet varret ja nyt tällä kertaa pyörät alle kun ei enää pohjoisen lumille mennä tänä keväänä. Nämä varret sitten hyvitettiin jostain "hyvän tahdon eleenä". Mitään muutosta varsiin ei ollut tullut, joten kun taas mieli tekee lumille on edessä sama ruljanssi ja kysymys että kuka korvaa? Ja mistä saa jo menetetyt rahat takaisin. Ei oikein tekisi mieli tuota telasarjaa käyttämättäkään jättää kun tarvetta olisi. Tämä on kuitenkin keskon puuhaama paketti ja pitäsi siis olla täysin toimintakykyinen, eipä vaan ole. Tässä tilanteessa takuun pitäisi käsitykseni mukaan korvata aiheutuneet kulut ja auttaa saamaan laitteesta toimintakykyinen. Nykykunnossa kone ei todellakaan lunasta lupauksia mitkä sille keskon ja liikkeen puolelta on asetettu.
Lukisin mielelläni kommentteja asiasta. Onko muilla vastaavaa kokoonpanoa? On väitetty että "näitä on myyty paljon". Miten tulisi toimia jatkossa?
-
- 2WD
- Viestit: 47
- Liittynyt: 05 Touko 2005 11:42
- Paikkakunta: Lammi
Meillä on puskulevyä lukuunottamatta vastaavanlainen kokoonpano, jolla ajettiin telojen kanssa n.45 tuntia "menneenä talvena".
Minä en saanut etuteloja ottaamaan runkoon kiinni missään vaiheessa, en edes ensimmäisen 20 tunnin aikana joka ajettiin ilman ohjausakselin alapäähän asennettavaa ohjausta rajoittavaa prikkaa. Rajoittaja asennettin ensi huollossa, meille sanottiin että ohjaustehostin ottaa itteensä jos ajaa teloilla ilman sitä prikkaa ja ilmeisisti ottaakin itteensä, kun laite vietiin 20 tunnin huoltoon ja huoltomies ajoi sillä muutaman metrin se sanoi että tässä ei toimi ohjaustehostin ollenkaan. Tehostimen ne korjasivat takuuseen.
Takatelojen etupään ylönousemista sen sijaan täytyi rajoittaa aika reilusti tehdas asetuksiin nähden ettei ne aina ottaisi kiinni pohjapanssarin kulmaan kun ylittää pientäkin kiveä/maavallia, ristiriipunnasta puhumattakaan.
Meillä ei ollut tukivarsien kanssa minkäänlaisia ongelmia tai en ole ainakaan vielä huomannut, nyt tosin on jo pyörät alla ja ohjausta rajoittava prikka poistettu.
Kääntyy ja kulkee pikkasen eri tavalla.
Minä en saanut etuteloja ottaamaan runkoon kiinni missään vaiheessa, en edes ensimmäisen 20 tunnin aikana joka ajettiin ilman ohjausakselin alapäähän asennettavaa ohjausta rajoittavaa prikkaa. Rajoittaja asennettin ensi huollossa, meille sanottiin että ohjaustehostin ottaa itteensä jos ajaa teloilla ilman sitä prikkaa ja ilmeisisti ottaakin itteensä, kun laite vietiin 20 tunnin huoltoon ja huoltomies ajoi sillä muutaman metrin se sanoi että tässä ei toimi ohjaustehostin ollenkaan. Tehostimen ne korjasivat takuuseen.
Takatelojen etupään ylönousemista sen sijaan täytyi rajoittaa aika reilusti tehdas asetuksiin nähden ettei ne aina ottaisi kiinni pohjapanssarin kulmaan kun ylittää pientäkin kiveä/maavallia, ristiriipunnasta puhumattakaan.
Meillä ei ollut tukivarsien kanssa minkäänlaisia ongelmia tai en ole ainakaan vielä huomannut, nyt tosin on jo pyörät alla ja ohjausta rajoittava prikka poistettu.
Kääntyy ja kulkee pikkasen eri tavalla.
Viimeksi muokannut allterrainvechile, 05 Huhti 2008 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yamaha Grizzly 700 SE + Tatou 4-s telat -08
-
- 6WD
- Viestit: 803
- Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
- Paikkakunta: ilmajoki
tossa sulle tietoa kuluttajasuojasta että ossat tivata takuuta
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?t=7332
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?t=7332
Olihan tarina.
Kallista leikkiä jos itse olet joutunut maksamaan takuuvehkeestä tukivarsia, jarrulevyjä jne, + pilalle mennyt pohjoisen/inarin reissu.
Itse olisin jo ottanut reilusti lämpöä, ja vaihtanut merkkiä
Jos menee vaikeaksi ja neuvottelut eivät tuota oikein tulosta kannattaa ottaa reilusti yhteys kulutta-asiamieheen tai suoraan asianajotoimistoon.
Tietysti tämä vain siinä tapauksessa että olet 100% varma ettei vauriot johdu omista virheistä tai huolimattatomasta käytöstä.
Kallista leikkiä jos itse olet joutunut maksamaan takuuvehkeestä tukivarsia, jarrulevyjä jne, + pilalle mennyt pohjoisen/inarin reissu.


Jos menee vaikeaksi ja neuvottelut eivät tuota oikein tulosta kannattaa ottaa reilusti yhteys kulutta-asiamieheen tai suoraan asianajotoimistoon.
Tietysti tämä vain siinä tapauksessa että olet 100% varma ettei vauriot johdu omista virheistä tai huolimattatomasta käytöstä.
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ä.
Kyllähän tää kalliiks on tullu. Osat, koneen kuskaaminen huoltoon ja kaikki muut täysin ylimääräiset kulut. Pelin kun piti olla todella hyvä ja toimiva paketti.
Ja kyllä, olen täysin 100%:sen varma ettei viat johdu omista virheistä tai huolimattomasta käytöstä. Oman käsitykseni mukaan kun mönkijällä on tarkoitus ajaa myös metsässä eikä pelkästään tiemaalla. Korjatkaa jos olen väärässä.
Turhauttavinta asiassa on ettei maahantuoja tai kukaan muukaan ole ottanut asiaa tosissaan, vaan asia on pyyhitty maton alle yksittäistapauksena. Vaikka se sellainen olisikin, pitäisi asiaan mielestäni paneutua kunnolla. Tämä ei todellakaan ole hyvää asiakaspalvelua!!
Lämpöä on otettu eikä tarkoitus ole todellakaan luovuttaa. Vastauksenne kannustavat eteenpäin
Ja kyllä, olen täysin 100%:sen varma ettei viat johdu omista virheistä tai huolimattomasta käytöstä. Oman käsitykseni mukaan kun mönkijällä on tarkoitus ajaa myös metsässä eikä pelkästään tiemaalla. Korjatkaa jos olen väärässä.
Turhauttavinta asiassa on ettei maahantuoja tai kukaan muukaan ole ottanut asiaa tosissaan, vaan asia on pyyhitty maton alle yksittäistapauksena. Vaikka se sellainen olisikin, pitäisi asiaan mielestäni paneutua kunnolla. Tämä ei todellakaan ole hyvää asiakaspalvelua!!
Lämpöä on otettu eikä tarkoitus ole todellakaan luovuttaa. Vastauksenne kannustavat eteenpäin

Kun oma pää on puhdas - ei ole kuin voitettavaa!
Eniten tuossa harmittaa rahan meno, ja ylimääräinen turha vaiva ja pilalle menneet ATV-ajot
Kannattaa yrittää vielä kaikesta huolimatta hakea sopua myyjäliikkeen ja maahantuojan kanssa.
JOS tämä ei onnistu neuvotteluista on mielestäni ainoat vaihtoehdot kuluttaja-asiamies ja viimeisenäkorttina HYVÄ asianajaja.
Älä anna periksi!


Kannattaa yrittää vielä kaikesta huolimatta hakea sopua myyjäliikkeen ja maahantuojan kanssa.
JOS tämä ei onnistu neuvotteluista on mielestäni ainoat vaihtoehdot kuluttaja-asiamies ja viimeisenäkorttina HYVÄ asianajaja.
Älä anna periksi!
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ä.
Omassa Yamahan 700:ssa oli alla talvella jonkin aikaa TJD:n X-Gen telat. Ei ongelmia. Muutamia rakenteeseen liittyviä seikkoja:
Telojen kanssa nimenomaan etupään komponentit joutuvat koville.
- Etutukivarsiin pultataan kiinni todella järeät vahvikkeet joihin telat kiinnitetään.
- Etujouset pitää säätää kireimpään asentoon jotta telat eivät ota kiinni runkoon
- TJD esimerkiksi suosittelee lisäksi eteen asennettavaksi 50mm korokepaloja. Omassa käyttössä en havainnut telojen kiinniottamista vaikka niillä tulikin koluttua melko vaikeissa opaikoissa.
- Takatelojen kiinnitys myös laitteen alustaan jotta telojen osalta vääntö ei kohdistu pelkästään tukivarsiin ja akseliratkaisuun.
Kerrottu tapaus kuullostaa kaikenkaikkiaan siltä että toimittaja ei ole tuntenut tuotetta ja mielestäni tuossa tilanteessa vastuu on selkeästi toimittajalla.
Telojen kanssa nimenomaan etupään komponentit joutuvat koville.
- Etutukivarsiin pultataan kiinni todella järeät vahvikkeet joihin telat kiinnitetään.
- Etujouset pitää säätää kireimpään asentoon jotta telat eivät ota kiinni runkoon
- TJD esimerkiksi suosittelee lisäksi eteen asennettavaksi 50mm korokepaloja. Omassa käyttössä en havainnut telojen kiinniottamista vaikka niillä tulikin koluttua melko vaikeissa opaikoissa.
- Takatelojen kiinnitys myös laitteen alustaan jotta telojen osalta vääntö ei kohdistu pelkästään tukivarsiin ja akseliratkaisuun.
Kerrottu tapaus kuullostaa kaikenkaikkiaan siltä että toimittaja ei ole tuntenut tuotetta ja mielestäni tuossa tilanteessa vastuu on selkeästi toimittajalla.
... Grizzly 700 FI ...
-
- 6WD
- Viestit: 679
- Liittynyt: 04 Loka 2004 12:22
- Paikkakunta: Espoo Mönkijä: Myyty - uuden hankinta kyseenalaista.
- Viesti:
Lähetin sinulle YV (yksityisviestin) oletko huomannut/lukenut? Jos niin onko sillä rintamalla mitään uutta?take kirjoitti:Kyllähän tää kalliiks on tullu. Osat, koneen kuskaaminen huoltoon ja kaikki muut täysin ylimääräiset kulut. Pelin kun piti olla todella hyvä ja toimiva paketti.
Ja kyllä, olen täysin 100%:sen varma ettei viat johdu omista virheistä tai huolimattomasta käytöstä. Oman käsitykseni mukaan kun mönkijällä on tarkoitus ajaa myös metsässä eikä pelkästään tiemaalla. Korjatkaa jos olen väärässä.
Turhauttavinta asiassa on ettei maahantuoja tai kukaan muukaan ole ottanut asiaa tosissaan, vaan asia on pyyhitty maton alle yksittäistapauksena. Vaikka se sellainen olisikin, pitäisi asiaan mielestäni paneutua kunnolla. Tämä ei todellakaan ole hyvää asiakaspalvelua!!
Lämpöä on otettu eikä tarkoitus ole todellakaan luovuttaa. Vastauksenne kannustavat eteenpäin
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Meni tuosta Motormanin esittely telajammusta etutelan vetoakseli poikki. Jäljistä päätellen oli valetussa osassa valuvika, joka aiheutti katkeamisen. Kyseessä siis jammun 700 Grizzly jossa nämä uudet tattoun telat. Vaikka katkeaminen tapahtui ojanylityksen yhteydessä, mielestäni käyttäjä ei tehnyt mitään väärää. Osa vaan oli virheellinen ja antoi rasituksessa periksi. Muuten on pelittänyt ihan moitteetta, vaikka eihän tuolla paljoa olekkaan ajettu.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Juu olen huomannut. Kiitos siitä. Numeroista oli apua. Puhelimessa asioista on keskusteltu, katsotaan kuinka etenee. Toivottavasti selviis ennen ens talvee...Kenne kirjoitti:Lähetin sinulle YV (yksityisviestin) oletko huomannut/lukenut? Jos niin onko sillä rintamalla mitään uutta?take kirjoitti:Kyllähän tää kalliiks on tullu. Osat, koneen kuskaaminen huoltoon ja kaikki muut täysin ylimääräiset kulut. Pelin kun piti olla todella hyvä ja toimiva paketti.
Ja kyllä, olen täysin 100%:sen varma ettei viat johdu omista virheistä tai huolimattomasta käytöstä. Oman käsitykseni mukaan kun mönkijällä on tarkoitus ajaa myös metsässä eikä pelkästään tiemaalla. Korjatkaa jos olen väärässä.
Turhauttavinta asiassa on ettei maahantuoja tai kukaan muukaan ole ottanut asiaa tosissaan, vaan asia on pyyhitty maton alle yksittäistapauksena. Vaikka se sellainen olisikin, pitäisi asiaan mielestäni paneutua kunnolla. Tämä ei todellakaan ole hyvää asiakaspalvelua!!
Lämpöä on otettu eikä tarkoitus ole todellakaan luovuttaa. Vastauksenne kannustavat eteenpäin
Luotto mönkkäriä kohtaan on kyl kärsiny kovan kolauksen. Koko ajan käy vahtaamassa varsia ku ajelee renkailla.
Kerron kyl tänne miten asiat edistyy. Kovin hidasta vaan tuntuu olevan.
Re: Yamaha + telasarja = ONGELMIA!!
Ostimme tuossa syksyllä yamaha kodiak 450 vm.2006 ja nytten on nuo telat alkannut kiinnostamaan elikkäs minkähänlainen on ajaa ilman ohjauksentehostinta? 
